Påbörja SM - född 110719
Påbörja SM - född 110719
Hej,
Har en liten tjej som är född 35+4, har förstått att jag ska kunna köra SM utan att korrigera åldern. Hon både ammas och får ersättning, varje matpass börjar med amning och avslutas med ersättning. Har BB-boken, men är nybörjare på detta med att vara mamma och köra SM.
Hon har haft väldigt strukturerade sov- och matpass sedan födseln. Fått mat cirka var 3:dje timme och sovit bra därimellan.
Jag har nu börjat anteckna hur länge hon är vaken och sover för att kunna följa SM bättre.
Såhär ser våra dagar ut oftast:
7-8 Mat
8-10.30 Sover
10.30 - 12.30 Mat
12.30 - 15.30 Sov
15.30 - 16.30 Mat
16.30 - 18 Sov
18 - 20.30 Mat
20.30 - 23 Sova
23 - 23.30 Mat
23.30 - 03 Sov
03 - 03.30 Mat
03.30 - 6 Sov
6 - 7 Mat
Osv.
Min fundering är, hon har inte så många sovtimmar som rekommenderas - och som jag skriver om lite längre ner så händer det att hon har långa vakenpass på förmiddagen - vilket gör att hon får ännu fler vakentimmar. Ska jag strunta i rekommendationen på antalet timmar och lite på att det är OK så länge hon mår bra och faktiskt håller det strukturerat eller bör jag försöka ändra på något?
Det händer också att hon på förmiddagen håller sig vaken i 4 timmar i sträck, vilket strular till det lite med maten. Då tvingas jag ge henne mat sista vakentimmen för att inte riskera att hon vaknar efter 45 minuter av hunger. Vad bör jag göra i dessa situationerna - hjälpa henne till sömn? Eller är det Ok att hon har längre vakenpass - isf gör jag rätt med maten?
Tusen tack på förhand.
/SanOsc
Har en liten tjej som är född 35+4, har förstått att jag ska kunna köra SM utan att korrigera åldern. Hon både ammas och får ersättning, varje matpass börjar med amning och avslutas med ersättning. Har BB-boken, men är nybörjare på detta med att vara mamma och köra SM.
Hon har haft väldigt strukturerade sov- och matpass sedan födseln. Fått mat cirka var 3:dje timme och sovit bra därimellan.
Jag har nu börjat anteckna hur länge hon är vaken och sover för att kunna följa SM bättre.
Såhär ser våra dagar ut oftast:
7-8 Mat
8-10.30 Sover
10.30 - 12.30 Mat
12.30 - 15.30 Sov
15.30 - 16.30 Mat
16.30 - 18 Sov
18 - 20.30 Mat
20.30 - 23 Sova
23 - 23.30 Mat
23.30 - 03 Sov
03 - 03.30 Mat
03.30 - 6 Sov
6 - 7 Mat
Osv.
Min fundering är, hon har inte så många sovtimmar som rekommenderas - och som jag skriver om lite längre ner så händer det att hon har långa vakenpass på förmiddagen - vilket gör att hon får ännu fler vakentimmar. Ska jag strunta i rekommendationen på antalet timmar och lite på att det är OK så länge hon mår bra och faktiskt håller det strukturerat eller bör jag försöka ändra på något?
Det händer också att hon på förmiddagen håller sig vaken i 4 timmar i sträck, vilket strular till det lite med maten. Då tvingas jag ge henne mat sista vakentimmen för att inte riskera att hon vaknar efter 45 minuter av hunger. Vad bör jag göra i dessa situationerna - hjälpa henne till sömn? Eller är det Ok att hon har längre vakenpass - isf gör jag rätt med maten?
Tusen tack på förhand.
/SanOsc
Storasyster 110719
Lillebror 150120
Mini-lillebror 210905
Alla tre SM från start
Lillebror 150120
Mini-lillebror 210905
Alla tre SM från start
Re: Påbörja SM - född 110719
Hej och välkommen!
grattis till lilla juvelen. Vad bra att du har barnaboken. Den är en guldgruva i umgänget med småfolk.
