Morgonklater...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
fröken u

Morgonklater...

Inlägg av fröken u »

Hej!

Vi är nu inne på vårt 5:e dygn med SHN, inatt sov lille 9 h i sträck!!!! Helt underbart! Det som dock inte fungerar ännu är morgonen efter kl 06, schemalagd uppstigning är kl 07.30. Han skriker och är ledsen, tystnar ibland, men verkar inte "svara" på ramsorna. Jag trodde att skrikandet skulle avta nu och att han skulle reagera på ramsandet...
Imorse tystnade han innan uppstigning, men blev jätteledsen (tror inte han var arg) när vi kom in i rummet och tjoade godmorgon.

Första kurdagen var han lite trött (vilket är förståeligt), andra dagen var han som en liten solstråle och åt med god aptit, men både igår och idag har han varit gnällig och ledsen/olycklig.

Någon som har något tips? Mammahjärtat gör ont när han inte ser lycklig ut...
frk Carlsson

Re: Morgonklater...

Inlägg av frk Carlsson »

Hejhopp, och varmt välkommen hit!

Först vill jag berömma er för väl utfört arbete =D> Härligt!

Barnen kan vara kinkiga och trötta och smågriniga under kuren, det stämmer. Han sover ju fortfarande inte som han ska väl? Så då är det ju inte så konstigt att han är trött på dagarna...

Ang att "sätta ramsan" så är bästa receptet att öva,öva,öva när barnet inte hör. Växla tonläge, röststyrka och melodi och tänk på vad det är du vill förmedla. Och sen kanske det är så att ni får ösa på lite extra med ramsan, även om ni är på dag 5 nu så behöver han fortfarande få fråga och bli besvarad :wink:

Man får tänka som så att det handlar om en hel del förändringar för deras del, så det är inget farligt...utan det bästa är att bara förmedla lugn och trygghet så ger det med sig. Moffa på med mat, försök avleda och distrahera när det blir extra kinkigt och trött, lek, gå utomhus (rek varmt minst 1 tim vaken utomhusvistelse per dag), håll schemat, och som sagt - öva så ni är säkra på ramsan så att det inte uppstår förvirring där. Var nära och finns till hands bara :heart: Just nu är det "skyddad verkstad" som pågår :wink: .

Ang de tidigare morgnarna så svarade jag i en tråd på samma ämne tidigare idag:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=25137

Håll till godo! :thumbsup:

Mvh Sanna
frk Carlsson

Re: Morgonklater...

Inlägg av frk Carlsson »

PS. Jag vill dock förtydliga - är det så att ni tror att han inte förstår ramsan ännu utan behöver nöta den än mer, så var lite restriktiva med pangramsan kanske... Jag har börjat använda den i samband med att de 11 dygnen har varit över, man kan säkert börja använda den redan under uppföljningsveckan förutsatt att barnet hajjat ramsan då... Men att få en pangramsa och sen bli lämnad med husljud och fatta noll gör ju ingen glad :wink: Du fattar hur jag menar va? Kanske är grejen för er att han behöver få sätta ramsan än mer just nu, och då är ju det bästa att ösa på med den...

Jaja, det där vet ni bäst själv :roll: . Min erfaranhet är dock att för att sätat ramsan så måste man ösa på med den: Dom brukar börja säga ifrån när man är för "på" och då får man dra sig undan istället och avvakta...
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"