Hello,
ni som kört enligt Barnaboken enda från början, när införde ni ramsa? Och när började ni busa upp era ungar inför kvällen? Från tre-fyra månader, eller?
Ramsan introduceras efter 3,5 månad (vi införde dock ramsan lite senare, musik funkade länge). Det går att smyga lite med den innan, bakvägen sas.
Skratta innan Godnatt kan man alltid göra
Jag tror att det viktigaste är att hela dagen är rolig, och att kvällen inte blir en nedtrappning. Skrattet till go´nattet börjar redan på morgonen
Senast redigerad av father of sons den tor 09 jun 2005, 21:22, redigerad totalt 1 gånger.
Hej!
Jag har kört standardmodellen från början. Har dock inte använt mig av någon speciell ramsa. Innan han går och lägger sig säger vi sov så gott och säger god natt till hans gosedjur. Vad jag har förstått så kan ramsan var just "sov så gott.."
Vet inte ifall det är helt nödvändigt att ha det om saker och ting fungerade. Vi använde oss av buffningen i början. Pratade vi med honom blev han förvirrad.
Lycka till!
Hej
Håller med FoaS när det gäller dagen. Det ska vara kul halt enkelt och det ska inte bli tråkigare av att man måste sova.
Ramsa är bra att införa. Du kan bara säga "Gonatt min skatt och sov så gott" när du lämnar rummet. Inget mer kompicerat än så. En gång tyst och försiktigt. Anledeningen är att det är bra att ha när krissituationer uppstår. Om han av någon anledning skulle få för sig att vakna mitt i natten och inte klara av att somna om själv.
Då får man ta till samma ramsa, men i ett annat tonläge och flera gånger.
Man behöver inte göra det. Det går att öva in en ramsa att ha vid kris i alla fall. Men i så fall är ju varken du eller barnet van vid ramsan, så då kan den bli svårare att ta till.
Ja, det var mina tankar.
SJälva hittade vi inte denna sov-filosofi förrän Vera var ca 5 månader.
/LO
Lotta, mamma till Vera född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 Ivar född juli 2008 Nattmålskurad december 2008 Nytt fotoalbum