Sen skall vi komma ihåg att vi har en liten pyttis här på en månad om jag räknar rätt. Det ni strävar efter är två timmars vakentid följt av ca två h sömn under dagen. på 4h hinner liten bli rejält trött och blir mycket svårare att lägga. Hur sover juvelen förresten? PÅ mage med larm ar de flesta lättast att sova djupt coh skönt. (sida eller rygg garanterar tyvärr ingenting
)
LÄs gärna igenom det här kompendiet. det är en suverän översikt över standardmodellen (och så barnaboken förståss) Där står precis hur en måltid med allt som därtill hör skall gå till.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887
när man börjar närma sig 2h och innan liten börjar gnugga sig i ögonen hjälper man till ro. har du sett videoklippet när Anna vagnar? Det finns här
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start
Men titta inte på klockan hela tiden. Snusa på bebis, titta in i de små förtrollande ögonen. En helt ny liten person O:) Försök bara njuta också. Och visa upp din värld. den är det mest spännande som finns.
kram
grattis till lilla juvelen. Vad bra att du har barnaboken. Den är en guldgruva i umgänget med småfolk.
Sen skall vi komma ihåg att vi har en liten pyttis här på en månad om jag räknar rätt. Det ni strävar efter är två timmars vakentid följt av ca två h sömn under dagen. på 4h hinner liten bli rejält trött och blir mycket svårare att lägga. Hur sover juvelen förresten? PÅ mage med larm ar de flesta lättast att sova djupt coh skönt. (sida eller rygg garanterar tyvärr ingenting
LÄs gärna igenom det här kompendiet. det är en suverän översikt över standardmodellen (och så barnaboken förståss) Där står precis hur en måltid med allt som därtill hör skall gå till.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887
när man börjar närma sig 2h och innan liten börjar gnugga sig i ögonen hjälper man till ro. har du sett videoklippet när Anna vagnar? Det finns här
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start
Men titta inte på klockan hela tiden. Snusa på bebis, titta in i de små förtrollande ögonen. En helt ny liten person O:) Försök bara njuta också. Och visa upp din värld. den är det mest spännande som finns.
kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Tusen tack för ditt svar, videunge. Vi har nu kört på att eftersträva 2+2, och det har gått väldigt bra. När hon närmade sig 2mån valde hon att sova natt mellan 20-04.30 (ibland 05.30) och sov därefter till 8 där hon vaknade med ett leende
Jag har inte behövt vagna, buffa eller annat vid något mål alls så hon är inte "inbuffad" eller "invagnad". När jag väl bestämde mig för att hon skulle sova och la henne i vaggan (alltid på mage) så accepterade hon det under förutsättning att hon var välfylld med mat och att hon inte nyss sovit förståss... att det var så enkelt! SUCK!
Jag bestämde mig i början av förra veckan att nu var det dags för ett schema. Så jag planerade upp ett som jag tyckte skulle funka utifrån de anteckningar jag hade och började i torsdags... MEN... nu har jag tappat min attityd. Läste igen i Barnaboken igår och inser att jag håller på att kladdar en massa nu. Jag började med ett schema som såg ut såhär:
8-9.30 Vaken
9.30-11.30 Sova 2h (alltid trött på fm)
11.30-13.30 Vaken
13.30-15 Sova 1,5
15-17 Vaken
17-17.45 Sova 45 min
17.45-20 Vaken (ev. 5 min powernap)
20-8 Sova med 1 nattmål cirka 04
Fredagkväll kräktes hon upp all ersättning och utan att jag fyllde på (mer än kvällsslurken som är väldigt liten) så la jag henne kl 20 för natten... då vaknade hon kl 02 och var vrålhungrig. Jag gav mat, sen vaknade hon halv sex och tyckte att då var det morgon. Och jag tappade allt. Och istället för att bara ta mitt "misslyckande" och köra på igen på samma schema började jag justera och tänkte: Hon kanske behöver 11 timmars natt, det kanske är bättre? (trots att hon själv tidigare valt att sova 12h natt och då utan att jag styrt...)
Så då blev schemat:
7-9 Vaken (med 20 min powernap)
9-10.30 Sova 1,5
10.30-12.30 Vaken
12.30-14.30 Sova 2h
14.30-15.30 Vaken
15.30-17 Sova 1,5
17-20 Vaken (med 5 min powernap)
20-07 Sova med nattmål kl 04
Nu har hon börjat vakna 06.30 istället, och tycker det är morgon...
Jag inser nu att jag håller på att bli knäpp. Jag måste ta tillbaka kommandot...eller? Var ska jag börja? Gå tillbaka till ursprungstanken? Gå tillbaka till SM? Hjälp...
