Frågor innan kurstart

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Pumpan

Frågor innan kurstart

Inlägg av Pumpan »

Hej,
vi ska börja kura vår nästan sjumånaders nästa vecka hade vi tänkt, men jag undrar om det är ett illa valt tillfälle då. Det kommer nämligen några hantverkare till vårt hus som ska föra en jäkla massa liv under sex veckor. Vi vill ha ordning på sömnstrulet innan sommaren, och efter de här sex veckorna är ju sommaren och semesterplanerna redan ett faktum (jag vet, vi borde ha börjat för länge sen!). Är det dumt att kura när det är högljutt och "annorlunda" här hemma? Han brukar iofs sova ute under dagtid, så jag kan ju gå iväg.

Fråga två: måste man ta bort nappen under dagarna när man kurar och efter? För vår äldsta son, som var/är ganska vild/speedad/busig var det bra att sitta och mysa och varva ned med nappen. Funkar det att ha napp på dag men inte kväll/natt?
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Frågor innan kurstart

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Nej då, det är ingen fara. Ljuden stör inte er lilla älskling - det som stör är LJUS och - hm :roll: - er eventuella osäkerhet. Om och när ni väl börjar kura, måste ni veta exakt vad ni gör och VARFÖR. Innan :!:

Så läs på. Verkligen - läs på. Irra inte bara omkring här på forumet utan skaffa er själva basen, Internationella Sova hela natten, och läs den och ta till er den från början till slut.

Fråga två: "mysa och varva ner med nappen" :?: Hur menar du då :?: :!:

Ta bort eländet. Barnet glömmer nappen på en natt (om ni gör det). Jag förstår faktiskt inte var det påfundet kommer ifrån. Stoppa en PROPP i munnen på en människa :?: Vad kan syftet vara annat än att vederbörande inte ska kunna uttrycka sig, skratta, "prata", begå världen med öppna reaktioner och härliga reflektioner utan HÅLLA TRUTEN :?: :mrgreen:

Ta bort den. Glöm den. Den skulle ändå bara ställa till problem, större och jobbigare ju äldre barnet blir.

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Pumpan

Inlägg av Pumpan »

Tack för snabbt svar! :D
Verkar jag osäker? Jag har boken och läser den nu för andra gången, så jag försöker att blir säker och veta vad jag pysslar med! Det är jag som kommer att ta de första nätterna, och pappan får styra skeppet under dagtid.

Och ok - the napp has to go, det var det jag misstänkte.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Jättebra :thumbsup:

Förlåt att jag tog i :oops: Jag hade sett lite för många tomögda, napp-proppade små barn i bortvända halvsittvagnar med pansarsufletter där all kontakt och kommunikation per definition är omöjlig, när jag skrev. Jag blir så ledsen och trött :cry:

:arrow: SHN bygger ju just på kommunikation, lyssnande, dialog - samspel och samarbete. I BARNETS intresse :!:

Du kommer att fixa det fint. Du har förstått att det gäller att veta exakt vad man gör och VARFÖR =D>

Lycka till, kram och felåt :oops:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"