Har fått problem med dagsvilan under kuren!!?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Morgongåva

Har fått problem med dagsvilan under kuren!!?

Inlägg av Morgongåva »

Hej och Hjälp!!
Är inne på 8:e natten nu, allt har gått mycket bra, har sovit 3 hela nätter och när han vaknar så somnar han om själv, ngn enstaka gång har vi varit tvungna använda ramsan men endast 1ggr, sen somnar han. Problemet är dagsvilan!!?? Vi har innan denna kur inte haft problem varken med morgon vilan el dagsvilan utan vårt problem var nätterna, alltifrån nattningen till att vakna ca 5ggr på natten, värst mellan 3.00-7.00.
C är 10mån imorgon. Hans schema:
07:00 väckning
07.30 välling
9.00-9.45 sova
11.30 lunch
12.30-14.00 sova
15.00 mellis
17.30 middag
19.15 välling
19.30 sova

Morgon vilan inga problem, men dagsvilan,.....suck, igår skrek han non stop 1h. Till sist sov han 30 min. Dom andra dagarna har det tagit ca30min att få honom att somna.(med det menar jag ramsa). Morgon vilan och nattvilan går på en gång nu, inga problem!
Det jag ändrat inför kuren va att han på dagsvilan sover i spjälsängen i stället för i vagnen!? Kan det va det?
Fast att man inte ska så kortade jag ner morgonvilan till 20min idag, kändes hemskt då han gillar morgon vilan o är på härligt humör efter dom 45min, nu blev han istället gnällig fram till 12.30 MEN somnade på 1 ramsa på dagsvilan!!!?
Tyvärr vaknade han efter 1h, försökte få han att somna om i 30min, men det gick ej, gick in när han i alla fall blivit lugn.
Gnällig hela eftm och somnade i min famn i en stol 17.00, (händer aldrig) tänkte ge honom 5min powernap m somna själv......(trött eft 9mån icke sömn), väckte honom efter 20 min, efter det var han mysig hela kvällen, och inget gnäll när jag bada honom på kvällen som det annars varit under kuren, bara glad, trodde jag skulle få problem vid läggdags (la honom i och för sig 20min senare) men somna utan protester!!!
MIN FRÅGA: Hur ska jag göra imorgon, försöker läsa av situationen men känner mig helt nollad nu! Ska jag lägga tillb honom i vagn på dag tid som jag gjorde innan kuren, ska jag låta honom skrika sig igenom varje dagsvila (trots att morgon o nattvila funkar klockrent?) Vad göra, snälla tips! TAAAAACK för boken, ser äntligen ett ljus i tunneln, ska bara få till det med dagsvilan!
Anna09

Re: Har fått problem med dagsvilan under kuren!!?

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen!

Inte börja ifrågasätta bara för att han gör det. Daglurar tar ALLTID lite längre tid, så ändra ingenting gällande sömnen. Kompensera inte genom att korta ner annan lur. [-X Det du kan göra OM du nu skall småjustera något är att kanske ge frukosten lite snabbare efter väckning, ge nåt mellis precis före fm-luren samt flytta fram lunchen så att han alltid läggs med mätt mage - då blir man oftast lite tröttare om du är med. :wink:

Kör konsekvent och ifrågasätt inte dig själv, det räcker väl med att en av er ställer frågorna. #-o :wink:

Nätterna går ju strålande =D> :D , håll kvar attityden även på dagtid skall du se. :thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Morgongåva

Inlägg av Morgongåva »

Åh! TAck snälla för ditt snabba svar. :D
Det du skrev kändes ju så rätt och logiskt. Såklart! Tack.
Haha, tänk att det lilla livet kan få en att vackla och ifrågasätta, hmm. Tack för svar och stöd, känns genast bättre och jag ger mig in i morgondagen med nytt självförtroende! :heart: :heart:
Morgongåva

Inlägg av Morgongåva »

Hej Anna!
Vill bara berätta att det fungerade klockrent!!! :lol: :lol:
(men har nu fått ett nytt bekvämt problem,tar upp det på en ny tråd :wink: )
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Klipper in din fråga här och ser ifall jag kan svara på den.
Hej! Direkt efter kuren reste vi och allt har gått mycket bra. Ända som hänt är att jag själv efter att fått sömn blev zombie och sjuk!!

I förr går morse så vakna jag 09.00!! Hjälp, hade missat att väcka honom, han sov som en stock!!! . Så det blev välling och han fick vara vaken till lunch vilan istället, dvs jag hoppade över morgon vilan eftersom den brukar vara 09-09.45.

Är så van att han brukar vakna vid 06.30-07 el så har vi väckt honom 07.

I morse igen, vakna 08.00, blev kluven om jag skulle göra lika som föregående dag vilket mitt ego vill, sköönt att få sova......Men besluta alltså att väcka honom 08.15 och han fick välling 08.30 men det blir inget mellis innan morgonvilan och det känns så tight att lägga honom igen kl 09.00. Nu gick sambon på promenix o ev somnar han 09.45 och t max 10.15 då.

Hans schema: (som jag kurat in honom på,avslutade för 2v sedan)

07.00 väckning
07.15 välling
08.45 lite fruktpuré
09.00-09.45 sova
12.00 lunch
12.30-14.00 sova
15.00 mellis
17.30 kvällsmål
19.15 välling
19.30-07.00 sova

Min fråga är, ska jag låta honom sova längre och hoppa över morgon vilan?
Ha längre lunch vila?
Ska jag ev lägga honom 19.00 (verkar trött redan då) och väcka kanske typ 07.30 el 08.00.?

