Morgonproblem och matfråga

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
k_nastos
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 30 maj 2011, 08:09
Ort: Malmö

Morgonproblem och matfråga

Inlägg av k_nastos »

Hej
Kurar lille Leo som är 7,5 månad sedan 10 dagar. Har gjort följande schema som dock inte funkar!

Natt 1945.
Morgon 745 med godmorgonamning
Gröt 915
Tupplur 1 10-1045
Lunch 1215
Tupplur 2 13-1430
Äta 1445.

Fråga 1: Här har det varit amning plus fruktpure men det verkar vara för lite så funderar på att lägga in gröt, vad tror ni? Leo äter jättemycket på sina måltider så det är därför jag tror att detta inte räcker (middag t e x en burk barnmat, en portion gröt och en fruktpure innan han säger stopp.)
Tupplur 3 17-1720.

Fråga 2: Här har det varit svårt att få honom att somna men har oftast löst sig. Dock har han alltid behövt bli väckt. För kort lur?

Fråga 3: Mycket skrik på kvällarna, aldrig nattat fortare 'än 10 minuter. Vaknar för tidigt, 0530-0600. Kan ramsa honom och få honom att somna om men han verkar föredra att amma, leka lite, sen sova 8-845, sen hoppa på schemat. Hur får jag till de 12 timmarna?

Katarina
Leo, 101021, kurstart vid 6 månader, inte i mål förrän nära två års ålder. Attityden fattades, var dåligt påläst och hade skålad vagn så dagsturer ute på rygg. Gör inte om de misstagen!
Hugo, 140923, SM från 11 veckor, kurstart 150116
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Re: Morgonproblem och matfråga

Inlägg av Emma80 »

Hej Katarina och varmt välkommen till forumet!

Jag ser inte riktigt era middagstider så det är svårt att säga om det är tillräckligt med mat. Ni har en extra frukost ser jag vilket funkar för många, annars är det ju fyra mål + nattslurk som Anna rekommenderar. Men jag antar att ni har en middag och en nattslurk också på schemat som inte kom med.

Jättebra att du matar tills HAN säger stopp. Vill du fortsätta amma hade jag gjort det först till de mål du vill och sedan fyllt på med puré eller gröt tills han säger stopp. Vad härligt att mata en så matglad liten kille :D

Vissa har redan bytt till bara två lurar vid det här laget så där får ni känna efter vad ni har för kille, visst kan det påverka morgnarna om han sover en gång för mycket på dagen.

Menar du om sista luren är för kort? Förståd inte vilken du avsåg. Men om du menar den så tror jag den är lite farlig att förlänga, snarare förlänga långluren och ta bort sista, tredje, luren.

Om ni tar bort tredje luren kanske morgnarna löser sig, menannars krävs att ni är konsekventa och inte tar upp för tidigt. Annars får han svårt att lära sig.

Lycka till!
:D Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
k_nastos
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 30 maj 2011, 08:09
Ort: Malmö

Re: Morgonproblem och matfråga

Inlägg av k_nastos »

Hej
Tack för svar
Middag 18, nattslurk 19.
Det här är skitjobbigt. Nyss vaknade han vid sex och har skrikit sedan dess. Man ska inte justera schemat sägs det ju? Men det är vad du föreslår?

Förstår inte och känner mig redo att lägga ner kurandet. Förstår verkligen inte varfrö Wahlgren anger att det ska ta 4 dagar plus en vecka. Vi har passerat det med råge, många andra med verkar det om man kollar på forumet. Känner mig som en barnmisshandlare här som låter honom ligga och skrika. Ramsan tar inte på morgonen!
Leo, 101021, kurstart vid 6 månader, inte i mål förrän nära två års ålder. Attityden fattades, var dåligt påläst och hade skålad vagn så dagsturer ute på rygg. Gör inte om de misstagen!
Hugo, 140923, SM från 11 veckor, kurstart 150116
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Re: Morgonproblem och matfråga

Inlägg av Emma80 »

Hej! Nä, man ska inte ändra i schemat under kuren eller uppföljningsveckan. Ni har nu passerat den, hur har det gått? Tråkigt att ni är beredda att ge upp, man måste ladda med tålamod och se till de steg framåt man har tagit. Svårt att se det när man är inne i det själv, men detta är ingen quick-fix. Hoppas de senaste dagarna givit er skäl att fortsätta, ni har igen det hundra gånger om. Men bara om ni själva tror på det.

Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
k_nastos
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 30 maj 2011, 08:09
Ort: Malmö

Re: Morgonproblem och matfråga

Inlägg av k_nastos »

Hej Emma
Tack för ditt svar, har inte haft tid att svara p g a mycket annat. Leo och jag har tillsammans arbetat fram en förfining av schemat. Nu ser det ut såhär (kände att jag måste anpassa när det inte funkade):
0715 vakna och amma
8 frukost
930 tupplur 45
1015 fruktmellis
12 lunch
13 tupplur två timmar (strular nästan alltid efter 1,5 timme eller 1 timme och tre kvart. Har i regel bajsat. Brukar försöka få honom tyst och sen ta upp).
1500 Äta, oftast gröt
17-1720 ibland tupplur, beroende på om han tar den eller inte. Erbjuder möjligheten i vagn på rygg (annars sover ha n i regel på mage i vagnen eller i sängen).
18 MIddag
Erbjuds godnattslurk från bröstet men är sällan intresserad för har ätit rejält på middagen.
Kvällsrutin: Bada, bok, leka, skratt till godnatt
1945 sova natt (som är 11.5 timmar). Summa lurar på dagen 2t,45min-3t 5 min
totalt 14 timmar och 15 min till 14 timmar 35 min beroende på om han tar sista luren eller inte. Är som jag förstått det perfekt för någon som är 8 månader.

NU till frågan: Var är njutningen? Vi började runt den 18/5 och nu är det snart midsommar. Jag ser framstegen men jag vill verkligen komma till att han inte skriker vid varje läggning. Hur åstadkommer jag det?

På dagarna skriks det i 2-8 minuter vid läggning. På kvällarna tar det i regel en kvart. Sen sovs det oroligt och kvids (mardrömmar antagligen).

Sover i stort sett sina timmar både på dagar och nätter. Men hur kommer man till njutningen? Några tips? Hittar inget i SHN boken, där står mer att barnet sjäjlv ska hitta det. Tålamod?
Leo, 101021, kurstart vid 6 månader, inte i mål förrän nära två års ålder. Attityden fattades, var dåligt påläst och hade skålad vagn så dagsturer ute på rygg. Gör inte om de misstagen!
Hugo, 140923, SM från 11 veckor, kurstart 150116
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Morgonproblem och matfråga

Inlägg av Luvisen »

Hej!

Då ska vi se... :-k
13 tupplur två timmar (strular nästan alltid efter 1,5 timme eller 1 timme och tre kvart. Har i regel bajsat. Brukar försöka få honom tyst och sen ta upp).
Har du smetat in rumpe stumpen med massvis med zinksalva innan luren? Har man smetat rejält så stör inte bajset och du behöver inte heller känna att du genast måste byta utan kan fokusera på att stå tillbaka i förtroende.

Det här med "brukar försöka få honom tyst..." tror jag bidrar till mer krångel. För det första ska du hålla schemat fastklistrat på näsan för små mår bäst att konkret regelbundenhet. Så ta upp på pricken och var målmedveten- var glad och ta upp när den lilla människan är lugn eller glad. Här gäller tålamod och tänk för dig själv att du just gett honom ngt underbart, vilket du ju har ( :!: :idea: ) , möjligheten att få vila fr den brusande världen vilket en växande kropp verkligen behöver. Inte tänka att du måste fiska upp honom fort för då räddar du honom fr sängen och där ligger sedan vargarna och väntar till nästa läggning. Och den glada minen vid väckning är obligatorisk jämt. :mrgreen:
NU till frågan: Var är njutningen? Vi började runt den 18/5 och nu är det snart midsommar. Jag ser framstegen men jag vill verkligen komma till att han inte skriker vid varje läggning. Hur åstadkommer jag det?
Tänk om man kunde få ett datum? :lol: Meeeen, det kan man ju inte. :roll:
Det här med skrik till varje läggning säger mig att ni inte skjutit alla vargar. Ladda bössan! Skjut!

Här ordineras skratt i rikliga mängder! Han ska ha sig ett rejält bubbelskratt till varje läggning och när han hämtas ska du vara så här: \:D/ " Det ska bli såååå rooooligt att vi ta sig an världen igen! :D Tjohooo! Kom och kolla, det här måste du bara se!"

Är den lilla människan allt annat än till freds eller glad så blås honom på magen eller kittlas eller vad helst som får din lilleman att dra på munnen. Här ska njutas av livet! :D Don't take no for an answer. :wink:
På kvällarna tar det i regel en kvart. Sen sovs det oroligt och kvids (mardrömmar antagligen).
Antagligen. Lillen är ju mitt uppe i 8-mån ångesten. Har du läst om den i Barnaboken? Jag rekommenderar! :mrgreen:
Har du lagt på social delaktighet på dagen för lillen? Det brukar göra susen.
Att som förälder och sitta på golvet och relaxa är toppen. Då kan lillen tanka närhet när helst han vill och sticka iväg när han vill också. :wink:
Hittar inget i SHN boken, där står mer att barnet sjäjlv ska hitta det.
Inget alls? Jorå. Läs igen fast med andra glasögon. Läs första stycket efter Brevet fr lille Leonards föräldrar.

