Behöver stöd

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
irismamma
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 28 jul 2011, 10:31

Behöver stöd

Inlägg av irismamma »

Igår började vi kura vår lilla Iris som är 10 månader. Det gick ändå över förväntan. Somnade efter 20 minuter enligt konstens alla regler som man ska med lite buff solfjäder och ramsa. Natten såg ut enligt följande:

19.55 läggning
20.08 lugn går ut på ramsa, ramsar x6 utanför
20.11 in och buffar x4
20.15 ut bekräftelseramsa. tyst
20.55 in och buffar x8
21.01 -21.49 in och ut med ramsa och buffning. När jag kommer in och lägger till rätta lugnar hon sig snabbt. Behöver nästan ingen buff alls utan gör solfjäder efter tillrättaläggning som gör henne lugn. Somnar 21.48 av solfjädern.
1.38 buff x3 somnar av solfjädern
3.46 buff x2 och solfjäder. Lite gråt men behöver bara lägga till rätta 1 gång.
3.55 tillrätta läggning och solfjäder x 4 inget buff
4.32 5 tillrätta läggningar med solfjäder inget buff eller gråt
4.55 samma som ovan.
6.15 Gråt, 4 tillrätta läggningar, 4 buff och 4 ramsa. somnar av buff och solfjäder
7.52 vaknar, vill inte sova till 8 är glad och står upp i sängen. Vi gör morgon.

Nu har jag precis börjat för kvällen. Igen. Lägger sig själv till rätta direkt nästan när jag säger ramsan, slutar gråta direkt av buff, igår var det 20 min gråt till att börja med. Buffar och solfjäder i 10 min tills hon är lugn. Testar att gå ut två ggr med Ramsa men då får hon Panik. Försöker se om hon lugnar sig men det låter som hon är nära att kräkas. Blir direkt lugn när jag kommer in börjar tillrätta läggandet med ramsa men då lägger hon sig själv. Buffar bara 1 eller 2 ggr sedan solfjädern som hon somnar av.

Ni ser kanske mitt problem här, jag undviker att gå ut under ramsa och undviker bekräftelsen för att hon så lätt och snabbt somnar av solfjädern. De här två nätterna är de första i hennes liv som hon inte sover bredvid mig och ammar sig natten igenom. Jag var lyrisk igår att det ändå gick så pass bra som det gjorde. Hur ska jag nu hantera ramsan. Ska jag köra benhårt på den idag? Bara fortsätta fortsätta fortsätta tills hon lugnar sig av den?
frk Carlsson

Re: Behöver stöd

Inlägg av frk Carlsson »

Hej Irismamma och välkommen hit!

Tycker det ser ut som att ni hade en ganska så typisk första natt natten till idag :) och som att det blev en ganska så typisk kväll nr 2 oxå :) Fint jobbat hittills =D> Nu är det upp en nivå som gäller följande 3 nätter (och dagar), dvs introducera ramsan fullt ut och sätta den.

Precis som du själv skriver så kan det vara lätt att fastna i buffningen och solfjädrandet, men det är meningen att ramsan ska ta över nu! Det kommer bli en hel del frågor, så är det, men du får tänka att det här är alldeles nytt för henne, så du måste vara stensäker på dina moves och låta lugn och trygg på rösten. Säkerligen kommer du få stå ngt el ngr längre pass i natt och tala till henne. Du får ramsa hur mkt du vill nu i den här fasen. Frågar hon 100 ggr ska du svara 101 ggr och du ska alltid ha sista ordet :)

För varje ggn du går in så desarmerar du ramsan, tänk på det! Enda chansen för henne att lära sig vad den betyder, det är om du står kvar utanför och övertygar henne om vad det är som gäller.

Använd magstödet, ramsa i normal och lugn samtalston, hon måste få veta att du finns där! :) I takt med att hon börjar förstå kommer hennes frågor att avta och klinga av.

Var noga med att vara på plats direkt nu såhär i början, hon är så ny med detta så hon behöver dig. Ös på bara och ge TRYGGA och LUGNA besked.

Solfjädern är ett bra verktyg men skall användas med måtta, enbart vid sk KRIS. Den ska inte ersätta ramsan nu såhär i början utan nu måste du härda ut och lära henne den och just den här natten kan vara en sån då man kan få kämpa extra mkt eftersom det gått så lätt och skönt och varit så tryggt hittills med solfjädrande och buffande. Så, putsa på attityden, visa vad det är som gäller - "bössan är laddad, jag står här ute, men du ska sova ok?"

