Okay buffa dagtid?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mrso

Okay buffa dagtid?

Inlägg av mrso »

Hej alla!

Vi har precis kurat vår sex månaders kille med gooooda resultat. Från natt tre sov han sig igenom hela natten och somnar om själv utan problem! Mäkta stolta föräldrar =D>

Vi har egentligen inte haft jätteproblem med honom. Han har käkat en gång per natt och varit lite väl beroende av nappen. Det är över nu. Skönt. MEN... Det här är en kille som vill vara med när det händer. Därför har dagsömnen alltid varit ett större problem än nattsömnen. Och utan den blir han extremt övertrött och hyper... Och förstås ännu svårare att få att sova :twisted:

Nu har vi ju infört ett schema och det känns redan väldigt underlättande. Det verkar som att han bara väntat och längtat efter rutinerna... Vi med!

06:00 - vaknar och sätter i sig lite ersättning
07:30 - "riktig" frukost
08:30 till 09:45 - sova
10:00 - mellanmål
11:30 - lunch
12:30 till 14:15 - sova
15:00 - mellanmål
16:00 till 16:30 - sova
17:00 - middag
18:00 - nattslurk
18:30 - godnatt godnatt min lilla lax nu ska du sova gott

Han äter "riktig" mat med god aptit och sover (oftast) de två första sovpassen utan problem. Händer att han vaknar till en gång men somnar oftast om av sig själv.

MEN! Det korta sovpasset på eftermiddagen är inte så poppis... Det har aldrig varit poppis att sova på eftermiddagen för denna herre. Men sovpasset måååste vi ha för att han ska orka med eftermiddagen. Han är extremt kvällstrött. Innan vi började med schemat var det en kamp att hålla honom pigg och nöjd sista timmen från 17:00 till sovdags (han gick och la sig 18:00 då).

Så...

Enda sättet att få honom att somna är att buffa honom till sömns. Om vi inte gör det så kaaaanske eventuellt han somnar av sig själv när det är si så där tre minuter kvar av sovpasset. Eller så kryper han runt i sängen och snackar i en halvtimme istället. Och då blir eftermiddagen inte speciellt rolig.

På kvällen somnar han utan problem av sig själv. Behöver aldrig buffa. Sista kvällarna har det tagit max tio minuter och han är alltid nöjd och glad innan han somnar efter lite runtkrypande. Gråter eller skriker så gott som aldrig och har varit så sedan dag ett. En glad kille helt enkelt.

Det jag är lite orolig för är att om vi buffar honom till sömn på eftermiddagen... Kan det då "smitta av sig" på de andra sovpassen? Så det blir svårare för honom att somna själv då?

Vad göra? Fortsätta buffa så att han får sina 30 minuter på eftermiddagen och är glad och pigg resten av dagen? Eller låta honom vara och ha en gnällig kille som knappt kan få i sig någon middag? Frågar ni mig är ju svaret enkelt men jag vill inte förstöra något :shock:

En liten parantes: vi bor på Bali och här är det varmt.. Därför sover han inte speciellt gott i vagnen utomhus. Sängen inomhus är bäst. Så alla vagntips undanbedes 8)
frk Carlsson

Re: Okay buffa dagtid?

Inlägg av frk Carlsson »

Hej och varmt välkomna hit :) !

klart ni ska backa från buffningen! Det är inte tack vare den som barnet ska somna ... Och det verkar som att ni oxå förstår det men behöver lite hjälp på traven med att komma vidare.

