Tips, hur gör ni?
-
KalleAnkan
Tips, hur gör ni?
Hej,
Nu har vi kurat i ca två månader och M har nu blivit 7,5 månad. Jag tycker att det fungerar, över lag, jättebra med allt och han sover 11-12 tim/natt, äter som en häst, kryper och i dagarna har han börjat ställa sig upp med stöd.
Det jag nu funderar på är att jag har hållit mig hemma väldigt mycket under kuren och nu känner jag att jag måste träffa lite vänner och aktivera mig lite. Men jag vet inte hur jag ska göra med hans dagslurar. Morgonluren på 45 min kan han sova i vagnen men lunchluren som är 12.30-14 tror jag inte att han kommer att sova hela luren ifall han ligger i vagnen. (Han brukar sova hela i sin säng)
Ibland vill jag äta lunch med någon vän i stan t ex och då är det ju under hans lur.
Det är ju inte alltid man kan planera exakt och det kan ju hända att man står på bussen då det är dags för en lur....
Sen om man är och hälsar på hon någon vän och inte hinner hem innan hans sovtid, hur gör vi då? Han kan ju somna där vi är (det är ju inte alltid att man kan mörklägga helt) men sen måste vi ju väcka honom både när han ska in i bilen och sen ut ur bilen och sen somna om i sin säng hemma. Förra gången vi gjorde det gick det inte så bra....
Har ni några bra tips?? Hur kan lösa detta för jag känner mig låst till hemmet just nu...
Mvh KalleAnkan
Nu har vi kurat i ca två månader och M har nu blivit 7,5 månad. Jag tycker att det fungerar, över lag, jättebra med allt och han sover 11-12 tim/natt, äter som en häst, kryper och i dagarna har han börjat ställa sig upp med stöd.
Det jag nu funderar på är att jag har hållit mig hemma väldigt mycket under kuren och nu känner jag att jag måste träffa lite vänner och aktivera mig lite. Men jag vet inte hur jag ska göra med hans dagslurar. Morgonluren på 45 min kan han sova i vagnen men lunchluren som är 12.30-14 tror jag inte att han kommer att sova hela luren ifall han ligger i vagnen. (Han brukar sova hela i sin säng)
Ibland vill jag äta lunch med någon vän i stan t ex och då är det ju under hans lur.
Det är ju inte alltid man kan planera exakt och det kan ju hända att man står på bussen då det är dags för en lur....
Sen om man är och hälsar på hon någon vän och inte hinner hem innan hans sovtid, hur gör vi då? Han kan ju somna där vi är (det är ju inte alltid att man kan mörklägga helt) men sen måste vi ju väcka honom både när han ska in i bilen och sen ut ur bilen och sen somna om i sin säng hemma. Förra gången vi gjorde det gick det inte så bra....
Har ni några bra tips?? Hur kan lösa detta för jag känner mig låst till hemmet just nu...
Mvh KalleAnkan
M född 2010, kurades vid sex månader
F född maj 2012, SM från start
Re: Tips, hur gör ni?
Här handlar det mycket om vilken attityd du har till att lilla barnet sover "på stan" eller hos bekanta.
Vi har som devis att är det sovtid så sover man där man för tillfället befinner sig. Ibland går det inte att mörklägga men det brukar funka ändå. Och är det så att någon lur blir kortare än vad som är tänkt så är det ingen panik alls, lägg på en marginalkvart på nästa lur eller lägg en halvtimme tidigare på kvällen.
Nu bor jag ju i skogen i Skåne men när då och då besöker vi huvudstaden där vi ömma föräldrar stammar ifrån. Har vi befunnit oss på tunnelbanan med någon småtting och det är sovtid så har vi bara vänt barnet på rygg och vagnat ett eller två drag. Jag, som knappt har någon skam i kroppen, ramsar vid behov vilket brukar roa omgivningen.
Sen är man ju sällan ute på galej vareviga dag så de flesta lurarna kan ju tas hemma där barnet är van att sova.
