Vad skulle vi gjort utan SHN?!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Johanna, ?ngelholm

Vad skulle vi gjort utan SHN?!

Inlägg av Johanna, ?ngelholm »

Hej alla tappra och tuffa!

Jag vill gärna berätta om min erfarenhet kring detta med SHN.

Jag är mamma till en fantastisk liten kille som heter David och han är nu drygt 14 månader. Davids pappa och jag hade bestämt oss för att jag skulle börja arbeta efter 6 månaders föräldraledighet och därefter skulle han få njuta av att få leva i pappa rollen dygnet runt. Två saker var viktiga: Sömn och mat måste fungera!

Jag började leta efter hjälp och hittade Annas hemsida (den gamla). Jag blev fascinerad och läste, läste, laddade och läste. Jag bestämde mig för att detta var den rätta vägen. Davids pappa blev invigd och vi var rörande överens om att detta var något som vi kunde fixa tillsammans, alla tre. David var 4 månader då och han sover som en klocka fortfarande och följaktligen äter han också alldeles utmärkt.

Som alla vet blir livet inte alltid som man hade tänkt sig. Plötsligt blev Davids pappa sjuk och kunde inte ta hand om David längre. Själv jobbar jag i Danmark och har inga fler föräldradagar att utnyttja och i mitt jobb är jag borta ca 3 dygn i stöten.
Tack och lov är David välsignad med fantastiska mor och farföräldrar som ställer upp i vått och torrt utan minsta antydning till tvekan. Problem är tydligen till för att lösas och det har varit fullständigt ovärderligt att ha dem. Lösningen har blivit att David bor hos mormor och morfar när jag måste arbeta. Mormor och morfar kör samtliga rutiner och tack vare SHN fungerar allt fantastiskt bra. Vi kör alltid med en attityd av självklarhet och tvekar inte en sekund. David är så lugn, glad och trygg som det går.

Vi har en fantastisk tur som har detta sociala nätverk och jag vet att de hade ställt upp vare sig David hade sovit eller inte. Men han sover och äter och han kan förutse sin dag vare sig han är med oss eller hos mormor och morfar. Han vet hur det ska gå till och han är trygg i sin vetskap.
Kan ni tänka er om det hade varit sönderhackade nätter och problem med mat? Det dåliga samvetet hade gnagt oss fullständigt fördärvade och David hade haft en orolig trasig tillvaro.

Anna, jag tackade dig (på det gamla forumet) när vi hade genomfört kuren och nu när livet ser lite annorlunda ut gör jag det igen. Jag följer dig och ditt engagemang och tycker att du gör en suverän insats.

En stadig kram från Johanna i Skåne
Mamma till tre fina ungar födda 04, 08 och 11.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack kära rara du :heart: Vilken härlig och upplyftande berättelse :D Jag blir alldeles rörd och så lycklig å lilla älsklingens vägnar - han har ett så gott liv. Tack från mig till er alla som ger honom det :lol:

Så tydligt bekräftar han här hur förhållandevis lite platser och människor betyder - missförstå mig rätt, och det vet jag att du gör :!: - medan tiderna och de förutsägbara dagarna (och nätterna) betyder desto mer, ja, som förutsättning: allt. Inte för att dessa båda är på något vis oförenliga storheter, tvärtom - men tog man bort eller förvirrade det senare, skulle barnets förmåga att njuta av och utvecklas med glädje i det förra försvåras enormt eller direkt äventyras. Precis som ju ingen av oss vuxna är särskilt mycket i stånd att njuta av livet och/eller förverkliga oss själva, när sömnbrist och aptitlöshet förmörkar vår himmel med sina vanmäktiga spöken.

Jag är så glad att du ville berätta :D Heja, SHN :lol: :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"