Eget rum

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Missgreenbean

Eget rum

Inlägg av Missgreenbean »

Hej
Jag och min sambo går i kurartankar. Vår son sover redan ganska bra, och jag har aldrig varit tvungen att ta upp honom nattetid, han har heller aldrig direkt skrikit på natten. Vi har haft ganska bra rutiner nattetid. Jag nattar honom vid 19.30 genom att sjunga samma sång varje kväll plus att buffa honom lite, han somnar ganska lätt och sover sedan i ca 3 timmar, då vaknar han och vill ha mat, vilket han får. Sedan somnar han om och sover i ca 4-5 timmar till och får mat igen. Vid 6-tiden är han ganska pigg och har lite svårt att somna om, men jag brukar ändå lyckas få honom att somna och sova till 7.30. Jag klarar dessa nätter bra och tycker att jag får den sömn jag behöver, men jag misstänker att sonen inte får det. Skall jag kura eller skall jag avakta??

Vi har dessutom ett litet problem då vi bor i en 1,5 och måste bo i samma sovrum, går det att kura ändå??
HÖNSMAMMA

Re: Eget rum

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hejsan

Hur gammal är sonen? När det gäller frågan om att kura eller inte kan alternativet vara "standardmodellen" allt beroende på hur gammal han är. :)

Hälsningar
Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Missgreenbean

Han är nästan 5 månader.
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen säger jag. :)

Självklart kan ni kura bort dessa nattmål, förutsättningen är att han får tillräckligt med mat dagtid, gärna riktig mat nu eftersom han snart är i den "bottenlösa" matåldern, då det inte kan mättas tillräckligt. :wink:

Detta är en förutsättning för att lyckas med kuren, att bli mätt dagtid. Sen om ni sover i samma rum eller inte har ingen betydelse. Han bör dock ha en enskild vrå, en avskärmad del av ert rum till sitt eget privatliv om man säger. Så mörkt det bara går att få för att inte bli störd. Ljud stör inte, men ljus gör det.

:wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

I den här länken finns det inspiration och exempel på scheman: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0

/Kristiina :)
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Glömde den här tråden om mörkläggning:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 177#205177

Och som sagt var, mat, mat och mera mat under dagen. 8)

/Kristiina
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

man kan sätta upp en skena i taket med draperi och på så sätt skapa ett rum i rummet till barnet. (finns på typ ikea) Då kan ni vara uppe som vanligt utan att störa :D
Ljud stör som sagt inte så var inte rädda för att leva som vanligt. Ljus däremot stör enormt.

lycka till! :D
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Missgreenbean

Tack för fina svar!

Har fortfarande inte bestämt mig hur jag skall göra. Just nu är vi på semester så nu känns det inte som att det är nån bra idé att börja. Vi har dock börjat med att försöka ge mer mat på dagen, vi har precis börjat med smakisar så han får gröt morgon och kväll, grönsakspuré på dagen och fruktpuré på eftermiddagen. Vi försöker hålla 4 stora mål om dagen, med 3,5 - 4 h mellanrum, men detta började vi med igår och det var riktigt jobbigt eftersom W tidigare åt ofta och sov ofta. Jag tänker att jag skall förlänga tiden emellan målen och sömnen i små steg.

Vi mörklade sovrummet ordentligt i natt vilket gjorde att han efter ett nattmål kl 1 och ett kl 4 somnade om och vaknade inte förrän vid 6, vilket är bättre än natten innan då han vaknade vid 4 och sedan inte ville somna om. Han vaknade en kortis vid kvart över två men somnade om direkt när jag petade in nappen. Vill tillägga att han inte är ledsen på natten, han ligger bara och viftar och sparkar och verkar ganska nöjd. Han somnar dock inte om förrän han fått lite ersättning så jag antar att han inte får tillräckligt på dagen ännu.

Jag försöker just nu komma fram till ett bra schema, det jag siktar på ser ut ungefär såhär;

Natt mellan 19.30 och 7.30
7.45 - 8.30 Morgonmål - Gröt + ersättning (jag ammar inte)
9.30 - 10.15 sova
12.00 - Lunch Grönsakspuré och ersättning
13.30-15.00 sova
15.30 - Mellis Frukpuré och ersättning
16.30 - 17.15 sova
18.30 - Kvällsmål - Gröt + ersättning
19.15 - Nattslurk - ersättning
19.30 Godnatt

Just nu har han svårt att få i sig tillräckligt för att klara sig i 4 timmar så nu är det ca 3 timmar mellan målen.

Vad tror ni om schemat, är det ok?
Elle

Inlägg av Elle »

Hej missgreenbean!

Varmt välkommen till Forumet! En 5-månaders behöver ca 15 tim sömn/dygn. Den enda undran jag har med ditt schemaexempel är om det blir för långt från fm-luren till lunchluren? Orkar han över 3 tim vaken?

Fortsätt att mata på järnet vid varje måltid, han ska få både förrätt, varmrätt, efterrätt och kaffe och kaka :wink: inom 45 min. Sedan behöver magen vila minst 3 tim, gärna 3,5 innan nästa mål. Också så att hungern hinner innfinna sig.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Missgreenbean

Vi har nu bestämt oss för att skjuta lite på kurningen. Är inte rätt läge just nu. Däremot har jag tagit rådet att mörklägga vilket bara det har förbättrat Wilmars sömn, han somnar om mycket lättare framåt morgonen. Har också börjat följa schema på dagen och det har gett resultat. Igår sov han nästan 9 timmar i sträck!

Enda problemet är att han inte vill sova mer än 30 minuter i taget på dagen, så det blir bara runt 1,5 h sömn dagtid vilket ju är lite för lite, ibland kan det bli 2 timmar. Just nu har vi 3 sovperioder på dagen men jag funderar på att lägga in 4, funkar det?
Vårt schema ser just nu ut som följer;

7.30 Morgon, Frukost- Gröt + ersättning
9.30 - 10.30 Sömn (sover ca 30 min)
11.00 Lunch Puré + ersättning
13-14 Sova (sover ca 30 min)
14.30 - Mellis Puré + ersättning
16.30 - 17.30 sömn (sover ca 30 min)
18.00 Middag Gröt + ersättning
19.15 Kvällsslurk
19.30 Godnatt!

Jag har ju precis börjat med schemat så det har inte riktigt satt sig ännu, kanske blir bättre om jag ger det några dagar till.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"