Kör på! :thumbsup:

/Sanna
irismamma
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 28 jul 2011, 10:31

Re: Behöver stöd

Inlägg av irismamma »

Hej och tack för bra stöd och svar!

Nu behöver jag dock ännu mer. Jag skäms lite över att erkänna att vi misslyckats. Försökte sååå med ramsan under natt två men det käns inte som hon någonsin lyssnade. Hon somnade istället så fort vi gick in och la till rätta och solfjädrade. Den natten sov hon i 3-4 timmars intervaller. Natt tre blev dock lite sämre och natt fyra ännu sämre, vaknade då med 45 min mellanrum och tog bara längre tid att natta om. Så vi har alltså försökt hoppa över ramsan vilket var ett stort misstag.

Hur gör man nu bäst för att börja om? När kan vi göra det? Redan idag? Börjar vi pånatt 1 igen då?

Hur länge ska man låta henne skrika när ramsan inte tar?

Tacksam för hjälp!
frk Carlsson

Re: Behöver stöd

Inlägg av frk Carlsson »

Okej ...var befinner ni er nu? Hur gjorde ni igår? Vill ni gå vidare med detta?
irismamma skrev:Försökte sååå med ramsan under natt två men det käns inte som hon någonsin lyssnade. Hon somnade istället så fort vi gick in och la till rätta och solfjädrade.
Men du, inte trodde du väl att hon skulle förstå ramsan redan andra natten? :roll: Det finns en anledning till varför kuren är 11 dagar - det är för att det är ungefär den tiden det tar för barnet att lära sig ramsan, känna sig trygg med dess budskap samt börja förhålla sig till den. Först under dygn 3-4 så har iaf jag kunnat börja märka att mina barn greppat det hela. Så det var ju trist att ni gav upp :oops: !
irismamma skrev:Hur länge ska man låta henne skrika när ramsan inte tar?
Inte alls. Man ger svar på svar på svar och snabbt som attans (vid första lilla pip såhär tidigt i processen). Man ramsar upp till x 24 om man måste. Skriken och gråten är ju frågor (hon fattar ju ingenting av vad som ni håller på med), och frågar barnet 100 ggr måste vi svara 101 ggr. OK? Det ska vara som ett samtal man för, man använder sin röst med olika tonläge och med olika melodier, man lägger in olika betydelser i det man säger.

Varför hon somnade när ni gick in och la till rätta var ju för att det var det hon kände till och kände sig trygg med. När man går vidare och kör enbart med ramsan, ja då blir det en nivå till...och då måste man vara stensäker på det man förmedlar.

Mitt förslag är att ni stannar upp nu i vad det än är ni håller på med och funderar hur ni ska göra. Det är inte schysst att hålla på och vela fram och tillbaka och först introducera ngn slags idé och sen bara dra tillbaka allt :oops: . Men som sagt - jag undrar lite kring hur ni har gjort nu i helgen (du skrev inlägget igår - vad har hänt sen dess?).

Har du läst kapitlet om "Safarin"? Jag tycker att det på ett väldigt målande sätt beskriver vad det är vi sysslar med här.

Hoppas att ni hittar ngn väg som känns rätt för er! :heart:
irismamma
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 28 jul 2011, 10:31

Re: Behöver stöd

Inlägg av irismamma »

Tack igen för bra svar! Vi gjorde som du sa, började om. I tre nätter så har hon som vanligt sovit i vår säng och ammats till sömns. De nätterna gav mig en påminnelse om varför jag påbörjade det här. Det är inte så skoj att lägga sig kl 20, och rätt tufft att ha en bebis som äter på en hela natten :-).

Nu har hon precis somnat, jag kör som första natten igen. Nu ska jag fasen stå på mig, som sagt inte snällt mot Iris att vi velar!

En undran bara, i morgon när vi går över till ramsan mer, är det utanför dörren jag ska "samtala" med henne när hon vaknar och gråter? Och så går jag in när hon inte bara skriker längre utan när hon låter ledsen på riktigt?
frk Carlsson

Re: Behöver stöd

Inlägg av frk Carlsson »

Ókej, då är ni alltså på banan igen :thumbsup: Förutom att NI får sova så får ju Iris det oxå :wink: har du tänkt på det? Hon slipper nu äta hela nätterna och får istället ägna sig åt det man ska göra - dvs sova :roll: .