Kram Susan
Vi har som devis att är det sovtid så sover man där man för tillfället befinner sig. Ibland går det inte att mörklägga men det brukar funka ändå. Och är det så att någon lur blir kortare än vad som är tänkt så är det ingen panik alls, lägg på en marginalkvart på nästa lur eller lägg en halvtimme tidigare på kvällen.
Nu bor jag ju i skogen i Skåne men när då och då besöker vi huvudstaden där vi ömma föräldrar stammar ifrån. Har vi befunnit oss på tunnelbanan med någon småtting och det är sovtid så har vi bara vänt barnet på rygg och vagnat ett eller två drag. Jag, som knappt har någon skam i kroppen, ramsar vid behov vilket brukar roa omgivningen.
Sen är man ju sällan ute på galej vareviga dag så de flesta lurarna kan ju tas hemma där barnet är van att sova.
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Dipl. SHN-kurare!
-
KalleAnkan
Tack för ditt svar.
Det är väl bara att bege sig ut och ta attityden med sig helt enkelt.
Hur gör ni rent praktiskt när ni är borta på kvällen, tar ni med resesäng och hela konkarongen då?
T ex. om han ska sova kl 19 och man åker hem vid kl 21...? Det stör ju en hel del i nattsömnen...
Jag ska åka bil till Gbg snart och det tar ca fem-sex timmar, hur gör jag då? M somnar gärna i bilen. Får det bli lite knas med sömnen den dagen och sen köra som vanligt..hur mycket stör det honom?
//KalleAnkan
Det är väl bara att bege sig ut och ta attityden med sig helt enkelt.
Hur gör ni rent praktiskt när ni är borta på kvällen, tar ni med resesäng och hela konkarongen då?
T ex. om han ska sova kl 19 och man åker hem vid kl 21...? Det stör ju en hel del i nattsömnen...
Jag ska åka bil till Gbg snart och det tar ca fem-sex timmar, hur gör jag då? M somnar gärna i bilen. Får det bli lite knas med sömnen den dagen och sen köra som vanligt..hur mycket stör det honom?
//KalleAnkan
Lite beroende på barnets ålder, våra är 5, 3, 2 och 4 mån, så till den minsta tar vi med vagnen att sova i. Tvååringen tar med sin resesäng och de två "stora" får vara uppe så länge de vill.
Samma sak här, ta med attityden så fixar det sig. Dessutom är man ju inte iväg varenda kväll så ifall nattsömnen blir lite störd någon gång så är det inte hela världen.
När vi åker långt föredrar vi att köra på kvällen, så blir det kvällsslurk i bilen och sen får alla somna i sina bilstolar. Måste man ge sig iväg på dagen så följer man rutinerna med mat så gott det går och så får det sovas när det sovs. En gång är ju ingen gång heter det ju.
Kram Susan
Samma sak här, ta med attityden så fixar det sig. Dessutom är man ju inte iväg varenda kväll så ifall nattsömnen blir lite störd någon gång så är det inte hela världen.
När vi åker långt föredrar vi att köra på kvällen, så blir det kvällsslurk i bilen och sen får alla somna i sina bilstolar. Måste man ge sig iväg på dagen så följer man rutinerna med mat så gott det går och så får det sovas när det sovs. En gång är ju ingen gång heter det ju.
Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Dipl. SHN-kurare!
-
KalleAnkan
Tack!
Då får jag packa ner attityden!
Vad skönt, jag vill ju inte äventyra den goda sömnen. En gång är ingen gång som sagt.
//KalleAnkan
Då får jag packa ner attityden!
Vad skönt, jag vill ju inte äventyra den goda sömnen. En gång är ingen gång som sagt.
//KalleAnkan
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Tack, SusanD
Men här tror jag du möjligen skrev fel - rygg när det skulle stå mage? Rätta mig om jag har fel
Det är det som är så skönt med magläget - att det associerar till sömn, direkt (förutsatt att det är sovtid). Har man bara en vagn som tillåter plant läge, vilket alla vagnar borde göra men inte görSusanD skrev:Har vi befunnit oss på tunnelbanan med någon småtting och det är sovtid så har vi bara vänt barnet på rygg och vagnat ett eller två drag.