Det är ju såhär...att vi kan bara ge våra barn förutsättningarna för att sova.Tar dom inte det så kan man som inte göra ngt. Med andra ord - ni måste ha tålamod tills er son lärt sig att somna utan att behöva buffas. Jag förstår oxå att ni vill ha en pigg och glad kille även på em/kvällen, men då måste ni över den här lilla knixen först :wink: Att buffa bara på ett pass är, som du kanske fattar, ingen långsiktig lösning... :wink:

Hur ser det ut när han ska till att somna? Bökar och grymtar han eller ställer han rena frågor i form av gråt? Bök och grymt etc är ingen fara, då lämnar man i fred. Jmfr med hur du själv gör när du ska somna :wink:

Att det tar 10-20 min är inte konstigt...kompensera med marginalkvarten istället! Och råkas det bara bli 5 min sömn så är det bättre än inget eftersom han faktiskt lyckats somna av sig själv, med stöd av er . Låt ramsan jobba istället för att buffa, lämna sovrummet nu :wink: Men avvakta , var inte för påstridiga med att ramsa honom utan låt honom ta till sig det hela i sin takt. Våga chansa och vara tyst istället för att gå in för snabbt.

10 dgr (precis som kuren+uppföljningsveckan) är ett rimligt mått innan man kan gå vidare och utvärdera.

:arrow: Social delaktighet är viktigt för alla småisar, och ni har redan insett att er kille är extra på inom detta området. Hur varvar ni ner innan läggningen? Bryter ni bara rakt av i det ni håller på med, eller får han en chans att ställa om så att han kan acceptera att det sker ett skifte i aktivitet?

:arrow: Hur funkar det med egenlek? Det kan vara bra att få öva på att leka själv oxå. Har du Barnaboken? I den finns många fina tips på hur man kan tänka. Små pass, till att börja med, spridda över dagen då barnet får sitta själv och mecka med saker. Meningen är att egenleken ska äga rum i sängen så att barnets kopplar ihop sängen med ngt roligt. Jag kör alltid egenlek på madrass på golvet el i syskonens rum, det har funkat lika bra.Men du fattar vad tanken är med att den ska äga rum i just sängen va?

:arrow: Kan ni göra om schemat på ngt sätt så att han sover längre där på em? Då har han större chans iom att han har lite svårt att komma till ro. Jag ser att ni har 30 min inlagt på em...Jag vet inte om du läst i SHN-boken att man rek att lurarna delas in i 20- 45-, 60-, 90 - minpass. Det enda ni ska tänka på är att det ska gå tillräckligt med tid från det att han kliver upp från em-luren tills att han ska lägga sig. 16.15-17 kanske vore en idé? Då skulle ni nog kunna skjuta läggdax till kl 19 oxå. Bara en fundering, du får ta det som du vill :thumbsup: När han blir 7 mån så ska schemat ses över igen eftersom han behöver 30 min mindre sömn då, så då kanske ni kan lägga in ngt sånt?

Ja, jag bara funderar högt jag :mrgreen:

Får jag fråga en helt annan sak - var på Bali bor ni? Och hur kommer det sig att ni hamnat där? Bara nyfiken! Vi reste runt i Indonesien 2002 och spenderade 1 månad drygt på Bali och skulle hemskt gärna vilja återvända eftersom det var som paradiset. Tyvärr lite väl lång resa med tre små barn...men man vet aldrig vad som sker i framtiden.

Ha det så bra!

Mvh Sanna
mrso

Inlägg av mrso »

Tack för just det! Hjälpen på traven alltså.. :)

Du har nog rätt angående schemat. Har själva tänkt på att justera det men varit osäkra på när vi ska slå till. Och hur. Han brukar lätt bli trött precis innan lunch så om vi kan skjuta på allting så han somnar en halvtimme senare på kvällen och då vaknar en halvtimme (helst en timme..) senare på morgonen så kan vi ju även skjuta på luren innan lunch. Så den kommer närmare och det inte blir så jobbigt att käka. Då kan vi även lägga på en kvart på eftermiddagen. Det blir nästa mission!

Ändrar vi nu direkt innan schemat blivit för inkört? Det är ju fortfarande ganska färskt..

