Morgonpigg herre som vaknar med tuppen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
klara_kluck2

Morgonpigg herre som vaknar med tuppen

Inlägg av klara_kluck2 »

Hej!

Behöver lite vägledning för mig och min om nån vecka 5 månader gamla son.
Det är en glad liten prick som i princip aldrig visar några sura miner, förutom när man är trött då.

Vi har sedan 1,5 månaders ålder kört med Annas knep för att han ska somna och allt har funkat precis som det ska. Han somnar halv 8 på mindre än 10 minuter och det är aldrig nåt gnäll. Han sover var som helst bara hans tider hålls. Han kan somna i famn, säng eller vagnen inga problem. MEN... Han vaknar gärna vid 4 samtidigt ungefär som vår tupp vaknar. Detta har gjort att vi stängt fönstret till sovrummet för att ljudet inte ska komma in vilket i sin tur innebär att det blir apvarmt. Vid 4 uffar han och gruffar och då går vi upp och buffar pyttelite och stoppar i tutten sen är han tyst i ungefär 30-40 min sen börjar det om. Så håller vi på till vi ska gå upp vid halv 7 ungefär. Går vi inte upp och buffar så eskalerar ljuden till gapande. Hur ska vi göra? Ska vi låta honom hållas?, tror nämligen inte att det är vargarna han vaknar för men man blir ju lite osäker... Han borde ju kunna sova även om tuppen gal väl?

För övrigt ser hans schema ut så här:
ca 6.30 Mat 180 ml ersättning
ca 8.00 Sova
ca 9.30 Mat Gröt,
11.15 Mat 150 ml
11.30-ca 14.00 Sova
14.00 Mat Purè (ca 1 dl). Vatten.
15.00 (Sova)
16.30-17.00 Mat
ca 17.30 (Sova)
18.30 Bad
19.15 Mat 180-210 ml ersättning (ibland behövs det trugas lite).
19.30 Sova natt

//Linda och Oscar
Mamma till två. Mannen med stort M, Oscar 110309 :D samt lillasyster född 131113 :D.
videunge

Re: Morgonpigg herre som vaknar med tuppen

Inlägg av videunge »

HEj och välkommen! :D

Först en liten praktisk detalj. Kan du gå in under kontrollpanelen och under profil skriva in juvelens födelsedatum så ser vi som svarar hur gammal han är och slipper gå tillbaka och leta efter det. Tack :D

Jag tror på mer mat. :D En sak jag ser är att det är väldigt tätt mellan målen. Sikta på 3,5-4h mellan målen så liten hinner bli rejält hungrig och kan ta för sig. Fyra rejäla mål skall det vara och en nattslurk som kan ligga rätt tätt inpå kvällsmaten. Någon timme eller så.

Sen undrar jag över sovpassen på dagen. hur långa är dom?
HUr sover liten? på mage med larm hoppas jag? Det är det sättet som de flesta små sover bäst på.

Hur har ni det med mörkläggningen?

här finns en bra tråd att läsa om tidiga uppvak :wink: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#90119

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
klara_kluck2

Inlägg av klara_kluck2 »

Hoppas jag gjorde rätt på profilen.

Han sover 8-9.30, 11.30-13.30, på eftermiddagen har han sovit 45 min en gång kl 15 och en gång kl 17.30 men nu när han börjar bli äldre utesluter han gärna nån av dem, oftast luren vid 15.

På mage med larm förstås :D vi har mörka rullgardiner men helt kolmörkt e de ju tyvärr inte på morgonen :oops:

Nåt bra förslag på schema? vi har märkt att den lille mannen behöver sova rätt mycket annars blir det väldigt gnälligt... När han är vaken är det inte en lugn stund nämligen, han är sugen på allt och just nu har han gett sig den på att kunna vända sig om, vilket verkar kräva mycket energi :lol:
Mamma till två. Mannen med stort M, Oscar 110309 :D samt lillasyster född 131113 :D.
helamig

Inlägg av helamig »

Hej :D Mörkläggning är väldigt viktigt. Jag hade länge ett väldigt motstånd mot det där med sopsäckar men faktiskt det hjälper storan att somna tidigare och lillan att sova en timme extra på morgonen :D Spruta med flaska på fönstret och sätt på svarta sopsäckar. Lätt som en plätt!
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
klara_kluck2

Inlägg av klara_kluck2 »

Att det är ju kanon att man kan få sådan proffshjälp :D

Får testa att mörklägga lite mer :) Kanske dags att lägga herrn i eget rum snart så inte hans morsa hoppar upp vid minsta lilla ljud också 8)

Apropå maten...

