Nybörjare med noll koll. :(

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
MikaelaL85

Nybörjare med noll koll. :(

Inlägg av MikaelaL85 »

Hejsan!

Jag vill börja med att säga att jag är helt ny användare och bara skumläst här än, så döm mig inte om ni tycker jag verkar dum. :oops: Jag ska läsa, förstå och lära. Vill bara ha lite råd först!

Min Kevin blir 5 månader nu den 22:e augusti. Jag ammar, till största delen. Har börjat med gröt, fruktpuréer, majskrokar och även lite annan dricka. Sedan ungefär en månad tillbaks har vi haft rätt jobbiga nätter då Kevin vaknat flera gånger per natt och vart jätteledsen. Då det bara hjälpt när han får sova mellan oss. Efter tips från andra; har jag för ett par dagar sen börjat med gröt och fruktpuré som kvällsmål och även flyttat in Kevins säng i hans eget rum. Sedan dess sover han bättre på nätterna och har inte heller vaknat för nattmål. Sen om det beror på att han är mättare, eller få bättre ro i eget rum, eller att han somnar så sent på kvällen, eller är en kombination av allt.. det vet jag faktiskt inte. Nätterna funkar i alla fall bra nu!

Men dagarna.. Jag kan, väldigt generat, erkänna att i dagsläget har vi inga rutiner eller särskilda mat -och sovtider alls. Han får äta som han vill och sova när han vill och vi har, ärligt talat, inte alltid koll på att han är trött förrän han är ÖVERtrött. Så vi har stora problem med att söva honom (detta gäller även inför natten). Vi vaggar och vyssjar, bär och gungar, sjunger och nynnar, buffar och ammar. Han vägrar helt enkelt somna/somna om själv. När han väl somnat inför natten, sover han, och kan faktiskt somna om själv OM han nu vaknar på natten, för han väcker inte oss! Men dagarna, vaknar han ständigt så fort jag lägger ner honom, eller går ut ur rummet om han somnat jämte mig, och jag får göra om SAMMA, långdragna 'procedur' igen.

Nu har vi bestämt oss för att vi ska börja med kuren då jag inser att Kevin har sömnbrist eftersom han inte sover sina timmar. Han är ofta gnällig och missnöjd och väldigt svårsövd (kan väl bero på att han hinner bli övertrött?). Jag undrar, om man innan man börjar med kuren ska börja med rutiner, t.ex ett par veckor innan man börjar med kurandet? Eller rutinerna kan bli en del av kurandet?

Min sambo jobbar skift. Varannan vecka 14-24 och dom andra veckorna 6-14. Så det krävs lite pyssel för att få ihop rutiner som fungerar vid båda skiften.
Jag skulle gärna vilja ha lite tips på bra rutiner inför läggning?! Kevin är en varm bebis så han sover bara i blöja men med tjockare barntäcke, så vi tar juh inte på någon pyjamas. Så vill jag ha hjälp med ett schema så Kevin somnar inför natt tidigare.

Nu kan en dag se ut som följer;

Vaknar - Mellan 6-7
Ammar - Somnar om efter ca 15 min
Vaknar mellan 8.30-9 igen
Ammar då
Myser och leker
Ammar mellan 10-11
Somnar 10.30-11.30 - mellan 30-60 min
Ammar 14.00
Bus och lek
Äter ca 17.30 - Gröt och fruktpuré
Myser och leker
Ammar ca 20.00
Somnar för natt mellan 20.30-21

Detta ger för lite sömn, och detta är ändå en 'bättre' dag. Han har med andra ord ingen eftermiddagsvila, vilker leder till att han såklart blir övertrött och gnällig. Och när det är dags att natta så är han övertrött och svår att söva. Behöver hjälp att få ihop ett schema. Nu har vi inga tider alls att passa så vi kan bygga rutiner och sedan anpassa oss efter det.

