Ensamlek med utmaning

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
helamig

Ensamlek med utmaning

Inlägg av helamig »

Hej alla fina forummedlemmar :heart:

Nu undrar jag om ni har några bra ensamlekutmaningstips till en 19 månaders pillig och smart tjej som helt har tröttat på sina ensamleksaker. Hon har fått en sparkcykel av sin faster som hon är väldigt intresserad av vilket gör att det blir ännu svårare få till ensamlek. Det ska ju vara kul för henne..

Hon gillar att skruva men det känns ju lite läsligt att ge henne. Hon har börjat hamra på bultbrädan men vi behöver nåt mer. Målargrejer vågar jag inte riktigt lämna henne med :roll:

KRAM
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
helamig

Re: Ensamlek med utmaning

Inlägg av helamig »

Läskigt med skruvmejsel ska det vara.

Vi har fem lådor som vi växlar mellan, tre dagar på varje. Lådorna innehåller allt möjligt. En docka, ett munspel,en flöjt, bok, pussel, gosedjur, en klocka, bultbräda, plockgubbe, plastdjur mm
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Nja, det behöver väl inte vara så läskigt med skruvmejsel :?: Det finns väldigt fina verktygslådor för små barn som inte är livsfarliga :!:

I Barnaboken ("Bekymmer? Sysselsättning" i femte delen) har du tips på ensamleksaker, och dem tycker jag du följer fint - så när som på Hemliga Påsen, som brukar vara en garanterad (mut)succé.

Måhända behöver också din Positiva Attityd putsas upp en smula. Minns att ensamleken ska vara en tillgång för barnet och presenteras som en sådan :wink: :lol:

Barnet ska tas upp med klang och jubel efter fullbordat värv, inte "räddas" vid gnöl som om det vore synd om henne.

Det är det inte!

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
helamig

Inlägg av helamig »

Tack Anna :D

Jo precis tanken är ju att det ska vara kul för henne. Brukar ju funka så bra så jag blir osäker när hon sitter därinne och ropar. När det blir mer rop än tystnad och lek om man säger då blir det ju inte roligt. Har några gånger packat ihop grejerna (lagt tillbaka i lådan) när jag kommer :roll:

Hemliga påsen har jag tänkt på, får leta efter lite nya roliga grejer. Hon har klossar som jag tänkte hon kunde bygga lite med..

Verktygslåda ska inhandlas
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
MamMalin

Inlägg av MamMalin »

Skulle precis starta en tråd med samma ämne...hänger på och kapar lite här istället :D (Helamig - hoppas det är ok :heart: )

Någon som har fler förslag på saker när man är dryga 1½ år? Munspel är en succé, även burkar med skruvlock...Lillkillen älskar sin ensamlek men vi vill ligga steget före med variationen...

:heart:
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM :heart:
helamig

Inlägg av helamig »

MamMalin, Helt ok, bara kul med mer tips och idéer :D :heart:

Har du pussel?
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Ewa

Inlägg av Ewa »

Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
MamMalin

Inlägg av MamMalin »

Här blev det bland annat en ritbräda. Den är mycket omtyckt! En sån där "magnetisk" där man ritar med en magnetpenna och suddar med en spak på sidan. Biltema har prisvärda ritbrädor såg vi efter vår inhandling...
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM :heart:
oakarin

Inlägg av oakarin »

Hej!

På IKEA (och säkert på andra ställen) finns en leksak som sysselsatt dottern många långa stunder! Hon kan än idag (tre år) plocka fram den och tillbringa en bra stund med den. Det är en färgglad mojäng :lol: med tre stålrör fastsatta i två träbitar. På rören sitter träbollar i olika färger. Tanken är att man ska kunna flytta på kulorna fram och tillbaka på rören. Två rör korsar även varandra så man kan turas om att ta kulor från olika ställen. Liten klurigt alltså. Den heter "Mula" och finns på IKEAs hemsida. 99 kronor, väl investerade pengar! Jag tror att den är rekommenderad från 3 år, men det finns inga små delar på den som kan lossna så vi lät M ha den. Skruva ihop den enligt anvisningarna så funkar det bra!

Lycka till!
Karin
Maya född med planerat kejsarsnitt 25/6 2008. Beräknad till 4/7 men låg i säte så det blev snitt.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"