Har nu introducerat kuren för min son denna vecka. Vi började i tisdags och det har gått super bra. Nu undrar jag bara. Jag har bestämt såhär
Somna för natten 1900-0700 (12 h)
Morgonamning och gröt
Första dagslur 0930-1100 (1,5 h)
amning igen och lunch så smånigom
Mellanmål innan luren och amning om han vill
Eftermiddagslur 1500-1545 (45 min)
ca 1700 Amning och middag med frukt innan läggdags 1900
Totalt 14 h 15 min.
Under första luren vaknar han ibland redan efter en timme. Vad gör jag då? Ofta gråter han inte ens utan bara snackar i sängen ståendes. Ibland gråter han lite och då ramsar jag vid dörren och han tystnar nästan alltid.
Hur ska jag göra om man bara sover tex hälften av hans dagslur?
Eftermiddagsluren är inga problem. Natten är inte heller nåt problem!
Sonen vaknar för tidigt vid dagslurarna
-
frk Carlsson
Re: Sonen vaknar för tidigt vid dagslurarna
Hejsvejs och välkommen hit!
Vad härligt att det går så bra för er!
:thumbsup:
Du skriver inte hur gammal din son är, men eftersom ni har ett schema med 14.5 tim utgår jag från att han är 7 el 8 mån?
Jag har bara några synpunkter på ert schema, du får ta det som du vill
Har ni fasta klockslag även för måltiderna? Det är precis lika viktigt som att ha för dagslurarna. 2-2.5 timme är rekommenderat mellan lurarna och 3-3.5 tim mellan måltiderna.
När man är 7 el 8 mån behöver man 3 lurar/dag. En kort på fm (lämpligen 45 min), en längre mitt på dagen (lämpligen 1.5 tim) samt en kort på em (lämpligen 20 min).
Man behöver få äta 5 mål/dag - så er son behöver ett kvällsmål/nattslurk innan läggning oxå. Här kan man bortse från principen om 2-2.5 tim mellan målen. Min son äter middag 17 och sen kvällsgröt kring 18.30/18.45.
Jag skulle som sagt vilja flagga för detta tre hållpunkter! Man ska dock vänta med att ändra i schemat avseende sovtiderna tills uppföljningsveckan är över. Men kvällsmålet, innan läggning, kan ni föra in redan nu
Fortsätter ni i samm stil kommer detta att gå lika galant som det gjort hittills!
Mvh Sanna
Vad härligt att det går så bra för er!
Du skriver inte hur gammal din son är, men eftersom ni har ett schema med 14.5 tim utgår jag från att han är 7 el 8 mån?
Jag har bara några synpunkter på ert schema, du får ta det som du vill
Jag skulle som sagt vilja flagga för detta tre hållpunkter! Man ska dock vänta med att ändra i schemat avseende sovtiderna tills uppföljningsveckan är över. Men kvällsmålet, innan läggning, kan ni föra in redan nu
Fortsätter ni i samm stil kommer detta att gå lika galant som det gjort hittills!
Mvh Sanna
Hej!
Vad roligt att det går så bra för er! Jag håller själv på att kura (mitt 3:e barn). När det hela väl har satt sig så är det bara så underbart! Du kommer inte ångra dig!
Jag tycker inte det är fel att ha två lurar som du har. Om nu din bebis är 7-8 månader. Skriv gärna in i din profil när bebis är född!
Många bebisar byter just vid den tiden till 2 lurar och det verkar ju fungera bra för er eftersom du inte nämner nått om att han är trött.
Ang att han vaknar för tidigt på långluren. Du kan ju inte sova åt honom. Ge förutsättningarna. Väljer han att inte sova så är det ju så. Det kan lösa sig efter hand. Ge en upplysingsramsa bara att det fortfarande är sovtid när du hör honom och så är det upp till honom sen. Väck på utsatt tid!
/lilla mia
Vad roligt att det går så bra för er! Jag håller själv på att kura (mitt 3:e barn). När det hela väl har satt sig så är det bara så underbart! Du kommer inte ångra dig!
Jag tycker inte det är fel att ha två lurar som du har. Om nu din bebis är 7-8 månader. Skriv gärna in i din profil när bebis är född!
