Allt ifrån välling till social delaktighet

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Nat

Allt ifrån välling till social delaktighet

Inlägg av Nat »

Hej!

Har frågor av lite blandad karaktär gällande vår son som är 10 månader om 3 dagar. Först och främst kan jag tillägga att han är en glad kille och sover som en prins. Varken mat eller sömn är något problem sedan han kurades men vi har lite krux här och var..

1. Social delaktighet
Om den sociala delaktigheten sträcker sig över en längre period. Exempelvis om jag rensar rabatten i 2 timmar. Skall då lillen sitta med hela den tiden eller skall jag först "tvinga" honom att vara nära och hjälpa till och efter den tid jag angivet låta honom krypa iväg, eller ska jag låta honom krypa iväg när han själv vill? Jag tycker att korta väl avgränsande uppgifter är lättare att styra, det blir så tydligt när man är klar och när jag är klar då är lillen klar lixom...

2. Ledsen när jag kommer hem
Pappan är hemma med Einar, när jag kommer hem från jobbet blir både jag och lillen super glada och pussas och kramas. Efter detta vill jag gärna ta av mig jobbkläderna, kanske gå på toaletten och äta en smörgås. Lillen blir helt galet ledsen när jag gör detta. Enda sättet (jag kommit på) är att ägna honom helhjärtad uppmärksamhet från sekund 1. jag vill och ska ge honom uppmärksamhet när jag kommer hem från jobbet men behöver först 5-10 min för att fixa de saker jag skrev tidigare i detta inlägg. Ska jag tvinga mig själv att börja med den aktivitet jag tänkt mig för kvällen tillsammans med Einar direkt utan att själv ens ha fått byta om eller hur ska jag agera?

3. Välling
På kvällen (från 18-19) är lillen ganska så seg och lite små butter. När någon av oss (oftast jag) skall köra nattrutinen med honom gör vi som så att den andre förbereder vällingen medans jag badar killen och sådant. Vällingen är sedan klar och lillen kastar sig över den och dricker glupskt. Problemet uppstår de kvällar där bara en av oss är hemma och måste fixa både toaletten och vällingen. Kan ju tyckas lätt men problemet är att lillen skriker hysteriskt om man sätter ner honom på golvet efter att han badats, han vill ha vällingen direkt och blir galen av att få vänta de 2 minuter det tar när hans älskade välling tillreds. Det går något lättare att ha honom i hans matstol vänd mot micron, jag förklarar samtidigt vad jag gör. Trots detta faller det stora krokodiltårar ner för hans kinder och han är alldeles högröd av ilska. Vällingen har kort hållbarhet och att förbereda den tidigare på kvällen när lillen fortfarande är pigg och glad går således inte vilket jag annars gärna hade gjort.

4. Stoppa skräp i munnen
Einar älskar precis som alla andra barn att stoppa allt i munnen. Skall man låta honom göra det eller vara där och peta ur grejerna? självklart petar man ur saker som inte är lämpliga såsom giftiga växter och liknande, men hur gör man med grus, sand, jord, löv, gräs etc.?

5. Tandborstning
Einar vill borsta tänderna helt själv och blir mycket butter om jag eller pappan försöker göra det. Hur agera?

Tack på förhand!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Allt ifrån välling till social delaktighet

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Här kommer mina erfarenheter...

1. Så länge han är med frivilligt. När han kryper bort roar de sig ju oftast själva en bra stund. Inget tvång.

2. När du kommer hem. Få honom att hjälpa dig med det du måste göra. Först ett jätteglatt återseende och sen säga typ. KOm så hjälper du mamma att byta om. Ta med in på toa så han kan sitta där nära dig.
Sätt honom vid bordet med en muta medans du äter din smörgås. Gör smörgåsen på bordet där han är med. Han vill ju liksom bara vara MED. :wink:

3. Antingen hade jag haft tetra välling som man bara häller upp och kan i värsta fall ätas kall. Denna kan du gott och väl hälla upp i flaskan de 30 min det handlar om innan han får den. Annars gör du välling i flaskan som också den står 30 min (den tål det) och sen värmer du den min det tar med honom på armen.

4. Jag lärde min son att spotta på kommando. Stora stenar fick han ha i munnen faktiskt även lite sand m.m. Han hade en tid just runt 10 mån han hade flaskkapsyler i munnen, men han svalde förvånansvärt lite så han fick hållas. Dock rekommenderar jag inte detta, men jag är utbildad i första hjälpen för barn m.m. så jag var aldrig orolig.
Men att bara hålla handen under hakan och lära dem "spotta" är väl bra? Ibland kan man idka byteshandel typ, sten mot majskrok.

5. Det är väl strålande att han vill borsta själv. Låt honom borsta för glatta livet. Säg borsta uppe, borsta nere osv... Sen när han fått göra sitt då gör du ditt. Visst kan tandborstningen då ta 10 min, men sker glatt. Det är större problem med de som inte vill borsta alls tycker jag.

Se nu alla "problem" som utmaningar och möjligheter till nytt tänkande och förhållningssätt tycker jag. Så kommer alla andra fina utvecklingsfaser att gå så mycket trevligare och roligare.

Läs i Barnaboken igen.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

Hej Nat :)

Ett tanke kring vällingen. Neo blir också grinig om han SER att jag gör välling. Men om jag ger honom en leksak eller annat och sätter honom vänd bort från micron så funkar det för oss iaf.

Skräp i munnen för oss: Vad gäller äta skräp så funkar spotta (eller får mamma titta och sträcka fram handen, han ger gärna bort saker nämligen) ibland för oss och ibland inte. Är det ngt farligt så tar jag ut det men lite sand då o då är bara nyttigt ;-)

Säger som Torsmamma, var glad att han vill borsta tänderna (om han nu lyckas "träffa" tänderna). Neo vill bara borsta tänderna på oss, inte på sig själv, och bara ibland tillåter han att vi borstar på honom samtidigt. :roll: :wink:

Kram
Neo född aug 2010
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
Nat

Inlägg av Nat »

Tack Nattisen, ska prova att ge honom något spännande att leka med nästa gång jag är ensam kring "vällingtiden"
Nat

Inlägg av Nat »

Torsmamma:
Jätte bra svar, tack så mycket. Tandborstningen sköter han typ själv men jag tar den en kort stund och kör ett race samtidigt som jag ger honom tandkrämstuben att leka med. Funkar bra.

Har nu också lyckats öva upp honom i att spotta på kommando. Var lättare än jag trodde, bra tips :D
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"