Först av allt, tack för ett bra forum - så mycket erfarenheter och klokhet.
Är dock nyfiken på kombinationen Sova Hela Natten-metodiken med att samtidigt köra Eliminiation Communication (EC), dvs att kommunicera med sitt barn ang när det vill göra ifrån sig.
Vår lille kille är 6 månader och signalerar när han vill gå och gör därmed ifrån sig (kissar och bajsar) mestadels i pottan dagtid (om vi är uppmärksamma).
Nattetid sover han dock, efter hjälp från SHN-boken, från 1915-0615 och vaknar således blöt.
Enligt research så vaknar tydligen barn i den här åldern när de behöver kissa, men om ingen är där och märker och tar upp dem det så gör de i blöjan och somnar om. Att vara uppmärksam på detta nattetid kräver ju dock att man sover i samma rum, vilket inte är fallet idag då vi kör SHN med honom.
Inget problem per se men vore ändå intressant att höra om någon har liknande erfarenheter eller åsikter kring detta. Vii vill ju inte rucka på hans fina rutiner, sömnen går före, men det hade varit kul (och skönt för lilleman) om det hade gått att kombinera.
EC och SHN
-
Annapanna1
EC och SHN
Mr. S är född 0910 och sover hela natten sedan 0111
Re: EC och SHN
Hej och välkommen hit.
härligt att din son sover gott enlgit SHN.
Vad det gäller toabehoven har jag ingen erfarenhet av just det, men vill gärna veta vilken research du läst som påstår att barn i den åldern, eller mycket äldre också för den delen, vaknar när de behöver kissa på natten ?
Vår tvååring har ingen koll på när hon kissar eller inte... är med andra ord inte alls redo för varken potta eller annat. Hon har heller aldrig vaknat för att kissa på nätterna. Inte ens nu när hon ändå är medveten om vad själva kisseriet innebär.
Helt ärligt, din son mår mycket bättre av att sova ostörd än att läsa sig bli "torr" före han kan krypa eller sitta själv på pottan. Prioritera SHN före det andra, säger jag. Och SHN förespråkar inte att man stör varandra i sömnen.
Av nyfikenhet - hur signalerar han att han vill gå på pottan?

härligt att din son sover gott enlgit SHN.
Vår tvååring har ingen koll på när hon kissar eller inte... är med andra ord inte alls redo för varken potta eller annat. Hon har heller aldrig vaknat för att kissa på nätterna. Inte ens nu när hon ändå är medveten om vad själva kisseriet innebär.
Helt ärligt, din son mår mycket bättre av att sova ostörd än att läsa sig bli "torr" före han kan krypa eller sitta själv på pottan. Prioritera SHN före det andra, säger jag. Och SHN förespråkar inte att man stör varandra i sömnen.
Av nyfikenhet - hur signalerar han att han vill gå på pottan?
//Anna
Mamma till Ester -
född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Mamma till Ester -
-
Annapanna1
Tack för välkomnandet
!
Självfallet håller jag med dig, precis som jag skrev i mitt inlägg, att sömnen är viktigast. Jag ville bara veta hur andra gjort. För oss har det nämligen funkat så himla bra att kombinera EC med Sova Hela Natten-metodens strikta tidshållning; med fasta rutiner för mat och sömn så har toalettrutinerna följt efter och vi vet ofta ungefär när han behöver gå.
Angående undersökningen jag refererar till så har jag fått en norsk studie av 7-månaders bebisar citerad till mig där man kommit fram till att 80% av dessa vaknar till när de gör ifrån sig. Oftast så märker väl dock föräldrarna inte detta då barnet har blöja eller man inte är nära, nära barnet när det sover.
Jag märker ofta ganska tydligt när vår kille ska till att kissa i sömnen, han stönar och grymtar, sparkar med benen och vrider sig. Tar jag upp honom och sätter honom på pottan då kissar han och somnar sedan oftast om direkt.