Snälla, hjälp mig att hjälpa Kevin, för nu gråter vi ikapp om eftermiddagarna! :cry:

Tack på förhand!
Många kramar!
Kevin John Paulsson 110322
frk Carlsson

Re: Nybörjare med noll koll. :(

Inlägg av frk Carlsson »

Hej och varmt välkommen hit :)

Här finns inga dumma personer! [-X Utan bara kloka föräldrar som vill sina barns bästa :) . Och nånstans måste man ju börja, så att ställa lite frågor här på forumet är väl kanon!

Härligt att höra att ni bestämt er för att kura. Läs, läs, läs nu. Både i SHN-boken och här på forumet (kom dock ihåg att alla kurer är individuella så det ser helt olika ut från familj till familj).

Jag ska titta lite på schemat:

Vid 6 månader gäller ca 15 tim sömn/dygn. 12 tim natt är att föredra, man får såklart ha 11 tim el 11.5, men 12 tim brukar vara enklast då många barn tydligt trivs med att sova så många timmar och schemat blir oxå enkelt att konstruera och justera i takt med att barnet blir äldre.

Så, jag utgår från en 12-timnatt. Kevin ska ha 3 lurar på dagen.Två kortare (45 min) och en längre (1.5 tim). Han ska äta 5 ggr/dag inkl kvällsslurken. Tänk 2-2.5 tim mellan lurarna och 3-3.5 tim mellan måltiderna.

Förslag:

07 godmorgon och frukost : gröt och sen amma om du vill
om det behövs kan man lägga in ett mellis på fm innan vilan oxå
9.30 sova 45 min
11.00 lunch - puré och frukt som sagt
12-13.30 sova 1.5 tim
14.00 mellis
16.00 sova 45 min
17.00 middag (samma som lunchen)
18.30 - kvällslurk : gröt/välling ev lite amning om du vill
19: gonatt

Det schemat kan du behålla även när han blir 6 mån, men vid 7 mån så drar ni ner litegrann på em-luren så att den blir 20 min.

:arrow: Och ös på med mat nu, både puré och frukt till lunch och middag (det är ingen omöjlighet att komma upp i en liten burk av varje inom 2-3 v om ni är ihärdiga), och så ngt stadigt mellis på em (jag körde med gröt till mellis i den åldern) :thumbsup: - han har ju tydligt visat att han är intresserad, så då är det bara att tjoffa på. En 6-månaders kan äta , i princip, hur mkt som helst :shock: . Och aptiten ökar i samband med att sömnen blir bättre, ngr dgr in på kuren brukar man märka att de blir hugriga som vargar :D .

I takt med att de blir hungrigare så blir amningen mindre intressant för dem, så det är därför jag skrivit gröt/välling på morgonen och till kvällen, bara amning är för lite att stå sig på när man är 5 mån.

Visst fattade jag det rätt som att han gillar gröt och frukt? Då hade jag moffat på med det så mkt det bara går 3 ggr/dag (morgon, mellis och kväll) och sen satsat på att introducera matpuré lunch och middag.

På kvällen kan man ha en timme innan läggdax då man tar ett bad, äter kvällsgröt el välling och sen skojar och busar (läs om "Skrattet till gonatten") ända in i sängen.
Pang bom :sleep: .

Ni kan ju börja köra enl schema om ni vill innan ni kurar, men då ska ni inte känna er stressade över att han inte håller tiderna , för det kommer han inte att göra. Sova i eget rum på mage (?), utan napp och kolsvart verkar han ju redan göra :thumbsup: Och som sagt - öka på maten :thumbsup: Eller så tjuvstartar ni inget alls, det där är en smaksak, en del vill börja med allt på 100% f rom dag 1 i kuren.

Om han är en väldigt varm person och ni vet med er att han klarar sig att sova i bara blöjor, jamen kör på det då :thumbsup: God sömn handlar inte så mkt om vad man har på sig när man sover :wink:

Hoppas att jag kunnat bidra med ngt. Men som sagt - läs, läs, läs och lär :wink: och när ni känner er redo, förberedda och säkra på er sak så kör ni.

:thumbsup:

/Sanna
MikaelaL85

Inlägg av MikaelaL85 »

Tusen tack för att du tog dig tid att hjälpa mig lite med schemat! Uppskattar det verkligen. Har tittat och tycker det ser väldigt bra ut, nu har jag ett hum om hur man ska tänka. :) Stort tack! =D> Ska jag bara titta så vi får in lite bra kvällsrutiner för nu har han juh OMÖJLIGT för att somna själv.

