Alexia 10 månader fick panik första kurnatten....hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Daniella

Alexia 10 månader fick panik första kurnatten....hjälp!

Inlägg av Daniella »

Hej!

Vår dotter Alexia som nu är 10 månader har sedan hon var ca 4månader varit väldigt svår med läggning & nattsömn!
Periodvis har det varit riktigt jobbigt med mycket gråt, långa vakna nätter & tidiga uppvak. Runt 5-7 månader var det struligt att få henne sova både dag & nattid.
Från 8 månader & fram tills för ca 2 veckor sedan var det jobbiga inte själva läggningen, utan många uppvak under natten, & oftast runt 04 även svårt att somna om, & morgonpigg är hon med då dagarna oftast startar runt 06...
Men de sista 2 veckorna tar det även lång tid att få henne att somna (ibland 2h)!
Vi håller fasta tider både på hennes mat & dagslur samt läggtid sedan hon var ca 8 månader. (Dock inte så nitiskt som det skrivs om här..)
Hon äter inte på natten & vi tar inte heller upp henne ur sängen på natten utan tröstar i sängen. Hon sover i eget rum sedan hon var 5 månader & väljer själv att ligga på mage oftast, ibland sidan. Vi har andningslarm. Vi har provat med allt känns det som men hon kan inte somna själv utan vi måste vara i rummet tills hon somnat.
Har läst din bok SHN, & startade med ett kurförsök i fredags (8/4), det gick åt skogen!
Vi körde skrattet till gonattet, lade ner Alexia i sängen, då gråter hon inte. Lägger henne till rätta & solfjädrar, trycker till & ramsar ut å då börjar hysterin! Hon ställer sig upp & gallskriker i fullkomlig panik & det stegrar hela tiden, försöker ramsa utanför en gång men går in lägger tillrätta men samma sak hela tiden under ca 45min. Till slut pallar jag inte att höra hennes ångest & panik ledsenhet så jag avbryter!
Hur ska man göra när hon inte lyssnar å tar tlll sig ramsan? Hon bryter ju ihop & jag hör att hon får panik! När hon slutar gråta så ligger hon & kippar efter andan....

Snälla hjälp oss!!
Alexia 100519
frk Carlsson

Re: Alexia 10 månader fick panik första kurnatten....hjälp!

Inlägg av frk Carlsson »

Hej och välkommen!

Vet du - jag föreslår att du läser om SHN -boken ett par varv. Då kommer du inse att det är långt ifrån meningen att barnet skall kunna förstå ramsan redan första kvällen :wink:

Natt 1 och natt 2 (men även dagtid) så buffar man ju barnet lugnt vid minsta lilla pip och sedan finns man tillgänglig hela natten för att ge samma besked, dvs buffa först och sen ramsa sig ut ur rummet. Först under natt 3 börjar man backa från buffningen och låter ramsan ta över, dvs - DÅ först börjar man ramsa utanför dörren enbart.

:!: Det är även ett måste med ett strikt schema utformat efter Anna Wahlgrens evidensbaserade (skulle jag vilja kalla det) metodik. Hur du lägger upp ett sådant kan du läsa om i SHN-boken, men även här på hemsidan under SHN-fliken.

Man kan inte heller "prova" att kura utan man måste bestämma sig för att köra till 100% och då gör man det fullt ut. Känner man att man inte riktigt gillar det här eller att man inte vill ställa upp på allt, då behöver man ju såklart inte köra SHN överhuvudtaget :wink:

SHN är så mkt mer än ramsa, buffningar,solfjädrar etc utan det är ett helhetstänk! Anna Wahlgren har skrivit mkt klokt om grundideologin i SHN-boken (ffa kapitlen om "Safarin" samt "Lugnet" "Säkerheten" och "Njutningen"). Här på formuet finns oxå mkt tänkvärt under fliken "Krönikor" på startsidan.

Börja dock med att läsa detta:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Antar att du kanske ville ha ett mer konkret svar än såhär :wink: ? Men jag tror ärligt talat faktiskt att du måste ta till dig själva grundidén med SHN innan ni kan börja kura. och bestämmer ni er för att det inte passar er, då är det så...

Ok? :heart:

Mvh Sanna
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Alexia 10 månader fick panik första kurnatten....hjälp!

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, frk carlsson :heart: På kornet.

:D Vi finns här för dig, Daniella :heart: om och när du bestämmer dig för att kura lilla barnet enligt konstens (och SHN-filosofins) alla regler :wink: :lol:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"