En annan fråga angående passiv social delaktighet, jag försöker köra enligt AW´s tanke att min tjej ska vara delaktig i min vardag, inte tvärtom. Men, det går inte så bra. Jag lägger henne på diskbänken (fylld med mat och sömn) och hon söker ljuset direkt, och ligger och tittar ut men hon är inte intresserad av vad jag gör och det tar inte många minuter innan hon är uttråkad och då tar jag upp henne. Är det så det är? Eller gör jag fel? Ska jag låta henne ligga och vara arg/frustrerad/otålig (det är så jag tolkar hennes gråt), annars hinner jag ju inte med mina 18 kossor
Lägger jag henne i sängen när jag ska bädda, blir hon arg nästan direkt. Det måste nästan varje gång hända mycket för att hon ska vara nöjd och tillfreds, t ex så hade jag hundlek en morgon och hon satt i babysittern, det tyckte hon var fascinerande.
Finns det andra tips på social delaktighet för småttingar som ännu inte tar saker i händerna utan bara tittar?
Jag läser och läser och läser, men känner att jag börjar tappa min attityd, jag tror det iaf.
Jag har inte behövt vagna, buffa eller annat vid något mål alls så hon är inte "inbuffad" eller "invagnad". När jag väl bestämde mig för att hon skulle sova och la henne i vaggan (alltid på mage) så accepterade hon det under förutsättning att hon var välfylld med mat och att hon inte nyss sovit förståss... att det var så enkelt! SUCK!
Jag bestämde mig i början av förra veckan att nu var det dags för ett schema. Så jag planerade upp ett som jag tyckte skulle funka utifrån de anteckningar jag hade och började i torsdags... MEN... nu har jag tappat min attityd. Läste igen i Barnaboken igår och inser att jag håller på att kladdar en massa nu. Jag började med ett schema som såg ut såhär:
8-9.30 Vaken
9.30-11.30 Sova 2h (alltid trött på fm)
11.30-13.30 Vaken
13.30-15 Sova 1,5
15-17 Vaken
17-17.45 Sova 45 min
17.45-20 Vaken (ev. 5 min powernap)
20-8 Sova med 1 nattmål cirka 04
Fredagkväll kräktes hon upp all ersättning och utan att jag fyllde på (mer än kvällsslurken som är väldigt liten) så la jag henne kl 20 för natten... då vaknade hon kl 02 och var vrålhungrig. Jag gav mat, sen vaknade hon halv sex och tyckte att då var det morgon. Och jag tappade allt. Och istället för att bara ta mitt "misslyckande" och köra på igen på samma schema började jag justera och tänkte: Hon kanske behöver 11 timmars natt, det kanske är bättre? (trots att hon själv tidigare valt att sova 12h natt och då utan att jag styrt...)
Så då blev schemat:
7-9 Vaken (med 20 min powernap)
9-10.30 Sova 1,5
10.30-12.30 Vaken
12.30-14.30 Sova 2h
14.30-15.30 Vaken
15.30-17 Sova 1,5
17-20 Vaken (med 5 min powernap)
20-07 Sova med nattmål kl 04
Nu har hon börjat vakna 06.30 istället, och tycker det är morgon...
Jag inser nu att jag håller på att bli knäpp. Jag måste ta tillbaka kommandot...eller? Var ska jag börja? Gå tillbaka till ursprungstanken? Gå tillbaka till SM? Hjälp...
En annan fråga angående passiv social delaktighet, jag försöker köra enligt AW´s tanke att min tjej ska vara delaktig i min vardag, inte tvärtom. Men, det går inte så bra. Jag lägger henne på diskbänken (fylld med mat och sömn) och hon söker ljuset direkt, och ligger och tittar ut men hon är inte intresserad av vad jag gör och det tar inte många minuter innan hon är uttråkad och då tar jag upp henne. Är det så det är? Eller gör jag fel? Ska jag låta henne ligga och vara arg/frustrerad/otålig (det är så jag tolkar hennes gråt), annars hinner jag ju inte med mina 18 kossor
Finns det andra tips på social delaktighet för småttingar som ännu inte tar saker i händerna utan bara tittar?
Jag läser och läser och läser, men känner att jag börjar tappa min attityd, jag tror det iaf.
Storasyster 110719
Lillebror 150120
Mini-lillebror 210905
Alla tre SM från start
Lillebror 150120
Mini-lillebror 210905
Alla tre SM från start
Hejsan
Natten som du beskriver är typexemplet på hur det blir när liten ätit för dåligt på dagen. Om hon kräks och sedan inte tar emot mer mat, så kan varken du eller hon göra så mycket. Jag tror att det kan ha varit hungern som spökade vid halv sex också, så brukar det vara här i alla fall om det stökas runt den tiden.