Enklaste och bästa (tycker jag) mörkläggning över vagnen - HELA vagnen, för luftcirkulationens skull - är ett ituklippt, alltså halvt, svart lakan. Passar perfekt. Hopvikt tar det ingen plats. Kan alltså användas inomhus (borta) också.
En gång är ingen gång, det är så sant
Så gör klockan till din bästa vän - resten, allt utom tiden, är, kan och ska få vara precis hur flexibelt som helst =D>
O:)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Även solen har fläckar
självklart menar jag att vända ungen på mage och ingenting annat. Och vänder inte jag dem så vänder de sig själva.
Kram Susan
Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Dipl. SHN-kurare!
hejsan!!
Jag rekommenderar varmt att ha det långa passet i vagn som rutin snarare än undantag. Just för att vara lite mer mobil.. det underlättar verkligen att kunna rulla iväg vagnen (såklart när barnet har slumrat in ordentligt).
Jag är på semester just nu och vi hade lite problem de första 2 dagarna med ny vagn, hetta och mycket ovana ljud kring lillen. Men som sagt var det tog 2-3 dar sen satt även den långa luren med den nya situationen.
Vi har börjat med att alltid ha med en mörk sjal som är tillräckligt stor för att kunna knyta runt mer eller mindre hela vagnen. På det sättet kan vi skärma av vagnen både från ljus, intryck och blåst. Funkar över förväntan.
Lycka till!!
Jag rekommenderar varmt att ha det långa passet i vagn som rutin snarare än undantag. Just för att vara lite mer mobil.. det underlättar verkligen att kunna rulla iväg vagnen (såklart när barnet har slumrat in ordentligt).
Jag är på semester just nu och vi hade lite problem de första 2 dagarna med ny vagn, hetta och mycket ovana ljud kring lillen. Men som sagt var det tog 2-3 dar sen satt även den långa luren med den nya situationen.
Vi har börjat med att alltid ha med en mörk sjal som är tillräckligt stor för att kunna knyta runt mer eller mindre hela vagnen. På det sättet kan vi skärma av vagnen både från ljus, intryck och blåst. Funkar över förväntan.
Lycka till!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
-
KalleAnkan
Tack för tipsen!
Nu är vi bortresta och det funkar bra
Det känns skönt.
Men en sak... Vi har kurat i snart två månader men fortfarande så somnar han inte på "två minuter" Det tar alltid mellan 15-30 minuter innan han har "bökat" färdigt. Han blir inte upprörd utan mer kryper runt i sängen och bökar med filten och han somnar ofta på "språng" huvudet mot änden på sängen och mitt i ett krypsteg.
Då jag ger honom beskedet skjuter han upp rumpan direkt och vill krypa iväg. Han ligger aldrig kvar när han har fått beskedet.. Likaså är det när han ligger i vagnen, bökar och har sig...
Ska jag låta han hålla på och böka så länge han inte blir upprörd eller bör jag göra det tydligare för honom att han ska sova?
Sen vaknar han nästan alltid för tidigt på morgonen. I morse var det 5.40 och hans morgon börjar 7.00. Han blir inte upprörd då heller utan han bökar runt och pratar och somnar om liten stund och sen börjar han om. Jag har ramsat och satt på musik men han bökar vidare... Nu när vi inte är hemma så är det inte lätt att göra husljud mer än att sätta på musik. Han har det helt mörkt.
Men hemma så är det klart att jag kan göra husljud men man är ju inte så pigg på morgonen för att göra husljud...
Han är nu 8 mån, är det dags att införa väckarklocka?
//En friare KalleAnka
Nu är vi bortresta och det funkar bra
Men en sak... Vi har kurat i snart två månader men fortfarande så somnar han inte på "två minuter" Det tar alltid mellan 15-30 minuter innan han har "bökat" färdigt. Han blir inte upprörd utan mer kryper runt i sängen och bökar med filten och han somnar ofta på "språng" huvudet mot änden på sängen och mitt i ett krypsteg.