Kato är grymt duktig på att leka själv. Ofta i sängen men även på heltäckningsmattan i sitt rum. Han är en självständig kille och blir väääldigt sällan ledsen över att bli lämnad ensam med ett gäng leken stund. Under uppsikt förstås! Bäst jag påpekar det så man inte blir trakasserad som alla verkar bli på familjeliv.se om man inte är försiktig nog.. #-o

Han har sovit i eget rum sedan han var två veckor och verkar helgilla sin säng. Phew!

Överlag så blir han sällan ledsen. Enbart när han är lite för trött faktiskt. Och det brukar ju vara lätt fixat. Så när du undrar hur det ser ut när han ska somna... Ja, det är mest bök och grymt. Mer missnöje dagtid än när det är dags att sova för natten. Då är det bara en liten tur i sängen innan han somnar i något hörn efter ett par minuter. Eller om han inte tycker det är dags att sova än: en längre tur där han pratar för sig själv för att tillslut somna. Aldrig gråt. Inte en endaste gång sedan vi började med kuren iallafall. NATTEtid... Dagtid har det varit ett par gråtattacker vid läggning.

När han vaknar en timme för tidigt på morgonen brukar han inte vara skitglad. Men "inte skitglad" för oss innebär inte gråt och skrik utan mer bara gnäll.

Det där med att varva ner också ja... Dagarna ser oftast likadana ut. Precis innan middag blir det ett dopp i poolen med hela familjen. Inklusive hunden flytande på madrass 8) Efter middagen i sin tur brukar det bli raka vägen till duschen där vi badar eller duschar ett bra tag. Sedan myser vi, tar en kvällsslurk och busar lite i soffan på hans rum. Innan skrattet till godnattet tar över. Så det är inga snabbtåg från nöjesfältet till sängen direkt :lol:

En annan fråga: är det viktigt att dagramsan är en annan än nattramsan? Kan man köra samma dygnet runt? Har olika nu.. Men är mer förtjust i nattramsan och tycker den sitter bättre..

Mer högfunderingar tack! We like.

Bor i Seminyak (Oberoi) på Bali. Det fanns nog inte ens när du var här sist! Det har hänt extremt mycket sista fem åren. Byggs i helt sjuka mängder. Men hur som helst så ligger det 20 minuter väster om Kuta. Vi ska öppna en butik här till sommaren! Det var en av anledningarna till att vi hamnade här... Bodde ett år i Filippinerna men när vi blev sugna på att öppna butik så insåg vi att det var helt fel land att göra det i. Bali däremot är perfekt! Låt oss iallafall hoppas... Har varit fram och tillbaka på Bali i många år. Jag och min man träffades på Gili Meno utanför Bali. Balineserna är fina människor. Det är en fin ö helt enkelt. Och där vi bor vimlar det av coola butiker och fantastiska restauranger. Samtidigt som det är fem minuter ut till risfälten och lugnet. Och två minuter till havet.

Anledningen till att vi INTE bor i sverige är att det helt enkelt var för kallt och trist :) Efter ett år på resande fot kunde vi inte med att åka tillbaka... Då blev vi fast i Asien!

Titta gärna in på vår hemsida om du känner dig sugen på värme: http://www.theoikaris.com
mrso

Nytt schema?

Inlägg av mrso »

06:30 God morgon
07:30 Frukost
09:00-10:15 Sova
11:30 Lunch
12:30-14:15 Sova
15:00 Mellanmål
16:15-17:00 Sova
17:30 Middag
18:30 Kvällsslurk
19:00 God natt

Hur ser det ut?

