Hej igen!
Fortsätter på min gamla tråd. Lillan är nu ett år.
Vi har haft småproblem med magen sen i somras. Hon är alltid lös i magen, inte diarré, men för lös för att det ska vara "normalt". Fortfarande matbitar i. Har introducerat mat långsamt, hon fick ofta ont i magen. När hon var drygt 10 mån "lossnade" det, magen klarade av mer och mer. Stekt kött, viss rå frukt och råa grönsaker. Skönt med variation, innan var det 5-10 säkra kort som hon åt hela tiden. Magen har dock varit lös hela tiden.
På 10-månkollen så hade hon inte ökat så mkt i vikt och längd men läkaren tyckte inte det var någon fara. Mer fett på maten och sluta var så feg med ny mat, barn får ont i magen.
På ettårskollen så hade hon inte vuxit mkt alls och nu blev sköterskan orolig. Jag också. Lillan har från 6 till 12 mån bara vuxit ca 4 cm och 1 kg. Detta trots att jag matar som man "ska" (fast mer) enligt bvc. Två mål lagad mat, två mål gröt med frukt. Lillan äter som en häst, mer än dubbelt så mkt som andra i hennes ålder så hon får inte för lite mat. Jag lagar all mat själv, hon får kolhydrater, kött, fett, grönt och frukt. Bvc har hakat upp sig på att jag inte ger smörgås och köpegröt/välling och tjatar bara om att jag ska mata mer. Att hon får lagad mat på morgonen tyckte de var konstigt, ska hon inte ha smörgås ist?

Jag förstår att de måste ifrågasätta men de lyssnar inte på svaren de får, säger bara att så här brukar man göra. De tyckte jag var elak också som inte lät lillan smaka tårta på sin ettårsdag.
Nåt måste jag ju förändra. Har gått över till tre mål lagad mat nu. Och provar smörgås, yoghurt men det gör magen sämre.. Känner att jag måste få ordning på hennes mage, kroppen tar väl inte upp näring lika bra när maten går så snabbt igenom. Äter själv mat liknande den i "råsmart familj" och har tänkt att lillan ska äta så också men det verkar ju inte räcka.
Har börjat med morotsavkok eftersom det ska vara bra mot lös mage. Lillan får ont i magen av morötter men ska prova iaf.
Några bra tips om hur jag kan hjälpa magen? Bra mattips mottages också tacksamt.