Så mitt råd är att fortsätta jobba in det schema som du så noga gjort utifrån dina anteckningar, med stort fokus på mat
Det du kan tänka på när det blir lite för gnälligt är att du tar upp henne när hon är nöjd. Jag brukar börjar prata med superglad röst och göra ljud som min lilla gillar (ren underhållning alltså
) så hon inte tror att jag "räddar" henne från att ligga på diskbänken/golvet etc. Sedan är det en del av att lära känna varandra, att veta hur det passar att ligga/ligga. Min lilla blir förbannad av magläget i slutet av vakenpassen eller när hon är nyäten, så då väljer jag ryggläge. Man får prova sig fram tillsammans

Kära du, inte har något misslyckats [-X Ni hade en dålig dag och kom ur spår, men det ordnar ni upp!SanOsc skrev:Fredagkväll kräktes hon upp all ersättning och utan att jag fyllde på (mer än kvällsslurken som är väldigt liten) så la jag henne kl 20 för natten... då vaknade hon kl 02 och var vrålhungrig. Jag gav mat, sen vaknade hon halv sex och tyckte att då var det morgon. Och jag tappade allt. Och istället för att bara ta mitt "misslyckande" och köra på igen på samma schema började jag justera och tänkte: Hon kanske behöver 11 timmars natt, det kanske är bättre? (trots att hon själv tidigare valt att sova 12h natt och då utan att jag styrt...)
Så mitt råd är att fortsätta jobba in det schema som du så noga gjort utifrån dina anteckningar, med stort fokus på mat
Nej, du gör helt rätt som tar med henne i din vardag och visar hur det går till i den här världen!SanOsc skrev:En annan fråga angående passiv social delaktighet, jag försöker köra enligt AW´s tanke att min tjej ska vara delaktig i min vardag, inte tvärtom. Men, det går inte så bra. Jag lägger henne på diskbänken (fylld med mat och sömn) och hon söker ljuset direkt, och ligger och tittar ut men hon är inte intresserad av vad jag gör och det tar inte många minuter innan hon är uttråkad och då tar jag upp henne. Är det så det är? Eller gör jag fel?
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Hej Tetz,
Tack för ditt svar.Läste det igårkväll och bestämde mig för att köra igen, på det ursprungliga schemat. Natten gick bra, väckte henne i natt för mat och sen somnade vi om till nästan 8. Perfekt! Så nu är vi på banan igen, och jag har insett att jag inte får ge upp så snabbt utan nu jobbar vi på... taggade och motiverade! 8)
Vad bra angående den sociala delaktigheten, då kör vi vidare helt enkelt.
När är det dags för att introducera ensamleken? Ska jag vänta med den tills schemat sitter?
/SanOsc
Tack för ditt svar.Läste det igårkväll och bestämde mig för att köra igen, på det ursprungliga schemat. Natten gick bra, väckte henne i natt för mat och sen somnade vi om till nästan 8. Perfekt! Så nu är vi på banan igen, och jag har insett att jag inte får ge upp så snabbt utan nu jobbar vi på... taggade och motiverade! 8)
Vad bra angående den sociala delaktigheten, då kör vi vidare helt enkelt.
När är det dags för att introducera ensamleken? Ska jag vänta med den tills schemat sitter?
/SanOsc
Storasyster 110719
Lillebror 150120
Mini-lillebror 210905
Alla tre SM från start
Lillebror 150120
Mini-lillebror 210905
Alla tre SM från start
Härligt att du är taggad och på banan igen!
Det är lätt hänt att man börjar se det som en prestation att få ett schema som sitter perfekt, och då blir man besviken vid motgångar. Tänk på processen som en hinderbana istället
Då ligger utmaningen i att ta sig förbi trassel som uppstår (för trassel uppstår för alla) 8)
Om liten har strulat med sömnen kan det ju bli ett trött vakenpass som följer, och då ökar ju risken för hon somnar. Så välj ett piggt vakenpass och börja med korta stunder av ensamlek, för att sedan trappa upp. 
En smaksak, skulle jag sägaSanOsc skrev:När är det dags för att introducera ensamleken? Ska jag vänta med den tills schemat sitter?
