Tildes Tråd

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
mari.g
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 sep 2007, 14:01
Ort: Luleå

Tildes Tråd

Inlägg av mari.g »

Hej alla forumister!
Länge sen sist!

Vi har nu efter, flytt hem, hunnit jobba 1,5 år, husköp, nu "lilla" Tilde hos oss. Födelsevikt 4540g, 53 cm lång. Storebror Leo har hunnit bli 4 modiga år och vi kände att nu var det dags för ett syskon. Det är med en viss spänning eftersom vi hade vår minst sagt rockiga resa med Leo som inte ville äta, min förlossningsdepp och kontrollmani... Jobbar hårt på att försöka slappna av och låta smekmånade vara just detta...

Man tycker ju att det här med SM borde sitta i ryggmärgen men måste erkänna mig ringrostig :oops:

Tilde har varit och är precis som barnaboken beskriver. Hon blir 3 veckor imorgon och är mitt i sin "födelse". Första veckorna var en total semester med ätande och sovande bebis men nu börjar det märkas att hon inte är medvetslös längre. Jag ammar i början av varje mål, dock bara ena bröstet. Jag har verkligen försökt att få henne att ta det andra men vårtan är stor och hon har svårt att få tag, det blir sällan att hon lyckas amma bra varför det inte riktigt är igång. Nu blir hon bara sur för det inte kommer ngt så jag är nu begynnande "sned" :roll: Har försökt pumpa igång det men det funkar dåligt... Jag ger ersättning vid varje mål för att inte hamna i samma situation som sist, jag vågar helt enkelt inte ta chansen... hon äter ca 100 ml NAN / mål + ammning.
Hon är dock en riktig tröttmössa, sommnar vid bröstet, svår att hålla vaken och tenderar nu att vara lite missnöjd när man väl får henne att öppna ögonen. Jag försöker att lägga henne platt på rygg när hon vill somna för att få liv i henne, men jag har en känsla att hon tar lite väl många 5-minutare. Hon har lite pruttigt och jag har svårt at få upp rapar, flaskan funkar ok, men hon blir ofta spänd och vrider sig och har svårt att få i sig, jag tolkar dock att hon vill ha för hon tar villigt fflaskan och "söker". Med beslutsamhet, fast handlag och lite gung så går det ganska ok. Så jag har lite frågor...

:arrow: Jag får ofta väcka henne för då hon väl somnar sover hon ofta länge. Men jag har funderat lite och kanske hänger detta samman med att jag upplever henne så sömnig. Borde jag släppa mer på tiderna? Försöker hålla 4 h mellan början av målen. Hur länge kan jag isåfall låta henne sova dagtid innan jag väcker? Lite rädd att det ska bli nattklubb...

:arrow: Enl. BB ska man under smekmånaden låta barnet styra "inom ramarna för SM", dvs mata vid minsta pip och inte hålla på klockslag? Det är min tolkning och så har jag verkligen gjort, även då hon sovit för kort eller har svårt att komma till ro och somna. Jag har tillämpat att om hon vaknar inom 45 min, eller inte kan somna fyller jag bara på, annars börjar jag nytt mål. Har knappt vagnat alls... Borde jag göra det för att få bättre struktur de dagar hon tenderar till att vakna för tidigt/svårt att somna eller ska jag vänta tills hon är lite äldre?

:arrow: Kvällstrasselt börjar komma smygande. Igår var det jobbigt och blev missnöjt äta, slummra, sova lite, vaken lite i ca 3 h. Hon somnade tillsist i famnen med napp vid 22 och sov till strax efter 01, vaknade igen kl 06 då jag gjorde morgon. Hon har ofta bara ett nattmål som infaller ngn gång mellan 01-05 beroende på när hon åt sist, morgonen infaller också olika beroende på när nattmålet hamnar. Jag väcker inte på natten utan ger då hon vaknar. Dagmålen kommer följaktligen att hamna olika beroende på när dagen börjar.
Åter till trasslet, är lite osäker på hur jag ska hantera detta. Metoden med att ge 20-minuter när det blir övertrött verkar ju klok, men som idag kom 4:e målet kl 18-ca 19.45 och hon somnade i vagnen och sover nu en timme senare fortfarande. Känner spontant att jag hellre gör ett lite kortare 5:e sent dagmål när hon vaknar men senast 22, speciellt när jag har lite svårt att få ihop vakentid, för att skapa förutsättning för bara 1 nattmål (så skönt att bara behöva vakna en gång!) än att ta upp efter 20 min. Frågan är därför hur avgör jag om en 20-minutare är bättre än ett "vanligt sovpass"? Graden av trassel, tiden som trasslet uppstår?

Det blev ju lite mycket och rörigt det här men är tacksam för kloka inputs!

//Mari
Mamma till ljuvliga Leo 0707 och Tilde 1108
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: Tildes Tråd

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej Mari och hjärtligt välkommen tillbaka!
Först av allt, kan du lägga till vilket datum raringen är född? Stor skillnad här i början när i augusti man såg solen.
mari.g skrev: Man tycker ju att det här med SM borde sitta i ryggmärgen men måste erkänna mig ringrostig :oops:
Så är det! Det är inte självklart och varje barn är ju sin egen. Repetera här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887
:D :wink:
mari.g skrev: :arrow: Jag får ofta väcka henne för då hon väl somnar sover hon ofta länge. Men jag har funderat lite och kanske hänger detta samman med att jag upplever henne så sömnig. Borde jag släppa mer på tiderna? Försöker hålla 4 h mellan början av målen. Hur länge kan jag isåfall låta henne sova dagtid innan jag väcker? Lite rädd att det ska bli nattklubb...
Sikta mot 2-2 med Mjuk hand och acceptera helt om vissa pass bara ligger på 1 timme och en kvart. Väck efter 2,5 timme skulle jag säga. Personligen har jag mer erfarenhet av övertrötthet än nattklubb och det känns som många fastnar snarare i kvällstrassel än i disco vid 01.00 :lol:
mari.g skrev: :arrow: Enl. BB ska man under smekmånaden låta barnet styra "inom ramarna för SM", dvs mata vid minsta pip och inte hålla på klockslag? Det är min tolkning och så har jag verkligen gjort, även då hon sovit för kort eller har svårt att komma till ro och somna. Jag har tillämpat att om hon vaknar inom 45 min, eller inte kan somna fyller jag bara på, annars börjar jag nytt mål. Har knappt vagnat alls... Borde jag göra det för att få bättre struktur de dagar hon tenderar till att vakna för tidigt/svårt att somna eller ska jag vänta tills hon är lite äldre?
Vänta tills hon blir lite äldre. Styr med mjuk hand men håll strukturen på dagen. Med detta sagt så går det ju att dra en vagn lite stilla med ett avslutande skak som Hjälp om ett särskilt pass är lite knögligt.
mari.g skrev: :arrow: Kvällstrasselt börjar komma smygande.
Kvällstrassel botas bäst med att lägga Lite tidigare redan under dagen så liten slipper samla på sig trötthet. Andra här på forumet använder sig av bärsjal just under matlagning/kvällsfix för att få till en bra 20 minutare. (Jag lyckades aldrig och började därför göra natt redan vid 18.00 vid 2 månaders ålder :oops: )

Jobba lugnt med mjuk hand - det är så lätt att tänka "jag kan det här" eller värre "nu ska det bli perfekt :roll: på en gång. (Helt egen erfarenhet :lol: :lol: :lol: )

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"