Då jag ger honom beskedet skjuter han upp rumpan direkt och vill krypa iväg. Han ligger aldrig kvar när han har fått beskedet.. Likaså är det när han ligger i vagnen, bökar och har sig...
Ska jag låta han hålla på och böka så länge han inte blir upprörd eller bör jag göra det tydligare för honom att han ska sova?
Sen vaknar han nästan alltid för tidigt på morgonen. I morse var det 5.40 och hans morgon börjar 7.00. Han blir inte upprörd då heller utan han bökar runt och pratar och somnar om liten stund och sen börjar han om. Jag har ramsat och satt på musik men han bökar vidare... Nu när vi inte är hemma så är det inte lätt att göra husljud mer än att sätta på musik. Han har det helt mörkt.
Men hemma så är det klart att jag kan göra husljud men man är ju inte så pigg på morgonen för att göra husljud...
Han är nu 8 mån, är det dags att införa väckarklocka?
//En friare KalleAnka
Hej,
bra jobbat med kur och resa! =D>
Ni kan helt klart införa väckarklocka. Bestäm en strategi för hur ni skall hantera eventuell vakentid före klockan ringer.
Vi körde pangramsa och sedan tyst enligt en tre-fyra-dagars strategi. Andra kör pangramsa sedan musik/husljud. Välj det som känns bäst för er.
Som ett komplement rekommenderar jag att ni läser om 8 månaders ångesten. Har ni Barnaboken?
Gällande böket på kvällstid och "2 minuters läggningar". Att böka runt är upp till var och en. Det gör vi ju lite till mans, visst?! Ingen fara med det. Dra åt dig öronen, lita på att han gillar sin säng och gå till ditt - lugn i själen. Det AW menar, tror jag, med 2 minutersläggningar är just att själva läggningen tar 2 minuter - sen är det upp till barnet självt att somna på egen hand. Utan mammas fysiska närvaro. DET är en njutning att kunna lägga med den vissheten, medan andra föräldrar sitter i timmatal - i åratal - vid sina barns sängar och läser och läser, försäkrar och försäkrar att det är mysigt att sova i sängen...
Kör på! Vi kom till rätta med våra morgnar när iv införde klockan. Sedan dess har vi haft EN missnöjd morgon som jag behövt ingripa vid och vi införde klockan när E var sju månader. Samma klocka har vi idag.
:thumbsup:
bra jobbat med kur och resa! =D>
Ni kan helt klart införa väckarklocka. Bestäm en strategi för hur ni skall hantera eventuell vakentid före klockan ringer.
Som ett komplement rekommenderar jag att ni läser om 8 månaders ångesten. Har ni Barnaboken?
Gällande böket på kvällstid och "2 minuters läggningar". Att böka runt är upp till var och en. Det gör vi ju lite till mans, visst?! Ingen fara med det. Dra åt dig öronen, lita på att han gillar sin säng och gå till ditt - lugn i själen. Det AW menar, tror jag, med 2 minutersläggningar är just att själva läggningen tar 2 minuter - sen är det upp till barnet självt att somna på egen hand. Utan mammas fysiska närvaro. DET är en njutning att kunna lägga med den vissheten, medan andra föräldrar sitter i timmatal - i åratal - vid sina barns sängar och läser och läser, försäkrar och försäkrar att det är mysigt att sova i sängen...
Kör på! Vi kom till rätta med våra morgnar när iv införde klockan. Sedan dess har vi haft EN missnöjd morgon som jag behövt ingripa vid och vi införde klockan när E var sju månader. Samma klocka har vi idag.
