"8-månaders ångest" ?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
CattiM

"8-månaders ångest" ?

Inlägg av CattiM »

Vår lilla Jack, 9 månader för några dar sen har helt plötsligt blivit oerhört ledsen och arg i samband med läggning. Min första tanke är det som Anna kallar för 8-månaders ångest.
Jag känner knappt igenom honom när detta händer. Han är otröstlig och både ledsen och arg. Så uppfattar jag honom i alla fall.
Detta har aldrig någonsin hänt tidigare.
Under dagarna har jag inte märkt någon skillnad, inte än i alla fall. Utan detta e´händer enbart vid läggning, både under dagen och nattläggningen.
Dock inte varje gång, men de flesta. Detta började i fredags.

Jag låter honom få utlopp för det jag tror är ångest. Jag ramsar utanför dörren och går in med jämna mellanrum och några gånger han sovit med sin hand hårt hållandes om min.
Gör jag helt fel??
Jag mår så dåligt av att se och höra honom så här och det gör mig osäker och stressad. Gör jag rätt, gör jag fel.
Vi skrattar och leker mycket under dagarna. Han är med och lagar, mat, tvättar osv.
Han leker också ensam och tycker om det. Han är social och glad annars. Märkte dock i fredags när vi hälsade på mormor att han reagerade med ängslan.....

Vi ska åka till Malmö om två veckor och hälsa på min familj, är det väldigt, väldigt dumt????

Behöver lite stöttning och råd, och ni är ju bäst här inne!!

TACK :heart:
Catti M

Mamma till älskade Jack 6 månader 10 dec.
Tveksamt kurad vid nästan 5 månader.
Anna09

Re: "8-månaders ångest" ?

Inlägg av Anna09 »

Hej,

det är med all säkerhet ångesten som slagit klorna i honom, förutsatt att ni kollat annat som fysiska saker. Det de då gör är att ifrågasätta allt som tidigare kändes tryggt - vet ni även nu vad ni håller på med? - typ. :)

Och det gör man ju med jämna mellanrum i livet, frågar alltså.

Vi hade liknande frågor gällande läggning och jag tycker du skall sätta in stora artilleriet direkt och sedan backa målmedvetet därifrån. Inte någon halvmesyr med ramsa och sedan bränna den genom att gå in och ut flera gånger.

Nej. Hur frågar han? Direkt när han träffar madrassen eller när du går ut och ramsar dig ut med en GLAD ramsa "gonatt"?

Jag kikar in under måndagen och ser i fall du svarat.

För jag antar att han sedan sover hela natten, eller har ni frågor även nattetid?

:) :wink: :)

Inget att oroa sig för, han kräver bara tydliga och lugna svar från dig/er. Attityden du vet. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
CattiM

Inlägg av CattiM »

Tack snälla du!!

Jag tycker ha blir orolig så fort han kommer in i sovrummet. Även när vi igår gick in där för att stänga fönstret så visade han tecken på oro, trots att han inte skulle sova.
Så fort jag lägger honom så blir han ledsen. Om vartannat arg.
Han ställer sig i sängen och så skriker han.
Igår morse ät jag honom stå (då pratade han bara, var alltså inte alls ledsen.) jag ramsade såklart inte, och efter 5 min kikade jag in och han hade lagt sig ner, bakåfram och somnat.

Han hade en vattenflaska som ha fick några gånger om natten för några veckor sen när han var sjuk och hade hög feber. Den avvänjde jag av honom med förra veckan och det gick bra. Nu fick han den i natt när han vaknade efter en timme. Och som om inte det var nog så sov han i vår säng. Sovit gott till nu vid 04. Har lagt honom i sin säng utan protester. Ligger och snackar.
Jag förstår ju att det är det dummaste vi kunde göra. Jag går sönder inombords när han är så där fruktansvärt ledsen.
Ska jag "strunta" i det och låta honom skrika?? Ramsa utanför dörren tills han somnar? Igår ramsade jag i 45 min innan han äntligen somnade.
Tidigare hade vi problem med "nattskräck" och frågor under nätterna. Men nu är det alltså läggningen som är helt kaotisk, nätterna är lugna.