SHN ÄR ETT STYCKE LIVSFILOSOFI. :heart: :heart:

Skickar värme!/Luvisen

PS. Busa i spjälsängen när man är vaken är också ett sätt att skjuta vargar. :wink: DS.
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
sabina fröbom
Inlägg: 119
Blev medlem: ons 01 jun 2011, 20:49

Re: Morgonproblem och matfråga

Inlägg av sabina fröbom »

Hej

Vi har hållit på sen den 7 juni och vi har det också knackigt och idag på vilan blev det katastrof. Det skär i hjärtat när de gallskriker och hostar för att de skriker så frustrerat. Känner med er, vet hur ni har det
Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
k_nastos
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 30 maj 2011, 08:09
Ort: Malmö

Re: Morgonproblem och matfråga

Inlägg av k_nastos »

Hej igen
Nu är det mitten av juli. Vi har så ordentligt med skratt som det går innan läggning och på morgonen är det glada miner och sång var dag. Trots det är det skrik vid läggningarna.

Nu har jag ändrat schemat så han sover sin långlur på förmiddagen för jag tyckte inte vi kom ut före halv fem vilket kändes kasst. Nu kommer vi ut vid halv ett ungefär men det är ruggigt stressigt att hinna göra nåt tycker jag. Har du/ni nåt förslag?

Såhär ser det ut nu
Vakna 7 efter 11tim 15 min
Frukost 745 efter att ha ammat
Sova 2 timmar 945
1145 Vakna och äta lunch
Dagens aktivitet 1230-1430
1445 Mellis
15-1545 Sova 45 min
1545 Amma
Leka/gå ut / nåt annat som passar
1815 Middag
Kvällsrutin (bada, amma, bok, leka)
1945 Sova natt

Dels undrar jag varför han skriker. Det är inte så farligt vid första läggningen på förmiddagen. Ju senare på dagen desto värre. I regel får jag solfjädra och hyssja i 10-20 lugna andetag, sen kan jag ramsa ut. Om jag inte gör det kan han skrika i 10-12 minuter. Kissar i regel också och somnar inte förrän jag bytt den.

Sen undrar jag om alla andra upplever det som stressigt med schemat. Leo vill inte sova på rygg i vagnen - han kan somna men det blir sällan mer än 30 minuter då, sen vaknar han - jag måste alltså se till att vara hemma igen till 1445 vilket ger rätt mycket begränsningar. Några förslag? Har en vagn utan fullt liggläge (bugaboo cameleon) och funderar på att köpa en med fullt liggläge (teutonia fun är den jag kollat på) för att kunna lägga över honom på mage ute när det är dags att sova. Vad tror ni om det? Är det så ni gör?

Sen undrar jag, när era shn:are sover ute i vagnen står ni still vid insomningen eller? Mörklägger ni vagnen?

Fortfarande förvirrad Katarina
(men glad åt 11 timmars natten)
Leo, 101021, kurstart vid 6 månader, inte i mål förrän nära två års ålder. Attityden fattades, var dåligt påläst och hade skålad vagn så dagsturer ute på rygg. Gör inte om de misstagen!
Hugo, 140923, SM från 11 veckor, kurstart 150116
k_nastos
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 30 maj 2011, 08:09
Ort: Malmö

Re: Morgonproblem och matfråga

Inlägg av k_nastos »

Glömde följande framsteg: sover till sju, dvs tills eh sögs morgon och inte längre vaknar med bajs. Endast läggningarna som strular alltså. Om han vaknar före det att han ska i sängen tex idag vaknade efter 90 min skulle sova 120 så ligger han och pratar/ sjunger. Visst ska man inte göra nåt åt det? Tar alltid upp på pricken. Tack för zinksalvatipset, funkar det för kissblöja med? De är problemet nu.

Sen är han rätt ljudkänslig när han sover. Vad gör man åt det? Om tex glassbilen kör förbi kan han börja skrika.