Vi funderade lite på schemat här hemma och kom fram till att det är ju egentligen inga problem att ta bort nåt mål.
Då gör vi så här istället:
ca 6.30 Mat 180 ml ersättning
ca 8.00 Sova
ca 10.00 Mat Gröt??
11.30-13.30 Sova
13.30 Mat Purè (ca 1 dl??). Vatten.
15.00 Sova
ca 17.30 Mat Gröt?? sedan tupplur
18.30 Bad
19.15 Mat 180-210 ml ersättning
19.30 Sova natt

Men hur mycket ska han få varje mål? Nu äter han ju gröt en portion( som det står på paketet) två gånger och vanlig mat (puré) en gång. Ska vi fylla på med ersättning efteråt eller kan han få mer gröt/puré varje gång. Liten har nämligen tyckt innan att man kan kinka lite med att äta den riktiga maten när man vet att man får ersättning efteråt. Det är ju så mycket lättare när det bara rinner ner i halsen :roll: . Så då tog vi bort detta 8) .
Men mängden sömntimmar stämmer väl rätt bra med den lille herrns ålder väl? :?
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

Nu är jag och lägger mig i igen. :D 5 mån bör ligga på (minst) 15h. men vissa är tröttare än så.

Testa att spraya vatten på rutan och fäst aluminiumfolie eller svarta sopsäckar direkt på. kooolmörkt blir det 8) Eget rum :arrow: Ja visst! Det är en bra tid för utflytt ur ert sovrum så har ni möjlighet så slå till. :thumbsup:

Så mat då. Stirra dig inte blind på vad som anges som portion på förpackningen. mata på tills det verkligen inte finns en chans att det går i mer. (vilket kan bli massor. :shock: folk i den här åldern kan i princip äta hur mycket som helst... :roll: ) Samma med pure. mata på tills det är absolut stop! Men nu ligger mattiderna bättre. :D

sen kommer sista sovpasset väldigt nära inpå natten. själv brukar jag föredra att sista vakenpasset är sist på dagen för att inte störa natten. För att slippa ha 4 lurar vilket känns väldigt upphackat kan jag ju tipsa om 12 h natt. Vårat schema är så här (anpassat till din morgontid)

06.30 vakna och ca 200ml ersättning

07.00 3/4vuxenport havregrynsgröt med lite frukt.

8.30-9.15 sova

11.45-13.15 sova 1,5h

13.30 mellis (typ en banan. ibland toppat med potatismos och ersättning)

15.15-16.00 sova 45 min

16.30 kvälsmat. här matpure

18.00 välling

18.30 god natt

Som sagt liten kan äte mycket... 8-[

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
klara_kluck2

Inlägg av klara_kluck2 »

Måndag och nya tag :)

Nu har den Oscar sovit sin första natt i eget rum och det gick kanon. Han vaknade en gång tjugo över fyra och var ledsen men det visade sig snabbt att det lilla trollet hasat sig neråt i sängen och fått huvudet under täcket. Bara att rätta till, ramsa och sedan sov han tills vi väckte honom halv 7 =D> .

Apropå 12 h natt så föredrar vi att lägga den lille mannnen halv 8 då det är lättare om man ska iväg nånstans. Men om han nu sover så bra på morgonen så blir det mer lägligt att han sover till halv 8 istället :D sovmorgon för mamma och pappa med 8) vad det gäller sista sovpasset har vi flyttat fram det lite så nu gäller det bara att sätta de nya rutinerna. Sover han dessutom till halv 8 så kommer ju allt hamna lite mer i fas, dagen har ju blivit lite lång innan. Smidigt med eget rum också, då vaknar han inte när vi går till jobbet.