Förlåt för lång text....känner mig som världens sämsta mamma och behövde skriva av mig :)

TACK!
Catti M

Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

klart att du skall skriva av dig. :heart:

VI har också varit där och jag tycker du skall tänka i tre-dagars-micro-kur.

Läggning kväll 1: MYCKET Skratt till gonatt, UTANFÖR rummet, minst tio minuter. Sedan in i ett redan mörklagt rum (kolmörkt) och lägg tillrätta på mage, sedan ställer du dig och håller en solfjäder - tills han sover. Hur lång tid det än tar. Öva på solfjädern. Titta på filmklippet här på sajten under Sova Hela Natten-fliken. Jag la mina händer utbredda över hela ryggen och två fingrar över huvudet (som AW säger), mjukt höll jag dem där. Men när hon försökte åla och resa sig "låste" jag händerna 2 cm över kroppen som ett tak som inte gick att forcera om du är med. När hon la sig igen, kom händerna ner på ryggen MJUKT igen och stannade där, som ett skyddande hölje. Tänk YOGA-energi när du står där, andas lugnt och djupt. Stå tills han sover. Du kan få stå 45 minuter första gången. Jag stod 25 - MEN efter 7 minuter märkte jag att Ester lugnade sig första gången och då kände jag att DETTA BLIR SÅ BRA. Sedan skrek, lugnade hon sig om vartannat... mest grymtande och stretande de sista 15 minuterna innan hon la sig och sov.
Då gick jag med en lugn, tyst bekräftelseramsa - hon sov hela natten. Vid uppvak denna natt: samma fjäder tills sovande.

Läggning kväll 2: Samma som 1, men enbart fjäder till lugn, sedan GLAD och UPPMUNTRANDE ramsa ut. Husljud sedan, hårfön i intilliggande rum, nynnande, visslande sysslor, hörbara. Det är också svar på frågor. OM frågorna blir KRISARTADE (ledsenhet, ej arg) då går du in och ställer dig med fjädern igen efter tillrättaläggande, men bara till lugn. Och så samma svar igen efter det. uppvakt under natten: samma som vid läggningen.

Läggning kväll 3: Samma som 1 och 2, fast nu enbart en liten kort fjäder, på några sekunder som en markering, sen UT direkt med en superglad ramsa som avslutas med en bekräftande vers. Nu husljud, visslande igen. Mer återhållsam med att ge fjäder inne i rummet. Nu tar ramsan över mer och mer igen - och husljuden efteråt som svar på arga frågor. Vid ledsen - en TRYGG ramsa utanför dörren.

Ser du hur målmedvetet du skall backa för att han själv skall hitta egen trygghet? Det är det som är huvudgrejen, IN direkt med stora åtgärder - och sedan lämna över.

Den här tre-dagars är bra när andra små fnurror kan komma. Vi har haft stor nytta av detta vid flera tillfällen, men aldrig har det krävts lika mycket som under ångesten. Det är en enorm känsla att via en lång solfjäder kunna förmedla och infria ett lugn i den lilla kroppen och en trygghet som sitter som berget. :wink:

:thumbsup:
//Anna
CattiM

Inlägg av CattiM »

Åååå jag är så glad!!!
Tack underbara du.

16 min tog det.
Och inte så många minuter alls tills han lugnade sig....
Mesta tiden gick till att försäkra honom om att allt var ok typ.
Han somnade till på mage, men så plötsligt bara vände han sig om och tittade på mig. Han la sig på sidan.
Jag la en solfjäder på hans sida och halva ryggen.
Kände att han var så lugn att jag inte ville vända och bråka med honom. Han somnade om inom en minut.
Jag höll kvar solfjädern men mycket mjukt.
Gick sen ut. Men jag ramsade inte när jag gick ut. Var så glad så jag glömde det :)

En fråga inför morgondagen:
När han ska läggas för sina små lurar, ska jag göra som jag gjorde nu ikväll? Alltså solfjädra tills han somnar?

