Min tiomånadersplutt har vaknat till vid femtiden några morgnar (dock inte i rad) och jag har "ramsat om honom" utanför dörren. Det har gått bra. Men hur gör man om han vaknar låt säga halv sju (han ska upp sju enligt schemat) och liksom är VAKEN? Och inte somnar om? Det har ju inte hänt än men det skulle ju kunna tänkas - alternativt att han vaknar och är lite ledsen men ändå inte somnar om av ramsan. Jag kom bara att tänka på hur man bär sig åt om man ramsar och ungen inte somnar om. Och sen är klockan sju och han SKA upp? Det blir ju helt fel att ta upp honom efter att ha ramsat - då vinner ju han så att säga. Är det bättre att ta upp honom kvart över sex (i ett nöjt ögonblick så klart) och hålla god min och låtsas att klockan är sju - han kan ju inte klockan!!! Eller hur gör man då??? Kanske dumt att fråga när problemet inte har uppstått men skulle det nu hända nån gång så vill jag inte göra "fel".
Tacksam för kloka synpunkter.
Om dom inte somnar om...???
Om dom inte somnar om...???
Mamma till tv? barnaboksbarn, f?dda dec 02 och juli 04.
Hej!
Det är inte hela världen om han inte somnar om. Det finns dock några alernativ:
Du kan pangramsa, dvs ramsax4 med ordentligt magstöd, så snart du hör att han är vaken. Efter det låter du honom vara och ramsar inget mer förutom i väldig kris. (Detta ska man göra på morgonkvisten om han vaknar för nära morgon säg kanske 05.30-06.00 och framåt. Om han låter mitt i natten så ska du ju ge honom en chans att somna om själv och inte vara för snabb att bry dig)
Eller så kan du låta honom vara och bara ramsa som vanligt om han blir ledsen.
Kom ihåg - det viktigaste är inte att han sover utan att han har förutsättningarna för att sova. Tänk inte i termer om att vinna utan så länge du går in och gör morgon och han är glad så spelar det ingen roll om du ramsat och han inte somnat om. Du får dock inte gå in om han är arg eller ledsen, då måste du ramsa honom tyst först.
Du ska absolut inte göra morgon tidigare än marginalkvart, dvs. 06.45 för er del. Människor, även barn, har en inbygd klocka och när allt sitter så vaknar din plutt cirka 07.00, som ni har bestämt. Men det förutsätter att du inte gör morgon före 06.45.
Lycka till
Det är inte hela världen om han inte somnar om. Det finns dock några alernativ:
Kom ihåg - det viktigaste är inte att han sover utan att han har förutsättningarna för att sova. Tänk inte i termer om att vinna utan så länge du går in och gör morgon och han är glad så spelar det ingen roll om du ramsat och han inte somnat om. Du får dock inte gå in om han är arg eller ledsen, då måste du ramsa honom tyst först.
Du ska absolut inte göra morgon tidigare än marginalkvart, dvs. 06.45 för er del. Människor, även barn, har en inbygd klocka och när allt sitter så vaknar din plutt cirka 07.00, som ni har bestämt. Men det förutsätter att du inte gör morgon före 06.45.
Lycka till
?sa, mamma till Arvid f?dd mars -04, kurad enligt shn april -05
Jo, han har ju en inbyggd klocka, uppenbarligen, eftersom han vaknar nästan prick sju varje morgon (utom de små extrapipen som han gett ifrån sig vid fem då men det har ju bara hänt ett par gånger). Så kanske behöver jag inte ens fundera på det.
OK, så det är okej att ramsa och sen ändå gå in och göra morgon om det inte har hjälpt med ramsan - det var det jag kände mig så tveksam till. Jag var rädd att han skulle tolka det som att "Den där ramsan betyder inget för hon kommer ju ändå och tar upp mig". Det var det jag menade med att han "vinner" - fast det kanske var ett dumt ordval. Jag vill ju stå för det jag säger, om du förstår hur jag menar (fast jag har en 2,5-åring också så det kanske är jag som har snöat in lite för mycket på det där med konsekvens och att stå för vad man har sagt)
OK, så det är okej att ramsa och sen ändå gå in och göra morgon om det inte har hjälpt med ramsan - det var det jag kände mig så tveksam till. Jag var rädd att han skulle tolka det som att "Den där ramsan betyder inget för hon kommer ju ändå och tar upp mig". Det var det jag menade med att han "vinner" - fast det kanske var ett dumt ordval. Jag vill ju stå för det jag säger, om du förstår hur jag menar (fast jag har en 2,5-åring också så det kanske är jag som har snöat in lite för mycket på det där med konsekvens och att stå för vad man har sagt)
Mamma till tv? barnaboksbarn, f?dda dec 02 och juli 04.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022