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Känner lite så, vill att det ska bli perfekt (och gärna direkt...) Hinderbana it is! Smart, ska försöka se det så.Härligt att du är taggad och på banan igen! Det är lätt hänt att man börjar se det som en prestation att få ett schema som sitter perfekt, och då blir man besviken vid motgångar. Tänk på processen som en hinderbana istället Då ligger utmaningen i att ta sig förbi trassel som uppstår (för trassel uppstår för alla)
Yes, ska tänka på att det blir ett piggt vakenpass när det introduceras. Först ska vi skapa en massa roliga vykort med stora Disney-figurer på att fästa runt vaggan på insidan, och utse några mys-djur och en och annan skallra. Sen så! Och spegel! Det verkar som att många små verkar tycka det är kul, har tyvärr ingen flyttbar spegel... Det måste jag införskaffa också.En smaksak, skulle jag säga Om liten har strulat med sömnen kan det ju bli ett trött vakenpass som följer, och då ökar ju risken för hon somnar. Så välj ett piggt vakenpass och börja med korta stunder av ensamlek, för att sedan trappa upp.
Tusen tack för dina svar!
/SanOsc
Storasyster 110719
Lillebror 150120
Mini-lillebror 210905
Alla tre SM från start
Lillebror 150120
Mini-lillebror 210905
Alla tre SM från start
Jag igen...
Vi körde på vårt schema en vecka, men har nu justerat. Hon fixar inte mer än 1,5 h vakentid. Blir otroligt gnällig efter 1,5h och jag får verkligen kämpa för att hålla henne vaken. Att hon skulle vara vaken och glad finns inte den sista halvtimmen. Hon vill sova 12h natt med ett nattmål. Så nu provar vi med:
19-07 12h natt
07-08.30 Vaken
08.30-10 Sova 1,5
10-11.30 Vaken
11.30- 13.30 Sova 2h
13.30-15 Vaken
15-15.45 Sova 45 min
15.45-17.10 Vaken
17.10-17.30 Ev. 20min powernap
17.30 - 19 Vaken
Det blir 16h och 15min och det rekommenderade är 16h så det borde väl vara OK? Några andra funderingar kring schemat?
Har börjat tycka att nappen mer sjtälper än hjälper, iaf när hon sover. Funderar starkt på att ta bort den, men suger fortfarande på den karamellen.
När jag lägger henne för natten (kl 19) så somnar hon i princip direkt, jag lägger henne och hon vänder och vrider på huvudet lite och sen blir det tyst. Hon somnar oftast utan nappen. Men sovpassen på dagen strular väldigt mycket i början, hon är oftast sovandes så jag tror inte problemet är att hon inte vill sova utan att nappen trillar ut. Det kan hålla på i cirka 20 minuter för att hon sedan somnar in, och vaknar efter 45min osv. Kan det vara nappen som stör? Eller är det vanligt skarvande? Är det vanligt att de skarvar mer på dagtid än inför nattpasset?
Bör jag ta hänsyn till att hon är för tidigt född när det gäller smakportioner och gröt? Tänkte på om det har att göra med att tarmar och liknande ska vara utvecklat och då kanske det påverkar att hon hade lite bråttom ut i världen.
Vakenperioderna är oftast fantastiska numera, hon är med vid disken, vid maten, i tvättstugan osv. Även om hon ännu inte griper och faktiskt bara är helt passiv så älskar hon när det händer saker och låter. Vi var på ishockeymatch häromdagen, hon älskade det! Hon var helt fascinerad i 60 minuter och var helt still och tittade, sen var det sovdags
I mammagruppen får vi ofta kommentarer om hur stark hon är i nacken när hon "redan" lyfter upp bröstkorg och nacke på händerna. Jag tror jag vet varför... \:D/
När jag och min man funderar över olika saker brukar min man numera säga: Vad säger Anna då? Hehe, han har köpt hela tänket med hull och hår efter att vår dotter blivit en glad prick!
Vi körde på vårt schema en vecka, men har nu justerat. Hon fixar inte mer än 1,5 h vakentid. Blir otroligt gnällig efter 1,5h och jag får verkligen kämpa för att hålla henne vaken. Att hon skulle vara vaken och glad finns inte den sista halvtimmen. Hon vill sova 12h natt med ett nattmål. Så nu provar vi med:
19-07 12h natt
07-08.30 Vaken
08.30-10 Sova 1,5
10-11.30 Vaken
11.30- 13.30 Sova 2h
13.30-15 Vaken
15-15.45 Sova 45 min
15.45-17.10 Vaken
17.10-17.30 Ev. 20min powernap
17.30 - 19 Vaken
Det blir 16h och 15min och det rekommenderade är 16h så det borde väl vara OK? Några andra funderingar kring schemat?
Har börjat tycka att nappen mer sjtälper än hjälper, iaf när hon sover. Funderar starkt på att ta bort den, men suger fortfarande på den karamellen.
