Välkommen är du

(Om jag inte sagt det förut

)
Och här kommer jag och rör till saker ytterligare...
(Och börjar med att stänga din gamla tråd, eftersom du påbörjat en ny - något vi helst inte ser, eftersom det är lättare för oss att ha överblick genom en och samma tråd kring samma barn och samma ämne, om man säger

)
MariaOliversMamma skrev:Han äter like there's no tomorrow, gapar stort och gluffsar i sig som en bottenlös så där är inga problem

Jag tror dessvärre du ger honom för lite mat

Gnälligheten du beskriver tyder på det. Det är en sak att överleva - han klarar sig säkert utmärkt på det han får - men en annan sak är att erfara det euforiska välbefinnande som man får efter en femrätters på lyxkrogen
Han ska ha så mycket som någonsin går ner och lite till (inom ca trekvart nu). Du anar inte vad det gör för välbefinnandet och det goda humöret

Det ska alltså vara BARNET som sätter stopp, inte du. Och han ska verkligen övertyga dig om att han inte kan få ner en enda smula till, innan du slutar, så truga på

Ger du honom riktig havregrynsgröt varje dag t ex (vilket jag hoppas), med en rejäl smörklick i och fet mjölk i eller till, plus kanske en halv mosad banan i också, ja, då ska han ha en hel vuxenportion. Drygt :!
MariaOliversMamma skrev:Utevistelse ja men aktiv nja, han är inte så nöjd utomhus, ogillar sol och vind ---
Sådant ska man inte bestämma honom för [-X Man får komma ihåg att precis allt är nytt för honom, vilket inte betyder att han "tycker" en massa saker. Han bekantar sig i miljoner hänseenden - bokstavligen - och det är ett stort och ständigt pågående arbete. Lek med sol och vind, du själv

"Presentera" dessa förunderliga nyheter som precis vad de är - förunderliga nyheter, men ingenting som är farligt eller fel. Var nyfiken, glad och på upptäcktsfärd själv, så ska du se vad världen blir vacker - KAN och måste få bli, tycker jag - genom ett litet barns nya ögon.
MariaOliversMamma skrev:inomhus är han ganska aktiv - ligger/snurrar runt eller sitter på golvet men står helst och hoppar i famnen dygnet runt
Vad du inte räknar upp här är ansträngningarna att förflytta sig på mage, som är vad han framför allt ska ägna sig åt, även och inte minst i vaket tillstånd. Möblera upp en trevlig plats på golvet, gärna framför en spegel som når ända ner, på filt eller "lektäcke" med ett antal färgglada prylar precis utom räckhåll för honom. Spela gärna glad musik under arbetet
Att han helst "står och hoppar i famnen dygnet runt" tar jag som ett lite - hm - dåligt skämt

Visst skojade du
Jag skulle varmt vilja rekommendera dig att läsa om, och lära av, kapitlen Fem och sex månader i Barnaboken om Forskaren, Arbetaren och Flörtisen

Det är ett hett tips som - tror och hoppas jag - kan ge dig inspiration till en riktigt rolig och givande samvaro för er båda =D> Alla dessa tre har han i sig, och alla väntar bara på att fröjda dig, honom själv och resten av världen =D> Så stäm möte med dem allihop - varje dag

Du kommer inte att ångra dig.
MariaOliversMamma skrev:Ang sömnpass -vad händer om han sover 1 timme om detta nu inte är "naturligt", kan han bli tröttare av det
Ja.
MariaOliversMamma skrev:Jag är inte alltid snabb nog att väcka efter exakt 45 minuter, vad kan det resultera i
Varför är du inte det

Gör klockan till din bästa vän

Äggklocka kanske? Mobilen?
MariaOliversMamma skrev:Långluren ja... Han sover alla lurar i vagnen, på mage i liggdelen, eftersom det är mest flexibelt så vi inte behöver vara hemma varenda lur. Mörklägger med mörk filt så det blir riktigt mörkt (dessvärre lite varmt där inne också).
Rätt tänkt, dvs fel gjort

