Har gjort bort mig nåt så såppas

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Rullis

Har gjort bort mig nåt så såppas

Inlägg av Rullis »

Jag har kurat min lilla Wilma i lite över en vecka nu och det gick helt ok i början och hon har även haft några hela nätter. Men...vi har fastnat i buffningsträsket. Vagnen märkte vi kanska snart att den inte funkar hon skriker sig igenom hela tupplurarna dagtid så jag flyttade dom till ett ljust sovrum vilket funkade bra i början. Men...ikke då schemat jag först la upp för henne verkar inte funka, skrattet finns där, säkerheten finns där (iaf nattetid) men dagarna är en kamp och jag får mindre gjort nu än innan och lilla bebisen är inte piggare. Nu åker min sambo bort och jobbar hela veckan och jag har gett mig blanka den på att få ordning på detta. Men hur?
Hon har sin säng i vårat rum men jag funderar på att ge henne en del i ett annat rum så hon får lugn men kan jag verkligen göra det nu mitt i kuren? Hon har blivit hes och därför tycker man ju extra synd om henne när hon behöver vara ledsen/arg :( jag läser och läser boken men läser mig blind och får ingen ordning på detta så jag hoppas på hjälp härifrån. Tack på förhand
Anneli med Wilma -1102 påbörjad kur 110718
Rullis

Re: Har gjort bort mig nåt så såppas

Inlägg av Rullis »

Kan ju tillägga att ramsan gör henne förbannad i alla dess former... Byta ramsa? Byta rum? Börja om?
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen hit!

Först vill jag säga... tålamod och besinning. :wink:

Inte falla tillföga för frågorna, om hon ställer frågor skall inte du bli tveksam och ändra förutsättningarna, visst?!

Du skriver att du fastnat i ett buffningsträsk, då blir jag inte alls förvånad över att hon blir arg av ramsan, hon vill ju att mamma skall komma tillbaka och buffa igen. :shock: Du behöver samla ditt lugn, få lite perspektiv över att detta INTE är en quick fix, utan en process och daglurarna TAR alltid, törs jag säga, längre tid att sätta sig.

Så om du vill lyckas ändrar du INGENTING, utan tar sig målmedvetet ur buffningsträsket.

Tankar så här långt...?

:)
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Rullis

Inlägg av Rullis »

Tack för svaret :) men hur gör jag då? Buffar buffar inte?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :lol:

Jag hade lagt barnet i "eget" rum och slutat dela, det viktiga är att man har en egen vrå så kan ni inte skärma av ordentligt i ert rum hitta en vrå i annat rum och fortsätt sen från natt 2-3 enl. lathunden. Dock måste det vara KOLSVART i sovrummet! Spraya vatten på rutan och klibba upp aluminiumfolie är mitt heta råd.

Men istället för att buffa hade jag gått över till solfjäder. Det lär låta en hel del men det är bara första gången man kan stå i typ 45 min och sen funkar den lika bra som buffning. Så det gäller att man använder verktygen vid ÄKTA KRIS. Inte skrik, inte vrål inte arg. Sen jobba med ramsan, det är ditt jobb och se till att den funkar. Ansvaret ligger hos den vuxna att förmedla lugn, trygghet och säkerhet genom ramsan.

Så läs, läs läs.

Ni fastnade här:

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet
Om och när du bestämmer dig för att genomföra Sova hela natten-kuren, kommer du att se att det inte är särskilt svårt att lugna ens ett hysteriskt skrikande spädbarn - när du bara vet hur du ska göra.

När du lyckas med det, då växer självkänslan!

Och då kan du frestas att slå dig till ro, för nu har du ju kommit på knepet. Nu vet du hur man ska göra: inte ta upp barnet, utan lugna det där det ligger. Och titta så bra det går! Du kan!
Så nu backar du till solfjädern och jobbar med ramsan. Den skall ha sista ordet. Speciellt bekräftelsen.

Inget är förstört bara behöver fortskrida bättre framåt. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Rullis

Inlägg av Rullis »

Nytt kolsvart rum ordnat :) så ikväll får det väl ske, det konstiga...eller inte konstiga är att när hon väl somnat på kvällarna så sover hon, vaknar gruffar till somnar om så nåt måste vi ju lyckats med då vi har tagit bort både nattmål och napp...varför är sängen otäckare på dagen?
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och BRA jobbat!

Nä... varför skulle sängen vara "otäckare" på dagen??? Bort med dessa tolkningar... sängen är inte otäck, någon tid på dygnet. Daglurarna tar alltid lite längre tid att sätta, oss tog det över en månad tills de satt om jag minns rätt. Så ha tålamod och väg inte in så mycket i frågorna eller missnöjet, jobba målmedvetet bara. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"