Tolka gråten

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
annle457

Tolka gråten

Inlägg av annle457 »

Hej,
efter en jobbig först läggning så somnar han nu snabbt och lugnt på kvällen (är inne på dygn 7). Men om han vaknar i vargtimmarna så är det näst intill omöjligt att lugna ner honom så han somnar om. Han svarar inte på ramsan. Och jag tycker att det är omöjligt att tolka gråten som något annat än att han är ledsen och upprörd, och han säger mamma-mamma (han är snart 9 månader) väldigt klagande. Jag ramsar och väntar men han bara ökar ylandet. Solfjädern blir han bara mer upprörd av, men som sagt var tycker jag det är svårt att tolka gråten. Plus att det känns som att överge honom när han ligger själv och gråter i sängen. Men vill ju ge honom tid att reagera och möjlighet att somna. Men det kommer han ju aldrig göra om han är så upprörd.

Min fråga är egentligen; hur länge ska jag avvakta innan jag gör något igen? Och hur fanken lär jag mig att tolka gråten?
frk Carlsson

Re: Tolka gråten

Inlägg av frk Carlsson »

Hej annle457,

välkommen hit till forumet! :D Härligt att höra att det går så bra för er!
annle457 skrev:Men om han vaknar i vargtimmarna så är det näst intill omöjligt att lugna ner honom så han somnar om. Han svarar inte på ramsan. Och jag tycker att det är omöjligt att tolka gråten som något annat än att han är ledsen och upprörd, och han säger mamma-mamma (han är snart 9 månader) väldigt klagande. Jag ramsar och väntar men han bara ökar ylandet. Solfjädern blir han bara mer upprörd av, men som sagt var tycker jag det är svårt att tolka gråten.
Vargtimmen är ju en av de svåraste nötterna att knäcka! Man får ofta arbeta länge och på lite olika sätt med att komma förbi dem.

Att ge sig in i en ramsningskommunikation då är ofta förenat med precis det som du beskriver. Dels så tror dom ofta att de är utvilade och pigga då eftersom de sovit så pass länge ...och så kommer mamma och börjar snacka :wink: Klart man blir förbannad eftersom man räknat med att bli upplockad då( spec om det är så att mamma dessutom KOMMER in :roll: ).

Är man dessutom ARG, då funkar INGA verktyg. Då ska man bara lämnas ifred!!!! Övergår det arga till ledsenhet - DÅ vidtar man åtgärder...solfjädern är dock lite riskabelt ibland eftersom den ofta kan ställa till med mer oreda än nytta eftersom man i 9 av 10 fall väljer att gå in när man eg inte hade behövt och ofta så står man där för kort stund oxå...Solfjädern är till för KRIS-situationer.

När du hör att han vaknar så avvaktar du och lyssnar hur han låter. Gnöl, bök, gnäll etc låter man vara! Kommer det en fråga så säger du ramsan x 4 men inget mer efter det. Tonen skall vara glad och upplysnade. Kort och sakligt "vet du, du råkade vakna för tidigt, men det är inte dax att kliva upp ännu". Lämna honom sedan. Detta är den sk pangramsan och det är suverän och mkt användbar!

Oj! Vad han kommer fortsätta fråga! Kanske är han dessutom trött och vill somna om ... Stötta honom genom att visa att du finns därute, men INTE gnm ramsan, utan gnm att låta och gå an - de sk husljuden. Städa, plocka disk, sätt på dammsugare, micro, vattenkokare. Allt för att han ska uppfatta att du finns där. Ett annat alternativ är att spela klassisk musik på HÖG volym utanför hans dörr.

Jag var uppe i vargtimmen i ca 2 v tid och prasslade och kokade och diskade och hade mig när vi kurade sonen. Man kände sig ju ganska koko, men det hjälpte tillslut!

Pangramsan är även suverän att ta till om han vaknar för tidigt på morgonen oxå.

Han kommer som sagt att fråga och protestera, men agera bara lugnt och lyssna på hur frågorna och protesterna avtar eftersom...

