Min fråga gäller vargtimmen och huruvida man ska bekräfta vid tystnad. Jag har läst och läst på forumet men hittar bara tips om att man ska ge pangramsa och sen låta barnet vara. Gäller detta även under de första kurnätterna??? Tyvärr har jag lånat ut min SHN-bok... Här får ni en liten bakgrund till min fråga.
Jag är mamma till två barn, Alma snart tre år (kurades lyckosamt vid 5 månader) och Gustav snart 8 månader. Vi kurade Gustav för två månader sedan och det var en mycket jobbigare resa än Almas kurning. Det satte sig helt enkelt inte till hundra utan nattningarna fortsatte att ta 30-40 minuter av illvrål då kuren var genomförd och till slut hamnade vi i det berömda buffningsträsket. Nåväl, nu har vi samlat nya tag och kör kuren igen! Ikväll var det natt 3 och allt går mycket bättre än första vändan. Vi har slipat på både ramsan, mörklagt bättre, proppat i mer mat samt är mer peppade och säkrare än förra gången. (Gustav har varit en snuttis från start som gallskrikit så fort vi lagt honom i vagn eller säng, till skillnad från sin syster som sov förbi nattmålen själv vid tre månaders ålder...)
Dagslurarna sitter som en smäck och har gjort i en månad. Han läggs 19.30.
Sovtiderna är:
19.30 - 7.00
8.30 - 10.00 (ungefär, ibland 9.15-10.00 beroende på hur natten sett ut)
12.30 - 14.00 (här är han som en klocka!)
16.30 - 16.50
Dagtid sover han i vagn. Nätterna sover han i eget mörklagt rum.
Sammanfattning av dessa tre kurnätter, som en bakgrund till mina frågor: (Förlåt att jag lägger ut texten, har svårt att fatta mig kort
natt 1:
19.33: Besked, buff, ramsax4. Stånk och stön, avvaktar. Skriker upp sig.
19.47: Går in, upprepar ovan
19.50: påminner. skrik
19.53: påminner. skrik
19.54: går in, upprepar beskedet, buff och ramsax8. Blir galen när jag går. Tvärt tyst
19.55: ger bekräftelsen mjukt, går igång igen
19.57:påminnerx8. Jobbar upp sig till nya tonarter
19.59: går in, snabbt besked och ut med ramsax8. Gallskrik så fort jag släpper solfjäder. Tvärt tyst efter ramsan. Bekräftar strax efter, går igång igen.
20.02 Skriker till, sen tyst. Bekräftar igen.
20.03 Skriker till igen, sen tyst. bekräftar igen. Gossen sover!
23.03-23.09 uppvak, men somnar om efter ett besked och två bekräftelseomgångar
3.14-3.29 uppvak. ger ett besked direkt och sen tre påminnelser och en bekräftelse.
3.33-3.43 uppvak (eller så somnade han aldrig). besked direkt, bekräftelse som han går igång på, påminner en gång och sen en bekräftlese som han "tar emot".
5.40-6.45 uppvak som han aldrig somnar om på. Vargtimmen! Det var här vi började vackla förra gången så därför är jag så rädd att göra "fel". Jag verktygade nog ihjäl honom igår natt är jag rädd. han får besked direkt. Sen påminner jag sju ggr. Till slut blir det tyst och jag ger en bekräftelse som han genast protesterar emot. Bekräftar igen då han blir tyst men då går han igång. Två påminnelser till, sen varvar han upp till helt nya toner. Ger beskedet snabbt (hjälper inte), påminner två ggr. Hulkar av gråt efteråt. 6.40 går jag in och buffar tills han är lugn och sen gör vi "godmorgon" med glada miner.
Dag 1 prickar han in sina lurar perfekt.
natt 2:
19.30: besked, lite buff, ut med ramsax4. Tyst?! Jag blir så häpen att jag håller på att glömma bekräftelsen! han somnade direkt, tjoho!
22.33 kort gnällskrik, somnar om själv
3.27 kort skrik, somnar om själv
4.11-4.21 gnäll. Pangramsa. Jag gör husljud. Tyst. Gnäll 4.14 - pangramsa igen och husljud. Tyst. 4.17 gnäll igen - pangramsa, husljud och tyst. Bekräftar och inte ett pip.
5.58 - 6.50. Uppvak som han aldrig somnar om på. Precis som natt 1 blev det nog för mycket av det goda. Jag varvar pangramsa med husljud och när det blir tyst bekräftar jag varvid han börjar skrika. Detta upprepas fyra ggr, han är alltså tyst men börjar skrika av min bekräftelse. Sista 15 min sätter jag på klassisk musik och tror att han somnat, men när jag försiktigt sänker volymen börjar han skrika. Går in och "väcker" honom när han inte skriker kl 6.50.
Dagslurarna dag 2 sitter jättebra!
natt 3:
19.32: Besked och ramsax4. Inget gallskrik utan joller, gnäll och stånk i 9 minuter. Jag påminner inte. Bekräftar när han är vaken men lugn och han tystnar 2 minuter senare vid 19.44. Då bekräftar jag inte (ska man det?) Vi får se hur det går i natt!
Ursäkta att jag breder ut texten, nu ska jag komma till mina frågor!!!
- Ska jag i dagsläget köra på pangramsa under vargtimmen och sen låta honom vara!?
- När han tystnar, ska jag skippa bekräftelsen under Vargtimmen?
- Om han är tyst i 5 minuter och sen skriker på nytt...ska jag då köra en ny pangramsa eller inte???
- Allt jag läst mig till på forumet säger att jag inte ska verktyga, men jag vill verkligen försäkra mig om att detta även gäller dessa första kurnätter (är ju lite drillad i att aldrig hoppa över bekräftlesen!) Jag är tämligen säker på att han hade somnat om dessa två Vargtimmar om jag bara hade hållt truten
Jag skulle bli jätteglad ifall någon av er har tid att hjälpa mig med mina frågor, trots att det är högsommarvärme och semstertider.
Kram
Ingela