Jag har också fått veta att de känner att jag prackar på dem mina barn.
Jag kan å andra sidan förstå att om vi träffas, alla tre familjer med barn i olika åldrar, så vill de vuxna prata med varandra och inte hela tiden rikta uppmärksamheten åt barnen. Detta medans jag kan känna mig irriterad när jag blir störd av andra vuxna när jag kommunicerar med mina barn. Ser de inte att jag är upptagen med något Viktigare?!
Mitt i detta känner jag mig så vilsen och ledsen. Jag började ta in det de sa och acceptera att de inte vill prata med mina barn varje gång de blir tilltalade av dem. Men det att mitt sätt med mina barn skulle vara "inte jag" fattar jag bara inte. Hur skulle jag kunna strunta i att kommunicera med mitt barn på hennes villkor och när hon väljer det?
Min man har inte den där totala uppmärksamheten mot den lilla. Hon kan få kämpa för att han ska uppmärksamma att hon försöker kommunicera och det är svårt för mig att stillatigande se. Jag brukar informera honom om att hon vill ha svar.
Jag hade börjat tro att jag kanske var för mycket "på" mina barn, när jag idag såg Annas ord:
Detta var från Luvisens tråd om förtrots. När jag läste det så kände jag mig så bekräftad och lättad. Och aningens förbannad, för att jag tillåtit mig att tvivla.Lösenordet heter fortfarande och alltid (det är väl det enda generella jag kan säga) att LYSSNA. Lära sig lyssna till barnet i KONTAKT med barnet. Och den sortens kommunikation, liksom all kommunikation värd namnet, innebär ömsesidighet. Man samtalar - med eller utan ord - man föreläser inte (vuxen) och man skriker inte (barn)
Är det någon som känner igen sig? Blir man i andras ögon tillgjord och intensiv om man kommunicerar med de små på deras villkor ALLTID när de tar kontakt?