Tänkte börja kura

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Linnemamman

Tänkte börja kura

Inlägg av Linnemamman »

Hej! Vi har en dotter på två år som vi kurade när hon var ett år. Det är det absolut bästa vi har gjort. Vi har nu även fått en liten kille. Han är fyra månader på lördag och precis som sin storasyster har han dels väldigt svårt att somna, dels vaknar han i snitt en gång i timmen hela natten. Vi har därför bestämt oss för att kura även honom eftersom jag håller på att duka under.

Jag har dock några funderingar. I SHN-boken talas det mycket om att man ska vagna så små barn som fyra månaders. Vi skulle dock gärna vilja börja med buffningen direkt. Är det ok?

Vi bor i en trea och som det ser ut nu så sover dottern i eget rum men sonen sover i egen säng i vårt rum. Hur gör man lättast för att det ska bli som ett eget rum i vårt rum för sonen? Hur viktigt är det att det är kolsvart? Måste vi vara helt knäpptysta när vi själva går och lägger oss?

Tacksam för svar!
Mamma till dotter född augusti 2009 och son född mars 2011
Linnemamman

Re: Tänkte börja kura

Inlägg av Linnemamman »

Kom på en fråga till. Än så länge helammar jag. Vi försöker även med ersättning på flaska en gång om dagen men han vill inte gärna ta flaskan. Vi tänkte börja med smakisar nu när han blir 4 månader men det kommer ju dröja ett tag innan han äter några mängder. Kan man kura trots att han bara äter bröstmjölk?
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej Linnemamman, och välkommen!

Härligt att höra att ni är på G igen och ska kura barn nr 2 :thumbsup: .

Jag har ingen erfarenhet av att börja kuren när jag fortfarande ammat, mina barn har käkat riktig mat när jag satt igång. Men jag tänker såhär - det är väl klart att det GÅR ! Kanske får man göra på samma sätt som i SM, att man ammar under en längre stund så att man är säker på att han får i sig, jag vet inte - ska PM:a ngn annan som jag tror vet :wink:

Smakisar kan man snabbt öka på om man ger sig den på det :) . Jag har kommit upp i ganska stora mängder på bara 2-3 v med mina barn, det är bara att tuta på - att äta ska vara lika självklart som att sova :thumbsup: , så inte heller vid matbordet skall det ges utrymme för ngn slags förhandling.

Och gillas inte flaskan, kör på gröt isället :thumbsup: Det fick jag göra med min nr 3, snopen efter 2 riktiga vällingbarn...men han vägrade...det gick bra ändå!

Nog kan ni väl börja med buffningen direkt, även fast att han bara är 4 mån? Jag ser då inget hinder för det (?)

Ang sonens sovrum:
Ja, det ska vara KOLSVART! Man ska i princip inte kunna se handen framför sig (spraya vatten på fönsterrutan och smacka på aluminiumfolie, det är det mest överlägsna!). För allas välbefinnande (även er vuxnas) så kan det vara lugnast med ett eget sovrum, så om ni kommer på ngn klurig lösning (ni har ingen klädkammare el så där han kan ligga annars?, det fick min systers dotter göra, de hade bara ett draperi för istället för dörr) så vore det ju fint. Annars kanske ni kan spänna upp en filt/ett skynke i taket så att han avskärmas...Grejen är ju att han inte ska se er.

Kanske ngn annan som har bättre idéer?
Linnemamman skrev:Måste vi vara helt knäpptysta när vi själva går och lägger oss?
I vanliga fall så är det ju meningen att man ska leva och verka precis som vanligt när barnet lagt sig...men det gäller ju om det sover i eget rum. Ligger barnet i samma rum så tänker jag att man kanske bör anpassa sig en del, dvs inte starta upp ngt direkt samtal eller lägga sig och läsa en bok direkt... Väckarklockor som ringer på morgonen (om ngn ska upp och jobba) ställer ju oxå till det, förutsatt att det inte är samma tid då sonen ska upp.

