Länge sen sist!
Vi har nu efter, flytt hem, hunnit jobba 1,5 år, husköp, nu "lilla" Tilde hos oss. Födelsevikt 4540g, 53 cm lång. Storebror Leo har hunnit bli 4 modiga år och vi kände att nu var det dags för ett syskon. Det är med en viss spänning eftersom vi hade vår minst sagt rockiga resa med Leo som inte ville äta, min förlossningsdepp och kontrollmani... Jobbar hårt på att försöka slappna av och låta smekmånade vara just detta...
Man tycker ju att det här med SM borde sitta i ryggmärgen men måste erkänna mig ringrostig
Tilde har varit och är precis som barnaboken beskriver. Hon blir 3 veckor imorgon och är mitt i sin "födelse". Första veckorna var en total semester med ätande och sovande bebis men nu börjar det märkas att hon inte är medvetslös längre. Jag ammar i början av varje mål, dock bara ena bröstet. Jag har verkligen försökt att få henne att ta det andra men vårtan är stor och hon har svårt att få tag, det blir sällan att hon lyckas amma bra varför det inte riktigt är igång. Nu blir hon bara sur för det inte kommer ngt så jag är nu begynnande "sned"
Hon är dock en riktig tröttmössa, sommnar vid bröstet, svår att hålla vaken och tenderar nu att vara lite missnöjd när man väl får henne att öppna ögonen. Jag försöker att lägga henne platt på rygg när hon vill somna för att få liv i henne, men jag har en känsla att hon tar lite väl många 5-minutare. Hon har lite pruttigt och jag har svårt at få upp rapar, flaskan funkar ok, men hon blir ofta spänd och vrider sig och har svårt att få i sig, jag tolkar dock att hon vill ha för hon tar villigt fflaskan och "söker". Med beslutsamhet, fast handlag och lite gung så går det ganska ok. Så jag har lite frågor...
Åter till trasslet, är lite osäker på hur jag ska hantera detta. Metoden med att ge 20-minuter när det blir övertrött verkar ju klok, men som idag kom 4:e målet kl 18-ca 19.45 och hon somnade i vagnen och sover nu en timme senare fortfarande. Känner spontant att jag hellre gör ett lite kortare 5:e sent dagmål när hon vaknar men senast 22, speciellt när jag har lite svårt att få ihop vakentid, för att skapa förutsättning för bara 1 nattmål (så skönt att bara behöva vakna en gång!) än att ta upp efter 20 min. Frågan är därför hur avgör jag om en 20-minutare är bättre än ett "vanligt sovpass"? Graden av trassel, tiden som trasslet uppstår?
Det blev ju lite mycket och rörigt det här men är tacksam för kloka inputs!
//Mari