Min 10 månaders är så skrikig och mammig!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
theresia
Inlägg: 82
Blev medlem: sön 29 jan 2006, 00:51
Ort: Luleå
Kontakt:

Min 10 månaders är så skrikig och mammig!

Inlägg av theresia »

Hej! :)
Min Nelly är nu 10 månader och sover och äter toppen bra!
Men hon är såå mammig och skriker JÄTTE SUPER MEGA högt ofta!

Det är inte bara då hon är arg eller lessen! utan för att vi ska se henne! Det gör vi verkligen hon får så mkt egen tid med mig och oss andra i familjen...

Men undrar hur man ska komma till rätta med dettta!? har som försökt med det mesta...

Tips tack =D>
Kram
:heart: Stolt mamma till

Moa 28 Nov - 05 :heart:

Nelly 13 Juli -10 :heart:

SHN fantast
Skulle ALDRIG ha klara oss utan SHN!!!!

Skriv gärna en rad !!!

Kramar
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Re: Min 10 månaders är så skrikig och mammig!

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Hur ser era dagar ut? Mycket utevistelser och social delaktighet bekämpar de flesta frustrationer och klängighetstendenser.

Vi har alltid haft tydliga gränser mellan vad som är vad, om man säger. När man jobbar sida vid sida med sitt, när man sitter och gosar och läser tillsammans i en bok, skrattar tillsammans och skojar, upptäcker saker tillsammans och när hon är del i mammas och pappas viktiga sysslor med pris och beröm.

Lite av det som vi gjort här. :wink:

Viktigt är att inte bekräfta hennes skrik, och på så sätt späda på en inre oro, ängslan eller ilska. Pakta med henne om det går, titta lite mer observant på vad det är som triggar hennes skrik.

Har ni ensamlek på schemat?

:heart:
Anna
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
rockymolo
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 19 apr 2011, 13:16

Re: Min 10 månaders är så skrikig och mammig!

Inlägg av rockymolo »

Håller med anna09.
Ett annat tips jag tykker fungerar jättebra(från BB såklart) är den "tomma tiden".Sätt dig bare ned till henne på golvet och "vänta ut henne". Det låter enkelt, men funkar faktisk!
Förlåt mig, men min erfarenhet är att tjejer är mera "klängiga" och hylar mer...det blir bättre skall du se när hon blir bättre på att gå, klängighet kan gå lite i faser(man kanske slarvat med social delaktighet fks)
(mamma till flera tjejer och killar)
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Min 10 månaders är så skrikig och mammig!

Inlägg av Acnaib »

Hej!
Åh, jag känner igen det där ;) Min Ronja var likadan, och kan vara så nu oxå ibland. Det som hjälper här är social delaktighet - mycket sådan! Då blir hon såå nöjd! Om hon är behövd så gnälls eller klängs det inte alls.

Sen tar jag heller aldrig upp henne om hon skriker eller så. Det signalerar att jag "räddar" henne, det vill jag ju inte. Det är itne alls farligt att sitta på golvet eller var man nu är. Istället går jag ner till hennes nivå, pratar med henne där och drar igång något fasligt viktigt som vi måste göra. Gärna på plats.

"Det går över med tiden" är inget jag vill säga, även om det stämmer. Men det går att arbeta med det nu, idag.. eller ja - kaske imorgonen, älsklingen ska väl sova snart, kan jag tro ;)

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Re: Min 10 månaders är så skrikig och mammig!

Inlägg av Anna09 »

Hej,
"Det går över med tiden" är inget jag vill säga, även om det stämmer. Bianca
Nja... säger jag och hoppas att det är okej att jag flikar in mina tankar. No heart feelings Bianca, men jag tror man skall tänka på vilken älskling som skall hitta ut från sin klängiga period. En trygg och nyfiken, eller en som ofta behöver ställa frågor kring tillvaron i ren osäkerhet och då i form av just skrik, gnäll och annat?

Jag vidhåller och hejar på Bianca med den sociala delaktigheten - den är A och O här också. Vårt rekord ligger på 6 timmar på en dag :shock: , trädgårdsarbete är guld och mycket spännande. Mamma fick vårrensat alla rabatter, samt planterat över 15 växter. Så klart skall ni inte sikta hit nu, men om man har det sociala systematiskt varje dag på lång sikt kan man faktiskt göra riktiga projekt tillsammans och få massor utfört - och ha roligt ihop dessutom. :D 8)

Minns att inga avancerade saker krävs - alls. Få bara in det rutinmässigt. Här har E suttit på köksbänken vid ALLA mål jag lagat sen hon kunde sitta (före det tog jag ner kalaset till golvet där jag la henne på mage), och gör fortfarande, varje dag. Frukost lunch och middag. Hon har alltid haft redskap och fått utforska maten vi lagar, med all säkerhet och så i tanken.

Kör hårt!!!! Du skall se att det påverkar hela tillvaron och hela den lilla personligheten och utvecklingen - harmonin är tydlig.
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"