Snart ger jag upp
Snart ger jag upp
Sonen sov bra de första månadera av sitt liv men efter ungefär halvåret ändrades det helt. Jag har hela tiden tänkt att det är övergående men det blir ju nästan bara värre och värre. Jag har läst lite om SHN-kuren och gjort delar av den (buffning, solfjäder) och visst har lillen sovit rätt bra i någon kort period men största delen av tiden oroligt. Han är nu lite över ett år. Det verkar som att han är otrygg, vaknar upp allt från 5-10gånger/natt, samma sak då han sover i vagnen. Jag springer ut minst 1gång per i halvtimmen och vagnar. Han har inte tutten längre så det är inte pga av den ramlar ur. Felet vi gör tror jag KANSKE kan bero på att han somnar då han dricker sin mjölk, både dagtid och kvällstid. Somnar han inte då så brukar vi buffa (vagna dagtid), och sjunga för honom allt från 5 min-1h. Vi har rätt bra rutiner tycker jag så det är inte det heller. Mitt tålamod är slut och jag är så trött... jag skall snart börja jobba så jag vill för hans och min del att han skall börja sova bättre. Han sover 10h på natten och allt från 1-3 på dagen. Han behöver ca.13h för att vara nöjd, blir det mindre är han grining. Vad skall jag göra för att få honom att somna själv kvällstid och sova lungt? Att köra buffning numera slutar ofta med att han stiger upp gång på gång, skriker, gråter... Hur skall jag göra för att han skall sova lungt dagtid? Jag har både testat att låta honom somna inne/ute men samma sak. Vagnar jag inte tillräckligt fort då han vaknar upp så piggnar han till och då är det omöjligt att få honom att somna om. Snälla tips någon?!
Elin
Re: Snart ger jag upp
Hej och välkommen hit.
Här kör vi med raka konkreta svar, så att du är beredd på det.
Här tror jag att du har problemen.
Du är inte konsekvent och han har därför ingen aning om vad som gäller. Man kan inte pröva lite grann av kuren. Eller jo det kan man, men då måste man ändå veta varför man väljer delar. Och dessutom bör barnet redan innan sova ganska så bra.
Mitt konkreta tips till dig är att läs på om kuren. Lathund på hemsidan och det Anna skrivit under rubrikerna f´ör kuren här på forumet. Minst fem gånger, eller till du förstår när och varför du ska göra vad. Det är ingen prosedur man lär sig, det är en process att lära barn somna, sova och somna om lugna i sin egen säng.
När du vet att du kan och är säker på att du vill köra kuren så gör det med en attityd av självklarhet. Du måste veta vad som gäller. Inget tvivel får sippra fram till sonen.
Valkommen att ställa fler frågor när du har några.
/LO
Här kör vi med raka konkreta svar, så att du är beredd på det.
Hej.Wilmer skrev:
Jag springer ut minst 1gång per i halvtimmen och vagnar.
Somnar han inte då så brukar vi buffa (vagna dagtid), och sjunga för honom allt från 5 min-1h.
Vi har rätt bra rutiner tycker jag så det är inte det heller. Jag har både testat att låta honom somna inne/ute men samma sak.
Här tror jag att du har problemen.
Du är inte konsekvent och han har därför ingen aning om vad som gäller. Man kan inte pröva lite grann av kuren. Eller jo det kan man, men då måste man ändå veta varför man väljer delar. Och dessutom bör barnet redan innan sova ganska så bra.
Mitt konkreta tips till dig är att läs på om kuren. Lathund på hemsidan och det Anna skrivit under rubrikerna f´ör kuren här på forumet. Minst fem gånger, eller till du förstår när och varför du ska göra vad. Det är ingen prosedur man lär sig, det är en process att lära barn somna, sova och somna om lugna i sin egen säng.
När du vet att du kan och är säker på att du vill köra kuren så gör det med en attityd av självklarhet. Du måste veta vad som gäller. Inget tvivel får sippra fram till sonen.
Valkommen att ställa fler frågor när du har några.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Om du läser om SHN-kuren här på forumsidan, allt det jag skrivit där, finns Lathunden och bara väntar på dig, förhoppningsvis både inspirerande och instruerande
Hela paketet finns sedan i boken SOVA HELA NATTEN (beställs via förstasidan).
Om du ser det hela mindre som tecken på "otrygghet" och mer som FRÅGOR, som kräver sina - för honom - nöjaktiga svar, i handling, kan du anlägga en för alla parter lugnande, effektiv saklighet.
LYCKA TILL
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022