Första natten

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Leonardsmamma
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 21 jun 2011, 09:40

Första natten

Inlägg av Leonardsmamma »

Hej!!
Nu har vi överlevt första natten, känner mig som i en dimma..Leonard är 8 månader och han sover otroligt oroligt. Vaknar ca 7-8 gånger per natt och äter välling 3 gånger per natt... Nu orkar jag inte mer..Har nästan gett upp och tycker ingenting är skoj mer...
Men i natt körde vi..
La han halv 19-30 somna på 3 min.
Vakna 20-40-21.40 vaken i 1 h. hysterisk
23.56 somna om på en minut.
00.56. 25 min.
04.15 30 min.
5.50-6.40 50 min.
Vakna 7.15 och då tog jag upp honom..Gav ingen mat och tog aldrig upp...Känns bra nu men dåligt samvete inatt... Är detta normalt med så mkt vakentid första natten? 2 h. och 50 min..
När han vakna buffa jag o ramsa...
Har tänkt att köra spjälsäng på natten o vagnen på dagen...
Leonard har aldrig använt napp...Sover på rygg...Tacksam för all hjälp o tips...
Hälsningar en yr o trött mamma
titti_lie
Inlägg: 253
Blev medlem: fre 21 mar 2008, 08:09
Ort: umeå

Re: Första natten

Inlägg av titti_lie »

Är inte expert på kurande (har aldrig gjort det riktigt), men vill bara peppa och säga grattis till ett bra beslut! Ha absolut inte dåligt samvete över att du lär honom sova på natten.

Att gå från tre gånger välling till noll är ju fantastiskt. Du ska få se att aptiten ökar dagtid... Att gå in och buffa direkt och ramsa ut natt nummer ett låter bra. På tre-fyra nätter brukar det märkas stor skillnad med sömnen. Håll ut och jobba på! Du gör det bra!

Tänk nu på att backa med både buff och ramsa. Tungt skön solfjäder kan ersätta buff också. Lär honom fixa det själv och ibland bara påminnelseramsa. I den där åldern har jag för mig att ramsan sätter sig ganska fort och att det är mer argskrik än ledsenskrik.

Lycka till!
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
frk Carlsson

Re: Första natten

Inlägg av frk Carlsson »

Välkommen hit Leonardsmamma :D !
Grattis till att ha fattat ett sånt bra beslut!

Hur har det gått för er inatt då? Hur funkar dagarna? Kom ihåg att det här är en process som tar, till att börja med, 11 dygn.
Både ni vuxna och barnet måste få tid att lära er :heart:
Leonardsmamma skrev:Men i natt körde vi..
La han halv 19-30 somna på 3 min.
Vakna 20-40-21.40 vaken i 1 h. hysterisk
23.56 somna om på en minut.
00.56. 25 min.
04.15 30 min.
5.50-6.40 50 min.
Vakna 7.15 och då tog jag upp honom..Gav ingen mat och tog aldrig upp...Känns bra nu men dåligt samvete inatt... Är detta normalt med så mkt vakentid första natten? 2 h. och 50 min..
När han vakna buffa jag o ramsa...
Har tänkt att köra spjälsäng på natten o vagnen på dagen...
Leonard har aldrig använt napp...Sover på rygg...Tacksam för all hjälp o tips...
Hälsningar en yr o trött mamma
Det låter som en ganska så typisk första natt, så det är inget fel el konstigt eller så :) Däremot tar det ju som sagt tid att ställa om, och till skillnad från allt annat man gjort för att få barnet att sova så får man ge SHN lite tid, närmare bestämt 4+7 dagar :wink: .Jag var iaf så med det första barnet jag kurade, att innan så provade jag ngt i en dag, gav upp och så ngt annat en dag och gav upp...när jag började kura var det första ggn som det verkligen skedde en FÖRÄNDRING i mitt sätt att visa mitt barn vad det var som gällde...dvs jag höll ut så länge som 11 dgr och på ett STRUKTURERAT sätt...