Och vart faen ska jag ta bort 30 min när han blir 7 månader? Vilket är snart. Det känns ju nästan omöjligt som det är idag. Måste man?
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Wow! Vilket härligt liv ni verkar leva :D ! Och vilken fin liten kille :) Tycker att det verkar som att ni har bra kläm på det där med lek och social samvaro oxå. Vilken avrundning på dagen att ta ett dopp i sin egen pool! :mrgreen:

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... n-per-dygn

Här har du en lite guide till hur många tim sömn/dygn som är det rekommenderade. Vid 7 månader så skär man som sagt bort 30 minuter och det rekommenderade är att göra det från slutet av dagen, dvs man kortar em-luren, till 20 min. Vid 9 mån tar man bort em-luren helt och hållet, sedan tar man fm-luren och vid 12 mån så behåller man den långa luren mitt på dan framledes helt enkelt.

Nu går vi över till er situation. Jag fattar det som att ni kurat relativt nyligt när jag läste er blogg.Stämmer det? Det tar ca 1 månad innan kuren satt sig, det är viktigt att veta. Så bara för att uppföljningsveckan är klar så betyder inte det att man inte behöver slipa. Det kan man få göra i övrigt oxå, längre fram, eftersom barnens sovmönster ändras. Scemat får ändras
f rom att uppföljningsveckan är över, men tänk att det måste få ta 10 dgr för barnet att ha en chans att ta till sig det nya!

Huvudsaken är inte hur många timmar barnen sover utan att vi ger dem förutsättningarna! Om ni stöttar er son i att kunna somna själv på dagslurarna (och det gör ni bäst gnm att backa från buffningen och ta fighten med ramsan :wink: i ngr dagar) så har ni gjort det ni kunnat, resten är upp till honom. Man har en dagramsa och en nattramsa.Jag vet bara att det som ska skilja är att dagramsan inte innehåller ordet "natt", i övrigt vet jag inte om det är OK att använda samma?
Å andra sidan så är det ju så att bara vi har Attityden så kan vi hjälpa våra barn, vi skulle kunna verktyga gnm att stå på huvudet om vi ville... Med det sagt att man ska köra på det som funkar och det som känns bekvämt och genomförbart för en.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
Tänkvärt! Och du verkar ha det rätta förhållningssättet :thumbsup: (Jag syftar på det du skrev på bloggen när du berättade om SHN.)

Det nya schemaförslaget ser fint ut :) . Jag svamlade där när jag föreslog att em-luren kunde börja kl 16.15 :roll: . Du kan ju lika gärna behålla den så att den börjar 16 som tidigare, men att ni förlänger tiden till 45 minuter bara... Tar det 10-20 min att somna så ge honom marginalkvarten, men inte mer än så. Det gäller ju samtliga lurar el ifall han vaknar för tidigt - då bjussar man oxå på 15 min extra.

Sen när det har satt sig (ge det minst 10 dgr) och er son blir 7 mån så får ni väl korta av när ni själva bedömer att det behövs. Inte på pricken på 7-mån dagen nödvändigtvis...

Min lille kille är 9 mån, snart 10, men har fortfarande kvar sin em-lur trots att den skulle ha tagits bort iom att han blev 9 mån...men för honom är det inga problem att sova den och den påverkar honom inte i övrigt. Men den dagen vi märker att det gör det, och det kommer säkert snart, dvs att han vägrar sova då och att han börjar vakna på nätterna el för tidigt på morgonen - DÅ ryker den. Förstår du hur jag resonerar? Jag är alltså helt medveten om vad jag gör och ATT jag gör det :wink: :arrow: Ni har ju dessutom en kille som verkar va em-/kvällstrött så då kanske ni kan skära ner på fm-luren till att börja med istället isåfall? Vi gjorde så med vårt mellanbarn och det gick hur fint som helst. Om fm-luren blir lite kortare kanske det inte får samma följder eftersom långa lunchvilan kommer sen.

Ja, du märker - man kan bolla lite hit och dit. Huvudsaken att man bestämmer sig och kör på en strategi och inte irrar hit och dit :wink:

Jag tycker som sagt att verkar som att du har hajjat vad det här handlar om, sunt förnuft el vad det var du skrev i din blogg :thumbsup:

Ha det så härligt och ta hand om er!

Mvh Sanna :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"