Är han tillräckligt mätt för att kunna sova 12 h?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
maximilian

Är han tillräckligt mätt för att kunna sova 12 h?

Inlägg av maximilian »

Hej!

Min Maximilian 6,5 mån har precis genomgått kuren. Största problemet tycker jag har varit att han inte äter någon mat utan bara ammar. BVC rådde mig att han skulle sluta äta på nätterna varför jag läste på Sova hela natten-kuren. Nu vaknar han i vargtimmen vid 5-tiden och är snuttig och gnällig. Jag får honom inte att somna om utan vid 6-tiden ger jag upp och ammar honom. Sedan har jag lyckats få honom att äta en portion gröt och mellanmål men fortfarande ingen riktig mat. Schemat har blivit enligt följande:
06.00 Ammar
08.00-10.00 Sover fm
10.00 - Gröt
13.00 - Mellanmål och amning
14.00-16.00 Sover em
16.30 - Amning
19.00 -Amning
19.30 - Sover

Äter han för lite för att kunna sova sina 12 timmar?

Hälsningar Maximilians oroliga mamma
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Är han tillräckligt mätt för att kunna sova 12 h?

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Var det längesedan du kurade honom? (Och GRATTIS till lilla älsklingen, ska jag ju säga :P ) Det kan ju hända att det är så enkelt att du inte genomfört kuren riktigt ända fram - vargtimmen spökar ännu, och det är nästan mera regel än undantag att den gör det både länge och väl :roll:

Allt hänger samman, vet du. Kuren ger barnet den goda sömnen först, eller visar åtminstone vägen (bryter det gamla mönstret av sömndeprivation), och SEDAN kommer aptiten. Barn som sover för lite är helt enkelt för trötta för att äta särskilt bra.

Så jag tycker du ska genomföra kuren fullt ut =D> Det finns massor med tips här om hur man hanterar vargtimmen (vargtimmarna) och har du boken är det ju bara att läsa på. Den bästa hjälpen är och förblir:
:arrow: Mörkläggning - och det ska vara så mörkt att man bpokstavligen inte ser handen framför sig. Då tror lilla barnahjärnan att det är NATT, om och när den vaknar till, och på natten sover man, för det är man gjord för :wink: :lol: Alltså somnar man om.
:arrow: En enda upplysningsramsa (x4) så fort lilla barnet hör av sig, men innan det har en chans att börja skrika. Ramsan ska vara glad, tydlig (hög nog) och just upplysande: det är fortfarande natt, och på natten sover man, är budskapet.
:arrow: Ingen trafik i vargtimmen. Springer man in och ut mellan 4 och 6 meddelar man barnet endera (eller båda) av de felaktiga budskapen: 1) morgonen har kommit och dagen börjat, 2) vargen står för dörren :evil: och barnet måste räddas.
:arrow: Musik (klassisk, gärna Mozart) äör skön för barnet och bryter ens egen överkoncentration i vargtimmen.

Det är svårt att säga om han äter för lite, men nog tycker jag det låter så. Inte för att han då inte skulle kunna sova sin hela natt - han svälter förvisso inte. Men med amning vet man ju aldrig riktigt, och han kan som sagt också vara för trött för att orka äta som folk. Förmodligen är dina bröst trötta på kvällen och det kunde vara läge att ge tillägg i form av välling då. Han ska ha i sig en liter per dygn helst :!:

Så mycket behöver han ju inte om han får riktig mat också, och där vet jag inte riktigt vad som är problemet. Ger du upp för minsta motstånd eller fråga :?: Matar du för långsamt :?: Drar du ut på måltiderna för länge :?: Eller bryter du för snabbt :?:

"Största problemet tycker jag har varit att han inte äter någon mat utan bara ammar", skriver du. Men det är ju inte han som ammar. Det är du som ammar. Små barn gör som vi lär dem :idea:

Ge honom mat på fm och em och låt amningen vara som en måltidsdryck, alltså komma efter. Ge riktig gröt, havregrynsgröt med en rejäl smörklick, kanske mosad banan, fet mjölk. Och gör en vuxenportion och sleva in utan att fråga om lov :!: Sked på sked i en Attityd av Självklarhet. Havregrynsgröt med smör och banan är ju det godaste världen skådat, ska du med förtjusning överföra till honom :lol:

Och på em, ge två sorters puré på samma vis, utan att tveka, stoppa in och fyll på, bara! Och välj sådant som han har lätt för att gilla, strunta i den där gräsliga palsternackan och vad det är :roll: Ge sådant som du gillar själv, mosa och puréa själv - ett par mjälla potatisar med smör kan säkert vara något :lol: Plus motsvarande en burk efterrätt/frukt och/eller någon mjuk, mjäll grönsak. Mata på med glädje, bara! Tänk TILLGÅNG, inte problem :idea:

Och försök få till mattider som är exakt regelbundna, med 3 tim mellanrum. (Utom nattslurken förstås, som kan komma så snart som en timme efter "middagen".) Måltiden ska ta 45 min allrahögst. Ge gärna en sockerfri fullkornsskorpa i handen både vid och utanför måltiderna :wink:

Och så glömmer du väl inte lilla motionen? Ner på golvet på mage, stup i kvarten bokstavligen =D> Och ut och titta på världen varje dag. Så får han aptit på både det ena och det andra \:D/

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
maximilian

Inlägg av maximilian »

Tack för svar!