Kommer dock justera tiderna lite så kommer bli nattsömn på 11,5 timme och fm -och em.vila på en timme/vila, för det passar bättre med vår egen middagstid att lägga honom för natten 19.30.

Han älskar gröt men är inte jätteförtjust i mosad färsk frukt, har dock bara provat att banan och vattenmelon. Men mangopurén, päronpurén och blåbärspurén på burk är mycket uppskattade. :D Jag fick dock bannor av BVC sist för att jag börjat med puréer innan riktig mat (om dom får smak på de söta kanske dom vägrar riktig mat sen, sa hon) så har fått sluta med dom tillfälligt. Jag slutade helamma och börja med smakportioner för en månad sen så Kevin äter inte en hel portion gröt än (men vi är alldeles snart där :wink: ) Och hon på BVC sa att han helst ska äta en HEL portion gröt innan man börjar med nya smaker (mat). Hon sa även att jag inte behöver stressa med att sluta helamma, inte ett ord om att dom små inte står sig på bara bröstmjölk. :? Även om dom "predikar" stenhårt för amning borde hon väl berättat att det inte räcker med bröstmjölk i den åldern?!

Vi har tänkt börja köra med schema fr.o.m måndag, han blir då 5 månader, sedan börja kura när han är ett halvår. Läste någonstans att man ska börja med kurande när dom är runt 6 månader eller 1 år, för däremellan har dom separationsångest'?!

Japp, han har alltid sovit bäst på mage, och aldrig varit särskilt intresserad av nappen heller. Tyvärr har vi problem just nu med att få riktigt mörkt i hans sovrum men mörkläggningsgardin står högst på inköpslistan. :wink:

Ja, oh ja, du har juh bidragit med massor, din hjälp uppskattas verkligen. Än en gång; tusen tack! Kommer absolut läsa på innan vi börjar med själva kurandet. Tack!

/Mikaela
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej,

tänk på att de naturliga sömnpassen är 5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim och 2 tim. Då väcker du barnet när sömnen är ytlig och de vaknar oftast glada och trevliga. Väcker du i djupsömnen är det jobbigt att vakna och det blir gnälligt och liten vill sova mer.

Mörkläggning kan du fixa genom att spreja vatten på fönstret med en blomspruta och så klämmer du ditt ugnsfolie. Vips så blir det kolsvart utan större kostnad.

Jag tror inte alls på att barnen skulle bli sötsaksnarkomaner om man börjar med söta fruktpuréer. Inte heller tror jag att barnen behöver äta en hel portion gröt innan man kan erbjuda andra smaker. Rent nonsens skulle jag säga. Kör du på med alla sorters smakportioner du och mata tills lilla barnet själv säger stopp.

Är magen mätt sover man gott, riktigt gott.

Det spelar egentligen ingen roll när du kurar, bäst och lättast går det ju tidigare man gör det. Inte för att det är en massa separationsångest som ställer till det utan mer för att dålig sömn blivit en ovana och såna kan man få jobba hårt för att få bort. Så fort bebisen passerat 4 mån kan man köra en kur.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej igen :)

vad bra att ni känner er peppade! :D

Instämmer till fullo med det Susan säger :D !

Kör på bara!

/Sanna
MikaelaL85

Inlägg av MikaelaL85 »

Ah, ja just det! Det kommer jag ihåg nu att jag läst någonstans. Får se hur det ter sig här men kanske kan bli en 2 timmars vila vid lunch, mellan 12-14 istället. Eller försöka förlänga natten. Så igår var första kvällen. Det gick väldigt bra - lyckat! Kevin somnade 19.30, som vi ville ha det, utan skrik och gråt och gnäll. Inte helt utan lite buff och vyssj i sängen men i alla fall på väg åt rätt håll. :) Natten blev.. inte lika lyckad! :( Vaknade redan runt 2.30 och vägrade somna om utan bröstet. :( Somnade om men vaknade för 'morgon' redan strax efter 6. Men man kan inte vända på en natt/dag! Men sedan har dagen gått strålande! Trots nästan en timmes "för tidig" morgon. Sov mellan 9-9.45, 12-14 och 16.15-17. =D> Idag fick min sambo ta över nattningen, gick också bra, somnade 19.40 utan större ilske-protester! Fast jag har redan fått gå in 2 ggr (halvtimmes mellanrum) och buffa lite/stoppa om igen.