När jag lägger henne för natten (kl 19) så somnar hon i princip direkt, jag lägger henne och hon vänder och vrider på huvudet lite och sen blir det tyst. Hon somnar oftast utan nappen. Men sovpassen på dagen strular väldigt mycket i början, hon är oftast sovandes så jag tror inte problemet är att hon inte vill sova utan att nappen trillar ut. Det kan hålla på i cirka 20 minuter för att hon sedan somnar in, och vaknar efter 45min osv. Kan det vara nappen som stör? Eller är det vanligt skarvande? Är det vanligt att de skarvar mer på dagtid än inför nattpasset?
Bör jag ta hänsyn till att hon är för tidigt född när det gäller smakportioner och gröt? Tänkte på om det har att göra med att tarmar och liknande ska vara utvecklat och då kanske det påverkar att hon hade lite bråttom ut i världen.
Vakenperioderna är oftast fantastiska numera, hon är med vid disken, vid maten, i tvättstugan osv. Även om hon ännu inte griper och faktiskt bara är helt passiv så älskar hon när det händer saker och låter. Vi var på ishockeymatch häromdagen, hon älskade det! Hon var helt fascinerad i 60 minuter och var helt still och tittade, sen var det sovdags
I mammagruppen får vi ofta kommentarer om hur stark hon är i nacken när hon "redan" lyfter upp bröstkorg och nacke på händerna. Jag tror jag vet varför... \:D/
När jag och min man funderar över olika saker brukar min man numera säga: Vad säger Anna då? Hehe, han har köpt hela tänket med hull och hår efter att vår dotter blivit en glad prick!
Storasyster 110719
Lillebror 150120
Mini-lillebror 210905
Alla tre SM från start
Lillebror 150120
Mini-lillebror 210905
Alla tre SM från start
Hej och välkommen
!
. Nappen är känd som en riktig sömnstörare så om inte liten har väldans stort sugbehov, finns det väl ingen anledning att den får ställa till det för den goda sömnen?
Vi har en snuttefilt i vagnen som är väldigt populär, kanske det kan vara något gott att hålla i istället för att sutta på nappen?
Att det kan ta en stund att somna är helt ok, man måste ju få komma på plats ordentligt och gosa in sig
. Vi har i perioder lagt lite tidigare när vi sett att det tar en stund att somna
.
aso
Om du upplever att nappen mest av allt stör skulle jag inte tveka med att ta bort den nu, bort måste den ju förr eller senare ändåSanOsc skrev:Har börjat tycka att nappen mer sjtälper än hjälper, iaf när hon sover. Funderar starkt på att ta bort den, men suger fortfarande på den karamellen.
Vi har en snuttefilt i vagnen som är väldigt populär, kanske det kan vara något gott att hålla i istället för att sutta på nappen?
Att det kan ta en stund att somna är helt ok, man måste ju få komma på plats ordentligt och gosa in sig
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
Hej Aso,aso skrev:Hej och välkommen!
Om du upplever att nappen mest av allt stör skulle jag inte tveka med att ta bort den nu, bort måste den ju förr eller senare ändå. Nappen är känd som en riktig sömnstörare så om inte liten har väldans stort sugbehov, finns det väl ingen anledning att den får ställa till det för den goda sömnen?
Att det kan ta en stund att somna är helt ok, man måste ju få komma på plats ordentligt och gosa in sig. Vi har i perioder lagt lite tidigare när vi sett att det tar en stund att somna
.
aso
Tack för ditt svar, fantastiskt forum detta - alltid någon som tar sig tid att svara och dessutom alltid väldigt trevligt!
Snuttefilt kan ju vara ett alternativ istället för napp när det är dags för mig att ta tjuren vid hornen...
Vet du hur det är med för tidigt födda, korrigerar man åldern vid smakportioner eller kör man på enligt den verkliga åldern?
För visst kan man börja med lite smakisar vid tre månadare?
/SanOsc
Storasyster 110719
Lillebror 150120
Mini-lillebror 210905
Alla tre SM från start
Lillebror 150120
Mini-lillebror 210905
Alla tre SM från start
SanOsc skrev:Tack för ditt svar, fantastiskt forum detta - alltid någon som tar sig tid att svara och dessutom alltid väldigt trevligt!
Jag har ingen erfarenhet av förtidigt födda, kanske någon annan kan bistå?SanOsc skrev:Vet du hur det är med för tidigt födda, korrigerar man åldern vid smakportioner eller kör man på enligt den verkliga åldern?
För visst kan man börja med lite smakisar vid tre månadare?