Tusen tack snälla, det var så underbart att se honom knyta sina små vackra händer. Lägga dom åt sidan och somna.
Mitt mammahjärta mår så gott just nu! :heart: :heart: :heart:
Catti M

Anna09

Inlägg av Anna09 »

Härligt!

Vackert jobbat! =D>

Om frågorna är av den arten även på dagen kan du göra det första dagen. Sen till kvällen i morgon backar du enligt planen. :wink:

Jobba nu målmedvetet! 8)

For the record - du var väl ordlös när du höll fjädern? Den skall ju ske under tystnad och helst på mage, så att inget tryck är på mjukdelarna.

:thumbsup:
//Anna
CattiM

Inlägg av CattiM »

Gomorron :)

Han vaknade efter en timme, jag gick och solfjädrade och efter några minuter somnade han om. Sov till 05.15. När jag hörde att han blev ledsen gick jag in och solfjädrade i 40 min, Han somnade. Vaknade efter 10 min. Gjorde husljud och han låg och snackade, gjorde inget.
Vi har under en tid haft trassel på morgonen. Han ska ju egentligen sova till 07.
Har fått bra tips här i forumet och jobbar på med det, men det är segt .....

Nej, jag är ordlös när jag solfjädrar! :)
Han ligger ,est på mage. igårkväll somnade han på sidan och jag hade mina händer delvis på hans sida och sen på ryggen, men absolut inte på framsidan av kroppen!

Tack igen!
Ska läsa igenom igen vad du skrev för kväll 2 så att det sjunker in, men jag tror att det ska gå bra :) Solfjädra tills lugn och sen ramsa ut...GLAD :)

:heart:
Catti M

Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

du jobbar såååå fint! Vilken attityd - :thumbsup:

Fortsätt så så skall du se. MEN inget fjädrande efter kl 06 på morgonen. :wink: Då tror de bara att det är morgon och känner sig snuvade på den glada väckningen. Samma gäller ramsa.

8) :thumbsup: 8)
//Anna
Trolldockan

Inlägg av Trolldockan »

Hej!

Måste bara fråga......skall man inte ramsa efter kl 6 #-o. Jag trodde det var en pangramsa och husljud som gällde på morgonen.

:heart:
Charmtroll född 100520, kurad januari 2011.
MajaD

Inlägg av MajaD »

Hej.
Jag har ett liknande problem med min son som de senaste dagarna har börjat ställa sig upp i sängen och skriker tills tårarna sprutar vid varje läggning dag som kväll (tidigare har det varit så någon gång ibland bara och då har han ändå lugnat sig inom några minuter, nu kan det ta en halvtimme innan han lugnar sig). Han har under ganska lång tid nu visat tecken på 8-månadersångest då han börjar storgråta så fort man börjar gå ifrån honom och är otroligt mammig, men fram till nu har ändå läggningarna fungerat rätt så bra. Jag tänkte att jag skulle testa detta tips men jag har en liten fråga. Min son brukar under natten vanligtvis somna om själv inom kanske 30 sekunder om han vaknar (vaknar han under vargtimmen kan det ta upp emot 10-15 minuter) och detta har funkat bra trots problemen med läggning. Ska jag ändå gå in och solfjädra direkt när han vaknar?

/Maja
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
MajaD

Inlägg av MajaD »

Och en till fråga. Av tidigare erfarenhet så vet jag att om jag ger en lång solfjäder och sedan går ut med lugn ramsa när jag tror att han somnat så vaknar han alltid till och storgråter igen när jag går ut. Hur länge ska man egentligen vänta efter att jag tror att han har somnat första natten om jag nu gör en minikur?
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej, ja visst" får" du ramsa efter kl 6. En pangramsa och sen enbart vid kris, det är springet in i rummet framför allt man vill minimera så du har helt rätt. De verkar sova ganska lätt så sent på morgonen som kl 6 så jag brukar tänka att det verkligen är natt tills klockan ringer och på natten händer ju - inget!

Hej Maja :D Öppna en egen tråd, det blir lättast så. Vi ses!

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"