Något är fel för mig också. Min 4,5 månaders bebis har i hyfsad enlighet med nattkuren tekniskt sett lärt sig sova från 20-7. Jag har dock vissa svårigheter i att faktiskt få honom att somna själv men framför allt att sova. Han vaknar när han inte skall, vilket har fått mig att sätta fram hans morgon en timme till (gäsp) klockan 6. 20-6 alltså. Att han inte somnar på stört gör att det mer lutar mot 21-6, och eftersom han ändå vaknar när han inte skall så blir det ibland ett enda trassel med " god natt, sov gott", "god natt, sov gott", "god natt, sov gott" från 4 fram till morgon....
Han ligger i vagga så det är buffning vi arbetar med och när han sover på dagen är det oftast i vagn. Då vagnar jag till han ligger på gränsen, sedan försöker jag få honom att somna själv. Samma sak där: vaknar, somnar, vaknar, somnar... Jag hojtar: " god natt, sov gott" och vagnar ibland och undrar om det verkligen är en så himla sov gott när han hela tiden vaknar.
Så hilfe bitte, som det kunde heta på tyska. Ledarskapsproblem, visst, men hur gör jag oss tryggare i sovandet?
4,5 mån behöver hjälp. Tidiga morgnar
Re: Något är fel
Hej!
Några snabba tips och synpunkter:
Mörkläggning är superviktigt för att få små knytten att sova på morgonen. Det ska vara HELT mörkt, inga strimmor ljus.
På dagen gäller MKT mat, social delaktighet och utevistelse så man kan somna gott på dagslurar och på kvällen.
Kanske är han övertrött på kvällarna och har därför svårt att somna? Kanske ett schema med natt 19-7 passar bättre?
/Nathalie
Några snabba tips och synpunkter:
/Nathalie
Neo född aug 2010
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
Re: Något är fel
Jag ser till att mata honom duktigt under dagarna och både före och efter kvällsbadet. Som tredje barnet i familj med hund finns det ofta någon som entusiastiskt umgås med honom och demonstrerar omgivningen och han följer med på det mesta vi tar oss för. Varför han inte vill vila ordentligt förblir ett mysterium, för jag tror att vi har hyfsad täckning på de flesta punkter. Jag skall se över schemat, kanske måste jag ändra den långa 2,5 timmarsvilan till något annat, för inte en enda gång har jag sluppit vagna honom femtioelva gånger och hur bövelen jag skall ordna upp morgontjorvet ... Fortsätt gärna råda för det är svårt att hålla honom kvar i sängen där framåt morgonen när lite hunger börjar göra sig påmind.
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Re: 4,5 mån behöver hjälp. Tidiga morgnar
Hej Kapten och välkommen,
jag har gjort dina inlägg till en egen tråd så du får råd specifikt för just dig anpassat.
Men en liten parentes. Enl. SHN har man 11, 11,5 eller 12 timmars natt. ATt ha natt 21-06 är på tok för kort. Standard tider för 3+4 mån brukar vara
Natt 19-07
fm lur 45 min
middagslur 2 tim
em lur 45 min
Sen gäller som det stod ovan, det måste vara KOLSVART och massor av riktig mat (inte bara ersättning och BM) för att man skall stå sig hela natten. då blir det också lättare att verktyga bort de tidiga morgnarna.
8)
jag har gjort dina inlägg till en egen tråd så du får råd specifikt för just dig anpassat.
Men en liten parentes. Enl. SHN har man 11, 11,5 eller 12 timmars natt. ATt ha natt 21-06 är på tok för kort. Standard tider för 3+4 mån brukar vara
Natt 19-07
fm lur 45 min
middagslur 2 tim
em lur 45 min
Sen gäller som det stod ovan, det måste vara KOLSVART och massor av riktig mat (inte bara ersättning och BM) för att man skall stå sig hela natten. då blir det också lättare att verktyga bort de tidiga morgnarna.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Torsmamma: Jag vet att 21-6 är för lite. Jag har gäspat käkarna ur led i flera dygn nu.
På ditt råd siktar jag på en förkortning av de timmar jag spikat och som ändå inte riktigt går att förmedla till bebisen. I stället länger jag sömntimmarna under natten och går in med bergfasthet, några slevar gröt och ett nystart av "kuren" som jag genomförde på ett nästan-Anna W-vis (lite slarvigt i kanterna).
Jag funderar över alla dessa termer och om jag missat något jag kan förbättra sömnkvalitén med. Erkänner genast att jag flirtar och gosar med honom men inte är så himla noga med att han viker sig av skratt innan läggning. Det kan jag genast ta till mig.
Mitt mantra är en vaggvisa. Den sjunger jag vid läggningen och avslutar med "god natt, sov gott". Vaknar han upp håller jag mig till "god natt, sov gott" och buffning, om jag inte måste lägga om av någon orsak för då sjunger jag igen. Är det rätt så långt?
Vad är PANG och när används det? Jag har försökt hitta en tydlig beskrivning på hur man bär sig åt och vad alla termer ni använder er av betyder men ser inget här på forumet.
Eloge till ert samlade tålamod med alla frågor man inser att man har när man lyfter på filten och plötsligt ser ärendet svälla....
På ditt råd siktar jag på en förkortning av de timmar jag spikat och som ändå inte riktigt går att förmedla till bebisen. I stället länger jag sömntimmarna under natten och går in med bergfasthet, några slevar gröt och ett nystart av "kuren" som jag genomförde på ett nästan-Anna W-vis (lite slarvigt i kanterna).
Jag funderar över alla dessa termer och om jag missat något jag kan förbättra sömnkvalitén med. Erkänner genast att jag flirtar och gosar med honom men inte är så himla noga med att han viker sig av skratt innan läggning. Det kan jag genast ta till mig.
Mitt mantra är en vaggvisa. Den sjunger jag vid läggningen och avslutar med "god natt, sov gott". Vaknar han upp håller jag mig till "god natt, sov gott" och buffning, om jag inte måste lägga om av någon orsak för då sjunger jag igen. Är det rätt så långt?
Vad är PANG och när används det? Jag har försökt hitta en tydlig beskrivning på hur man bär sig åt och vad alla termer ni använder er av betyder men ser inget här på forumet.
Eloge till ert samlade tålamod med alla frågor man inser att man har när man lyfter på filten och plötsligt ser ärendet svälla....
-
ilindstrom
Hej och välkommen hit!
Mitt råd till dig är att införskaffa boken internationella sovahelanatten-boken (om du inte redan har den). Det är superviktigt att man är ordentligt påläst om man vill att kuren ska fungerna. Det gäller att allt sitter i ryggmärgen när man står där mitt i natten och funderar.
Lycka till!
Ida
Mitt råd till dig är att införskaffa boken internationella sovahelanatten-boken (om du inte redan har den). Det är superviktigt att man är ordentligt påläst om man vill att kuren ska fungerna. Det gäller att allt sitter i ryggmärgen när man står där mitt i natten och funderar.
Lycka till!
Ida