Hej allesamman,
Vi har stött på problem med våran lilla tös.
Lite historik,
Alice har sedan dag ett aldrig sovit en hel natt och heller aldrig sovit inne på dagarna utan alltid i sin vagn...mil efter mil då det är det enda som funkat.
Vi började kurade henne för ca 1,5 månader sedan och det gick kalas med både buffning o ramsningen, somnade på ca 10min och sov sedan bra. Men så kom det en magsjuka i familjen som drabbade oss alla 3 vilket gjorde att vi hamnade ur gängorna något. Efter detta funkar det liksom inte igen, kan inte ens lägga henne i sängen innan hon får världens panik.
Vi har studerat bok & forum ja you name it men gått bet, vi blir inte kloka på vad som hänt eller vad vi gör för fel.
Schemat ser ut som följer.
07.00 Frukost
09.00 - 10.00 Morgon lur i vagnen
10.30 Lunch
13.30 - 14.30 Eftermiddagslur i vagnen
15.00 Middag
18.00 Kvällsgröt, bad mm
19.00 Välling
19.30 Sova natt
Dagslurarna går bra så länge vi vagnar, första natten efter magsjukan var över nu så gick allt enligt plan fram till jag skulle göra solfjäder och börja buffa.
Då fick jag varken henne still, lugn eller tyst. Hon skrek i ren panik hur mycket jag än lade till rätta, försökte buffa o ramsa. Skrek så hon hostade o nästan kräktes.
Vi söker desperat efter hjälp, vi som tyckte vi var på god väg.
Med vänliga hälsningar
Linus, Carro & lilla Alice
Kura 11 månaders tjej
Re: Kura 11 månaders tjej
Hej och välkommen!
Härligt att du skriver, klart vi skall hjälpa er lilla sessa.
Därav tog hon tacksam emot kuren då den kom, visst?!
Det gör ni endast med hjälp av krisverktyg, OM nu kris föreligger. Kan du beskriva mer hur er läggning går till och hur hon frågar efter ni lagt henne och ramsat ut? Skrattet till gonattet - EXTRA viktigt när oro härjar...
Kom sedan ihåg, att sjukor kommer och går, men svaren är fortfarande desamma, då om någon gång är det skönt att sova i sin säng.
Att du "försöker" buffa och ramsa, lägga tillrätta om vartannat - jag förstår att hennes frågor bara växer och växer.
En solfjäder hålls enligt konstens alla regler (finns filmklipp här på webbsidan under Sova Hela Natten-fliken - SE DEM!!! Jag har stått i 45 minuter vid ett tillfälle då vi hade frågor vid 8 månaders ångesten. Man står tills lugnet kommer, man andas lugnt och skickar massor av lugn energi genom sina händer... låter kanske flummigt, men så tänkte jag och det hjälpte både mig och vår dotter. Läs om fjädern och se filmklippen, många gånger. Jag hade mina händer mjukt på ryggen enligt AWs teknik, men när hon lugnade sig släppte jag något och hade sedan händerna som ett "tak" strax ovanför kroppen, dvs hon KUNDE INTE resa sig på alla fyra. Första "sviten" av skrik höll i sig 15 minuter, sedan lugnade hon sig för att hämta andan och kolla läget.. då kände jag att "Nu jäklar, nu sätter vi det här lugnt en gång för alla", sen kom en ny svit med frågor (nästan kräk här också) i fem minuter... sen avtog frågorna och lugnet tog över gradvis. Jag stod tills hon sov tungt, sen smög jag ut med en bekräftande ramsa... Sen sov hon hela natten utan ett pip. Nästa kväll, samma sak fast mycket kortare - sen var hon inte rädd mer, och har inte varit nån gång efter det.
Så här hade jag gjort, en tredagars minikur för att få tillbaka lugnet NU!
Kör ikväll vetja! Kväll 1, massor av skratt, snabb läggning och superglad ramsa UT, 4 verser. Om krisen kommer, IN DIREKT och håll en fjäder enligt ovan tills hon sover tungt, gå med ramsan. Gör så här vid alla uppvak den natten.
Kväll 2, massor av skratt, snabb läggning, superglad ramsa ut. In vid kris, håll fjäder - men nu till lugn - sen ramsa ut, glad och avsluta med en bekräftande vers. Avvakta och in igen om frågorna blir rädda och ledsna, upprepa hela denna natt.
Kväll 3, massor av skratt, snabb läggning, superglad ramsa ut. INGEN TRAFIK, nu tar husljud över som svar på frågorna tillsammans med påminnelseramsor OM det behövs, vilket jag betvivlar om ni skött fjädern med den respekt och vördnad som den bör göras.
Det handlar om att LUGNA ett barn, en liten individ som har stora frågor.
Odla attityden av säkerhet och självklarhet!!! Det är DEN ni saknar det är DET hon känner.

Kväll 3,
Härligt att du skriver, klart vi skall hjälpa er lilla sessa.
