Hej,
klart att du skall skriva av dig.
VI har också varit där och jag tycker du skall tänka i tre-dagars-micro-kur.
Läggning kväll 1: MYCKET Skratt till gonatt, UTANFÖR rummet, minst tio minuter. Sedan in i ett redan mörklagt rum (kolmörkt) och lägg tillrätta på mage, sedan ställer du dig och håller en solfjäder - tills han sover. Hur lång tid det än tar. Öva på solfjädern. Titta på filmklippet här på sajten under Sova Hela Natten-fliken. Jag la mina händer utbredda över hela ryggen och två fingrar över huvudet (som AW säger), mjukt höll jag dem där. Men när hon försökte åla och resa sig "låste" jag händerna 2 cm över kroppen som ett tak som inte gick att forcera om du är med. När hon la sig igen, kom händerna ner på ryggen MJUKT igen och stannade där, som ett skyddande hölje. Tänk YOGA-energi när du står där, andas lugnt och djupt. Stå tills han sover. Du kan få stå 45 minuter första gången. Jag stod 25 - MEN efter 7 minuter märkte jag att Ester lugnade sig första gången och då kände jag att DETTA BLIR SÅ BRA. Sedan skrek, lugnade hon sig om vartannat... mest grymtande och stretande de sista 15 minuterna innan hon la sig och sov.
Då gick jag med en lugn, tyst bekräftelseramsa - hon sov hela natten. Vid uppvak denna natt: samma fjäder tills sovande.
Läggning kväll 2: Samma som 1, men enbart fjäder till lugn, sedan GLAD och UPPMUNTRANDE ramsa ut. Husljud sedan, hårfön i intilliggande rum, nynnande, visslande sysslor, hörbara. Det är också svar på frågor. OM frågorna blir KRISARTADE (ledsenhet, ej arg) då går du in och ställer dig med fjädern igen efter tillrättaläggande, men bara till lugn. Och så samma svar igen efter det. uppvakt under natten: samma som vid läggningen.
Läggning kväll 3: Samma som 1 och 2, fast nu enbart en liten kort fjäder, på några sekunder som en markering, sen UT direkt med en superglad ramsa som avslutas med en bekräftande vers. Nu husljud, visslande igen. Mer återhållsam med att ge fjäder inne i rummet. Nu tar ramsan över mer och mer igen - och husljuden efteråt som svar på arga frågor. Vid ledsen - en TRYGG ramsa utanför dörren.
Ser du hur målmedvetet du skall backa för att han själv skall hitta egen trygghet? Det är det som är huvudgrejen, IN direkt med stora åtgärder - och sedan lämna över.
Den här tre-dagars är bra när andra små fnurror kan komma. Vi har haft stor nytta av detta vid flera tillfällen, men aldrig har det krävts lika mycket som under ångesten. Det är en enorm känsla att via en lång solfjäder kunna förmedla och infria ett lugn i den lilla kroppen och en trygghet som sitter som berget.
:thumbsup: