Jag vill börja med att säga att jag är helt ny användare och bara skumläst här än, så döm mig inte om ni tycker jag verkar dum.
Min Kevin blir 5 månader nu den 22:e augusti. Jag ammar, till största delen. Har börjat med gröt, fruktpuréer, majskrokar och även lite annan dricka. Sedan ungefär en månad tillbaks har vi haft rätt jobbiga nätter då Kevin vaknat flera gånger per natt och vart jätteledsen. Då det bara hjälpt när han får sova mellan oss. Efter tips från andra; har jag för ett par dagar sen börjat med gröt och fruktpuré som kvällsmål och även flyttat in Kevins säng i hans eget rum. Sedan dess sover han bättre på nätterna och har inte heller vaknat för nattmål. Sen om det beror på att han är mättare, eller få bättre ro i eget rum, eller att han somnar så sent på kvällen, eller är en kombination av allt.. det vet jag faktiskt inte. Nätterna funkar i alla fall bra nu!
Men dagarna.. Jag kan, väldigt generat, erkänna att i dagsläget har vi inga rutiner eller särskilda mat -och sovtider alls. Han får äta som han vill och sova när han vill och vi har, ärligt talat, inte alltid koll på att han är trött förrän han är ÖVERtrött. Så vi har stora problem med att söva honom (detta gäller även inför natten). Vi vaggar och vyssjar, bär och gungar, sjunger och nynnar, buffar och ammar. Han vägrar helt enkelt somna/somna om själv. När han väl somnat inför natten, sover han, och kan faktiskt somna om själv OM han nu vaknar på natten, för han väcker inte oss! Men dagarna, vaknar han ständigt så fort jag lägger ner honom, eller går ut ur rummet om han somnat jämte mig, och jag får göra om SAMMA, långdragna 'procedur' igen.
Nu har vi bestämt oss för att vi ska börja med kuren då jag inser att Kevin har sömnbrist eftersom han inte sover sina timmar. Han är ofta gnällig och missnöjd och väldigt svårsövd (kan väl bero på att han hinner bli övertrött?). Jag undrar, om man innan man börjar med kuren ska börja med rutiner, t.ex ett par veckor innan man börjar med kurandet? Eller rutinerna kan bli en del av kurandet?
Min sambo jobbar skift. Varannan vecka 14-24 och dom andra veckorna 6-14. Så det krävs lite pyssel för att få ihop rutiner som fungerar vid båda skiften.
Jag skulle gärna vilja ha lite tips på bra rutiner inför läggning?! Kevin är en varm bebis så han sover bara i blöja men med tjockare barntäcke, så vi tar juh inte på någon pyjamas. Så vill jag ha hjälp med ett schema så Kevin somnar inför natt tidigare.
Nu kan en dag se ut som följer;
Vaknar - Mellan 6-7
Ammar - Somnar om efter ca 15 min
Vaknar mellan 8.30-9 igen
Ammar då
Myser och leker
Ammar mellan 10-11
Somnar 10.30-11.30 - mellan 30-60 min
Ammar 14.00
Bus och lek
Äter ca 17.30 - Gröt och fruktpuré
Myser och leker
Ammar ca 20.00
Somnar för natt mellan 20.30-21
Detta ger för lite sömn, och detta är ändå en 'bättre' dag. Han har med andra ord ingen eftermiddagsvila, vilker leder till att han såklart blir övertrött och gnällig. Och när det är dags att natta så är han övertrött och svår att söva. Behöver hjälp att få ihop ett schema. Nu har vi inga tider alls att passa så vi kan bygga rutiner och sedan anpassa oss efter det.
Snälla, hjälp mig att hjälpa Kevin, för nu gråter vi ikapp om eftermiddagarna!
Tack på förhand!
Många kramar!