Jag menar inte att låta negativ, jag tror säkert att man kan kura i samma sovrum som man själv ligger i...men som sagt - kunde ni klura på ngn annan lösning vore det ju kanon! Kanske kan syskonen dela sovrum och så kan storasyster flytta ur sitt rum medan ni kurar... Ja, ni gör ju som ni vill, jag tänker bara högt här :wink: :-k :heart:

Vänliga hälsningar,
Sanna
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Linnemamman och välkommena! :lol:

Jag och några ytterst få med mig har faktiskt kunna sätta 12 timmars natt på enbart amning och kanske en "nattmacka" till natten. MEN, det är väldigt svårt att kura en 4 mån utan att ge riktig mat/gröt eller välling tycker jag.

Mest av den anledningen att du kommer stå där i natten och fundera på, är han ändå inte hungrig? och samma sekund som du har den tanken är misslyckandet ett faktum. Samma med tidig morgon beror oftast på att de är hungriga.

Den goda nyheten är att man måste inte äta mat 3 ggr/dag för att klara hel natt vid 4 mån. Men Gröt till middag och gärna frukost rekommenderas samt en smakis mitt på dagen.

Självklart kan du amma i anslutning till maten som bör intagas inom 45 min vid varje måltid.

Nattmackan var jag som hittade på där jag tog pumpad BM och blandade med ersättningspulver (dubbla kalorier på samma mängd tanke typ) och på så sätt satte min son hela nätter av sig självt. Andra blandar lite ersättning med välling pulver osv.. MEN, ett helt grötmål bör man allt få i sig innan man kurar. Det går fort! ATt komma från några matskedar till dl är inte svårt.
jag gjorde lös gröt på BM och matade i pipmugg med 3 hål i (köpt jättebilligt på Coop) och sonen slukade över 1 dl första kvällen.

Så, jo. mat, mat och mera mat är en förutsättning för god sömn.

Sen, magläget utan napp, MED andningslarm!

Sist, många som har samma barn som man har i sovrummet flyttar ut under kuren och sen när man anser barnet vara stabilt nog flyttas det in till syskonet och föräldrarna tillbaka till sovrummet. Annars måste ni skärma av med skärmar eller mörkläggningstyg runt hans säng.
Sök i andra trådar här på forum. AW har skrivit mycket om detta.

Läs, läs så ögonen blöder. Bara för ni kurat ett barn så är detta inte samma barn. Alla barn är olika och alla kurer är olika. Ju mer påläst man är desto säkrare kurning. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Linnemamman

Inlägg av Linnemamman »

Stort tack för era svar frk carlsson och TorsMamma. Det var precis som jag misstänkte att det skulle vara svårt att kura ett helammat barn. Du sätter verkligen huvudet på spiken där TorsMamma med att jag definitivt skulle börja tänka ”är han hungrig” och då är ju som sagt tvivlet igång. Vi får helt enkelt avvakta lite innan vi kör igång. Vi ska börja med smakisar i helgen och förhoppningsvis gillar han det så vi relativt snabbt kan komma upp i lite mängder.

Han sover redan nu på mage med andningslarm och vi har buffat honom sedan han var en månad gammal så vi får väl fortsätta så tills det är dags att starta.

Vad gäller rummet så har vi som det ser ut nu ingen annan möjlighet än att ha honom i vårt rum. Vi letar dock hus och hoppas att kunna hitta nåt under hösten. Stort tack för tipset med alufolie på fönstret. Jag surfade även runt i lite andra trådar och hittade då en där AW tipsat om treviksskärm som säljs på bolagret så det blir att ta sig in till stan i helgen och införskaffa en sådan :lol: . Vi ska även fundera vidare på hur vi ska göra om vi eventuellt ska flytta in honom till syrran efter avslutad kur eller nåt annat. Jag har redan läst om SHN-boken två gånger men ska fortsätta läsa tills ögonen blöder och även maken ska läsa den igen innan vi kör igång :D . När vi kurade vår dotter var ju hon så pass ”stor” och det kändes lite lättare tycker jag. Det var ju liksom lättare att tolka henne än en sån liten fis som sonen så jag känner att jag verkligen behöver läsa, läsa och läsa för att få den rätta styrkan och tron. Stort tack för era tips och ni lär höra av mig igen när vi väl drar igång. :D
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Gör så :thumbsup: Dvs hör av dig (om du behöver).
Vi finns här :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"