TRYGG 13 MÅN VÄGRAR DAG LUREN HELT PLÖTSLIGT, VAD GÖRA?????

Skriv svar
bobzzan

TRYGG 13 MÅN VÄGRAR DAG LUREN HELT PLÖTSLIGT, VAD GÖRA?????

Inlägg av bobzzan »

Hjälp
Igår vägrade M vila sina dagslurar, detta är första gången någonsin :? .
Han är otroligt trygg och har alltid tyckt om att sova i sin säng, han vill gärna sova. I vanliga fall ställer han sig i sängen och tittar när jag går ut ur rummet samtidigt som jag ramsar, sen lägger han sig och gnölar lite och snart sover han. Han vilar fortfarande två gånger på dan då han alltid sovit mer än i vanliga fall, sover ungefär 14,5 - 15 h/dygn :D .
Andra gånger (ett fåtal) när han haft svårt att komma till ro har jag kunnat ta upp honom gå ett varv i huset och lagt igen utan några problem alls.
Igår bara han grinade och grinade, självklart så var det en jättejobbig dag för han, tillslut somande han i vagnen och allt var likadant idag igen.
I feb så blev han mer och mer ointresserad av mat och äter dåligt numer på dagarna, mata kan jag inte längre utan han får endast i sig nåt om han får plocka själv, välling blir det en hel del. Har tillomed låtit han leka och följt efter han med skeden fast bara ca 5 ggr då jag vet att det är fel, mat äts vid bordet. Har även provat att inte ge han nåt emellan måltiderna så han skall vara "lite hungrig" till nästa måltid men icke funkat.
Jag har alltid varit stenhård med rutiner sen 4,5 mån då vi kurade honom.
Jag vill försöka ta tag i detta så snart jag kan så att det inte blir värre.
Kan det vara så att han har kommit på att han har en vilja själv nu???
Har tänkt på nytt schema ett tag men han har sovit så mycket så det har inte gått ännu, skall jag göra ett nytt nu??
Dessa två kvällar har jag lagt han med välling flaskan i sängen, mest för rädsla för att han bara gråter som på dagen annars.
Detta är jättejobbigt för han då han blir så trött och gnällig hela dagen.
Tacksam för svar Mvh Lena
KarinF

Re: TRYGG 13 MÅN VÄGRAR DAG LUREN HELT PLÖTSLIGT, VAD GÖRA??

Inlägg av KarinF »

Har inga råd, men identiskt samma problem! Min tjej är 12 månader och har gått från att glatt somna i vagnen på fm och i sängen på em och sova totalt 14-14,5 h/dygn till att vägra först em-luren och idag även fm-luren. Hon började strula för en vecka sen, men återgick till rutinerna och sov ännu mer än vanligt (2,5 h på em mot schemats 1,5). Men nu vägrar hon alltså. Och så blir hon så trött och arg och ledsen, har ingen stubin alls utan bryter ihop och skriker. Igår somnade hon i vagnen på em och idag i bilen, och då lät jag henne sova 45 min (det var långt efter den vanliga läggtiden men hon har ändå somnat bra på kvällen). Jag har gjort precis som vanligt när jag lagt henne, men istället för att prata glatt för sig själv och sen somna så gråter hon mer och mer hysteriskt och står upp i sängen. Jag spelar musik, sjunger med, stökar i köket, allt precis som vanligt, men det funkar inte.

Det låter i mina öron som vi har samma problem och jag ser med spänning fram emot att se vad du får för svar. Kan det vara våren som påverkar? Eller försöker de säga att det är dags för bara en lur, och färre timmar?
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej, jag drar er över en och samma kam eftersom ni är i samma situation. :)

Nu har era småttingar blivit stora ungar och om de sover 12 tim natt så räcker det med en lur dagtid på 1,5 tim eller 2 tim om de är tröttisar.

Så om ni inte har ändrat till en lur så är det läge att göra det nu.

Men allra viktigaste är att ni besvarar barnens frågor på ett adekvat sätt och inte velar runt och förvirrar de små.

Håll er till rutinerna, håll tiderna både vad det gäller mat och sömn. Använd er av ramsan om det krånglas vid läggningen, kom ihåg skrattet till gonatten och ha själva en positiv attityd, det är skönt att sova.

