Hej,
Först vill jag bara uttrycka min oerhörda tacksamhet för vad SHN inneburit för mig, min man och vår 10,5-månaders son. Han har aldrig sovit så bra sedan vi började med SHN.
Vi har dock inte fått allt att fungera fullt ut än och därför vill jag be om lite råd.
Vi är nu inne på tredje dagen av den här SHN-kuren (har gjort några mer eller mindre tappra SHN-kurer tidigare och därigenom kommit en bra bit på vägen - vår son somnar bra på kvällarna och sover bra större delen av nätterna. Däremot vaknar han tidigare än schemat..).
Historik
- För 1,5 månader sedan körde vi en SHN-kur då jag slutade amma honom på natten, men har förstått nu efter hand att vi ändå inte fick med alla bitar i hela SHN-konceptet. (Vi körde ramsa, men gick in till honom istället för att ramsa utanför hans rum..) Innan dess har han i princip alltid somnat genom amning eller i vagnen under en promenad ute. Innan jag slutade amma honom på kvällarna behövde vi aldrig få honom att somna på kvällen, det var svårt att få honom att inte somna vid bröstet. På nätterna har han dock alltid sovit i sin säng sedan.
-Genom kurningen har vi periodvis fått honom att sova 19.30-06.45 utan något avbrott. Han somnar som sagt smidigt på kvällarna. Tidigare gav vi honom frukost vid 07.30-tiden, men sedan började han vakna allt tidigare och skrika och sedan bli ledsen. Från början vaknade han vid 6, och vid några tillfällen redan 05.15. Vid ett tillfälle gjorde vi misstaget (försökte ta en genväg genom) att ge honom välling. I början somnade han om då och sov till 07.30-tiden, men med tiden blev det "morgon" då istället (06.15 trots vällingflaskan) och sedan har det dragit iväg till 05.15. Här befann vi oss innan den senaste SHN-kuren startade för 3 dagar sedan.
Nuläget
1) Hur ska vi gå tillväga för att få bukt med att han vaknar så tidigt på morgnarna?
- Han somnar alltid smidigt på kvällarna, i princip är det bara att lägga ner honom i sängen, så somnar han inom 1 minut, vi ramsar. Däremot vaknar han tidigare än schemat. Vaknade vid kl. 05.15 första natten av kuren, somnade om efter 1 timme och därefter har han vaknat kl. 6.00 två gånger. Igår somnade han om efter 45 minuter, men imorse somnade han inte om alls. Detta trots ramsande utanför dörren, “Pangramsade“ honom direkt när han vaknade, låg på en madrass utanför dörren, beredd..). Han fick dock vara kvar i sängen till 07.30, då fick han frukost sedan, som planerat enligt schemat. Ramsade med jämna mellanrum, men han somnade aldrig om.
- Känner till att kuren och schemat tar 4 dagar + 1 vecka “att sätta sig”. Men är det något särskilt vi ska tänka på under tiden?
- Hur ska vi göra med de andra sovpassen om han t.ex. vaknar kl. 6, istället för halv 8? Ska han “ta igen detta på dagen” på något sätt, eller försöker man bara att följa schemat i övrigt?
Tänkt schema
07.30 Vakna och äta frukost
09.00-9.45 Sova 45minuter i sin säng i sitt rum
10.30 Äta lunch
12.00-13.30 Sova eftermiddag i vagnen
14.00 Äta mellanmål
15.40-16.00 Sova lur 20 minuter i vagnen
17.30 Äta middag
19.00 Välling
19.20 Skrattet till godnattet
19.30 Sova för natten
2) Vad tycks om schemat? Bör vi göra några justeringar? När är det läge att ta bort sista sovpasset på 20 minuter? Han blir 11 månader sista mars.. Hur märker man när det är dags?
3) Råd kring att sluta amma
Jag ammar honom inte något på natten numera, utan endast en gång på förmiddagen. Planerar att sluta amma honom innan han fyllt 1 år (slutet av april). Han har även börjat bli lite mindre intresserad av amningen. I helgen ska jag åka bort och sova hos en väninna för första gången sedan han föddes. Funderar på om det skulle kunna vara ett bra tillfälle att sluta amma helt efter detta? Eller ska jag bara vänta ut honom och att han inte är intresserad längre? I dagsläget ammar jag honom en gång/dag - innan han ska sova förmiddag i sin säng, men han somnar inte av amningen, möjligtvis “lugnar han ner sig lite“. Tar gärna emot råd kring detta.
4) Hur får vi honom att somna på dagen i sin säng på bästa sätt?
