Rätt timing att påbörja kur?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mamma K
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 24 aug 2011, 10:04

Rätt timing att påbörja kur?

Inlägg av Mamma K »

Hej!

Efter att nattsömnen bara blivit sämre och sämre för vår Siri 9 månader (och vi tillgripit fler och fler "återvändsgränder" som botemendel) inser vi att vi måste förändra läget och har nu bestämt oss för att kura Siri.

Vi har dock ett ganska fullt schema framför oss med resor och besök och försöker nu pussla ihop 11 lugna dagar för att kunna fokusera på detta. Nu till min fråga:

Vi har en resa framför oss som innebär att om vi börjar kura på första möjliga dag så har vi 13 dagar hemma på oss innan vi skall resa iväg. Resan i sig varar 5 dagar och innebär såklart många nya intryck, besök hos vänner och "sovning på stan och i vagn" för Siri. Av denna anledning bestämde vi oss först för att vänta med kuren tills efter vi kommit hem eftersom vi är rädda att förstöra de nya rutinerna och det resultat vi förhoppningsvis åstadkommit med kuren genom att lämna hemmaplan för snabbt/direkt på genomförd kur. Efter en genomjobbig natt med ett vaket barn börjar jag ändå överväga om vi skall köra innan resan. Det är ju såklart jättejobbigt att ha bestämt sig och läst på utan att kunna köra (och medvetet vidta "fel" åtgärder, eftersom det är det vi har gjort fram tills nu). Är därför oerhört tacksam för tankar, synpunkter och framförallt erfarenheter kring hur vi skall göra, köra (det räcker med 11 dagar hemma) eller vänta (dumt att riskera att förstöra det arbete vi lagt ner genom att ha för lite tid hemma)??

Tack hälsar Mamma K
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Re: Rätt timing att påbörja kur?

Inlägg av ilindstrom »

Hej och välkommen hit!

Jättesvårt att råda er. det beror helt på om ni tror att ni kommer kunna ha "attityden" när ni är borta. Om hon vaknar på natten kommer ni kunna ramsa då osv. Känn efter vad som känns rätt för er så kommer det att bli bra vad ni än bestämmer er för.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Re: Rätt timing att påbörja kur?

Inlägg av Emma80 »

Hej Mamma K och välkommen till forumet!

Det är säkert så att båda sätten kan gå bra, ni har egentligen kuren och uppföljningsveckan hemma innan ni ska iväg så det är ju bra. Men ändå kan jag känna att det är så kort tid i det stora hela att vänta några veckor extra, bättre att verkligen kunna koncentrera er helhjärtat även efter uppföljningsveckan.

Tänk igenom hur resan kommer se ut, kommer ni kunna ramsa och verktyga helhjärtat OM det skulle behövas? Kommer schemat kunna följas noga? Kommer ni kunna stå på er om omgivningen ifrågasätter vad ni gör? Jag kommer själv ihåg att jag upplevde första tiden som lite "skör" och att jag vill få koll på saker in min egen bubbla innan vi börja träffa massa folk igen.

Lycka till hur du än gör!
:D Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Mamma K
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 24 aug 2011, 10:04

Re: Rätt timing att påbörja kur?

Inlägg av Mamma K »

Hej och tack för råd!

Vi har bestämt oss för att köra och sätter igång ikväll! Vi var båda så laddade och pålästa med allt fräscht i huvudet och Siri (och vi) är så trötta. Vi sa att vi anpassar oss på resan och jag tror det kommer att funka. Nu känns det jättebra och ser med spänning fram emot natten...

Mamma K
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Re: Rätt timing att påbörja kur?

Inlägg av Anna09 »

Hej igen!

Klipper in ditt förra inlägg och svarar på frågorna nedan:
Hej!

Nu är vi inne på dygn tre av Siris (9 mån) kur och jag tycker att det har gått väldigt bra så långt. Direkt natt 2 behövde jag bara använda ramsan efter tillrättaläggandet och kort buff hela natten igenom (som inte bestod av så många uppvak), fantastiskt! I natt (natt 3) gällde samma sak med undantag av att Siri blev rejält ledsen vid själva läggningen, som jag endast inledde med bekräftelse + kort solfjäder och jag fick därför gå in ännu en gång och solfjädra innan jag kunde köra på med endast med ramsan. Däremot skrek hon upp sig rejält ca 20 minuter innan väckning och jag fick inte lugn på henne med ramsan innan väckningstiden kl.7. Eftersom jag förstått att man inte skall ta upp ett barn skrikande gick jag in och gjorde an solfjäder tills hon var lugn och väckte "direkt på det" utan att gå ut. Då blev hon dock ledsen igen och jag fick spexa lite på andra sidan spjälorna på sängen innan hon blev glad och jag lyfte ur henne.