Många bebisar byter just vid den tiden till 2 lurar och det verkar ju fungera bra för er eftersom du inte nämner nått om att han är trött.
Ang att han vaknar för tidigt på långluren. Du kan ju inte sova åt honom. Ge förutsättningarna. Väljer han att inte sova så är det ju så. Det kan lösa sig efter hand. Ge en upplysingsramsa bara att det fortfarande är sovtid när du hör honom och så är det upp till honom sen. Väck på utsatt tid!
/lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!
- Efter regn kommer solsken! -
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!
- Efter regn kommer solsken! -
Förlåt! Såklart jag ska skriva åldern. Han är 10 ½ mån gammal.
Jag lämnar dottern på dagis 9-14 och därför de tiderna. Det funkar bäst så. Förut har jag behövt väckt honom både vid lämning och hämtning och det är tråkigt. Det är nog därför sömnen blev som den blev.
Ska helt ärligt säga att sen ett tag tillbaka så har han ätit sämre, så därför är det svårt att få i honom mat ibland. Jag ger honom bröstet så ofta som han vill/kan.
Han ammar i 2-3 omgångar på morgonen innan gröten. Ammar igen innan jag lägger honom inför första luren. Ammar innan Lunchen, innan melliset, och innan middagen.
Ammar man efter måltiderna, vill han inte ha. Han vill inte ha flaska och han vill ofta inte ha mitt bröst innnan läggning. Han är rätt så mullig men har tappat en del vikt på sistone. Just därför kör jag SHN kuren. Sömnen har rubbat hans aptit. Nu får vi kämpa med maten, det har vi aldrig behövt förut.
Tider för mat kommer här
*Amning 0700-0800 i flera omgångar
*gröt ca 0800
*dagislämning 0830-0930 (hemma då)
*amningsslurk 0930
*dagslur 1,5 timme
*ca1230-1300 lunch och amning innnan
*dagishämtning 1330-1430
*amning och mellis 1430-45 ca
*dagslur 45 min
*amning och middag 1700
*amning 1845 (ofta vill han inte ha), ibland får han frukt istället om han inte vill amma
*1900 natti natti
Jag lämnar dottern på dagis 9-14 och därför de tiderna. Det funkar bäst så. Förut har jag behövt väckt honom både vid lämning och hämtning och det är tråkigt. Det är nog därför sömnen blev som den blev.
Ska helt ärligt säga att sen ett tag tillbaka så har han ätit sämre, så därför är det svårt att få i honom mat ibland. Jag ger honom bröstet så ofta som han vill/kan.
Han ammar i 2-3 omgångar på morgonen innan gröten. Ammar igen innan jag lägger honom inför första luren. Ammar innan Lunchen, innan melliset, och innan middagen.
Ammar man efter måltiderna, vill han inte ha. Han vill inte ha flaska och han vill ofta inte ha mitt bröst innnan läggning. Han är rätt så mullig men har tappat en del vikt på sistone. Just därför kör jag SHN kuren. Sömnen har rubbat hans aptit. Nu får vi kämpa med maten, det har vi aldrig behövt förut.
Tider för mat kommer här
*Amning 0700-0800 i flera omgångar
*gröt ca 0800
*dagislämning 0830-0930 (hemma då)
*amningsslurk 0930
*dagslur 1,5 timme
*ca1230-1300 lunch och amning innnan
*dagishämtning 1330-1430
*amning och mellis 1430-45 ca
*dagslur 45 min
*amning och middag 1700
*amning 1845 (ofta vill han inte ha), ibland får han frukt istället om han inte vill amma
*1900 natti natti
-
frk Carlsson
Ok, men är han 10.5 månad då ska han ju såklart bara ha två lurar/dag
Ni får gneta på med maten, försök hitta det som smakar och kör på det
Jag förstår att det blir lätt att ta till amningen, även om jag kan se att det kanske gör att han inte blir så sugen på den övriga maten, speciellt när han får amma innan han ska käka den.
Man KAN såklart göra som ni och lägga den långa luren först och sen den kortare på em.Familjens behov styr
Ha det bra!
Ni får gneta på med maten, försök hitta det som smakar och kör på det
Man KAN såklart göra som ni och lägga den långa luren först och sen den kortare på em.Familjens behov styr
Ha det bra!