Den här krönikan av AW äger tycker jag, och den har sopat bort många av mina orosvargar: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... a-natterna
irismamma skrev:En undran bara, i morgon när vi går över till ramsan mer, är det utanför dörren jag ska "samtala" med henne när hon vaknar och gråter? Och så går jag in när hon inte bara skriker längre utan när hon låter ledsen på riktigt?
Ja, du står utanför hennes dörr och ramsar/kommunicerar. Nu såhär i början, när hon ännu inte förstår ramsan och vad den är till för, så är det jätteviktigt att du ger henne svar på en gång, vid minsta lilla undran. Så tveka inte utan ge henne svar, på svar, på svar etc. Som jag skrev sist - frågar hon 100 ggr ska du/ni svara henne 101 ggr. Och det är fullt tillåtet att ramsa mer än X8.

Använd normal samtalston, lugn och säker på rösten (vad är det du vill förmedla?). Hon kommer att fråga och låta och ha sig, och det vet du ju vid det här laget, men behåll bara lugnet och visa henne vad det är som gäller nu (jmfr med "Safarin", precis det beskedet ska du ge henne - jag står här ute och vaktar, jag finns och du ska sova, inget kommer hända"). Jag fick nog stå i 1-2 -timmarspass i vintras när jag kurade min son, men efter hand under nattens lopp så hör man hur de liksom "fattar" och lugnar ner sig.

Du går in om du bedömer att hon låter LEDSEN. Och det är en ganska så stor skillnad mot för att ställa frågor om ramsan och det nya sättet som ni vuxna nu introducerar. Ingen annan än du/ni kan bedöma när det är läge att gå in, men min erfaranhet säger att det är i yttersta undantagsfall som man faktiskt behöver göra det :wink: Och när du/ni gör det - vänta ett tag efter det att ni sagt ramsan, så att den inte sammankopplas med att ni kommer in :wink:

Går man in så ger man solfjädern, och man står lääänge, tills barnet i princip somnat in. Men nu tror jag att jag upprepar mig :wink: från förra inlägget :wink:

:!: Och läs, läs ,läs mer som sagt i SHN-boken. Man hittar alltid nya grejer att tänka kring. En bra länk ang detta med vad SHN "egentligen" handlar om hittar du här:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Kör så det ryker nu! :thumbsup: \:D/
/Sanna
irismamma
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 28 jul 2011, 10:31

Re: Behöver stöd

Inlägg av irismamma »

Jag läste om safarin i helgen och den ger verkligen en klar bild av vad det hela handlar om.

Jag har redan nu kört lite hårdare med ramsan än sist. När hon vaknade efter en timme så försökte jag att inte buffa. Hon var nog mer arg än ledsen. 10 min gick åt att bara lägga till rätta då hon bara gallskrek och snurrade runt. Det var samma som i lördags men idag ville jag inte ge mig. La till rätta, ramsade och solfjädern. Tillslut så lugnade hon sig :-).

Nu jäklar är jag peppad, nu ska både jag och Iris sova!

Jag är otroligt tacksam för hjälp med bra svar och länktips. Det hjälper enormt.

//Maria
irismamma
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 28 jul 2011, 10:31

Re: Behöver stöd

Inlägg av irismamma »

Här ligger jag vaken kl 6 med en dotter som sover :-). Natten har varit okej. Vaknade först två ggr vid 22 och 00. Sedan sov hon till 3.30. Mellan 4-5 var det bara några få minuters sömn men det verkar ju inte vara så konstigt.

Nu en annan fråga. Vid de första tre uppvaken var hon riktigt arg hon spänner sig i hela kroppen, rullar över på rygg och går upp i brygga. Det är omöjligt att lägga henne till rätta. Hur ska jag göra!? Hon lugnar sig efter 10-15 min då kan jag lägga henne på mage köra solfjädern och ev buffa lite. Ska jag försöka lägga henne tillrätta när hon "bråkar" eller ska jag vara där och låta henne hålla på? Det kanske löser sig till natt två när jag ska spendera mer tid utanför dörren men undrar alla fall.