Beträffande signaler dagtid är det lite klurigare
- det är så mycket mer som händer då. Men har jag honom nära är det ganska enkelt att läsa hans signaler: han blir varm, kan rodna och blir röd, han kan "grymta", vrida sig - eller tvärtom, är han väldigt rörlig, så stannar han till några sekunder. Han söker även gärna min blick. Jag tänker, att om han hade kunnat prata, hade han sagt att han ville gå på toaletten
Tydligen signalerar alla barn så här från det att de föds men i västvärlden lär vi oftast dem att göra ifrån sig i blöjan istället och då vänjer de sig vid det och slutar signalera. Det finns mer info på t.ex. http://www.ecsweden.se
Varma hälsningar
Självfallet håller jag med dig, precis som jag skrev i mitt inlägg, att sömnen är viktigast. Jag ville bara veta hur andra gjort. För oss har det nämligen funkat så himla bra att kombinera EC med Sova Hela Natten-metodens strikta tidshållning; med fasta rutiner för mat och sömn så har toalettrutinerna följt efter och vi vet ofta ungefär när han behöver gå.
Angående undersökningen jag refererar till så har jag fått en norsk studie av 7-månaders bebisar citerad till mig där man kommit fram till att 80% av dessa vaknar till när de gör ifrån sig. Oftast så märker väl dock föräldrarna inte detta då barnet har blöja eller man inte är nära, nära barnet när det sover.
Jag märker ofta ganska tydligt när vår kille ska till att kissa i sömnen, han stönar och grymtar, sparkar med benen och vrider sig. Tar jag upp honom och sätter honom på pottan då kissar han och somnar sedan oftast om direkt.
Beträffande signaler dagtid är det lite klurigare
Tydligen signalerar alla barn så här från det att de föds men i västvärlden lär vi oftast dem att göra ifrån sig i blöjan istället och då vänjer de sig vid det och slutar signalera. Det finns mer info på t.ex. http://www.ecsweden.se
Varma hälsningar
Mr. S är född 0910 och sover hela natten sedan 0111
Hej Annapanna1!
Innan vi kurade våran äldsta son vid fem-sex månaders ålder, idag 3,5 år, så satte vi honom på pottan så fort han vaknade till, när vi varit ute samt efter mat. I bland kom det nåt, ibland inte. I samband med SHN-kuren slutade vi med att sätta honom på pottan direkt när vi hörde att han vaknade. Oftast skulle han ju somna om enligt hans schema. Märkte vi att blöjan var torr när han väl skulle upp, ja då satte vi honom på pottan.
Så vi kan väl säga att vi har kombinerat lite EC med SHN. Eftersom han har bajsat typ var tredje dag, och visat det väldigt tydligt innan, har vi fångat bajs i toan/pottan sen han var ca ett år. Blöjfri på dagen från 2 år och 4 mån.
Min inställning är att om man som förälder ändå ser att barnet är på väg att kissa/bajsa, ja då kan man lika bra sätta barnet på pottan.
Däremot med hans lillebror har vi inte haft tid och ork att sitta vid pottan (och läsa barnböcker tillsammans
). Även om vi har lite EC i bakhuvudet nånstans så är det inget vi strävar efter. Det får bli som det blir
.
Lycka till med SHN och sonen!

Innan vi kurade våran äldsta son vid fem-sex månaders ålder, idag 3,5 år, så satte vi honom på pottan så fort han vaknade till, när vi varit ute samt efter mat. I bland kom det nåt, ibland inte. I samband med SHN-kuren slutade vi med att sätta honom på pottan direkt när vi hörde att han vaknade. Oftast skulle han ju somna om enligt hans schema. Märkte vi att blöjan var torr när han väl skulle upp, ja då satte vi honom på pottan.
Så vi kan väl säga att vi har kombinerat lite EC med SHN. Eftersom han har bajsat typ var tredje dag, och visat det väldigt tydligt innan, har vi fångat bajs i toan/pottan sen han var ca ett år. Blöjfri på dagen från 2 år och 4 mån.
Min inställning är att om man som förälder ändå ser att barnet är på väg att kissa/bajsa, ja då kan man lika bra sätta barnet på pottan.
Däremot med hans lillebror har vi inte haft tid och ork att sitta vid pottan (och läsa barnböcker tillsammans
Lycka till med SHN och sonen!
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start