Att smygbörja lite försiktigt tycker jag är fint när de små är 3,5 månad, det var det vi fick tips om och det funkade suveränt för oss.
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
Hej,
Det lilla livet har nu hunnit bli 3,5 månad, och sov sin första 12h-natt utan mål natten till idag =D> \:D/ Fantastiskt!
Jag känner att jag har ett orosmoln, jag känner inte att hon är en glad skit på dagarna längre. Jag tycker hon är väldigt trött väldigt ofta, vilket ger oss mycket tröttis-gnäll. Jag får kämpa för att hon inte ska somna innan utsatt tid och hon blir väldigt missnöjd på kvällspasset. Jag har svårt för att ha social delaktighet sist på schemat, för då är hon väldigt missnöjd och somnar gärna om tillfälle ges.
Hennes schema består redan av sömn i överkant:
7-8.45 Vaken (Ersättning)
8.45-9.30 Sova 45m
9.30-11.30 Vaken (Ersättning + gröt)
11.30-14 Sova 2,5h
14-16 Vaken (Ersättning + smakis)
16-16.45 Sova 45m
16.45-19 Vaken (Ersättning med välling)
19-07 Sova 12h
Alltså 16h sömn.
Kan det vara så att hon behöver ytterligare en halvtimme, eller kan det vara något annat som gör att jag inte lyckas få till en liten solstråle?
Vi har börjat med smakisar, det går jättebra! Gröten uppskattas mycket, vi får inte ner några större mängder men ner går det.
Det lilla livet har nu hunnit bli 3,5 månad, och sov sin första 12h-natt utan mål natten till idag =D> \:D/ Fantastiskt!
Jag känner att jag har ett orosmoln, jag känner inte att hon är en glad skit på dagarna längre. Jag tycker hon är väldigt trött väldigt ofta, vilket ger oss mycket tröttis-gnäll. Jag får kämpa för att hon inte ska somna innan utsatt tid och hon blir väldigt missnöjd på kvällspasset. Jag har svårt för att ha social delaktighet sist på schemat, för då är hon väldigt missnöjd och somnar gärna om tillfälle ges.
Hennes schema består redan av sömn i överkant:
7-8.45 Vaken (Ersättning)
8.45-9.30 Sova 45m
9.30-11.30 Vaken (Ersättning + gröt)
11.30-14 Sova 2,5h
14-16 Vaken (Ersättning + smakis)
16-16.45 Sova 45m
16.45-19 Vaken (Ersättning med välling)
19-07 Sova 12h
Alltså 16h sömn.
Kan det vara så att hon behöver ytterligare en halvtimme, eller kan det vara något annat som gör att jag inte lyckas få till en liten solstråle?
Vi har börjat med smakisar, det går jättebra! Gröten uppskattas mycket, vi får inte ner några större mängder men ner går det.
Storasyster 110719
Lillebror 150120
Mini-lillebror 210905
Alla tre SM från start
Lillebror 150120
Mini-lillebror 210905
Alla tre SM från start
Grattis till 12-timmarsnatten! =D> :-({|= Snyggt jobbat!
Schemat ser jättebra ut tycker jag
Spontana tankar:
Är ni utomhus något? Det behövs, speciellt nu när det börjar bli mörkare. Extra viktigt blir det också med D-vitamindropparna.
Får hon tillräckligt med golvtid? Min lilla har de senaste veckorna blivit rätt gnällig av att sitta i famnen eller babysittern, men blivit nöjd när hon lagts på golvet
Om hon ändå "tvingas" sitta still blir hon passiv och trött. (Det blev så tydligt när vi var på kalas i helgen och det var så mycket folk/barn att vi inte kunde ha henne på golvet).
Schemat ser jättebra ut tycker jag
Tack! Är evigt tacksam att jag hittade hit, jag tror absolut att det som gör att vi har det så bra som vi har det nu är tack vare AW! Har barnaboken på nattduksbordet som en påminnelse om attityden
Vi har nu sovit 12-timmars nätter utan uppvak, men natten till idag så vaknade hon vid 5-tiden och snabb var jag och berättade att vi sover vidare två timmar och det köpte hon
Mm, utomhus ja. Jag har ju hund och tänkte att det är klart jag är ute varje dag. MEN har börjat att passa på att ha egentid med hunden när dottern sover och är ute på tomten och tränar massa. Det gör att jag och dottern inte kommer ut på våra tidigare dagliga promenader, ofta i bärsele eller bara i famnen vänd utåt. Vi ändrade detta direkt när du skrev det, så nu får hon en vakenpromenad i bärsele utåtvänd och en sov-promenad i vagn ute (och hunden är mer än nöjd
)
Vi har haft en period där hon varit väldigt kinkig på golvet så jag har dragit mig från det, men jag provade igen och ja... vad ska jag säga? Hon är glad och nöjd och jollrar.
