Min prins har svårt att somna och vaknar tidigt!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
NillaR

Min prins har svårt att somna och vaknar tidigt!

Inlägg av NillaR »

Hej,
Jag har en snart ettårig kille som inte sover så värst dåligt, men som inte kan somna/somna om själv, och tycker det är morgon vid 4-5 tiden. Storasyster var också en earlybird, men nu känner jag att min prins och jag behöver tryggare sömn. Pappa ska läsa boken och förhoppningsvis nappar även han på kuren.

Dock har jag lite frågor:
1. Ska jag solfjädra eller buffa? Han är ju på gränsen, och jag har buffat tidigare (med varierad framgång). Stor kille på 11.5kg, finns det ett bättre val för stora barn?
2. På dagen sover han nästan alltid i vagnen. På morgonsömnen (och nästan alltid på eftermiddagen) vaknar han efter 30min. Jag brukar ta en sväng i förebyggande och då sover han 1.15 ca. ska jag fortsätta med det i början så det blir ordentlig sömn på dagen, eller ska jag vagna/ramsa?
3. Vår guldklimp ska opereras inom en månad, är t ex 3 veckor för tight tid för rutinerna att sätta sig? Förra gången sov han bara halvtimmar i en vecka dagtid eftersom vi inte kunde gå ut med vagnen. Dessutom sov han i min famn i 3 veckor och åt bara nattetid, och blir det så igen så får vi ju göra om allt.
4. Jag har läst i en annan tråd att barn i denna ålder tar längre tid på sig att bryta vanorna och att man ska tänka ”två stycken dag ett”. Stämmer det?
5. Så här har jag tänkt schemat, som (förutom morgondelen) är hyfsat likt det som vi kör idag:
• 06.15 vakna för dagen + välling
• 07.30 Frukost med familjen gröt/yoghurt
• 9.00 sova 45 minuter
• 11.00 Lunch
• 13.00 Välling
• 13.30 sova 1.5 tim
• 16.30 Middag
• 19.00 Sova
Några kommentarer på det?

Tack på förhand för hjälp!
Mamma till Prinsen född 10-06-02
Nat

Re: Min prins har svårt att somna och vaknar tidigt!

Inlägg av Nat »

Halloj och välkommen!!!

Har försökt att svara så gott jag kan på dina frågor. Är inte en kvalificerad kurare utan har bara egen erfarenhet.

1. Osäker på denna punkt och vet inte exakt när gränsen går, dock är buffning ett MYCKET effektivt verktyg som är skönt att ha den absolut första tiden samt senare när/om det blir kaos.

2. Tyvärr är det inte att rekommendera att du går ut och går med vagnen som sömnmedel. Den absolut första tiden kommer du att vagna vilket skiljer sig från att gå en vanlig promenad. I boken står det väl skrivet hur du gör. Ett tips är oxå att googla det eller kolla på youtube där du får se filmer hur man vagnar. Och för den delen kan du ändå kolla på filmer på hur man buffar och solfjädrar om du ändå är på g :D
Om du väldigt gärna vill ut på promenad en dag så skulle jag vänta tills sonen är fördigkurar. Sen måste du alltid vänta minst 10 min från att han somnat innan du kan ge dig ut på prommis.

3. 3 veckor är kort om tid, för oss tog det 6 veckor innan allt satt som ett späck. Däremot blev ju sömnen bättre väldigt fort. Tror han sov dubbelt så mycket som innan kur redan efter en vecka. Å ena sidan skulle jag säga att du borde kura innan operation så han är utvilad tills den stora dagen. Å andra sidan kan själva operationen säkert störa endel och ni får minikura efter... lite osäker på denna punkt..