"Tyvärr" är det så att det är bara DU som kan tolka vad som är vad i ditt barns gråt :wink: Men min erfarenhet är att gnm att använda pnagramsan så fick iaf jag vara med om en hel del yttringar från min sons sida och lärde mig då att det i princip alltid, lär värre än vad det var :wink: Men jag var tvungen att höra det med egna öron oxå, dvs gå igenom det.

Mer konkreta svar än så kan jag tyvärr inte ge dig! Men jag kan som sagt varmt rekommendera detta tillvägagångssätt.
Och - som med allt annat - ge det T I D !

Två trådar om detta med förhållningssätt vid tidiga uppvak/vargtimmen:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#90119

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 54#p262754

Ha det så bra och fortsätt jobba på =D> Ni har ju kommit en lång bit på vägen som det är nu!

/Sanna
annle457

Inlägg av annle457 »

Tack för svaret Sanna,
men jag kan inte tolka gråten som något annat än att han är ledsen (inte arg). Att då bara låta honom ligga kvar och gråta känns väldigt mycket som 5-minutersmetoden. Det skär i hjärtat. Plus att det är betydligt längre än 5 minuter... känner mig elak.

Men jag ska göra allt för att få detta att funka. Provar med Mozart. Han lugnar sig ett tag men sedan drar han igång igen. Skulle tro att han är frustrerad över att inte somna om och att han känner sig ensam.

Nytt problem nu är att han protesterar väldigt när han ska sova på dagen. 45 minuter fm-lur gråter han sig igenom, eventuellt sover han 5 minuter. Middagsluren på 1,5h så sover han kanske 40 minuter och på em-lurens 20 minuter ylar han konstant.

/Anna
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Okej, vi får klura tillsammans :-k Om du bedömer att han är ledsen så är han ju det och då är det prio på att lugna och trygga.

:arrow: Tror du att han förstår ramsan? Eller måste ni arbeta än mer med den? Det kan annars vara en anledning (den vanligast anledningen) till att han inte verkar lyssna, att han helt enkelt inte har förstått den ännu.
annle457 skrev:Provar med Mozart. Han lugnar sig ett tag men sedan drar han igång igen. Skulle tro att han är frustrerad över att inte somna om och att han känner sig ensam.
Men du, här var ni ju ngt på spåret? Han lugnar ju sig (!).
Sen skriver du oxå att du tror att allt han vill är att kunna somna om...ja, jag skulle väl oxå tippa det :wink: Så varför inte fortsätta och visa att det är det här som står till buds?

Jag har inte kört musik på mina barn utan städat och plockat och gjort husljud istället.Men jag vet att när folk kör musik så rekommenderas att man spelar HÖGT, dvs så att barnets egen gråt överröstas eftersom de helt enkelt blir rädda för sin egen gråt när de inte vet vad det är som låter :wink:

Och sen, i vanlig stil: "prova" inte ngt [-X , utan kör så det ryker. Annars ger man dubbla budskap när man ändrar sig stup i kvarten.

:?: Hur ser ert schema ut?
:?: Hur är det med utevistelse och social delaktighet samt egenlek?

:?: Har du Barnaboken? Låna den annars och läs, läs, läs om betydelsen av dessa aktiviteter för att barnet ska känna sig ÄN MER nöjd :)

:?: Går du in och Solfjädrar vid ledsenheten? Kom isf ihåg att stå läääääänge (inget snabbt tryck och ut igen) , tills att andhämtningen blir tyngre och han nästan är på väg att somna in.

:?: Hur är det med mörkläggning på dagen? Rummet ska vara KOLSVART även nu. Glipar det igenom sol etc, fixa detta bums! Att spraya på vatten på fönsterrutan och sedan klappa på aluminiumfolie är det allra bästa.

Jag tycker att det låter bekymmersamt att han börjat gråta sig igenom samtliga dagslurar :o Vad kan ha hänt så plötsligt? Men, vi börjar med att resonera kring de frågor jag ställt här. Ok?