Tack på förhand
Leo, 101021, kurstart vid 6 månader, inte i mål förrän nära två års ålder. Attityden fattades, var dåligt påläst och hade skålad vagn så dagsturer ute på rygg. Gör inte om de misstagen!
Hugo, 140923, SM från 11 veckor, kurstart 150116
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Morgonproblem och matfråga

Inlägg av Luvisen »

Om han vaknar före det att han ska i sängen tex idag vaknade efter 90 min skulle sova 120 så ligger han och pratar/ sjunger. Visst ska man inte göra nåt åt det?
Näpp. Det hör man inte. :wink:
Tack för zinksalvatipset, funkar det för kissblöja med? De är problemet nu.
Jepp. Är det översvämning? Då bytte jag till större storlek på blöjan och satt en "trosa" ovanpå så det sitter stadigt om inte gossen sover i body förstås då räcker ju det för att hålla blöjisen på plats.
Sen är han rätt ljudkänslig när han sover. Vad gör man åt det? Om tex glassbilen kör förbi kan han börja skrika.
Leta upp glasbil eller andra fordon som väsnas eller tjuter och visa för lillen med glad min. "Kolla! Vilket intressant fordon! Hör du ljudet? Lyssna! Späääännande!" :mrgreen:

Har du gjort det och lillen vaknar ändå får man ramsa att det bara är glasbilen, du kan lugnt sussa vidare. Det är allt.

Funkar inte ryggläget på dagvilan så gör som du tänkt- skaffa annan vagn och så på med ett avklippt svart lakan över hela härligheten. :sleep:

Värme!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
k_nastos
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 30 maj 2011, 08:09
Ort: Malmö

Re: Morgonproblem och matfråga

Inlägg av k_nastos »

Hej
Tack för svaren. Nu är det så här ( slutet av juli)
endast följande process funkar vid läggning:
läggning efter skratt, skrika i ca fem min och kissa, få ny blöja, bli buffad 4-5 ggr, bli solfjädrad 25-35 lugna andetag av mamma eller pappa.

Tyvärr börjat vakna och skrika på natten, kl 01 och kl 05. Tar inte ramsan som svar, ska ha solfjäder om inte kissat eler ny blöja om kissat.

Måste man kura om då eller kan man hoppas att det har med tänder att göra? Har fått två och brukar i regel ligga och klia sig i munnen vid de här uppvaknandena.

Kan sova ute i vagnen på rygg om man går i rask takt, annars inte.

Katarina
Leo, 101021, kurstart vid 6 månader, inte i mål förrän nära två års ålder. Attityden fattades, var dåligt påläst och hade skålad vagn så dagsturer ute på rygg. Gör inte om de misstagen!
Hugo, 140923, SM från 11 veckor, kurstart 150116
iRina
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 23 aug 2009, 10:30

Re: Morgonproblem och matfråga

Inlägg av iRina »

Hej!
Vill bara säga att jag känner helt och hållet igen mig i vad du skriver, samma visa (ungefär) här också.

Har hållt på sen lillan var 4 mån och det går upp och ner med bra och dåliga dagar, så du är verkligen inte ensam.

Vi brukar lägga ner henne i vagnen och gå en sväng ed en gång, när hon ska sova ute. När hon väl somnat kan man göra det mesta.

Kämpa på :heart:
iRina
Lilla hjärtat - 9 januari - 2011
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Morgonproblem och matfråga

Inlägg av videunge »

Hej

jag måste bara fråga en sak. Kör ni med tygblöjor eller varför i hela friden måste du gå in på natten och byta? Klart liten protesterar mot att du kommer. Du stör ju :roll: Om en storlek inte räcker så ta en lite större. Du behöver inte göra byta på natten.

Sen måste man också lyssna med lite förtroende för barnet. om du tror att barnet inte kommer att ta ramsan så kommer det heller inte att fungera. Om du går in och buffar eller solfjädrar hela tiden så är det ju det du lär barnet. att det skall vara så.

fyller på ang vagn. Se till att liten somnar stillastående. Sen när det sussats i 10 min kan ni rulla iväg.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Morgonproblem och matfråga

Inlägg av Luvisen »

Smeta på rejält med zinksalva i lilla baken innan läggdags så irriterar inget rumpen stumpen på natten och man behöver inte känna att man måste in och byta blöja. :idea: :D
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
k_nastos
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 30 maj 2011, 08:09
Ort: Malmö

Re: Morgonproblem och matfråga

Inlägg av k_nastos »

Bra tips! Som ni sett blev det en ny tråd för Leo i forum för körbart över ett år. Vi gick i land nånstans runt 2 år. Så kan det gå när man inte gör rätt från början. Länk till den andr tråden här
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 18&t=25875

Idag är Leo 4 år och sover som en kung. Han har ganska kyligt fått en lillebror som kuras nu, natt 2 idag. Det går bra mycket bättre! Vill tacka alla som hjälte till oförtrutet med Leo trots min gnällighet emellanåt. Och be stackars Leo om ursäkt för att jag inte rodde det hela i land snabbare.
Leo, 101021, kurstart vid 6 månader, inte i mål förrän nära två års ålder. Attityden fattades, var dåligt påläst och hade skålad vagn så dagsturer ute på rygg. Gör inte om de misstagen!
Hugo, 140923, SM från 11 veckor, kurstart 150116
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"