Börjar ni ge lite extra kompensationslurar, välling i sängen på kvällen och liknande så har ni snart förstört era barns goda sömn. Och det bara för att de ifrågasätter rutinerna och om de ska sova. Det är det inte värt, inte för någon av de inblandade parterna. Barnen behöver sin sömn och så gör även ni föräldrar.

Så ta ledningen, sluta vela, dra ner på sömnen något och kör på framåt, vänligt men bestämt och med mycket kärlek.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
bobzzan

Inlägg av bobzzan »

Hej Susan tack för svar
Igår gick det bättre med daglurarna :) , la in mer attityd i rösten och då var det endast en liten protest som varade i en halv minut kanske.
Håller på att snickra ihop ett nytt schema, vad tror du om detta?
Har inte riktigt fått ihop eftermiddagen bra känns det som, klarar han sig på ett mellanmål mellan lunch och kvällsmålet?
Har du några bra tips angående intresset för maten, vet att vid 1 års ålders så kan det bli så här. Han tröttnar lätt på plockmaten han får och kastar det på golvet istället :( .

19-07 natt
07:30 frukost
promenad, lek ute mm
11:30 lunch
12:30-14:30 middags lur
15:00 mellanmål
promenad, lek ute mm
18:00 kvällsmål nattslurk mm
19:00 natten

Mvh Lena
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej igen,
bobzzan skrev:
Igår gick det bättre med daglurarna :) , la in mer attityd i rösten och då var det endast en liten protest som varade i en halv minut kanske.

Härlig läsning, så här funkar det nämligen med små barn och ibland även med oss vuxna. :wink: Är det någon som har tillräckligt bra attityd och som säger att vi ska göra något, tex sova, så gör vi det utan problem. Men börjar denna någon vela och ställa frågor om vi vill sova eller inte så gör vi uppror. Raka och tydliga svar gör susen på sömnsnurror. Så enkelt men samtidigt så svårt.
bobzzan skrev: Har du några bra tips angående intresset för maten, vet att vid 1 års ålders så kan det bli så här. Han tröttnar lätt på plockmaten han får och kastar det på golvet istället :( .

Våra barn har fortsatt äta bra fastän de uppnått ett års faålder. Men även i detta fall hade jag fortsatt som du nu gör, ge plockmat, se till att lilla barnet får ha flera skedar att jobba med och så stoppar du in mat när det passar. Jobba på bara och så mycket utevistelse nu när våren äntligen är här på allvar. Friskt luft är jättebra både för aptiten och sömnen.
bobzzan skrev:
19-07 natt
07:30 frukost
promenad, lek ute mm
11:30 lunch
12:30-14:30 middags lur
15:00 mellanmål
promenad, lek ute mm
18:00 kvällsmål nattslurk mm
19:00 natten

Schemat ser helt bra ut tycker jag. Om du skickar tanken på ett mellanmål 15 och istället serverar en rejäl portion gröt så kommer det funka fint med en mätt och nöjd lite unge.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
bobzzan

Inlägg av bobzzan »

Hej hej
här kommer en uppdatering :) ,har idag långfredag börjat med nya schemat med endast en lur mellan 12:30 - 14:30.
Det har gått rätt så bra men han har varit väldigt trött och gnälling.
Vid kl 18:00 när vid äter kvällsmålet så var han riktigt trött och ledsen och självklart hungrig också.
När vi skulle väcka han kl 14:30 så tog det en bra stund innan han vakna till, han sov verkligen som en stock. Var lite orolig först att han skulle vakna efter ca 1 tim och inte kunna somna om men det var verkligen inga problem.
Min kille älskar verkligen att sova både på dagen och natten :D .
Jag antar att det tar ett par dagar för lilla pojk kroppen att vänja sig vid nya tiderna. Vi har ju så fint väder 8) så det är perfekt för lek och underhållning ute dom första dagarna på det nya schemat, en promenad i vagnen går tyvärr inte för då slocknar han som en sten.
kramar Lena
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Lena!

Din kille reagerar som de flesta vid övergång till en lur :D Du har dock fattat galoppen - sätt honom inte i vagn när ni är ute för då slocknar han... Bättre då att använda marginalkvartar istället för extra lurar. Och blir det för tröttsamt går det alltid att slänga in en femminutare!

Men nu efter helgen har han kanske anammat det nya schemat med tacksamhet? :D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"