Hur slutar jag att amma min son?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Gunvor

Hur slutar jag att amma min son?

Inlägg av Gunvor »

Hej! jag är en mamma på 32 år som heter Gunvor Olsson. Jag har en son som blev 1 år nu 16/5-05. Jag skulle kunna amma i evighet men nu har han tänder i över och underkäken så att jag är lite rädd om han börjar bita mig i bröstvårtan snart, han verkar vara på gång. Xander som han heter ska börja på dagis i Augusti så jag känner att det kanske är dax att börja vänja av honom att amma. Jag ammar en gång på lunchen annars bara när han ska somna på kvällen, natten(flera gånger) och på morgonen innan vi stiger upp. Han sover hos mig i min säng. Han är jätte duktig på att äta vanlig mat all mat. Han vaknar inte på natten men han letar efter brösten och då ammar jag honom gärna. Jag har provat att vagga honom i famnen på natten och stoppat in nappen istället men tillslut börjar han gråta om han inte får bröstet och då vaknar han. Hur ska jag bära mig åt för att vänja av honom. Jag trivs väldigt med att amma men nu känns det som att det är rätt tid. Jag och min man vill även skaffa honom några syskon och jag har även hört att man har ett visst skydd när man ammar så jag är redo nu och hur gör jag för att vänja av Xander nu? Jag har försökt att byta ut amningen mot välling men det gick inte, han har aldrig tagit flaska. Innan han lägger sig på kvällen så badar han först sedan äter han mat så mätt är han och sedan i säng för att läsa sagor och sedan amma. Väntar vänligen på ett svar från dig.
Mvh Gunvor
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
Detta forum är mer till för användarhjälp. Alltså mer tekniska frågor om hur man använder själva forumet.
Ställ din fråga på Samtalsforum så får du garanterat bra svar.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Men LO då, är inte detta Samtalsforum :?:

Kära Gunvor, välkommen hit - och så kan jag ju skicka dig vidare till två andra forum, dels Kurbarnens hjälpforum (ifall du tänker dig "kura" så lille pojken får hela nätter, och du med), dels Mat och mage med mera, om det är amningen du vill tala om :lol:

Men nu är du här, och jag föreslår att du först och främst funderar fram hur du vill ha det. Vill du verkligen sluta nattamma :?: I så fall är det bara att fatta Beslutet och göra det. Och då får du ta (din egen) separationsångest och lägga honom i egen säng. Och då kan du behöva använda dig av Sova hela natten-kuren, om vilken du kan läsa i introduktionerna på föräldraforumsidan, eller i boken SOVA HELA NATTEN, som du kan rekvirera här på hemsidan.

Men vill du inte riktigt - än - då ska du vänta. För vad man än inför för förändringar med ett litet barn, om och när man bestämt sig för det, måste man veta vad man gör och varför. Innan :idea: :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
bonnmoran
Kontakt:

Inlägg av bonnmoran »

Hej Gunvor!
Jag håller naturligtvis med AW. Du måste först veta hur du vill ha det. Men detta kanske kan vara till hjälp när du (och din man) skall bestämma dig. Jag har två barn en son, som snart är fyra, och en dotter som fyllde 1 i mitten av maj. Sonen ammade jag i nästan två år och jag tänker nog göra något liknande med den lilla. Att barnet får tänder är i sig ingen anledning till att sluta amma. De kan naturligtvis bita och om de gör det sker det antingen när de håller på att somna eller om de ser att de får en reaktion från dig när de biter. Det kan helt enkelt bli en kul grej att bita. När mina barn biter sitter jag helt stilla och sätter ett finger på barnets käke och ökar fingrets tryck tills barnet släpper. När barnet släppt taget tar jag bort fingret – och vi fortsätter som om inget har hänt. Det brukar inte upprepas speciellt många gånger.

När jag skulle sluta amma mitt första barn hade jag världens kval! Jag tänkte: hur skall det gå för Johannes han tycker ju att det är så mysigt att amma. Jag grät till och från i 2 – 3 dagar efter att jag slutat. Men jag kan lova – barnet brydde sig inte det minsta! Pappan fick lägga honom de 3 första kvällarna. Mest för min skull.

Om du vill sluta amma (men även om du inte slutar nu) skulle jag rekommendera att flytta ut barnet till eget rum, och genomföra en sova-hela-natten-kur. Det är skönt för alla inblandade, det kan jag lova. Det är inte synd om någon att få sova ostört! Jag är dessutom övertygad om att det är mycket svårt att sluta amma på natten om din son ligger kvar i din säng. Om du inte vill sluta amma helt kan du amma morgon och kväll – det funkar utmärkt ihop med ett kurat barn.

Men som sagt bestäm dig först så att du har rätt attityd och läs på om sova-hela-natten-kuren ordentligt innan ni börjar. Jag gjorde en fuskvariant med mitt första barn eftersom jag inte helt förstått. (Jag lät honom vakna själv). Nu med barn nr. 2 har jag gjort ”enligt boken” och det är stor skillnad. Bered er dock på att det tar ca tre veckor innan allt sitter som det skall. Men det är det värt!! Lycka till! /Eva
Bonne och hemmamamma till Johannes september 01 och Josefina maj 04
Mimmi-san

Inlägg av Mimmi-san »

Om du inte vill sluta amma helt så fortsätt att amma någon gång på dagen, till exempel när ni vaknar men skippa alla nattmål (en kur och eget rum som de andra tipsat om). Dels behöver lillen få sova. och sen är han nog inte hungrig utan har en gammal vana som är mysig. Men att börja dagen med att mysa i sängen med en liten slurk är jättehärligt.

Sen när det är dags att trappa ner ytterligare så skynda långsamt. Det rådet fick jag och morgonmålet var det sista jag tog bort. Tillslut blev det varannan, var tredje morgon tills det kändes färdigt. Eftersom han äter bra i övrigt och gillar mat så kommer nog övergången att fungera som en dans.

Lycka till!
Mimmi, mamma till Hugo född 8 juli 2004
och Stella och Olivia födda 31 januari 2008.
kriss

Inlägg av kriss »

Jag håller med Mimmi san. När jag slutade amma var det morgonslurken och kvällsslurken jag tog bort sist. Så nätterna hade börjat bli bra innan det att jag slutat ammahelt och hållet. Det gjorde att även jag som mamma kunde njuta att fortsätta amma barnen utan att bli störd på nätterna.

Kramar Kriss
mamma till två barn f?dda maj -03 och en nov -05
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"