Detta tack vare att ni inte haft verktyg att tillämpa för att få till sömnen, barnen gör som vi lär dem.Lite historik,
Alice har sedan dag ett aldrig sovit en hel natt och heller aldrig sovit inne på dagarna utan alltid i sin vagn...mil efter mil då det är det enda som funkat.
Sjukor kan ställa till det. Då gäller att man snabbt kommer tillbaka till gängorna igen. Anledningen till att hon får "panik" när ni lägger henne är att ni tagit in orosvargar till hennes säng, ni har antagligen räddat henne ur sängen då ni varit krassliga och nu har vargarna flyttat in. De måste ut, och det snabbt!Vi började kurade henne för ca 1,5 månader sedan och det gick kalas med både buffning o ramsningen, somnade på ca 10min och sov sedan bra. Men så kom det en magsjuka i familjen som drabbade oss alla 3 vilket gjorde att vi hamnade ur gängorna något. Efter detta funkar det liksom inte igen, kan inte ens lägga henne i sängen innan hon får världens panik.
Kom sedan ihåg, att sjukor kommer och går, men svaren är fortfarande desamma, då om någon gång är det skönt att sova i sin säng.
Jag upplever att er osäkerhet gör henne osäker. Läs på om säkerheten igen och tryggheten. Kom ihåg, HON ställer frågorna, NI ger svaren.Vi har studerat bok & forum ja you name it men gått bet, vi blir inte kloka på vad som hänt eller vad vi gör för fel.
Det är här din osäkerhet lyser igenom. Man fjädrar och buffar inte samtidigt - man gör det ena eller det andra. Man bestämmer sig INNAN man går in och man har ÖVAT före, på annat än barnett.Dagslurarna går bra så länge vi vagnar, första natten efter magsjukan var över nu så gick allt enligt plan fram till jag skulle göra solfjäder och börja buffa. Då fick jag varken henne still, lugn eller tyst. Hon skrek i ren panik hur mycket jag än lade till rätta, försökte buffa o ramsa. Skrek så hon hostade o nästan kräktes.
En solfjäder hålls enligt konstens alla regler (finns filmklipp här på webbsidan under Sova Hela Natten-fliken - SE DEM!!! Jag har stått i 45 minuter vid ett tillfälle då vi hade frågor vid 8 månaders ångesten. Man står tills lugnet kommer, man andas lugnt och skickar massor av lugn energi genom sina händer... låter kanske flummigt, men så tänkte jag och det hjälpte både mig och vår dotter. Läs om fjädern och se filmklippen, många gånger. Jag hade mina händer mjukt på ryggen enligt AWs teknik, men när hon lugnade sig släppte jag något och hade sedan händerna som ett "tak" strax ovanför kroppen, dvs hon KUNDE INTE resa sig på alla fyra. Första "sviten" av skrik höll i sig 15 minuter, sedan lugnade hon sig för att hämta andan och kolla läget.. då kände jag att "Nu jäklar, nu sätter vi det här lugnt en gång för alla", sen kom en ny svit med frågor (nästan kräk här också) i fem minuter... sen avtog frågorna och lugnet tog över gradvis. Jag stod tills hon sov tungt, sen smög jag ut med en bekräftande ramsa... Sen sov hon hela natten utan ett pip. Nästa kväll, samma sak fast mycket kortare - sen var hon inte rädd mer, och har inte varit nån gång efter det.
Kör ikväll vetja! Kväll 1, massor av skratt, snabb läggning och superglad ramsa UT, 4 verser. Om krisen kommer, IN DIREKT och håll en fjäder enligt ovan tills hon sover tungt, gå med ramsan. Gör så här vid alla uppvak den natten.
Kväll 2, massor av skratt, snabb läggning, superglad ramsa ut. In vid kris, håll fjäder - men nu till lugn - sen ramsa ut, glad och avsluta med en bekräftande vers. Avvakta och in igen om frågorna blir rädda och ledsna, upprepa hela denna natt.
Kväll 3, massor av skratt, snabb läggning, superglad ramsa ut. INGEN TRAFIK, nu tar husljud över som svar på frågorna tillsammans med påminnelseramsor OM det behövs, vilket jag betvivlar om ni skött fjädern med den respekt och vördnad som den bör göras.
Det handlar om att LUGNA ett barn, en liten individ som har stora frågor.
Odla attityden av säkerhet och självklarhet!!! Det är DEN ni saknar det är DET hon känner.
Kväll 3,
//Anna
Mamma till Ester -
född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Mamma till Ester -
-
Linus Johan
Hej igen,
Nu har vi börjat om, nystart i sovprojektet
enligt ditt tips med 3 dagars minikur.
Började med solfjäder direkt när jag lade henne ikväll (studerade filmen noga efter ditt tips) så nu gör jag förhoppningsvis rätt. Hon lugnade sig efter ca 20 minuter o då släppte jag på trycket o ramsade ut på 4 och hon svarade på ramsan på ett sätt hon aldrig gjort tidigare.
