Livet med Kalle

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
LiMa

Livet med Kalle

Inlägg av LiMa »

Hej! Jag har en liten fundering kring min lille Kalle 16mån.

Sedan en tid tillbaks har han fått ett allt hetare temperament och blir snabbt frustrerad när något går honom emot. Som förälder är det inte alltid så lätt att veta vad som gått snett då det kan röra sig om frustrationer av typen "du gav mig vällingflaskan på fel sätt" eller "pajen hade skum konsistens". Dels så är det tråkigt att han blir ledsen och arg så många gånger om dagen och dels så har han börjat slå sig själv i huvudet med knytnävarna vilket för det första ser rätt "loco" ut och för det andra inte känns helt sunt. Eller är det jag som övertolkar. Nån utvecklingsfas? Är lite lätt yrkesskadad också då jag till vardags arbetar med barn- och vuxna med funktionshinder.

Ska jag vara orolig eller bara chilla och hoppas på det bästa. Som det är nu försöker jag avleda genom att ta hans hand och klappa fint istället eller säga "ja där är huvudet" eller "titta håret" eller nåt i den stilen.
Stolta föräldrar till Kalle 100314 och Simon 130112 - Båda "barnaboksbarn" från start.
Ewa

Re: Livet med Kalle

Inlägg av Ewa »

Ursäkta att du inte fått någon respons här. Låter väl alldeles ypperligt att visa honom att händerna kan användas på mjukare sätt. Sysselsätt de där händerna med annat också - Anna brukar säga att från det att ett barn kan gripa och hålla i saker, så ska det alltid ha något för händerna att utforska. Väl värt att ta fasta på! Även en utforskare kan dock bli frustrerad över tingens (o)ordning ibland, och att då pakta tillsammans över knepiga makapärer och annat livselände kan hjälpa stort, det också. Läs under våra favoriter (Gå i pakt...).
/Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"