Den här första natten känns bättre än den förra, kanske för att jag har bättre självförtroende. Ramsar mer redan nu och några av uppvaken under vargtimmen så la hon sig själv tillrätta av ramsan.

Måste också försöka sova nu, snart morgon ju :-)
frk Carlsson

Re: Behöver stöd

Inlägg av frk Carlsson »

Härligt att höra att ni är på G :D !

Vet du - arg är hon för att hon inte förstår ett endaste dugg tror jag :wink: Rent generellt så verktygar man inte arga barn, så hade detta varit en vanlig natt så hade du bara låtit henne vara och "argat av sig", men nu var det ju faktiskt din uppgift att lugna m h a buffningen, och det lyckades ju :) Men du förstår vad jag pratar om va? Ledsenhet är en sak, men prat, gnöl, skratt och ilska lämnas bäst ifred.

Men som du säger - nu ska du ju hålla dig utanför dörren så det som kanske händer ifall hon blir arg är att hon vrålar och har sig istället (står upp etc etc), och då kan du ju prova att backa lite med ramsan och låta henne samla ihop sig - du märkte ju redan inatt att hon klarade av det, så glöm inte det :thumbsup: :heart: .

:!: Men tumregeln är fortfarande att du ska ge dig till känna direkt och svara,svara,svara eftersom ni är såpass tidigt i kuren. Blir hon lämnad utan svar så ställer det ju till med än mer såklart :roll: , och du vet - vi kör ju ingen 5 mm här utan det är närvaro och förmedla lugn och trygghet som står högst på agendan. Så det blir en liten balansgång, men det där brukar man klara om man bara LYSSNAR på barnet och på vad det kan tänkas vilja.

Det går fram och tillbaka, men det är därför man kör i 11 dgr, och sen tar det faktiskt 1 mån innan kuren satt sig helt och hållet...det allra mesta brukar dock vara fixat och man brukar vara på god väg efter de 11 dagarna ska dock tilläggas.
:!: Men det här är en process som fungerar olika i olika familjer, så känn heller ingen stress över att det ska se ut på ngt visst sätt ngn viss dag :wink: .

Kör på bara idag :thumbsup: . Du får ju buffa vid dagslurarna, så kör på och ramsa dig ut och glöm inte bekräftelseramsan sen när hon lugnat ner sig, då kommer ramsan in "bakvägen" och blir en liten smakstart inför ikväll/inatt :)

Härligt jobbat! Det här klarar ni! :heart: För du vet vilket alternativet är...

/Sanna
irismamma
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 28 jul 2011, 10:31

Re: Behöver stöd

Inlägg av irismamma »

Nu är vi igång igen :-). Tar lång tid för henne att somna, 45 min samma som igår men det känns okej. Hon vaknade efter två timmar och då ramsade jag mest utanför. Tror jag fick "svar" och att hon lyssnade någon gång. Gick in några gånger. Då lägger hon sig själv ner. Två ggr lyckades jag ramsa mig ut och hon blev lugn men då satte jag igång henne med bekräftelseramsan. Är det vanligt? Det är bara att börja om då eller?
irismamma
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 28 jul 2011, 10:31

Re: Behöver stöd

Inlägg av irismamma »

Godmorgon :-)

Nu är natt två snart över och det har gått framåt. Sov först 2,5 timmar innan hon vaknade och var då vaken i en timme. Gick nog in kanske 5 gånger och la till rätta innan hon somnade. Sen sov hon till halv sex!! 5.45 timmar!!! Så länge har hon nog aldrig sovit i sträck. Då gick jag in och la till rätta sen ut. Efter en halvtimme började hon lyssna på ramsan mer och var tyst flera minuter åt gången. Det verkar dock som att hon inte lägger sig ner. Kvart över sju hade hon varit tyst ett tag så jag ville lägga på henne filten, då stod hon och sov mot spjälsängen. La henne till rätta med solfjädern för att hon skulle få sova en timme innan morgon alla fall. Några tips på det? Skulle jag gått in tidigare?! Mellan 6-7.15 var det inte mycket klagan bara smågnäll så jag höll mig utanför hela tiden men hur ska jag få henne att lägga sig ner. Känns som att hon inte somnade enbart för att hon fortsatte stå upp.

Men i alla fall, framsteg känns det som :-)
frk Carlsson

Re: Behöver stöd

Inlägg av frk Carlsson »

irismamma skrev:Men i alla fall, framsteg känns det som :-)
Härligt att höra =D> !