Inför natt fyra och framåt har jag därför några frågor som jag tacksamt tar emot råd på så snabbt som möjligt

1) Ang. läggning: Är det vanligt att det blir mer protester vid själva läggningen än under natten? Är det något jag kan göra annorlunda än jag gör?

2) Ang. morgonen/väckningen: Vad gör man om barnet skriker vid uppvakningstiden (och då menar jag skriker) och man inte lyckas lugna med ramsa?

3) Ang. bekräftelseramsa: När och vid vilket stadie/situation skall man nöja sig med ihopdragande av godnattramsa och bekräftelseramsa? Siri har en vana att gny sig till söms. I natt (natt 3) har jag vid ett antal tillfällen dragit ihop godnatt med bekräftelse varpå Siri gnytt vidare en liten stund efter tystnad och sedan somnat. Är det ok att inte bekräfta då trots att hon inte varit helt tyst eller skall jag köra bekräftelseramsa ändå? Vid något annat tillfälle har jag kört samma sak varpå Siri skrikit till lite och sedan lugnat sig för att bli tyst och somnat? Skulle jag då gett bekräftelse? Tacksam för uträtning av frågetecken ang detta.

Hälsar Mamma K
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Re: Rätt timing att påbörja kur?

Inlägg av Anna09 »

Svaren kommer här:

1) Icke alls ovanligt, det är dessa frågor som brukar vara kvar lite, tills man konsekvent följer den nya vägen och poletten trillar ner även här. Attityden avgör. :wink:

2) Då ramsar du tills den lilla juvelen drar efter ny "andning" i frågorna och stormar in med Tjo och Tjim, som om frågestunden och ramsningen aldrig pågått. :lol:

3) Du gör helt rätt i att dra ihop nu och lämna över till Siri att klara själv, för det gör hon ju, visst?! Duktig som hon är, och som du är i att visa henne att hon kan vara säker.

Gny och gnola, gnöla osv tillhör privatlivet innan man kommer till ro och då bör man inte störa.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Mamma K
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 24 aug 2011, 10:04

Re: Rätt timing att påbörja kur?

Inlägg av Mamma K »

Åh, stort tack för snabbt svar. Nu känns det tryggt och bra inför natten. Skall snart gå in och väcka lilla skruttan som har sovit sin förmiddagslur i 1,5 timme precis som hon skall efter bara 3 minuters läggning och en påminnelseramsa:))
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Re: Rätt timing att påbörja kur?

Inlägg av Anna09 »

Tillägg:

Minns att man bör minimera både ramsning och trafik på morgonkvisten. Försök att lämna över, alternativt servera husljud som svar på dessa frågor. Vissa kör musik etc. Läs under Favoriter här på forumet och just Morgontimmarna.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Mamma K
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 24 aug 2011, 10:04

Re: Rätt timing att påbörja kur?

Inlägg av Mamma K »

Hej igen,

Jag vill bara ge lite feedback på hur det gick med resandet och kan med det förhoppningsvis hjälpa någon annan.

Först och främst: Vi har nu sovit hela nätterna, hela familjen sedan kurens 5:e dag! Fortfarande vaknar Siri 1/2 timme för tidigt men det känns helt ok med tanke på vad vi lyckats åstadkomma vi och lilla Siri!. Dagslurarna funkar även de så nära perfektion man kan komma. Tack Anna Wahlgren och för er som tvekar, sluta med det och kör!

Beträffande resan gick även den fantastiskt bra. Vi tog med oss en resesäng och mörkläggningstyg som vi satte in i köket i lägenheten vi hyrde och hängde sedan upp tyget för dörröppningen så att det blev helt mörkt. Lät sedan lillan sova långa luren "hemma" och korta luren i vagn på stan. De kvällar vi var borta hos vänner tog vi med oss resesängen och nattade som vanligt för att sedan lägga över i vagn och promenera hem senare. Siri var nöjd och vi med och kände inga problem med att anpassa oss efter Siris sovning. På flyget fick hon sova liggandes på sätet över vilket vi la en mörkläggningsfilt, fungerade utmärkt. Så här några sammanfattande tips för att sovningen skall fungera smidigt även på resande fot, kanske kan det hjälpa någon annan globetrotter;):

1. Hyr en lägenhet/hotellrum med ett extra rum eller egen vrå där barnet kan få ro.
2. Ta med mörkläggningstyg/filt för såväl hotellrum som vagn som sovning på flyg/tåg
3. Ta med en egen resesäng som ni kan ta med "ut" vid behov och som barnet kan känna igen.
4. Anpassa schemat efter barnens sovtider, tänker man bara till och planerar så blir det ingen begränsning.
5. Se till att planera in tid för lek, det behövdes upptäckte vi. Är ni i en storstad som vi var kolla upp var det finns någon lekplats i närheten som ni kan hänga vid en stund.

Glada och numera utvilade hälsningar från Mamma K
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"