//Anna
Mamma till Ester -
född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Mamma till Ester -
-
annawahlgren
Vill bara "komplettera" - påminna
Så ge honom dem
Och GÅ. Det han sysslar med sedan, efter det du tillrättalagt och ramsat dig iväg, i full respekt för hans eventuella ommöbleringar av sig och annan (förnöjsam) personlig verksamhet, sorterar under avdelningern privatliv :-({|=
-
KalleAnkan
Tack snälla ni! Då vet jag att jag gör rätt
Han blir jättearg om jag lägger honom ner igen. Hur löser jag det på bästa sätt utan "skrik och bråk"?
Känns inte så lockande att ha honom skrikandes bland folk..
Han vaknar oftast när vagnen stannar. Han har länge legat på mage eller på sidan och sovit i vagnen och det har fungerat jättebra. Men nu när han har blivit mer rörlig så sätter han sig gärna upp/reser sig då han inte alltid håller med om att det är sovdax alla gånger. Det är ju svårt att ha sele på honom när han ska ligga på mage.Nat skrev:Jag rekommenderar varmt att ha det långa passet i vagn som rutin snarare än undantag. Just för att vara lite mer mobil.. det underlättar verkligen att kunna rulla iväg vagnen (såklart när barnet har slumrat in ordentligt).
Han blir jättearg om jag lägger honom ner igen. Hur löser jag det på bästa sätt utan "skrik och bråk"?
Känns inte så lockande att ha honom skrikandes bland folk..
-
annawahlgren
KalleAnkan skrev:Han vaknar oftast när vagnen stannar. --- nu när han har blivit mer rörlig så sätter han sig gärna upp/reser sig då han inte alltid håller med om att det är sovdax alla gånger. --- Han blir jättearg om jag lägger honom ner igen. --- Känns inte så lockande att ha honom skrikandes bland folk.
Se över sovtiderna och håll dem strikt
Ta dig en funderare. Det kan hända att du kommer fram till att en liten nystart, där DU verkligen stramar upp saker och ting för att göra livet enklare för honom, kan vara på sin plats. Att han "ligger på mage eller på sidan" exempelvis, låter lite vingligt - som att du förbiser den enorma vikten av att DU tar ledningen och visar, varje gång, hela tiden, att du vet precis vad du gör och VARFÖR. Vart tog alltså det distinkta tillrättaläggandet vägen
Och se över schemat. Betänk att när man (barnet) är - "ska" vara - vaken, då är det verkligen VAKEN som gäller, tydligt, roligt, positivt och intressant :thumbsup:
När barnet "ska" sova - få de goda förutsättningarna - då är det SOVA som gäller, eller åtminstone ligga still. Det är det tillrättaläggandet signalerar till lilla barnahjärnan. (Men det, liksom allt annat i kuren, måste göras noga, distinkt, målmedvetet, TYDLIGT
När man (barnet) ska sova är det verkligen SOVA / ligga still som gäller - lika tydligt alltså, men inte särskilt roligt (man ser ingenting, eftersom vagnen är mörklagd - obs, över HELA vagnen för luftcirkulationens skull med förslagsvis ett ituklippt svart lakan), och i motsats till vakenpasset som gick, passivt och ointressant, men så SKÖÖNT
Sätt tiderna genomtänkt och minutiöst hemma, tycker jag, först. En sådan liten minikur tar inte många dagar, om du är NOGA. Då behöver du inte bry dig om vad folk tycker och tänker. När du hjälpt honom vederbörligen till att bli sin egen lilla Skalman, sover han som en klocka var som helst.
-
KalleAnkan
Tack för ditt svar,
. När han ska sova i vagnen ska jag lägga till rätta och vagna några tag som markering och sen ramsa mig bort? Jag trodde att jag inte ska vagna nu när han kan somna själv.
Jag har lagt honom i vagnen och låtit honom somna själv utan vagntag som markering... När han har rest sig upp har jag lagt honom ner igen och sen använt solfjädern men han skriker och blir väldigt arg. Men han somnar till slut....
07.00 God morgon och grötfrukost
9.15-10.00 sova 45 min
10.30 Mat
12.30-14.00 sova 1,5 tim
14.15 Gröt
16.15 Sova 20 min
17.30 Middag
18.45 Nattslurk
19.00 God natt
Hur ser det ut? Han är dryga 8 mån. Ligger måltiderna bra efter lurarna? Jag kan tycka att han är väldigt hungrig då det är mat, nästan alltid gråt/gnäll innan... Han äter som en häst varje måltid.
