Jag har en dotter som är 10 månader. Hon har i princip aldrig sovit bra. Somnar ganska så snabbt och lätt men vaknar ofta. Oftast är det bara nappen som ska in men börjar nu bli svår att få att somna om även men den. Jag är trött.
Jag har redan schema för henne som går ok.
Jag har dock en del funderingar:
- vad händer om vi kurar henne, och sen behöver barnvakt på natten. Jag misstänker att den vi oftast kan få hjälp av inte kommer att följa läggningen utan göra som de "brukar". Är allt förstört då?!? Och måste man börja om från början!?
- vi går en gång i veckan på en aktivitet. Denna tycker både jag och dottern är mycket trevlig. Dock ligger den precis i hennes tupplur (så denna dagen förskjuter jag den). Men hur ska man få det att fungera med kuren?! Ska jag behöva tacka nej till ev aktiviteter om hon ska sova?!? Måste säga att jag inte gör så mycket att det vore synd att inte kunna gå denna gången per vecka?!?
Har någon några råd om ovan!?
Funderar på kurning av min 10 månaders dotter
Re: Funderar på kurning av min 10 månaders dotter
Kom på en fråga till...är godnatt-ramsan samma som påminnelseramsan? Vad är isf skillnaden?
Sitter och läser Sova-hela-natten boken men förstår inte riktigt ändå.
Hoppas på svar.
Sitter och läser Sova-hela-natten boken men förstår inte riktigt ändå.
Hoppas på svar.
Re: Funderar på kurning av min 10 månaders dotter
Hej och välkommen till Forumet,
Men jag kan säga att även en motsträvig farmor har lärt sig lägga våra barn och hon tycker att det är det lättaste som finns och skulle inte kunna tänka sig att göra på något annat vis.
Fundera vidare och återkom om du bestämmer dig för att kura eller om du har några fler funderingar.
Kram Susan
Om du bestämmer dig för att kura lilla dottern, vilket jag tycker du ska göra, så ska nappen bort. Att hoppa upp nattetid för att stoppa i den stör ju både din sömn och dotterns som vaknar av att hon tappat den.Linnza skrev: Oftast är det bara nappen som ska in men börjar nu bli svår att få att somna om även men den. Jag är trött.
Du får gärna berätta mer om schemat.Linnza skrev:Jag har redan schema för henne som går ok.
Våra barnvakter följer våra rutiner, det handlar ju inte om hjärnkirurgi så de flesta klarar de galant skulle jag säga. Om det sedan finns en mor-eller farförälder som vill göra på sitt vis så brukar det inte bli några problem, barnet lär sig att hemma gör vi så och mormor, eller någon annan, gör si.Linnza skrev: - vad händer om vi kurar henne, och sen behöver barnvakt på natten. Jag misstänker att den vi oftast kan få hjälp av inte kommer att följa läggningen utan göra som de "brukar". Är allt förstört då?!? Och måste man börja om från början!?
Men jag kan säga att även en motsträvig farmor har lärt sig lägga våra barn och hon tycker att det är det lättaste som finns och skulle inte kunna tänka sig att göra på något annat vis.
Så här skulle jag säga angående er aktivitet; strunta i den under själva kuren och uppföljningsveckan. Kanske är det en aktivitet under en viss tid och inte året runt, då skulle jag gå och använda mig av lite pussel med lurarna den dagen. Så har vi gjort när det gällt babysimmet och det har fungerat bra. Men om det ska fungera så hänger det på att man vet vad man gör och att man gör det med en attityd som säger att så här ska det vara idag och det är helt okLinnza skrev:- vi går en gång i veckan på en aktivitet. Denna tycker både jag och dottern är mycket trevlig. Dock ligger den precis i hennes tupplur (så denna dagen förskjuter jag den). Men hur ska man få det att fungera med kuren?! Ska jag behöva tacka nej till ev aktiviteter om hon ska sova?!? Måste säga att jag inte gör så mycket att det vore synd att inte kunna gå denna gången per vecka?!?
Fundera vidare och återkom om du bestämmer dig för att kura eller om du har några fler funderingar.
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!