Det är väl rätt självklart att man får en massa känslor och tankar av att man gör fel eller så eftersom allt är så nytt och man inte har ngt att jmfr med. :!: Så snart som du ser att han börjar fatta galoppen så kommer det att kännas helt annolrunda, tro mig :thumbsup:

Vi antecknade ganska mkt när vi kurade vårt första barn, på så sätt kunde man snabbt se de framsteg som man gjorde.

Visst fattar jag det rätt som att ni är på dygn 3 nu? Då ska ni ha lämnat buffningen/vagningen och börjat låta ramsan ta över helt och hållet. Vid kris (och det måste man formulera för sig själv när detta uppstår) får man såklart handfast visa att man finns m h a solfjädern. Var dock noga med att gå in ett tag efter att ni ramsat så att han inte sammanknippar ramsan emd att ni kommer in. Stå lääänge oxå, tills han i princip somnat.

I övrigt är det bara att köra på.

Ha det bra!
Mvh Sanna
Leonardsmamma
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 21 jun 2011, 09:40

Re: Första natten

Inlägg av Leonardsmamma »

Hej och tack för era uppmuntrande ord och stöd..så skönt...
är nu inne på tredje dagen. andra dagen är avklarad och jag är mållös...
Som sagt natt 1= 6 uppvak totalt 2 h. och 50 min.
Natt 2= 2 uppvak totalt 8 min. annars sov han hela natten eller iallafall somna han om själv..Känner mig som en ny människa..Men ska ju inte ropa hej..kanske blir det sämre inatt..
Känns iallafall toppen...Buffa lite inatt..Känns som att när han hör ramsan så skriker han ännu mer...Men inatt är det slut buffat...Kör på ramsan,,,
är riktigt taggad nu..ska sova borta på midsommar...inte alls bra ju..orolig...det är natt 5....
kram till er..
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Re: Första natten

Inlägg av Emma80 »

=D> =D> :sleep:
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
titti_lie
Inlägg: 253
Blev medlem: fre 21 mar 2008, 08:09
Ort: umeå

Re: Första natten

Inlägg av titti_lie »

Härligt!
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
frk Carlsson

Re: Första natten

Inlägg av frk Carlsson »

Härligt att höra =D>

:heart:
Leonardsmamma
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 21 jun 2011, 09:40

Re: Första natten

Inlägg av Leonardsmamma »

Hej!
Vet inte riktigt vad jag ska göra... Nätterna har helt klat blivit bättre..
Äter gör han inte längre. men har aldrig fått han att gilla ramsan..blir vrålsur när jag säger den..Buffa går alldelles utmärkt och även vagna..Men har fastna nu..Kan ju inte göra det varje natt...Vill bara att han ska sova..känns så långt borta...
frk Carlsson

Re: Första natten

Inlägg av frk Carlsson »

Hallå!

Nej, buffa skulle du ha slutat med efter första natten :wink: . så ge upp det nu.

:?: Vilket dygn är ni på nu?
:?: Hur ser schemat ut?
:arrow: Berätta mer om hur han äter! Är man inte proppmätt så orkar man inte sova hela natten lång. Vi hjälps åt att klura!

Ramsan tar tid att sätta sig, så är det! Det är därför man har 11 dygns kurande, och ofta får man slipa på småsaker även efter det. Allt som allt brukar det ta upp emot en månad innan kuren satt sig :) så misströsta inte. Men som sagt - det är den som ska gälla nu! Och det kan ta sina modiga nätter då det gäller att inte falla till föga och kliva in i sovrummet. Det är nu han lär sig vad ramsan betyder - nämligen "det är dax att sova och jag finns här ute".

:arrow: Hur brukar det se ut när du ramsar? Vad säger han/gör han? Och hur gör du?

:arrow: Är rummet helt mörklagt? Det kan vara lite svårt nu på sommaren...det ska inte sippra igenom ett endaste litet ljus nämligen...att spraya vatten på rutan och sen sätta fast aluminiumfolie brukar vara den mest framgångsrika metoden.

Hör av dig igen så hjälps vi åt :thumbsup:
/Sanna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"