//KalleAnkan
Jag låter honom alltid somna i stillastående vagn och låter honom sova några minuter innan jag rullar den. Men om jag då går en stund och stannar sen, då, vaknar han ofta.
Det låter inte som om tiderna sitter alls Förutom att du vant honom vid att vagnen ska vara i rörelse, annars vaknar man (barnet) och tror att något är fel - eller rentav farligt - när vagnen står still (eller så vill man bara ha fortsatt thailändsk massage, om man säger ).
Jag har verkligen varit noga med tiderna, inom marginalkvarten. Men kanske inte tillräckligt punktlig.....Se över sovtiderna och håll dem strikt Något säger mig att du möjligen slarvar lite (brukar kallas flexibelt ) med klockan, och då kan ju inte gärna HAN veta vad som gäller. Ifrågasätter du och vinglar, ifrågasätter han och vinglar, och osäkerheten blir ömsesidig = barnets skrik och protester. Som ska tolkas som frågor. Som behöver sina i ordets sanna bemärkelse betryggande svar
Nu har jag läst i verktygslådan om tillrättaläggandet och vagningen. Jag blir lite förvirradTa dig en funderare. Det kan hända att du kommer fram till att en liten nystart, där DU verkligen stramar upp saker och ting för att göra livet enklare för honom, kan vara på sin plats. Att han "ligger på mage eller på sidan" exempelvis, låter lite vingligt - som att du förbiser den enorma vikten av att DU tar ledningen och visar, varje gång, hela tiden, att du vet precis vad du gör och VARFÖR. Vart tog alltså det distinkta tillrättaläggandet vägen Läs på i Verktygslådan, tycker jag, om både det och vagningen.
Jag har lagt honom i vagnen och låtit honom somna själv utan vagntag som markering... När han har rest sig upp har jag lagt honom ner igen och sen använt solfjädern men han skriker och blir väldigt arg. Men han somnar till slut....
Schemat ser ut så här:Och se över schemat. Betänk att när man (barnet) är - "ska" vara - vaken, då är det verkligen VAKEN som gäller, tydligt, roligt, positivt och intressant
07.00 God morgon och grötfrukost
9.15-10.00 sova 45 min
10.30 Mat
12.30-14.00 sova 1,5 tim
14.15 Gröt
16.15 Sova 20 min
17.30 Middag
18.45 Nattslurk
19.00 God natt
Hur ser det ut? Han är dryga 8 mån. Ligger måltiderna bra efter lurarna? Jag kan tycka att han är väldigt hungrig då det är mat, nästan alltid gråt/gnäll innan... Han äter som en häst varje måltid.
Jag ska bättra mig med tillrättaläggandet så han förstår vad som gäller.När barnet "ska" sova - få de goda förutsättningarna - då är det SOVA som gäller, eller åtminstone ligga still. Det är det tillrättaläggandet signalerar till lilla barnahjärnan. (Men det, liksom allt annat i kuren, måste göras noga, distinkt, målmedvetet, TYDLIGT )
Minikur ska det bli!När man (barnet) ska sova är det verkligen SOVA / ligga still som gäller - lika tydligt alltså, men inte särskilt roligt (man ser ingenting, eftersom vagnen är mörklagd - obs, över HELA vagnen för luftcirkulationens skull med förslagsvis ett ituklippt svart lakan), och i motsats till vakenpasset som gick, passivt och ointressant, men så SKÖÖNT
Sätt tiderna genomtänkt och minutiöst hemma, tycker jag, först. En sådan liten minikur tar inte många dagar, om du är NOGA. Då behöver du inte bry dig om vad folk tycker och tänker. När du hjälpt honom vederbörligen till att bli sin egen lilla Skalman, sover han som en klocka var som helst.
//KalleAnkan
-
annawahlgren