När sömnbehovet blir mindre, hur gör man d&ar
När sömnbehovet blir mindre, hur gör man d&ar
Hur gör man när man ändrar schemat för att sömnbehovet blir mindre? Har precis insett att nu ska ju lillen inte längre ska sova 15.5 utan 15 timmar.
Så här sover han nu:
19.15-6.30 ger 11 h 15 min
8-10 ger 2 h (här sover han jättegärna och gott, vill helst inte ändra så mycket här)
12-13.30 ger 1.5 h (brukar ha lite svårt att somna)
16-16.45 ger 45 min (vaknar ofta efter 20 min)
Det här är 15 h och 30 minuter: kanske inte så konstigt att killen är uppe och snackar tidigt på morgonen. Tänkte också försöka få till natt från 7-6.30 och då måste ju ytterligare en kvart bort någonstans. Kan man ändra vilket sömnpass som helst? Vilken dagslur skulle ni ändra på?
Så här sover han nu:
19.15-6.30 ger 11 h 15 min
8-10 ger 2 h (här sover han jättegärna och gott, vill helst inte ändra så mycket här)
12-13.30 ger 1.5 h (brukar ha lite svårt att somna)
16-16.45 ger 45 min (vaknar ofta efter 20 min)
Det här är 15 h och 30 minuter: kanske inte så konstigt att killen är uppe och snackar tidigt på morgonen. Tänkte också försöka få till natt från 7-6.30 och då måste ju ytterligare en kvart bort någonstans. Kan man ändra vilket sömnpass som helst? Vilken dagslur skulle ni ändra på?
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
-
Gäst
Tack för tipsen. Sömnpassen ser jättebra ut. Men i så fall måste jag trixa med övriga schemat också för nu ligger ätandet på de tider då du föreslår sömn...
Just nu:
6.30 Äta
8-10 sova
10.30 Äta
12-13.30 sova
14 Äta
16-16.45 Sova
17 Äta
18.30 Äta nattis
Med ditt förslag på sömn skulle schemat kunna se ut så här:
Morgon 06,30 + äta frukost
Sova 08,30 - 10,30
11 Äta lunch
Sova 13-14,30
14.30 Äta mellis
17-17.20 Sova
17.20 Äta middag
18.30 Nattis
Sova natt 19
Är det inte fortfarande 20 minuter för mycket sömn?
Just nu:
6.30 Äta
8-10 sova
10.30 Äta
12-13.30 sova
14 Äta
16-16.45 Sova
17 Äta
18.30 Äta nattis
Med ditt förslag på sömn skulle schemat kunna se ut så här:
Morgon 06,30 + äta frukost
Sova 08,30 - 10,30
11 Äta lunch
Sova 13-14,30
14.30 Äta mellis
17-17.20 Sova
17.20 Äta middag
18.30 Nattis
Sova natt 19
Är det inte fortfarande 20 minuter för mycket sömn?
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
-
Gäst
Ok... kanske...
Sitter här och skissar och för att hinna med oss med middag och nattis och bad och allt så tror jag att det måste bli så här (det blir alltid stressigt på kvällen för att hinna med allt):
6.30 Vakna + äta frukost
8.30-10.30 Sova
10.30 Äta lunch
13-14,15 Sova
14.15 Äta mellis
16.40-17 Sova
17.15 Äta middag
18.30 Nattis
19.00 Sova
Total sömn:
11.5 h + 2h + 1h och 15 min + 20 min = 15 h
En grej blir lite galet: det blir så tätt mellan måltiderna! Vart stoppar man in banan och sånt som också ska petas in mellan varven, han kommer ju aldrig att vara hungrig!?! Som jag har det idag verkar han egentligen bara riktigt hungrig på 6.30 och 10.30.
6.30 Vakna + äta frukost
8.30-10.30 Sova
10.30 Äta lunch
13-14,15 Sova
14.15 Äta mellis
16.40-17 Sova
17.15 Äta middag
18.30 Nattis
19.00 Sova
Total sömn:
11.5 h + 2h + 1h och 15 min + 20 min = 15 h
En grej blir lite galet: det blir så tätt mellan måltiderna! Vart stoppar man in banan och sånt som också ska petas in mellan varven, han kommer ju aldrig att vara hungrig!?! Som jag har det idag verkar han egentligen bara riktigt hungrig på 6.30 och 10.30.