4. Ju tidigare man kurar desto bättre tror jag det är som gäller... svårt att lära gamla hundar att sitta.. finns det ju ett talesätt som lyder :D Jag tycker att boken beskriver det som att allt är på sin plats efter 2 veckor, det gjorde att jag kände mig väldigt osäker på om jag gjorde rätt i och med att allt tog längre tid för oss än vad boken beskrev. Jag tror att flera olika aspekter spelar in för hur lång tid själva kurandet tar:
* Hur väl pålästa föräldrar är
* Om man är en eller två kurare
* Hur "säker" man är som kurare och trygg i sig själv och sitt kurande
* Om man får hjälp här i forumet eller av annan som kurat tidigare
* Barnets personlighet
* Barnets ålder
* Om barnet är i en utvecklingsfas eller ej
* Sjuka barn

Som du ser är det många aspekter som spelar in. Tänk inte så mycket på hur lång tid det tar är mitt råd. Låt det ta den tid det behövs och kom bara ihåg och upprepa för dig själv att det är bra grejer och att du kommer att lyckas och att du gör det för din sons bästa.

5. Du skall ha fem mål mat om dagen varav en är en nattslurk. Tror den saknas i ditt schema. Sen skall det vara väldigt tight mellan middag och nattslurk. Nattslurken skall även ligga nästan inpå själva nattsovandet. Det andra dagspasset hamnar väldigt sent. Just detta pass kommer att följa med tills sonen är typ 3 år och placeras bäst mellan uppvaknade på morgonen och sovande för natten.. alltså borde det bli typ vid 12 snåret..
Sen tänker jag mig att första sömnpasset kanske är lite väl långt? jag spånade ihop ett litet schema, finns säkert en massa dåligheter i det oxå men tänkte att det kanske ger lite grann

• 06.15 vakna för dagen
• 06.15 välling
• 9.00 sova 45 minuter
• 10:30 Lunch (riktig mat)
• 12.30 sova 1.5 tim
• 14:00 Mellanmål (gröt, välling, bröd, frukt)
• 17.30 Middag
• 18:30 Välling (nattslurk)
• 19.00 Sova

Stort lycka till!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
NillaR

Inlägg av NillaR »

Tack Nat för ditt svar. Nu har vi fått operationstid till 30/5, vilket kändes väldigt nära inpå... Vill inte förvirra den stackarn. Borde själv läsa på lite mer och titta på filmerna! Snabbt beslut till helgen.

Vad är din erfarenhet om att ha en storasyster sovandes i rummet bredvid? Jag tänker på när jag måste ramsa högt och det blir gråt klockan 5 på morgonen. Att syrran vaknar hjälper ju inte till precis!

Nilla
Nat

Inlägg av Nat »

Har bara ett barn så jag har tyvärr ingen aning alls om hur man gör när det är syskon som sover nära inpå kurbarnet. Sorry
NillaR

Inlägg av NillaR »

Hej igen,

Jag känner att jag inte kan fokusera på kuren, det går så mycket energi och oro till operationen att det inte kommer bli något bra. Det får bli efteråt.

Men, är det något jag kan börja göra, dels för att förbättra sömnen inför operationen, dels för att underlätta när vi väl kurar? Jag tänker försöka införa schemat du föreslog, med lite justering på morgonmaten. Jag försöker även få honom att somna i sängen (med bus innan vällingen)på kvällen (vaggning och buffning), och när han vaknar till på natten vaggar jag honom i sängen istället för att plocka upp honom.

Tacksam för tips, fastän själva kurandet ligger framåt i tiden.

/Nilla
Nat

Inlägg av Nat »

Hej,

Förstår att mycket oro och tankar går till operationen.

Ja du kan göra en hel del innan du startar själva kuren.
Precis som du själv skriver så kan man försöka hålla ett schema så gott det går, även om det inte går fullt ut förrän vid kurdags.

Det bästa är om du tänker igenom väldigt väldigt noga hur du vill ha schemat så det verkligen är det som passar hela familjen bäst.

Använd inte verktygen innan själva kuren för då kan du råka "förbruka" dessa, och du behöver dom till själva kuren. Med verktyg menar jag: buffa, solfjädra, vagna, ramsa.

Läs på ordentligt. Läs boken flera gånger, gör markeringar, sätt i små lappar så du hittar snabbt till intressanta delar. Läs läs läs!!! :D Jag har själv läst hela boken kanske 3 gånger och delar av den minst 10. Varje gång jag läser hittar jag nåt nytt att tänka på.

