Hej igen.
Jag har varit inne förr men startar en ny tråd för nu har jag två barn och en helt ny fråga.
Jag har en son född april-09, kurad nov-09
och en lillebror född dec-10, kurad juli-11.
Med min första son tog det ungefär en månad innan sovanddet satt ordentligt och nu är han snart 2,5 år med i princip inga uppvak på nätterna (vaknar han så vet man att något är fel).
Lillebror var något mer svårkurad trots att vi var mycket säkrare på handen. Sin första hela natt tog det nog två veckor innan den satt. När han hade gjort det några nätter så föste vi ihop pojkarna i samma rum (vi har inget val i denna fråga). Första nätterna var det high chapparal vid läggning men gick ändå helt okej.
Sen började lillebror vakna på natten och skrika och väcka storebror. Någon natt låg storebror vaken och grät från 04,20 pga lillebrors skrik. Vi försökte ramsa dem bägge men det är svårt.
När vi märkte att storebrors sömn blivit för rubbad och att hans humör blivit allt för påverkat så blev vi rädda och började gå in för snabbt till rummet och försöka buffa.
Nu har bägge blivit förkylda och det skriks hela nätterna. Buffning funkar inte och ramsan ska vi inte tala om. (Vi har tom tagit upp lillebror ett par ggr)
JAG ORKAR INTE!!! Vill bara få allt att funka men det verkar inte som att mina pojkar klarar att sova i samma rum.
Vad ska jag göra?
mvh
Lisa
Syskon i samma rum, väcker varandra! Hjälp!
Re: Syskon i samma rum, väcker varandra! Hjälp!
Hej Lisa!
Vi provade också en period att ha flickorna i samma sovrum, men även för oss blev det så att den lilla störde den stora. Vi flyttade ut den lilla till eget rum, då vi hade möjlighet till det. Nu när vi renoverar den lillas rum, sover hon i vårt sovrum med ett skynke mellan oss och henne. Kan det kanske vara en lösning för er?
Vi provade också en period att ha flickorna i samma sovrum, men även för oss blev det så att den lilla störde den stora. Vi flyttade ut den lilla till eget rum, då vi hade möjlighet till det. Nu när vi renoverar den lillas rum, sover hon i vårt sovrum med ett skynke mellan oss och henne. Kan det kanske vara en lösning för er?
Re: Syskon i samma rum, väcker varandra! Hjälp!
Hej!
Vi har gjort som så att S somnar i vårt sovrum i resesäng och T i "deras" rum som är en del av köket. Vid 22 eller när jag vet att T somnat ordentligt lyfter jag över henne till köket. Natten brukar inte vara något problem. På morgonen vaknar S kanske vid 06.30. Helt ok och fram till nu har jag kunnat lämna dom en stund till 06.45 eller ca 07.00. Dom senaste dagarna har dock S varit lite hårhänt mot S så jag får sätta något emellan sängarna men det är ju intet problem om sängarna kan stå på varsin sida om rummet. Kanske måste nu sära på barnen en period för att få ordning på nätterna på varsitt håll och sedan lägga dom tillsammans igen.
KRAM
Vi har gjort som så att S somnar i vårt sovrum i resesäng och T i "deras" rum som är en del av köket. Vid 22 eller när jag vet att T somnat ordentligt lyfter jag över henne till köket. Natten brukar inte vara något problem. På morgonen vaknar S kanske vid 06.30. Helt ok och fram till nu har jag kunnat lämna dom en stund till 06.45 eller ca 07.00. Dom senaste dagarna har dock S varit lite hårhänt mot S så jag får sätta något emellan sängarna men det är ju intet problem om sängarna kan stå på varsin sida om rummet. Kanske måste nu sära på barnen en period för att få ordning på nätterna på varsitt håll och sedan lägga dom tillsammans igen.
KRAM
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
S född 110118
A född 130328
F född 141123