-
Gäst
Nu ger jag 220 ml bröstmjölksersättning kl 14. Behöver han inte det ett tag till? För till lunch får han puréer och till middag får han gröt: känns tidigt att ta bort ett mjölk-mål? Du har SÄKERT rätt förståss... jag kan ju prova. Ofta kräks han ändå upp en massa när han ätit kl 14, har alltid funderat varför han gör det just då, men han är väl förmodligen inte så hungrig.
-
Gäst
Hahaha ja du maten är väl egentligen inget problem, men jag har för mig att man ska peta i dem frukt mellan varven men det hinner jag aldrig (och verkar inte behövas). Det är 14-målet som han ofta inte verkar så hungrig, men äter ändå och kräks upp hälften.
Nattis ja, DET är ett kapitel för sig för han äter som en häst innan han somnar! Han får välling (Plusvällingen från Nestle) och äter gärna 160 ml plus 110 ml till efter 10 minuters paus, det blir ju 270 ml!
Detta efter att till middag ha ammat från båda brösten och ätit gröt på 1 dl havregryn!!!
Nattis ja, DET är ett kapitel för sig för han äter som en häst innan han somnar! Han får välling (Plusvällingen från Nestle) och äter gärna 160 ml plus 110 ml till efter 10 minuters paus, det blir ju 270 ml!
-
Gäst
Idag har jag infört det nya schemat i en attityd av självklarhet. Men lille killen är inte riiiiktigt med på noterna. Han har varit fullständigt skogstokig hela dagen. Först fick han inte sova vid 8 som han brukar och sen när jag väl la honom så ville han inte komma till ro, han var väl övertrött, skrek i en halvtimme! Sov sedan hela passet i alla fall.
Nu är det inte lika kul... Redan vid 12 (gamla tiden) började lillen gnugga sig i ögonen och var jättetrött. 12.45 tänkte jag att jag använder marginalkvarten och lägger honom men även då hade han svårt att hitta ro och gastade och gormade i 15 minuter. Och nu har han vaknat och ligger och gastar fast han måste ligga i sängen minst en halvtimme till...
Uhuuuuuuu vi som äntligen fått dagslurarna att sitta, nu börjar jag starkt tvivla på den här schemaändringen.
Nu är det inte lika kul... Redan vid 12 (gamla tiden) började lillen gnugga sig i ögonen och var jättetrött. 12.45 tänkte jag att jag använder marginalkvarten och lägger honom men även då hade han svårt att hitta ro och gastade och gormade i 15 minuter. Och nu har han vaknat och ligger och gastar fast han måste ligga i sängen minst en halvtimme till...
Uhuuuuuuu vi som äntligen fått dagslurarna att sitta, nu börjar jag starkt tvivla på den här schemaändringen.
-
Gäst
Och om det gamla schemat funkade - så varför ändra? Man ska inte ändra det som fungerar..
Nej det gamla schemat fungerade ju inte så jättebra (framför allt inte för mig själv), men de två första lurarna satt ganska bra: han somnade direkt kl 8 förut men det kan ju bero på att han tidigare varit uppe och härjat mellan 4-6. Sista luren har dock varit en mardröm för att inte tala om hur gnällig han kan bli på eftermiddagen (antar att han blir trött när de långa sömnpassen ligger så tidigt på dagen).
Jag gjorde som nu så att jag slängde över honom i vagnen på mage och då somnade han om utan ett enda pip. Inte så lysande egentligen nu när jag tänker efter för då "räddade" jag ju honom ur spjälsängen. Jag vet inte vad jag tänkte på. Imorgon tar jag en promenad hela luren så slipper jag fundera
Ibland är jag verkligen fånig. Klart att jag får förvänta mig några frågor. Första passet blev ju bra när han väl somnade. Jag vill bara att min lille skrutt ska få soooova...
Jag gjorde som nu så att jag slängde över honom i vagnen på mage och då somnade han om utan ett enda pip. Inte så lysande egentligen nu när jag tänker efter för då "räddade" jag ju honom ur spjälsängen. Jag vet inte vad jag tänkte på. Imorgon tar jag en promenad hela luren så slipper jag fundera
Ibland är jag verkligen fånig. Klart att jag får förvänta mig några frågor. Första passet blev ju bra när han väl somnade. Jag vill bara att min lille skrutt ska få soooova...