Det var ca 10 dgr sedan vi kurade honom. Pappa tog första och andra natten men gav upp vid 6-tiden fast schemat gick fram till kl 7.30. Det där hänger i och jag har som princip att i alla fall ingen mat förrän kl 6. Då hugger han girigt efter bröstet. Jag har inte känt så mycket stöd från min omgivning. Farmor, mormor och BVC tycker att jag kan vara glad om han sover 8 h i sträck.
Jag har boken hemma och har många gånger läst på för att känna stöd och våga tro på kuren. Maximilian har lärt sig väldigt mycket och somnar om själv på natten men vid 6-tiden är liksom kört. Han jollrar och tycker definitivt att det är morgon.
Jag visade mitt schema för BVC som gav mig rådet att ge honom två portioner gröt, en på fm och en på em. Hon tyckte även att jag skulle fortsätta amma morgon och kväll så att det inte blev för mycket förändringar för honom.
Jag "trycker in" som du skriver grötportionerna men när vi kommer till riktig mat ser han ut som han fått spindelben och döda flugor i munnen. Han ryser i hela kroppen och spottar ut det (även om det gått minst 3 h sen sist). BVC tyckte att jag skulle ta ett brejk några dagar och börja om på nytt sen med maten.
Jag måste kanske som du skriver börja om och kura hela natten ut, trots mor- och farföräldrar, BVC mm.
Det här är mitt tredje barn men det känns som första gången. :)
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej :)

Tror du att han skulle gilla att äta själv, med händerna då?
Mackor (med mkt smör :lol: ) typ vitt bröd som är lätt att mala sönder även om man bara har ngr få tänder, små köttfärsbiffar och pennemakaroner har alltid funkat kanon på mina när de har varit i den där åldern. Min yngsta är galen i kall grillkorv som oxå passar mkt bra i en liten hand!

Jag tror, precis som Anna skriver, att det gäller att hitta ngt som han gillar och sen köra på det. Sen ger sig resten eftersom de upptäcker att det är gott och roligt att äta :) Även om han bara vill äta en och samma rätt, jamen kör på den då :thumbsup:

Jag har ju gett alla mina barn köpespuré eftersom jag är en lat jävel :wink: och mitt intryck är att den har alltid gått ner eftersom den ofta är så slätmixad så de lixom kan suga i sig den. Pastarätter med tomat har ALLTID funkat eftersom tomat är lite sött. Många av mina kompisar har samma erfarenhet kan jag säga, så det kan ju vara en slags början iaf - om han nu ratar den hemlagade. För även här tänker jag - man måste komma över "spärren" - sen brukar de äta vad som helst vad det lider.

Gröt 2 ggr/dag är en väl en jättebra idé? Äter han välling kan du ju lägga in det ngn ggn /dag oxå, t ex innan han lägger sig... Det blir mkt "spannmål" en liten period, men det ska nog gå bra det med.

Jag tror det kommer ge med sig - bestämmer ni er för att köra kuren fullt ut så kommer hans matlust och intresse för mat att öka, och du kan avveckla amningen ganska så snabbt och så kan ni gå vidare till nästa nivå :thumbsup:

Vänliga hälsningar, Sanna
maximilian

Inlägg av maximilian »

Hej igen,

Jag har nog inte vågat kura hela vägen ut när jag inte känt mig 100% på att han verkligen klarar sig utan mat i 12 h. När vargtimmen kommer och han håller på och äter upp sina fingrar blir jag osäker. Kanske inte första och andra natten. Då förstår jag att han "klarar sig" men det skulle motivera mig så mycket bättre om jag visste att han hade "riktig mat" att stå på. Men vad kom först hönan eller ägget...?

Jag har försökt med både självförtroende och olika matval. Jag har brett smör på små brödfranskbitar, köpt köttfärssås med spagetti och låtit honom sitta med vid bordet för att se oss andra äta. Jag är också en "lat jävel" :D men det är svårt att få till den där superfinfördelade flytande puréen som du skriver. Förr eller senare förstår jag också att det ger med sig och just nu får det väl bli gröt. Det känns ok och tillräckligt motiverande för att kura. Små barn och små bekymmer men just nu känns det monumentalt! Kommer ungen någonsin att äta? Halleluja den dagen jag ser honom tugga i sig köttfärssås och spagetti. :D

Tack för alla goda råd!

// Sofia
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag brukade mixa maten med stavmixer extra med lite osaltat smör för extra kalorier det funkar fint. :P

Hemlagat brukar sötpotatis med BM och lite smör funka för många. Mosad banan sover man gott på. Min son åt sig mest mätt på frukt men man står sig på det med. Så mata påmassor!

Gröt 2-3 ggr/ dag kan man också göra, små smörgåsrån, majsbågar, det är bara att köra.

Sist, det tar 20 gånger smakningar för ett barns smaklökar att registrera något nytt och gott. så man provar och provar igen.

Sen håller jag med frk, carlsson. tomaträtter har också funkat bra här hemma. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"