Kurat i snart 2 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Behöver råd

Kurat i snart 2 månader

Inlägg av Behöver råd »

Hej
Jag har nu kurat min son (8,5 månader) i snart 2 månader och får inte riktigt till det :?

Så här ser schemat ut:
07.00 vakna och gröt
09.00-09.45 sov
10.30 lunch
12.30-14.00 sova
14.00 mellanmål
17.00 middag
19.00 kvällsvälling och sova

Vår kille vaknar dock i princip alltid kl 06.00 och är pigg och glad och vill inte sova mer, vi läser ramsan en gång och sen sätter vi på klassisk musik men han somnar inte om.

Dagslurarna sovar han sällan helt igenom, vaknar efter 30-35 min vid 9-sovningen efter ca 45 min vid den längre sovningen om jag inte är ute och går med honom i vagnen.

Har ni något tips hur vi ska komma tillrätta med att han inte ska vakna 06.00?? Och hur får vi till att han sover hela sina tider på dagarna?

Jag undrar också om det går att senarelägga lunchen och istället ge honom ett mellanmål vid 10-snåret?

Tacksam för hjälp
/N
Emma80

Re: Kurat i snart 2 månader

Inlägg av Emma80 »

Hej! Tycker ju att det ser ut som ett kanonschema! Jag tänker på två saker, dels att han kan vara mitt uppe i 8-månadersångest och dels att det kan vara läge att dra ner första luren till 20 min. Mattiderna tycker jag är perfekta, vet dock att jag under en tid fick för mig att de inte kunde sova långlur så lång tid efter lunchen så jag stoppade helt sonika in ett bananmål precis före långluren. Kanske inte by the book, men jag har för mig att det i alla fall stillade min hungersoro :O)

Har ni en början och ett slut på måltiderna, runt 30 min mål? Så han verkligen hinner bli hungrig mellan varven och äter sig mätt?

Tidiga morgnar finns massor att läsa om du Googlar site:www.annawahlgren.com tidiga morgnar

Mörkt, svalt, mätt, massor av spännande saker dagtid, schema som följs är ju grunderna till en 12 h natt. Men det vet du redan!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Behöver råd

Inlägg av Behöver råd »

Hej Emma
Tack för ditt svar. Ja vi har avgränsade måltider och han äter sig mätt, tills han vänder bort huvudet.

Jag kan ju pröva att dra ner förmiddagsluren till 20 min och se vad som händer.

Jag har dock läst alla trådar kring att vakna tidigt och tycker att vi gör allt rätt. Mörkt och svalt rum, mycket stimulans på dagarna, skrattet till gonattet, pangramsa och klassisk musik men han är ändå vaken, inte så ofta gråtande utan mer pratar, gnyr osv.
Vad ska jag göra då?

Kram
N
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Ingenting. :mrgreen:
Det går över. :wink:

Värme!/Luvisen

PS. Glöm inte att försöka sova själva, inte ligga och lyssna! [-X
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010