Inatt efter den "konstiga" gårdagen utan morgonvila så vill jag också berätta att han sov heeeela natten utan ett knyst! Vilket inte hänt tidigare. Dock mellan 11.30 och 12.30 lite gnällig, innan lunch vilan men eftm gick bra.

Guldklimpen är en stor kille på lite mer än 11kg, och är den 26aug 11månader.

Önskar jag var en super mamma som kunde gå på ngn bra magkänsla men känner att jag behöver alla tips som ni kan ha. Fick ett super tips sist jag bad om hjälp som fungera! Tack Anna09!

En annan fråga, har problem att få honom leka själv, och vad jag förstår finns det en bok om det också? I så fall vad heter den?

Tack så länge!!

Psst! Kan inte fatta att han sover hela nätterna, för bra för att vara sant!!! TACK!!!
Hej! Direkt efter kuren reste vi och allt har gått mycket bra. Ända som hänt är att jag själv efter att fått sömn blev zombie och sjuk!! :)

I förr går morse så vakna jag 09.00!! Hjälp, hade missat att väcka honom, han sov som en stock!!! :D . Så det blev välling och han fick vara vaken till lunch vilan istället, dvs jag hoppade över morgon vilan eftersom den brukar vara 09-09.45.

Är så van att han brukar vakna vid 06.30-07 el så har vi väckt honom 07.

I morse igen, vakna 08.00, blev kluven om jag skulle göra lika som föregående dag vilket mitt ego vill, sköönt att få sova......Men besluta alltså att väcka honom 08.15 och han fick välling 08.30 men det blir inget mellis innan morgonvilan och det känns så tight att lägga honom igen kl 09.00. Nu gick sambon på promenix o ev somnar han 09.45 och t max 10.15 då.

Hans schema: (som jag kurat in honom på,avslutade för 2v sedan)

07.00 väckning
07.15 välling
08.45 lite fruktpuré
09.00-09.45 sova
12.00 lunch
12.30-14.00 sova
15.00 mellis
17.30 kvällsmål
19.15 välling
19.30-07.00 sova

Min fråga är, ska jag låta honom sova längre och hoppa över morgon vilan?
Ha längre lunch vila?
Ska jag ev lägga honom 19.00 (verkar trött redan då) och väcka kanske typ 07.30 el 08.00.?

Inatt efter den "konstiga" gårdagen utan morgonvila så vill jag också berätta att han sov heeeela natten utan ett knyst! Vilket inte hänt tidigare. Dock mellan 11.30 och 12.30 lite gnällig, innan lunch vilan men eftm gick bra.

Guldklimpen är en stor kille på lite mer än 11kg, och är den 26aug 11månader.

Önskar jag var en super mamma som kunde gå på ngn bra magkänsla men känner att jag behöver alla tips som ni kan ha. Fick ett super tips sist jag bad om hjälp som fungera! Tack Anna09! :lol:

En annan fråga, har problem att få honom leka själv, och vad jag förstår finns det en bok om det också? I så fall vad heter den?

Tack så länge!!

Psst! Kan inte fatta att han sover hela nätterna, för bra för att vara sant!!! TACK!!! \:D/ :heart:
Det finns ingen bok om ensamleken, den fina och så goda, men däremot finns en hel del att läsa om den här på forumet och även i Barnaboken som AW skrivit, vår bibel här hemma. :wink: Så använd sökfunktionen och läs på.

:thumbsup:
//Anna
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej igen,

du kan alltid starta en tråd om Ensamleken i forumet Barnafostran, där får du massor av bra tips och tåd. :wink:
//Anna
Morgongåva

Inlägg av Morgongåva »

Hmm, blev nog något fel? Ser bara att du klistrat in och det blev dubbelt dessutom, men inte besvarat frågon, jo i och för sig frågan om själv lek och bok men inte dom andra??

Hoppas på svar! :?:
Morgongåva

Inlägg av Morgongåva »

Förresten, ber om ursäkt m att jag starta en ny tråd, tänkte inte på att det kunde röra till det!.....
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Angående sömnen, jag hade först dragit ner längden på fm-luren, inte tagit bort den än. Det kan vara för tidigt, vissa har kvar två lurar ända till 15 månader. Så dra ner den till 20 minuter först - du kan alltid förlänga dagluren 30 minuter om du känner i samma veva.

Att ha 13 timmar natt kan vara lite att utmana ödet... :wink: 12 timmar räcker gott och väl i den åldern. Vi har nu 12.5 timmars natt här, men vår tjej är en så säker sovare och har beckmörkt att vi kan köra på det.

Fundera och inför, det tar ca 10 dagar att få en justering att sätta sig, före man kan utvärdera.

:wink: hoppas detta var svar på dina frågor :wink:

Skriv gärna i din signatur hur gammal sonen är samt när ni startade er kur, det blir lättare för oss som ideellt ställer upp på vår fritid att hjälpa till, det går mycket fortare och vi kan lägga ner mer krut på våra inlägg, hålla kvaliteten på dem. Vi får en bättre överblick. :thumbsup:
//Anna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"