ut och gå i vagn

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
malariah

ut och gå i vagn

Inlägg av malariah »

Hej! vi är inne på det femte dygnet med kuren på vår nästan 6mån dotter och det går helt bra frammåt. lite bakslag fick vi igår då skorstensrenoverarna kom och störde mitt i hennes eftermiddagslur då hon hade vaknat upp och jag höll på att ramsa. jag hade henne i vagnen i farstun med dörren lite upp och då kom en av gubbarna in och frågade något och jag försökte visa att han skulle vara tyst och så kom en annan och ringde på dörren och sen stövlade dom in så att dom buckade till vagnen när dom gick förbi den och min flicka blev förstås väldigt ledsen så jag fick vagna och ramsa. efter denna incident har det tagit lite längre för henne att somna och jag ska idag ställa vagnen någon annanstans där hon inte kan bli störd. men till min fråga. förrän vi började kura gick vi alltid på ett par timmars promenad med vagnen för att hon skulle få sova middag men under kuren har vi inte alls gått ut med vagnen för att hon ska lära sig sova i vagnen när den står stilla, och för att hon ska vara vaken mellan tupplurarna. det har varit den svåraste biten att hålla henne vaken när hon ska vara vaken, särskilt när jag ammar henne blir hon jätte dåsig och förr åt och sov hon alltid samtidigt vilket förstås blev ohållbart på nätterna då hon inte kunde sova utan att använda mig som napp. på slutet förrän kuren hjälpte inte ens det. men tillbaka till frågan. jag skulle vilja ha möjligheten att gå ut och gå med vagnen igen eftersom jag tyckte det var trevligt men måste jag då gå på hennes sovtider och inte vara borta längre än vad hon ska sova (45min, 1,5h och 45min) eller kan jag gå på hennes vaken tid utan att hon somnar på något vis? hon är fortfarande för kort och smal för sittvagnen, eventuellt kunde jag stoppa upp henne med kuddar eller något men jag vet inte hur bekvämt hon skulle ha det då.
tackar i förväg för hjälp.
Nat

Re: ut och gå i vagn

Inlägg av Nat »

tjenixen,

Klart du kan gå ut och gå med vagn men mitt tips är att inte gå när hon sover då det mest brukar bli krångel. Gå när hon är som piggast, nysovd och nyäten. Om vi säger att du vill gå en promenad en gång om dagen á 60 min. Välj då att gå exempelvis efter hennes långa sovlunchpass efter att hon fått mat. När du gått kanske 20 min så tar du upp flickan från vagnen och tillsammans kan ni undersöka (ett löv?!?). Sen efter 5 min får hon lägga sig i vagnen igen. Efter ytterligare 20 min så tar du åter upp henne och denna gång undersöker ni något annat eller att du bär henne på armen en liten bit så hon får upptäcka världen från en annan vinkel.

Hoppas det fungerar för er

Ps, när kuren är klar plus några veckor till kommer hon att bli pigg som en mört och säkert inte vara lika benägen att somna i vagnen..
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"