:thumbsup:
/Sanna
annle457

Inlägg av annle457 »

:?: Hur ser ert schema ut?
:?: Hur är det med utevistelse och social delaktighet samt egenlek?
Tog det schema som stod i boken för en 8 månaders baby. Fast nu närmar han sig 9 månader med stormsteg så det borde justeras men jag vill inte göra det förrän han fattat galoppen med det schema vi nu har.

Vi är ute varje dag och går en sväng med vagnen så han sitter upp och ser sig omkring och vi kanske gungar en stund på lekplatsen. Plus då att alla dagslurar är förlagda till vagnen utomhus i skuggan.

Social delaktighet blir det tycker jag. Vi förlägger våra mattider till hans så att vi äter tillsammans och sedan får han vara med på det mesta vi gör. Fast det är klart att oftast är det en av oss som leker med honom medan den andre gör det som behöver göras, t.ex. hänger tvätt eller lagar mat.

Egenlek är vi nog dåliga på. Han vill gärna sitta men då han ramlar ibland fortfarande känns det inte rätt att lämna honom själv på golvet. Fast räknas det som egenlek om vi fixar med annat i samma rum?
:?: Har du Barnaboken? Låna den annars och läs, läs, läs om betydelsen av dessa aktiviteter för att barnet ska känna sig ÄN MER nöjd :)
Har inte barnaboken men boken om sova hela natten som jag lusläst ett par gånger nu.
:?: Går du in och Solfjädrar vid ledsenheten? Kom isf ihåg att stå läääääänge (inget snabbt tryck och ut igen) , tills att andhämtningen blir tyngre och han nästan är på väg att somna in.
Jag har stått tills han är lugn men inte så länge så att han nästan somnar. Trodde det bara var för första kurnätterna.
:?: Hur är det med mörkläggning på dagen? Rummet ska vara KOLSVART även nu. Glipar det igenom sol etc, fixa detta bums! Att spraya på vatten på fönsterrutan och sedan klappa på aluminiumfolie är det allra bästa.

Jag tycker att det låter bekymmersamt att han börjat gråta sig igenom samtliga dagslurar :o Vad kan ha hänt så plötsligt? Men, vi börjar med att resonera kring de frågor jag ställt här. Ok?
På dagen sover han i vagnen. Lägger över ett lakan så det ska bli mörkt men det blir ju inte beckmörkt. Men ska det verkligen vara beckmörkt. Är ganska säker på att det står i boken att daglurarna ska skilja sig mot natten genom att det inte är beckmörkt.

Har funderat på om det är för varmt på dagarna. Har haft kärran i källaren också för där är det bara 18 grader även på sommaren. Det gick bra 1 dag men nästa skrek han sig igenom lurarna igen.

Igår får erkännas att jag gick med honom vid vare lur så han fick sova. Han har 39-40 grader feber och jag trodde inte han skulle klara en dag till utan sömn. Dock sover han bra på natten nu. 10 timmer fram till vargtimmen runt 5:50. Det är godkänt men vill komma ända i mål så han sover fram till 7:30.
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej igen :D
annle457 skrev:Tog det schema som stod i boken för en 8 månaders baby. Fast nu närmar han sig 9 månader med stormsteg så det borde justeras men jag vill inte göra det förrän han fattat galoppen med det schema vi nu har.
Okej, är inte helt med på vilket du menar. 12 timmars natt brukar funka bäst och sen sova 45 min på fm, 1.5 tim efter lunch och 20 min på em brukar funka bra. Måltider med 3-3.5 tim emellan så man hinner bli riktigt hungrig!

Vid 9 månader tar ni bort em-luren helt och hållet samt kortar ner fm-luren rejält. Har ni 12-timmarsnatt så blir det bara en 20-minuterslur på fm (och 1.5 tim efter lunchen). Ni gör helt rätt i att vänta med schemajusteringar tills uppföljningsveckan är över, men sen är det inga problem att ändra. För MKT sömn/dygn kan oxå ställa till det :wink: och brukar främst visa sig gnm att dagslurarna krånglar. (svårt att somna in, vaknar för tidigt, svårt att somna nästkommande lur eftersom man fått för mkt sömn etc etc).