Trösta i sängen istället för att ta upp, likadant med vagn.. annars lägger man ner vargen i sängen.

Öka intaget av mat på dagen så minskar man ofta automatiskt intaget på natten.

Om du inte redan gör det så se till att vara ute minst två gånger per dag. Frisk luft är nyttigt för både liten och stor och man blir trött av det.

Ett bad på kvällen med mycket bus.

Se till att skratta mycket, busa med honom så mycket du kan, han skall kikna av skratt.. Viktigt att skratta precis innan varje läggning.

Låt lillen vara delaktig i hushållssysslor, de måste känna att de är behövda och till nytta för familjen. En liten som bara leker blir rastlös och känner sig inte behövd. Han kan hjälpa till med tvätt, diska, tända lampor, hämta tidningen, hjälpa till att kratta, vattna blommor med blomspruta, laga mat.. etc

Det var nog allt jag kom på just nu!!!
Men fundera riktigt riktigt noga över schemat för det är grymt viktigt att det är rätt för när du börjar kura får du inte ändra det.

Kram
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej och välkommen hit :)

Tycker att du fått bra tips av Nat :thumbsup: .

Man kan inte göra så mkt innan man börjar kura och SKA egentligen inte göra det heller. Utan börja köra på 100% när det är dax, det brukar bli bäst för en själv och för barnet :)

Men att skissa på ett schema och börja följa de tiderna så gott det går ( :!: inte med tron att det ska sätta sig dock :!: ) bara för att känna hur det känns. :arrow: SAMT att börja odla ATTITYDEN såklart :mrgreen:

:!: Boken kan ni ju såklart oxå börja läsa redan nu, den kan man läsa 1000 varv och ständigt hitta nya grejer i.

Jag vill oxå flagga för Anna Wahlgrens kloka krönikor på startsidan (under fliken "Krönikor") där det står en hel del tänkvärt om det här med självklarheten och hur vi bör förhålla oss till tanken på sömn och barnets rätt till ett härligt liv.

Jag har 3 barn varav 2 är kurade. De har inte sovit vägg i vägg med varandra under kurningen, men eftersom man varit uppe på nätterna och ramsat och klampat och gjort husljud etc så har det "ekat" gnm hela huset :mrgreen: Och jag kan säga dig : INGA problem what so ever! Hur gammal är storasyster? Hon lär snabbt fatta att det är ngt på G och kommer förmodligen inte bry sig så mkt i det tror jag - förutsatt att ni ser det som ngt självklart.Berätta för henne vad det är ni gör, och varför :D

Är det så att hon vaknar på nätterna när ni ramsar lillebror så gäller ju bara principen att hon leds tillbaka till sin säng och får veta att det är läge att somna om. Jag är ganska säker på att det inte lär bli ngr problem och får ni det så finns vi här med tips och egna erfarenheter :D

Jag tror att det är ett klokt beslut att ni väntar med kuren tills er pojke är opererad och ni samtliga känner er stabila. Det är själva grundförutsättningen för att lyckas med detta.

När ni vill sätta igång finns vi här om det är ngt :)

Varma hälsningar, Sanna
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Och PS: Lycka till med operationen såklart!
:heart: :thumbsup:
NillaR

Inlägg av NillaR »

Jag måste bara få säga att jag är överumplad över engagemanget och värmen som strömmar från er! Det gör mig än mer övertygad om att den här kuren är rätt väg att gå, när vi är redo.

Jag ska kolla med dagiset vilka tider dom har, och ta med mig SHN-boken till sjukhuset. Jag ska också engagera prinsen i diskning mm och låta honom krypa ute mer.

Just nu sover han 2*1,20 ca, eftersom han bara sover 9.5-10 tim på natten. Ska jag prova att korta ner enligt schema (45min + 1.5 tim)? Hur länge ska jag vänta på att han förlänger nattsömnen?

Jag ser fram emot att få "arbeta med er" lite längre fram!

Kram Nilla
Nat

Inlägg av Nat »

Det låter jätte bra!! :thumbsup:
Lycka till med operationen
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"