Idag hade vi extra lång social delaktighet och hon var nöjd hela tiden trots att det blev ända inpå sovtiden.
Om det är slumpen (vilket jag inte tror på) eller det bara är att man ibland behöver en påminnelse om att hitta tillbaka vet jag inte, men nu är hon min solstråle igen. TACK.
En liten fråga, kan man ha ensamleken direkt vid uppvaket på morgonen? Hon är som mest glad då, jag vänder henne på rygg sätter in hennes zebra och två andra leksaker och hon ligger där i cirka 15-20 min och pratar och sen är hon nöjd och vill oftast ha mat. (Bonus: Jag får sova lite till...
)
Kanske är det dumt, eftersom jag aldrig kommer kunna få en 1-timmars period av ensamlek eftersom de små liven väldigt gärna vill ha mat på morgonen... eller?
Vi har nu sovit 12-timmars nätter utan uppvak, men natten till idag så vaknade hon vid 5-tiden och snabb var jag och berättade att vi sover vidare två timmar och det köpte hon
Mm, utomhus ja. Jag har ju hund och tänkte att det är klart jag är ute varje dag. MEN har börjat att passa på att ha egentid med hunden när dottern sover och är ute på tomten och tränar massa. Det gör att jag och dottern inte kommer ut på våra tidigare dagliga promenader, ofta i bärsele eller bara i famnen vänd utåt. Vi ändrade detta direkt när du skrev det, så nu får hon en vakenpromenad i bärsele utåtvänd och en sov-promenad i vagn ute (och hunden är mer än nöjd
Vi har haft en period där hon varit väldigt kinkig på golvet så jag har dragit mig från det, men jag provade igen och ja... vad ska jag säga? Hon är glad och nöjd och jollrar.
Idag hade vi extra lång social delaktighet och hon var nöjd hela tiden trots att det blev ända inpå sovtiden.
Om det är slumpen (vilket jag inte tror på) eller det bara är att man ibland behöver en påminnelse om att hitta tillbaka vet jag inte, men nu är hon min solstråle igen. TACK.
En liten fråga, kan man ha ensamleken direkt vid uppvaket på morgonen? Hon är som mest glad då, jag vänder henne på rygg sätter in hennes zebra och två andra leksaker och hon ligger där i cirka 15-20 min och pratar och sen är hon nöjd och vill oftast ha mat. (Bonus: Jag får sova lite till...
Kanske är det dumt, eftersom jag aldrig kommer kunna få en 1-timmars period av ensamlek eftersom de små liven väldigt gärna vill ha mat på morgonen... eller?
Storasyster 110719
Lillebror 150120
Mini-lillebror 210905
Alla tre SM från start
Lillebror 150120
Mini-lillebror 210905
Alla tre SM från start
Jag blir så imponerad, ni har det så fint! =D>
) uppskattar en halvtimmes ensamlek direkt på morgonen, så kör på!
Alternativt skulle du kunna ge lite tutte/flaska direkt när det är godmorgon, och sedan köra en "second breakfast" efter ensamleken.
När hon blir större kan du ge henne en flaska välling som hon dricker själv i sängen och sedan har e-lek
Tack själv! Det värmer att du uppskattar forumetSanOsc skrev:Om det är slumpen (vilket jag inte tror på) eller det bara är att man ibland behöver en påminnelse om att hitta tillbaka vet jag inte, men nu är hon min solstråle igen. TACK.
Det är lite individuellt hur hungriga de är på morgonen, men att matningen påbörjas under den första vakna timmen är nog nödvändigt. Men om hon (och duSanOsc skrev:En liten fråga, kan man ha ensamleken direkt vid uppvaket på morgonen? Hon är som mest glad då, jag vänder henne på rygg sätter in hennes zebra och två andra leksaker och hon ligger där i cirka 15-20 min och pratar och sen är hon nöjd och vill oftast ha mat. (Bonus: Jag får sova lite till...)
Alternativt skulle du kunna ge lite tutte/flaska direkt när det är godmorgon, och sedan köra en "second breakfast" efter ensamleken.
När hon blir större kan du ge henne en flaska välling som hon dricker själv i sängen och sedan har e-lek