Det var sanslöst längesedan jag skrev här och roligt nog så beror det på att vi har ytterst få bekymmer, om alls några, med vår son Arvid.
Nu är han 3,5 år och är den mest underbara unge man kan tänka sig!
Nu till min fråga (och placera den gärna rätt om det här är fel forum!). Vi har blivit kontaktfamilj till en 3,5 årig kille (vi kan kalla honom B) som från och med nästa helg ska vara hos oss ungefär en gång i månaden. Jag har hört mig för hos mamman om sovvanor och blöjvanor och inser att det kan var bra att vara lite förberedd inför helgen.
Vad jag förstår så sover han sällan hela natten utan vaknar någon gång ibland. Eftersom Arvid har sovit hela natten sedan 4,5 månads ålder så har jag inte erfarenhet av att kura äldre barn (jag "kurade" väl Arvid i typ 1-2 dygn då men det var så enkelt att det knappt kvalificerar) och jag är förstås lite fundersam över detta. Det blir en helt ny situation för B med att öht vara i vårt hem så även om jag sällan har några vargar flåsande i min nacke och kommer att försöka utstråla självklarheten själv, så undrar jag förstås hur "självklar" jag ska vara, om ni förstår vad jag menar?
Dock verkar det som att han sover bättre om han blivit aktiverad under dagen och det är det vi kan erbjuda mest, uteaktiviteter så att den där härliga sunda tröttheten infinner sig så att man somnar innan huvudet når kudden...
Sen är det det här med blöjor. Tydligen togs B:s nattblöja (han har inte blöja på dagen och det fungerar bra!) bort för två månader sedan (inte baserat på att han var torr, vad jag förstår) och efter det så ses det till att han inte dricker efter 18 på kvällen och sen kliver föräldrarna upp ett par gånger på natten och tar honom på toaletten!
Vi har "tillstånd" att ha nattblöja på honom här men jag är rätt velig, vet inte hur jag ska hantera detta? Arvid har fortfarande nattblöja, han har varit sen med blöja öht och jag tog bort dagblöjan för fyra månader sedan och han börjar vara torr 2-3 nätter på raken som mest nu. Men B kommer inte ens att vara här så många nätter på raken att vi kan se om han är redo för det än...
Sen undrar jag om det finns något delforum här för de som är kontaktfamiljer eller om ni som läser detta kanske allmänt har något tips på riktigt bra framgångsfaktorer i det här? Jag kan väl säga att B lyssnar riktigt dåligt på sina föräldrar men det har fungerat rätt så bra här de gånger de varit hit för "inskolning". Jag är inte orolig för hur vi ska klara det, utan vill mer höra tips och råd från de som har erfarenhet om hur man får till det riktigt bra, gärna i Anna-anda!
Kram
Camilla