Jag tar det mesta dom på BVC säger med en klackspark. Men min sambo tar allt dom säger på orden och han är lite av vad jag kallar en 'amnings-Hitler'. ;) Han säger att jag iaf SKA försöka amma tills han är ett halvår (män borde ha bröst ;)). Men jag märker redan nu att bröstet/mjölken är mindre intressant för Kevin, märker också att mjölken sinat. Men ska iaf försöka amma som en del av mellanmålen (och tyvärr nattmål än så länge :() och byta frukost/lunch/middag mot gröt/mat. Provade mosad potatis idag med en skvätt mjölk och lite-lite matfett, men det var Inte populärt. Det spottades och gräts! Men potatisen var lite dåligt mosad så antar att han blev lite konfunderad över klumparna. :) Det löser sig. Har bojkottat fruktpuréerna (blir mosad banan istället) och köpt banangröt istället. DEN är poppis! :D

Jag är så tacksam över all din hjälp! När jag skrev och tills innan helgen balanserade jag på bristningsgränsen, men bara sen igår kväll så har jag fått tillbaks så mycket. Kevin är så lugn och harmonisk, somnar in så fint och han är gladare när han är vaken, skrattar och jollrar. Och jag har koll på om det är sova eller äta han behöver. Kanske är löjlig som redan efter 1½ dag ser så positivt på det men är så sjukt glad över att det fungerar så bra!

Vi har kommit fram till att vi vill se att det här fungerar och gärna få bukt med det här med nattvaknandet/målet innan vi börjar med kurandet. Och gärna komma igång riktigt med mat (slutat amma helt) innan. Så det blir nog lagom till 6 månaders-dagen. :)

Men jag ser på det här positiv inställning och tack vare dina råd och pepp och även Sannas pepp så tror jag att vi kan få det riktigt bra. :)

Förresten; tipset med mörkläggning, sätter du det på insidan av fönstret då? Hur länge sitter det kvar, för verkar inte så smidigt om man ska ta av och på varje morgon/kväll? ;)

Tack än en gång!
/Mikaela
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

:) Du gör helt rätt som ser allt positivt som händer, även om det bara gått 1½ dag. De flesta är så snabba att se allt som går åt fel håll, själv är jag en obotlig optimist som griper tag i varje framgång som passerar mig.

Amma så länge det känns bra för dig, sen kan ju mannen ha en massa åsikter om det hela, men det är ju du och barnet det ska funka för främst. :wink:

Jag brukar låta folien sitta kvar även dagtid, istället har vi öppnat fönstren för fullt för att få in ljus på dagarna under sommaren. Snart är mörkret här och då är ju folien överflödig.

Jag är helt säker att ni är på rätt väg, helt säker, så det så. Fortsätt så.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Det låg ett inlägg här som skapade en del diskussioner som inte var relevanta för tråden. Så den är ny flyttad hit för de som vill fortsätta diskutera saken.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 22&t=25166

//Ordförande
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MikaelaL85

Inlägg av MikaelaL85 »

Optimist - javisst! =D>

Ja, visst är det så! Det viktigaste är att Kevin är nöjd, mätt och belåten. Dagarna och nattningen fungerar utmärkt nu. Men nätterna.. är hopplösa! Jag vet inte vad det beror på men han vill fortfarande ha 'nattmål'.

Vaknar flera gånger, ALLTID vid 2.30. Varje natt, samma tid och det enda som duger är bröstet. Provar alltid att buffa, vyssja först men det går inte. Då blir han bara ännu argare. :(

Kramar
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Och vad gör han om du inte gör någonting undrar då jag?

