oakarin skrev:Den senaste tiden har det dock varit jag som plockat upp henne på morgonen och efter sovstunden och detta accepteras INTE av det lilla livet!

Hon gapar och skriker efter sin pappa och viftar med handen mot mig och skriker "BORT, MAMMA!!!"
Se det som frågor. "Varför kommer du och inte pappa?" Och det är det ju ingen som helst mening med att försöka förklara eller alls babbla om. Små barn gör som vi lär dem. Hon får helt enkelt gilla läget. Saker förändras. Precis som hon.
Skriker hon "BORT MAMMA!" så varför inte göra om hon tror att hon vill

Gå, med ett lugnt OJ DÅ. Gör ett hål i tiden och vänta ut henne, tills hon tröttnar. Se då glad ut och bär dig åt som om allting vore toppentrevligt underbart i sin ordning
oakarin skrev:Hur ska jag hantera detta?! --- 2. Gå ut och låta henne gapa tills hon inser att pappa gått till jobbet?
Som sagt, gå ut med ett lagom förvånat OJ DÅ och vänta ut henne. Hon inser inte att pappa gått till jobbet och om hon gör det, betyder det ändå ingenting. Det som betyder någonting är att PAPPA KOMMER SEN.
(De andra alternativen är inte bra alls, något av dem.)
oakarin skrev: Om jag säger till henne att jag älskar henne säger hon "nej" och kommentarer som "mamma, jag tycker inte om dig" kommer titt som tätt. Jag försöker att inte ta åt mig men vissa dagar blir man ju lite ledsen.
Klart du blir ledsen. Det där är inte roligt och du ska inte lägga ved på brasan genom att försäkra henne (just nu) om att du älskar henne över allt på jorden. Anlägg en sakligare attityd. Hon är i trotsåldern. Hon söker ditt motstånd och det måste hon få, men för den skull behöver du inte vara otrevlig. Håll bara inne med vissa kärleksbetygelser just nu

för att du helt enkelt inte vill ha på käften, och det vill inte hon heller
Översätt - vi har en fråga här också

Hon undrar om DU tycker om henne. I alla fall. Hon vet med sig att hon är ganska otrevlig av och till just nu. Älskar du henne i alla fall

("Vill DU att JAG ska BORT

") Gör ingen sak av det. Prata inte en massa (eller alls). Hon är för liten för alla sofistikerade resonemang om känslor
Säg bara "Men jag tycker om DIG", och gå. Hon behöver få tid och ro att tänka, själv. Hon behöver Den Tomma Tiden, då och då.
oakarin skrev: --- ska jag bara gilla läget att hon faktiskt tycker om honom mer än hon gillar mig?
Hon är flicka och flickor älskar sina pappor à la förälskelse, precis som små pojkar kan bli VÄLDIGT kära i lilla mamma

Men det betyder inte att hon tycker om honom mer än hon gillar dig - det är "bara" på ett annat sätt. DET läget får du gilla och verkligen försöka låta bli att ta personligt, som om det vore ett VAL i stor stil mellan er hon gjorde eller gör. Det är det inte.
Saklighet, saklighet

Och läs på trotskapitlet i Barnaboken