Maten funkar fint och vi funderar tom på att dra ut till 4 timmar på nåt ställe. Såg att du gav välling också, späder du den extra eller det funkar ändå? Kan han äta välling fastän han fått gröt två gånger? Han äter iofs ersättningen glatt men det märks att han får mer mat på dagen nu för det kan gå lite trögt att få ner den innan läggdags :) tänkte om vällingen mättar mer i mindre dos :roll:

Så skönt att kunna få lite boost här när man tror man är ute och cyklar. Men det är man ju inte :shock: hehe... Man får bara inte glömma attityden av självklarthet och så är det ju superenkelt :D TACK!
klara_kluck2

Inlägg av klara_kluck2 »

Måndag och nya tag :)

Nu har den Oscar sovit sin första natt i eget rum och det gick kanon. Han vaknade en gång tjugo över fyra och var ledsen men det visade sig snabbt att det lilla trollet hasat sig neråt i sängen och fått huvudet under täcket. Bara att rätta till, ramsa och sedan sov han tills vi väckte honom halv 7 =D> .

Apropå 12 h natt så föredrar vi att lägga den lille mannnen halv 8 då det är lättare om man ska iväg nånstans. Men om han nu sover så bra på morgonen så blir det mer lägligt att han sover till halv 8 istället :D sovmorgon för mamma och pappa med 8) vad det gäller sista sovpasset har vi flyttat fram det lite så nu gäller det bara att sätta de nya rutinerna. Sover han dessutom till halv 8 så kommer ju allt hamna lite mer i fas, dagen har ju blivit lite lång innan. Smidigt med eget rum också, då vaknar han inte när vi går till jobbet.

Maten funkar fint och vi funderar tom på att dra ut till 4 timmar på nåt ställe. Såg att du gav välling också, späder du den extra eller det funkar ändå? Kan han äta välling fastän han fått gröt två gånger? Han äter iofs ersättningen glatt men det märks att han får mer mat på dagen nu för det kan gå lite trögt att få ner den innan läggdags :) tänkte om vällingen mättar mer i mindre dos :roll:

Så skönt att kunna få lite boost här när man tror man är ute och cyklar. Men det är man ju inte :shock: hehe... Man får bara inte glömma attityden av självklarthet och så är det ju superenkelt :D TACK!
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

bra jobbat allihop =D> Det är skönt med eget rum. Vi blir störda men det blir också de små :shock: :wink: Vad bra att ni slår åt andra hållet i stället och tar sovmorgon. Precis som jag tänkte så blir dagen lite lång annars.

vad gäller vällingen så visst går det. den mättar nog mer men tänk på att det framför allt att det är dagens SAMMANLAGDA matintag som räknas in på sömnkontot, att liten vill ha mindre är ju ett tecken på att detta ökat :D

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
lillaEP
ej längre registrerad

Inlägg av lillaEP »

Hej!
Ville bara skriva att jag tror videunge missat att skriva ner ett mål mat i sitt schema. Det är ett hopp mellan kl. 7 och kl. 13.30.

Vår lilla är också 5 månader. Här kommer vårt schema för inspiration.

7 Ersättning ca 200 ml (vaken 2 tim)
9-9.45 Sova
10.15 Matpuré + fruktpure + ev. ersättning (vaken 2,25 tim)
12-13.30 Sova Middag (sover gott efter riktig mat)
13.30 Ersättning ca 200 ml (vaken 2 tim)
15.30-16.15 Sova
16.30 Gröt + frukt/bärpuré + ev. ersättning (vaken 2,75 tim)
Bad, pjamas, skoj
18.30 Välling
19-7 Sova Natt

Totalt 15 tim sömn. Sen finns ju alltid marginalkvarten om att ifall :)
Lilla E 2011-03-13
klara_kluck2

Inlägg av klara_kluck2 »

Kanon! Förstod principipen ändå :D
Unge Herr Bensprätt sover nu till halv 8 varje morgon och idag tog han dessutom sovmorgon, fick väcka vid kvart i 8 8).
Han driver dock med sin mormor varje torsdageftermiddag(hon har honom då jag börjat jobba lite och hans far är egenföretagare) och ska inte sova på utsatt tid. Här hemma sover han som en stock när han ska men där drar han över både en och två timmar ibland. Men vi jobbar på saken och mormor måste bara lära sig att den lille mannen inte ska få ta kommandot :wink:

Men annars går allt enligt planen :D
Tack!!!!!
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Så härligt att ni är på spåret!

Hör av er,
:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"