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
MikaelaL85

Inlägg av MikaelaL85 »

Han panikskriker (som av rädsla) på ett sätt som jag inte har hjärta att stå ut med. :cry:

Nu är vi inne i en svacka med allt känns det som. Om jag väcker Kevin efter 45 min blir han bara gnälligare än om han får sova tills han vaknar självmant. :( Och det dröjer inte länge innan han kliar sig i ögonen och vill sova igen. Kan det vara så att vissa bebisar behöver mer sömn?

Morgnarna är jobbiga. Han vaknar 5 och gnäller.. inte panikskriker men gnälligt som fasen. Inget jag kan komma på duger. Detta kan hålla på i en till två timmar, sedan somnar han och sover till 7-8. :(

Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag vet juh inte varför han gnäller eller vad jag ska göra. Känner mig som världens sämsta mamma på morgnarna för jag inte vet hur jag ska hjälpa honom. Alla rutiner och särskilda mat -och sovtider är som bortblåsta. han sover inte på nätterna och väcker jag honom innan han vaknar själv på dagarna blir han gnällig. Kändes som vi var på rätt väg så detta känns lite som en bakslag. Vad göra? :cry:

Tack!
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Har du Sova Hela Natten-boken? I den står om vargtimma och här på forumet under Favoriter kan du läsa om hur du kan hantera just dessa timmar på morgonen. Det handlar om att ha en strategi uttänkt och sedan följa den - då når du målet inom en vecka.

:wink:

Trafik på morgonen och att "testa" olika saker leder bara till ännu fler frågor. [-X
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
MikaelaL85

Inlägg av MikaelaL85 »

Nej, jag har tyvärr inte boken än.

Ah, okej! Tack för tipset!
MikaelaL85

Inlägg av MikaelaL85 »

Nu har jag plöjt igenom 'Sova hela natten', hade tur så den fanns på biblioteket här i byn. :) Har även lånat en bok som heter; 'Somna utan gråt'. Vill gärna läsa, och läsa mer, så man har lite att jämföra med. Men om vi bestämmer oss för att kura kommer vi naturligtvis göra det med självklarhet och inte bara "testa". Har även dett DVDn.

Man blir lite lycklig för 'tillrättaläggande' har jag redan, har alltid gjort så, som jag läste nu. :D Så det finns redan. Och buffandet; där har vi problemet. Vi har fastnat i buffandet nu. Så det är enda sättet just nu att få honom att somna. Buffa, buffa, buffa! Men det ska bli ändring på.

Eftersom jag ännu inte inför schema/rutiner, mer än just inför nattningen har vi inga fasta tider än. Men vi Ska börja senast när Kevin ärr halvåret.
Så just nu håller jag faktiskt på och skriva ner tiderna när han äter/sover för att få lite koll. Men just nu styr han tiderna mest själv. Nattningsrutiner har vi men vi är fast i buffandet som sagt.

Tycker att allt jag läser är så logiskt och kan knappt vänta tills jag ska börja. :) Är så taggad och vill verkligen detta, främst för Kevins skull men även för mig egen. GUD, som jag saknar att få en hel, ostörd natts sömn för nu är jag så TRÖTT.

Men MÅSTE komma underfund med ett schema som passa först.

Så fort det är klart, så KÖR VI! 100%. :)

Tack för alla tips!
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Låter som att du gör ett bra arbete, fast ni ej har börjat. Att känna sig 100% säker är det allra bästa sättet att få det att funka, då har man ro i sinnet och slipper låta sig störas av "orosvargarna" och kan fokusera på det man gör ist.

Och visst är det som du säger - man vill göra detta främst för barnets bästa, för ju mer man läser på om SHN och AW:s tänk i det stora hela, desto mer inser man vad barnet faktiskt behöver och hur mkt det missar när sömnen och maten inte funkar som det ska. Sen att familjen i övrigt oxå får ett bättre liv, det är en klar bonus :) .

Så du/ni är helt och hållet på rätt väg, och hör av dig om /när ni börjar, för vi finns här :heart:

Läs gärna den här pepp-tråden för mer inspiration:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... f=7&t=2010

/Sanna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"