Vi sitter nu och håller andan och hoppas att det inte bara var en tillfällighet, tycker bara det var en vinst att kunna somna henne i sängen igen =D>
Jag upplever att er osäkerhet gör henne osäker. Läs på om säkerheten igen och tryggheten. Kom ihåg, HON ställer frågorna, NI ger svaren.
Det är här din osäkerhet lyser igenom. Man fjädrar och buffar inte samtidigt - man gör det ena eller det andra. Man bestämmer sig INNAN man går in och man har ÖVAT före, på annat än barnett.
Att du "försöker" buffa och ramsa, lägga tillrätta om vartannat - jag förstår att hennes frågor bara växer och växer.
Bara att erkänna att i desperationens timma är det inte alltid lätt att ta in all info eller rätt info.
Krisen kom men som sagt efter 20 min fjädrande gick det. En fråga här, jag ska ramsa konstant under tiden jag gör solfjäder eller?
Tack för svaren det hjälper oss verkligen, skönt också att läsa att vi inte är ensamma om detta och att andra har lyckats ta sig ur den onda "sov spiralen"
På återseende efter nattens resultat.
// En lite gladare Linus, Caroline & Alice
Började med solfjäder direkt när jag lade henne ikväll (studerade filmen noga efter ditt tips) så nu gör jag förhoppningsvis rätt. Hon lugnade sig efter ca 20 minuter o då släppte jag på trycket o ramsade ut på 4 och hon svarade på ramsan på ett sätt hon aldrig gjort tidigare.
Vi sitter nu och håller andan och hoppas att det inte bara var en tillfällighet, tycker bara det var en vinst att kunna somna henne i sängen igen =D>
Jag upplever att er osäkerhet gör henne osäker. Läs på om säkerheten igen och tryggheten. Kom ihåg, HON ställer frågorna, NI ger svaren.
Det är här din osäkerhet lyser igenom. Man fjädrar och buffar inte samtidigt - man gör det ena eller det andra. Man bestämmer sig INNAN man går in och man har ÖVAT före, på annat än barnett.
Krisen kom men som sagt efter 20 min fjädrande gick det. En fråga här, jag ska ramsa konstant under tiden jag gör solfjäder eller?
Tack för svaren det hjälper oss verkligen, skönt också att läsa att vi inte är ensamma om detta och att andra har lyckats ta sig ur den onda "sov spiralen"
Hej!
härligt jobbat med fjädern - MEN ramsan kör man på väg UT och sedan utanför dörren, ,endast - aldrig inne i rummet. Fjädern görs under tystnad. Inga ord, bara handling. Och fram tills att de sover första gången i "3-dagars-kuren"...
Nu dag 2 tycker jag att du kör fjädern tills sömnen igen, UTAN ramsa och när sömnen kommit släpper du fjädern, utan att trycka och går ut med en tyst bekräftande ramsa. Som natt 1.
Sen backar du som tidigare.
:thumbsup:
härligt jobbat med fjädern - MEN ramsan kör man på väg UT och sedan utanför dörren, ,endast - aldrig inne i rummet. Fjädern görs under tystnad. Inga ord, bara handling. Och fram tills att de sover första gången i "3-dagars-kuren"...
Nu dag 2 tycker jag att du kör fjädern tills sömnen igen, UTAN ramsa och när sömnen kommit släpper du fjädern, utan att trycka och går ut med en tyst bekräftande ramsa. Som natt 1.
Sen backar du som tidigare.
:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester -
född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Mamma till Ester -
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Hej igen,
enligt ditt tips med 3 dagars minikur.
Bara att erkänna att i desperationens timma är det inte alltid lätt att ta in all info eller rätt info.
Tack för svaren det hjälper oss verkligen, skönt också att läsa att vi inte är ensamma om detta och att andra har lyckats ta sig ur den onda "sov spiralen".
Anna09 skrev:Jag upplever att er osäkerhet gör henne osäker. Läs på om säkerheten igen och tryggheten. Kom ihåg, HON ställer frågorna, NI ger svaren.
---
Det är här din osäkerhet lyser igenom. Man fjädrar och buffar inte samtidigt - man gör det ena eller det andra. Man bestämmer sig INNAN man går in och man har ÖVAT före, på annat än barnett.Att du "försöker" buffa och ramsa, lägga tillrätta om vartannat - jag förstår att hennes frågor bara växer och växer.
Krisen kom men som sagt efter 20 min fjädrande gick det. En fråga här, jag ska ramsa konstant under tiden jag gör solfjäder eller?Anna09 skrev:Så här hade jag gjort, en tredagars minikur för att få tillbaka lugnet NU! Kör ikväll vetja! Kväll 1, massor av skratt, snabb läggning och superglad ramsa UT, 4 verser. Om krisen kommer, IN DIREKT och håll en fjäder enligt ovan tills hon sover tungt, gå med ramsan. Gör så här vid alla uppvak den natten.
Tack för svaren det hjälper oss verkligen, skönt också att läsa att vi inte är ensamma om detta och att andra har lyckats ta sig ur den onda "sov spiralen".
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022