- Genom att han tidigare alltid somnat vid amningen är han inte van vid att somna själv i sängen på dagen.
- Vi har en “sova-på-dagen-ramsa” som vi introducerat den här veckan. (Har fungerat bra vissa dagar, sämre andra dagar.) Vi lägger ner honom i sängen, ramsar och går ut ur rummet, som har neddragna persienner. Fortsätter ramsa utanför rummet. Efter ca 30 minuter, ibland 10 minuter, somnar han själv (förutom igår då han inte ville sova förmiddag alls, trots 45 minuters försök, då tog jag upp honom ur sängen till slut).
- Finns det något mer vi kan göra för att hjälpa honom att somna själv i sin säng på dagarna? (På kvällarna somnar han på 1 minut från att vi lagt ner honom i sängen.)
- Kan man köra “skrattet-till-godnattet”, eller liknande, på dagen också innan han ska sova förmiddag?
5) Hur göra om han inte somnar “i tid” enligt schemat?
- Hur “skolar man in” honom till schemat så smidigt som möjligt? Har läst i SHN-boken att man kan “flexa” 5 (?) minuter, men hur gör man om han somnar 30 minuter senare än schemat, ska vi väcka honom 5 minuter efter det att han borde ha vaknat, eller är det viktigare att han sover sina (exempelvis) 45 minuter?
Tacksam för svar..
Frågor kring SHN-kursen och vår 10,5-månaders son
-
kvickzilver
-
kvickzilver
Rättelse: Re: Frågor kring SHN-kursen och vår 10,5-månaders
Rubriken ska vara:
Re: Frågor kring SHN-kuren (inte kurSen) och vår 10,5-månaders son
Re: Frågor kring SHN-kuren (inte kurSen) och vår 10,5-månaders son
-
ilindstrom
Re: Frågor kring SHN-kursen och vår 10,5-månaders son
Hej och välkommen hit!
Låter som om ni kommit en bra bit på väg och bara har det sista som ska falla på plats. Man kan fåräkna med 2-4 veckor innan allt går som på räls, så ha tålamod.
Lycka till!
Ida
Låter som om ni kommit en bra bit på väg och bara har det sista som ska falla på plats. Man kan fåräkna med 2-4 veckor innan allt går som på räls, så ha tålamod.
Jobba systematisk på med en stratgi som ni bestämmer er för. Sök här på forumet på tidiga mornar så kommer ni få upp hur mycket som helst. Men det jag tycker ni ska hålla på är att det inte är morgon förren schemat säger det.1) Hur ska vi gå tillväga för att få bukt med att han vaknar så tidigt på morgnarna?
Nej jag skulle hålla mig stenhår till schemat. Annars blir det för många sömntimmar och han kommer fortsätta vakna tidigt.Hur ska vi göra med de andra sovpassen om han t.ex. vaknar kl. 6, istället för halv 8? Ska han “ta igen detta på dagen” på något sätt, eller försöker man bara att följa schemat i övrigt?
Jag tycker schemat ser bra ut. Jag skulle absolut ta bort 20-minutersluren redan nu. De allra flesta bar ntar bort den runt 8-9 månader. Kan vara den som gör så att han vaknar för tidigt också.Vad tycks om schemat? Bör vi göra några justeringar? När är det läge att ta bort sista sovpasset på 20 minuter? Han blir 11 månader sista mars.. Hur märker man när det är dags?
Här kan jag inte ge något rikitg råd känner jag. Gör det som känns bäst för dig. Då kommer han köpa det som du bestämt.Råd kring att sluta amma
Jag skulle göra som ni gör på kvällen med tex. skrattet till godnattet. Sedan skulle jag lita på att han kan somna, gå och jobba med något som är superviktig. Du vet de 17 bebisarna och 13 korna.4) Hur får vi honom att somna på dagen i sin säng på bästa sätt?
Ända sättet att få schemat att sätta sig är att hålla det stenhårt under någon vecka. Om han somnar 20 minuter sent på en 45 minuterslur kan du lägga till en marginalkvart men du får alltså plocka upp honom innan han hunnit sova 45 minuter.Hur göra om han inte somnar “i tid” enligt schemat?
- Hur “skolar man in” honom till schemat så smidigt som möjligt? Har läst i SHN-boken att man kan “flexa” 5 (?) minuter, men hur gör man om han somnar 30 minuter senare än schemat, ska vi väcka honom 5 minuter efter det att han borde ha vaknat, eller är det viktigare att han sover sina (exempelvis) 45 minuter?
Lycka till!
Ida