Börja kura i mitten på Augusti 8 månaders kille

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
carroegirl

Börja kura i mitten på Augusti 8 månaders kille

Inlägg av carroegirl »

Hejsan. sitter här och läser och läser och försöker planera upp ett schema då jag och mannen tänkte kura sonen under semestern i augusti. Han kommer då vara 8 månader lite drygt. Han sover oftast bra mellan 19.30 fram till 04-05 på morgonen då han bökar och stökar för att strax före sex slå upp ögonen ordentligt. i börjar tröttna på att vara vkan från 04 jämt och ständigt. Och dagarnas lurar blir oregelbundna och det har blivit svårare och svårare att få honom att somna, då det blir mycket skrik.

Ska man lära honom att sova i säng eller vagn under dagen? Jag tänker att det kan vara svårt att få tag på en säng om man nångång är borta om dagarna? Mage eller rygg? Han gilla magläget men det funkar ju inte i vagnen...

Tänkte lägga upp schemat jag funderar över och skulle vara jättetacksam för synpunkter!! :)

NATT: 19.30- 06.30
Äta välling 07.00
sova 08.30-09.45
litet mellis vid 10.00
lunch 11.30
sova 12.15-13.45
äta mellis, typ gröt 14.30
sova 16.00-16.45
äta middag 17.30
nattslurk 19-19.15
sova för natt 19.30

har lagt in en extra måltid mot vad som sägs där efter morgonluren då han brukar vilja ha en sån. Vet inte annars hur jag ska få till det tidsmässigt. Sover han för länge på eftermiddagsluren om jag lägger det så här?

Som sagt tar tacksamt emot tips. är ju några veckor kvar innan vi börjar, jag vill läsa på mera och få mannen att verkligen lära sig, plus att det blir smidigast att göra under hans semester tror jag så vi verkligen kan hjälpas åt.
frk Carlsson

Re: Börja kura i mitten på Augusti 8 månaders kille

Inlägg av frk Carlsson »

Hej och varmt välkommen hit!

Vad bra att ni fattat beslutet att kura, och att ni tar er gott om tid, bägge två, att läsa och lära :)
carroegirl skrev:Ska man lära honom att sova i säng eller vagn under dagen? Jag tänker att det kan vara svårt att få tag på en säng om man nångång är borta om dagarna? Mage eller rygg? Han gilla magläget men det funkar ju inte i vagnen...
Det där är en smaksak...jag tror att många kör kuren i spjälsängen rakt av för att det kan kännas lättast. Men det är absolut inget hinder att ta dagslurarna i vagnen...viktigt är dock att det är samma lur/lurar varje dag under kuren, så att man inte förvirrar. Många brukar oxå ha svårt att få bukt med dagslurarna i vagn eftersom det är ytterligare en nivå, men vill man så går det såklart!

Efter att de kurats så kan de såklart sova i vagn även om man inte kurat dem där :) .

Resesäng är ju annars ett bra alternativ om man är hemma på besök hos nån och inte vill att de ska sova i vagnen! Det finns många smidiga som man lätt får ihop och t om kan frakta under vagnen, som en liten väska.

Ang schemat:

Finns det ngn anledning till att ni har 11-timmarsnatt? Det är ju OK att ha det, men för de flesta brukar 12 tim natt funka allra bäst.

Jag hade lagt fm-luren tidigast kl 9 eftersom det ska gå 2-2.5 tim mellan lurarna. Att ha ett fm-mellis är helt OK!

I övrigt ser det bara bra ut :thumbsup: . Kom ihåg att uppdatera när han blir 9 månader oxå, dvs ta bort sovtid.

Lycka till :heart: :thumbsup:
Vänliga hälsningar, Sanna
carroegirl

Inlägg av carroegirl »

Angående 11 timmars natten så finns det ingen egentlig anledning, jag har mest utgått från hur han sover nu och tänker att det kanske blir lite för lite sömn under dagen om man lägger en timme till på natten?

Har svårt att se hur han skulle orka, men det kanske mest är för att han nu när han inte sover så bra inte orkar hålla ihop jämt under vakentiden.

Har ni något förslag på hur man skulle lägga lurarna på dagen istället om man tar en 12 timmars natt?
Så han isf sover natt mellan 19-07 tänkte jag.
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Alltså :wink: ...allt som gäller nu får ni revidera iom att kuren startar :D Då är det nya bud som gäller :mrgreen: .
carroegirl skrev:Har svårt att se hur han skulle orka, men det kanske mest är för att han nu när han inte sover så bra inte orkar hålla ihop jämt under vakentiden.
Japp! Det och mkt annat! Ni kommer att tala om för honom när det är dax att sova och äta :D och han kommer gladeligen att följa era riktlinjer! :lol:

Natt 19-07 är en mkt "klassisk" SHN-natt som funkar bra redan från start och i takt med att man ändrar dagslurarna. Det blir liksom ganska bra intervaller etc i o m det schemat :)

Förslag på 12-timmarsnatt:
07: godmorgon+frukost
9.15-10: 45 min lur
10: litet mellis
härfår ni ju avgöra själv ifall melliset blir för nära inpå lunchen...isf är det ju bara att skjuta 15-30 min framåt
11.30: lunch
12: sova 1.5 tim
14.30: mellis
16: 20 min lur
17: middag
18.45: kvällslurk (det gör inget att det är lite tätare mellan den och middagen)
19: gonatt

vid 9 mån tar ni bort em-luren helt och hållet och kortar dessutom ner fm-luren till 20 min :thumbsup:

Ni gör såklart som ni vill :wink:

:thumbsup:
carroegirl

Inlägg av carroegirl »

Hmm de där såg ju riktigt okej ut :)

Känner att jag riktigt längtar efter augusti och sätta igång. Sonen är just nu vaken och ledsen efter att ha somnat vid 19 för att vakna 45 minuter senare och vägra somna om.

Skulle gärna starta tidigare men vill vara ordentligt påläst innan och kommer inte orka att göra det ensam. behöver ju ha mannen hemma och ledig så det får helt enkelt bli till hans semester.

Tack så mycket för tipsen och är det nån annan som har nå bra och peppande att komma med är ni så välkomna. Har lite svårt att tro att det här ska fungera på min son och just därför bör jag nog läsa lite mer och verkligen bli säker på det hela :)
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Det kommer gå superbra! Ni gör som sagt helt rätt i att läsa på ordentligt! Läs gärna i trådarna här på forumet för att se lite olika exempel på hur det kan se ut under resans gång.Då blir man peppad oxå.För varför skulle de inte funka för er, när det gör det för andra? :wink:

Den stora skillnande är att ni kommer att ge er son besked om vad det är som gäller (för hur ska HAN veta?), till skillnad mot för nu, då jag antar att ni bara kör ngn slags trial-and-error (som de flesta av oss gjort innan vi hamnade här :roll: ).

Läs extra noga : kapitlen om Lugnet, Säkerheten och Njutningen samt Safari-kapitlet och begrunda fram och tillbaka. Det är DET som är SHN.Buffningen, ramsningen etc är bara vägen dit :)

/Sanna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"