Klipp ett svart lakan i två lika stora stycken och lägg det ena över hela vagnen. Det är luftgenomsläppligt och ger utrymme åt luftcirkulation även inne i vagnen. Oslagbart.
MariaOliversMamma skrev:Han vaknar alltid efter 1:15-1:30, enda gången jag lyckats få honom att somna om är när jag stoppat i nappen men det funkar inte alltid.
Nappen ger dig större problem ju äldre han blir, så varför envisas med den? Han behöver den inte alls. Alldeles nyfödda, som är programmerade till att suga på prevcis allt, vare sig det kommer mat eller inte, kan möjligen göra det - men det var längesedan han var nyfödd! Nu använder du nappen som propp, misstänker jag, och det köper han inte längre.
MariaOliversMamma skrev:Inte ens när han vaknar i rullande vagn kan han somna om, han gnäller ändå resten av promenaden tills han får komma upp. Superjobbigt att han först skriker sig till sömns och sen ska behöva skrika i som mest 30 minuter innan han får komma upp
Det är din uppgift att kunna LUGNA BARNET DÄR DET LIGGER, så det får du allt träna på lite bättre - kolla gärna filmklippen under SHN-fliken och öva, gärna med tyngd i vagnen så att du inte övar på barnet (=osäkerhet och frågor till HONOM, medan det är han som har ensamrätt på att ställa frågor här och få betryggande svar, i handling). Sedan är jag absolut övertygad om att mera mat, faktiskt MYCKET mera mat - under själva målen - kommer att göra den totala susen. Hur bisarrt det än kan låta i dina öron - du som tycker han äter så bra - tycks han fortfarande vara kvar i överlevnadsångesten. Han fruktar för livhanken. Inte alltid längre men ofta nog. Den oron vill vi ha bort, det är hög tid
MariaOliversMamma skrev:Dessutom håller han på att växa ur liggdelen - hur gör man då? På mage i sittdelen vet jag inte om det är så bra...
1. Man skaffar en rymligare vagn med rymligare och garanterat plan liggdel. 2. Man lägger fm-luren och långluren inomhus i spjälsängen. 3. Man förlägger promenaderna till barnets vakenpass som ju blir längre och längre och som öppnar världen under kontakt och kommunikation - vagnen ska alltså INTE vara vänd utåt och bort så att man inte kan "prata" med och bekräfta lilla barnets alla intryck och ordlösa frågor (se ovan om solen och vinden). 4. Man tar 20-minutersluren med barnet på rygg i sittdelen och täcker med lakan. Det är inte det bekvämaste och mesyt sömnbefrämjande men 20 min på rygg brukar gå utmärkt även om barnet hänger i lampan (well, bör ej tas bokstavligt

). 5. Man planerar sin dag efter barnets sovtider, vilket ju faktiskt inte är svårare än att planera efter sina egna säg måltider. Att ligga steget före och veta vad mamn gör och varför - det betyder trygghet för barnet (och en boost för ens egen sälvkänsla), dvs säkerhet för livhanken.
MariaOliversMamma skrev:eftersom han är gnällig typ hela dagen (har alltid varit en missnöjd gnällis) ---
Menar du att han föddes missnöjd

Det tror jag ju inte, peståss

Skärpning nu, locka fram skrattet - inte minst hos dig själv - och betänk att negativa förväntningar är precis lika självuppfyllande som positiva. Spika de senare, inte de förra
MariaOliversMamma skrev:han kanske inte är övertrött, han kanske inte har varit vaken tillräckligt länge efter eftermiddagsluren...? Så svårt att veta.
Schemat som du skrivit ner det ger 15,5 tim sömn/dygn. Det är en halvtimme extra. Jag skulle skära ner andra kortluren (kl 16) till 20 min (exakt). Dem kan han ta på mage i liggdelen - 20 min klarar han fint även lite trångt. Då får han ju också ett lite längre vakenpass före natten.
Ändra nu ingenting i övrigt på schemat vad gäller tiderna utan ändra - till det bättre - 1. matintaget, 2. skrattet, glädjen, den ömsesidiga förtjusningen =D>

Små barn ska njutas - och njuta själva
O:)