HEjsan,
min dotter är inne på¨fjärde natten på kuren. Hon har sovit på mage sen ett tag tillbaka, men ikväll (och igår) när hon somnade så ramsar jag bara utanför när hon är arg. Då har hon hunnit vända sig på rygg.
Så här blev det ikväll hittills:
19:55 - läggning
20:05 - tyst/sover efter en del skrik/rop och ett antal ramsor, samt en tillrättaläggning mitt i (som faktiskt gjorde nytt tror jag. Vände henne från rygg till mage, gjorde solfjädern och gick ut).
20:30 - hon sover, jag går in och vänder henne till mage igen eftersom hon hann vända sig till rygg innan homn somnade in.
20:50 - hon VAKNAR och skriker lite bara. Ramsar utanför och det FUNKAR!!! Hon somnar om efter några minuter.
Nu, kl 21:00 ligger hon därinne på sidan/ryggen.
Ska jag , eller ska jag inte vända henne tillbaka till mage efter att hon somnat? Kommer hon "ihåg" hur hon somnade och vill fortsätta där, eller somnar hon om lättare om hon sover på mage (vilket jag ju egentligen tror). Blev lite fundersam eftersom hon vaknade så snart efter läggningen. Vad är er erfarenhet?
/Helena
mage eller rygg...vända tillbaka eller inte?
Du väntar för länge med att vända henne. Gå in efter 10 minuter: inte 20
och lägg till rätta. Går du in för sent stör du henne mer än du gör nytta.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
-
Gäst
Oops,
tror ni att det var JAG som väckte henne, bara för att jag vände henne efter 25 minuter istället för efter 10?
Det tog ju ändå 25 minuter till innan hon vaknade. Hon var HELT avslappnad när jag vände henne.
Hur som helst,
nu har jag vänt henne igen, 20 minuter efter att hon tystnade på förra ramsan. Vi får väl se vad som händer...
/Helena
tror ni att det var JAG som väckte henne, bara för att jag vände henne efter 25 minuter istället för efter 10?
Det tog ju ändå 25 minuter till innan hon vaknade. Hon var HELT avslappnad när jag vände henne.
Hur som helst,
nu har jag vänt henne igen, 20 minuter efter att hon tystnade på förra ramsan. Vi får väl se vad som händer...
/Helena
Jag tror att det är lätt att barnet blir stört om man går in för sent: dvs man stör den djupa insomningen. Efter 20 minuter har man väl nån sorts sömncykel som gör att man lätt vaknar har jag för mig. Om just ditt barn blev stört den här gången vet jag inte men i fortsättningen tycker jag att du ska gå in efter 10 minuter istället.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Jamen sedär, här kommer skatteåterbäringen! Betalning för allt jobb du lagt ner, grattis Helena! Jag syftar nu på att ramsan bet, det är lyx att kunna söva om sitt barn hojtande från sin egen varma saäng, tycker ni inte? 
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!