Att ta lurarna i vagnen gör att det blir extra knepigt, så har ni bestämt att det ska va så får ni nog vackert ha tålamod. Det GÅR men man måste vara ihärdig och inte hetsa upp sig om det inte går på en gång (det är nog svårt för många att få dagslurarna att sitta från början om man kör uteslutande i sängen, så som sagt - en nivå extra i o m att ni bestämt att det ska vara vagnen som gäller.Ok? :wink: ).

Det stämmer att det är behövligt med sömn när man är sjuk. Ge en marginalkvartar både innan och efter luren om du tycker att han behöver nu när han är dålig. Bra att nätterna funkar iaf trots feber och elände!
annle457 skrev:Social delaktighet blir det tycker jag. Vi förlägger våra mattider till hans så att vi äter tillsammans och sedan får han vara med på det mesta vi gör. Fast det är klart att oftast är det en av oss som leker med honom medan den andre gör det som behöver göras, t.ex. hänger tvätt eller lagar mat.
Social delaktighet är så mkt mer :wink: Det handlar om att få egna små uppgifter och att få vara MED (=delaktighet), inte bara sällskapa och sitta bredvid. Jag länkar till en tråd där det delas ut en massa bra tips, ifall du är intresserad :) Om du scrollar ner kommer det tips för lite yngre barn. Grejen är att njutningen blir ÄN större (förutom mat och sömn) om man får ta del av detta i sitt lilla liv :)

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =40&t=5385

Ett tips är att faktiskt låna BB och läsa mer om AW:s kloka tankar om och erfarenheter av små (och stora) barn eftersom frågor uppstår hela tiden hos oss, och allt hänger ju ihop :) Du gillar ju SHN-tänket, så varför inte börja glutta på resten av vad denna kloka kvinna har att komma med? Bl a får man utförlig beskrivning av varje ålder som ett barn befinner sig i och vad som kan behövas just i den åldern (underlättar och ger inspiration). Plus en massa annat :)
annle457 skrev:Jag har stått tills han är lugn men inte så länge så att han nästan somnar. Trodde det bara var för första kurnätterna.
Solfjädern använder man när man vill förmedla trygghet och lugna! Sen somnar barnet (nästan) och man går ut. Ingen snabb attack in och sen ut i ngt slags försök att "söva". Detta tillämpar man vid KRIS, och det får man själv formulera när det är, men jag skulle vilja påstå att det är mkt sällan, kanske aldrig (? :wink: ) utan det som spökar är ens egen oro bara...

När han sover i vagnen så är det allra bäst att ha ett mörkt lakan/en mörk filt över hela vagnen (inte bara över suffletten) så att det blir just...MÖRKT!

Det faktum att han är så pass nykurad, att han tar lurarna i vagnen, att det är dödligt varmt (vi har kört med bordsfläkt inne hos våra barn denna sommaren) och att han blivit sjuk nu spelar kanske in (? :wink: ). Men det viktigaste är nog att bara stå pall, acceptera att det är som det är och jobba mot förändring och trygghet och säkerhet - och det vet ni oxå hur ni gör! Putsa på attityden, tålamodet, ge förutsättningar i form av mkt mat, ett anpassat schema och MÖRKLÄGGNING så kommer ni en bra bit på vägen ska du se :thumbsup:

Vänliga häslningar, Sanna
annle457

Inlägg av annle457 »

Tack Sanna,
vi kämpar på. Natten går bättre igen när febern är borta. Dagslurarna sitter inte som smäcken ännu men vi har infört förändring idag så det bara blir 20 min på fm och 1,5 h efter lunch.

Tack för hjälpen.
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Kanon! Ge honom 7 - 10 dgr för att ta till sig det nya schemat. Det kommer att sitta, kör på bara!

:thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"