Vi har precis kurat vår sex månaders kille med gooooda resultat. Från natt tre sov han sig igenom hela natten och somnar om själv utan problem! Mäkta stolta föräldrar =D>
Vi har egentligen inte haft jätteproblem med honom. Han har käkat en gång per natt och varit lite väl beroende av nappen. Det är över nu. Skönt. MEN... Det här är en kille som vill vara med när det händer. Därför har dagsömnen alltid varit ett större problem än nattsömnen. Och utan den blir han extremt övertrött och hyper... Och förstås ännu svårare att få att sova
Nu har vi ju infört ett schema och det känns redan väldigt underlättande. Det verkar som att han bara väntat och längtat efter rutinerna... Vi med!
06:00 - vaknar och sätter i sig lite ersättning
07:30 - "riktig" frukost
08:30 till 09:45 - sova
10:00 - mellanmål
11:30 - lunch
12:30 till 14:15 - sova
15:00 - mellanmål
16:00 till 16:30 - sova
17:00 - middag
18:00 - nattslurk
18:30 - godnatt godnatt min lilla lax nu ska du sova gott
Han äter "riktig" mat med god aptit och sover (oftast) de två första sovpassen utan problem. Händer att han vaknar till en gång men somnar oftast om av sig själv.
MEN! Det korta sovpasset på eftermiddagen är inte så poppis... Det har aldrig varit poppis att sova på eftermiddagen för denna herre. Men sovpasset måååste vi ha för att han ska orka med eftermiddagen. Han är extremt kvällstrött. Innan vi började med schemat var det en kamp att hålla honom pigg och nöjd sista timmen från 17:00 till sovdags (han gick och la sig 18:00 då).
Så...
Enda sättet att få honom att somna är att buffa honom till sömns. Om vi inte gör det så kaaaanske eventuellt han somnar av sig själv när det är si så där tre minuter kvar av sovpasset. Eller så kryper han runt i sängen och snackar i en halvtimme istället. Och då blir eftermiddagen inte speciellt rolig.
På kvällen somnar han utan problem av sig själv. Behöver aldrig buffa. Sista kvällarna har det tagit max tio minuter och han är alltid nöjd och glad innan han somnar efter lite runtkrypande. Gråter eller skriker så gott som aldrig och har varit så sedan dag ett. En glad kille helt enkelt.
Det jag är lite orolig för är att om vi buffar honom till sömn på eftermiddagen... Kan det då "smitta av sig" på de andra sovpassen? Så det blir svårare för honom att somna själv då?
Vad göra? Fortsätta buffa så att han får sina 30 minuter på eftermiddagen och är glad och pigg resten av dagen? Eller låta honom vara och ha en gnällig kille som knappt kan få i sig någon middag? Frågar ni mig är ju svaret enkelt men jag vill inte förstöra något
En liten parantes: vi bor på Bali och här är det varmt.. Därför sover han inte speciellt gott i vagnen utomhus. Sängen inomhus är bäst. Så alla vagntips undanbedes 8)