Nu är det bara att mata på med ramsan och få henne att förstå den så att hon känner sig lugn med den. Öva på den när hon inte hör, testa olika tonläge och melodier och gör den till din (och hennes) bästa vän :)

Kom ihåg att ni har 9 dygn kvar, så ingen stress och panik, det kommer gå upp och ner som sagt! Bättre att jobba på grundligt från starten!

Hon kommer att sätta sig ner vad det lider. Men vill du kolla henne för säkerhetsskull (lite jobbigt att stå och sova såklart :heart: ) så vänta tills hon har sovit 10 min, DÅ kan du gå in och kolla, men tyst och snabbt och som att du inte alls var där. Ligger hon då i fotändan eller så, låt henne bara vara alt snabb nedläggning (mage) och så tyst ut igen. Hon är så pass stor att hon väljer själv i vilken ställning hon vill sova. Det är bara vid själva nedläggandet som magläge blir viktigt, sen får de göra hur de vill efter att man lämnat dem (min son valde tidigt att alltid kräla ner till fotändan och ligga där som ett "L" på sidan, och det gör han fortfarande).

Men försök lita på att hon fixar det här! Hon är ju på god väg, så visa henne ännu tydligare hur det ska vara. :thumbsup:

Och våga hålla dig utanför rummet... :wink: spring in signalerar att det är behövligt med "närkontakt" för att klara av att somna, och så är det ju inte :wink: Men jag tror, att i takt med att du märker att hon fixar att sätta sig ner så kommer du att börja lite på henne mer.

Om de vaknar till av bekräftelseramsan så får man ju börja om såklart, men man kan ju prova att ta det lite lugnare för många ggr när jag startat upp ngt pg a den så är det för att jag väntat FÖR LÄNGE med bekräftelsen och så har barnet redan somnat, blir väckt och undrar "men va nu då?" och då kanske man inte vill köra igång med värsta ramsningsharangen. Ibland har jag fått ilskna skrik tillbaka: "men håll tyst JAG FÖRSÖKER SOVA" :roll:

I o m att ni går in i uppföljningsv., efter natt 4, så drar du ihop påminnelseramsan och bekräftelseramsan, så då blir sista 2 verserna på ramsan bekräftelse (dvs du mjuknar på rösten etc). Så det där med att man "stör" brukar ge med sig :) .

Så vänta inte FÖR LÄNGE med bekräftelsen :wink: . Du förstår vad jag menar?

Kör på! :thumbsup:
/Sanna
irismamma
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 28 jul 2011, 10:31

Re: Behöver stöd

Inlägg av irismamma »

Ja jag är helt med på vad du menar. Min morgon med 1,5 timme utanför dörren och att hon faktiskt lugnade sig efter en halvtimme har gett mig ökat självförtroende. Nu är jag mer positivt nyfiken på hur kommande nätter kommer gå :-). Jag känner att både jag och Iris blir bättre på det här. Och som sagt vi har ju en bit kvar så jag kommer skynda långsamt och vara noga med alla val jag gör.

Första insomningen gick bra i sängen idag :-). Tog 8 minuter vilket känns väldigt bra för att vara redan nu!

Inatt ska jag verkligen hålla mig utanför tills hon lägger sig ner. Tror verkligen hon kan somna då med tanke på att hon klarade det stående. Att hon vaknar hela tiden när hon står upp känms ju inte så konstigt.

Tack för alla dina svar och peppning. Det har verkligen varit guld värt!

/Maria
frk Carlsson

Re: Behöver stöd

Inlägg av frk Carlsson »

Härlig inställning!
Kör på =D>
irismamma
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 28 jul 2011, 10:31

Re: Behöver stöd

Inlägg av irismamma »

Nu kanske jag ropar hej för tidigt men jag är lyrisk!! Tredje natten börjar nu så vi körde kvällsrutinen sen la jag henne till rätta med ramsan och solfjädern. Efter bara fem min lugnade hon ner sig och efter ytterligare 30 minuter la hon sig själv ner och somnade!!! Gick inte in en enda gång utan ramsade bara vid frågor :-).

Nu ska det bli riktigt intressant att se hur hon sover/vaknar under natten.

Tack igen för din hjälp på vägen!
Kram Maria
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"